Bukefalos 28 år!

Beach 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill också hoppa in i den här tråden inför 2015. Jag har läst lite grann i beach-trådarna mellan varven i flera år, men aldrig varit aktiv.

Mitt mål för 2015 är att börja träna löpning, och innan året är slut kunna springa en mil, även om det tar mig flera timmar att springa den sträckan. Tänker börja riktigt långsamt och bara springa korta intervaller till en början, så får jag se hur kroppen reagerar. :)

Jag kanske ska hänga på här jag också? Har läst lite tidigare men inte riktigt vågat "ge mig in i det" av osäkerhet på hur jag skulle tackla det :o

Men i natt satt jag länge och funderade på hur jag vill ha det nya året. Det mesta jag skrev ner var mat- och kroppsrelaterat, så det kanske passar bra att jag skriver det här också. Mål är ju svårare att bryta om man säger dem högt ;)

Inte låta det stiga mig åt huvudet och gå överstyr
Det känns som den absolut viktigaste punkten inför det här året. Jag har ätstörningshistorik, med både anorektiska och bulimiska perioder. Det enda jag kan göra för att bli fri är att stoppa innan det spårar ur helt, så det absolut viktigaste för mig är alltså att inte låta det gå överstyr åt endera hållet.

Äta regelbundet och äta bra
Jag slarvar otroligt med måltiderna, och det mår jag inte bra av. Nu ska jag verkligen försöka följa matschema och äta frukost, eventuellt ett mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Och på tal om lunch: jag ska börja äta riktig mat även till lunch.
Jag vill bli bättre på att inte dricka så mycket lightläsk och inte ersätta mat med godis, men jag ska ändå tillåta mig själv något litet onyttigt ibland.

Motionera lagom
Jag vill stärka min kropp för att må bra och hålla mig frisk och stark. Jag ska däremot inte träna för att gå ner i vikt eller liknande. Alltså vill jag hitta träningsformer som är roliga och som jag mår bra av.
Och så ska jag bli bättre på att få in vardagsmotion.

Jag har alltså egentligen inga ambitioner alls om vare sig vikt, kondition eller styrka :laugh:
Jag vill bara lära mig att vårda kroppen på ett långsiktigt hållbart sätt.

Dessutom provade jag i natt tre par snygga shorts, som jag vet av erfarenhet att min röv ser bra ut i ;) De har inte suttit bra på ett par år nu. I natt satt de däremot precis så som de ska, så det tolkar jag som att min kropp är i precis rätt storlek nu och jag ska hålla mig såhär, plus/minus ett par kg.

Hallå allesammans! Jag tänkte också hänga på er här, om det är okej? Har smygläst lite under 2013/2014 och ni är så peppande och inspirerande att jag inte kan hålla mig i bakgrunden längre ;)

Välkomna allihop! hoppas att jag inte glömde nån ny nu, i så fall var det verkligen inte meningen
Klart det är okej att hänga på och dra nytta av den trevliga stämning som denna tråd erbjuder. Känn er som hemma!
 
Välkomna alla nya i tråden! :)

@Fagelungen Jag funderade just härom dagen över hur du har det. Skickar pepp och hoppas att du får må bättre under det här året!

@Qelina Jag håller med om att det låter som att det är sjukdomen som talar. 100-150 minuter är mycket promenerande, särskilt som du äter så lite.

@cili Kul med målbilder :) Jag hittade också bilder från något år sedan där jag har både arm- och magmuskler, dit vill jag gärna tillbaka igen!
 
@Qelina att ha 100-150 som minimum att gå varje dag är mycket, särskilt om du har som mål att även träna annat några dagar i veckan samt inte äter ordentligt.

Jag är ledsen men det känns som att dina mål är mer på din sjukdoms villkor än friska qelinas just nu. Särskilt eftersom du skriver att det är helt ok att gå ner 4 kg.

Men jag kan inte så mycket om anorexi så jag kan mycket väl ha helt fel!
Du har kanske rätt, ätstörningen är stark just nu och jag har lite svårt att skilja på vad som är "jag" och vad som är anorexin. Svårt att sätta upp mål som är hälsosamma när jag är så vilsen i tankarna. Kanske skulle man kunna göra så att man går lite mindre de dagar man tränar annat? Om man tränar en timme motsvarar det en timmes promenad eller mer? Det borde vara mer väl? Fast när jag tränar styrka så går det ju så lugnt, det är ju ingen pulshöjande aktivitet men det kanske bränner iaf? Kan ju inte dra in på promenaderna helt eftersom jag har hund men kanske bara gå typ 90-100 minuter de dagar jag tränar.

Vet inte riktigt när jag kommer komma igång med någon träning, är inte jätte pepp just nu och vill att vikten ska vara lite stabil först men kanske börjar jag snart iaf. Får se hur jag gör.

Det här med vikten är jobbigt, jag har en vikt i tankarna som jag tänker att jag vill väga, som är 4 kg mindre än nu, men jag vet att det kan vara svårt att stoppa där och att målet kan skjutas framåt mer och mer och jag vet att jag inte kan nå den vikten utan att äta lite för lite så det är ju ingen bra idé. Måste banka in det i huvudet. Måste acceptera den vikten jag är på nu och vänja mig vid att det är så här jag ska se ut.

Tidigare idag fick jag en så stark önskan att bara svälta ner mig igen och gå ner 15 kg men så tittade jag på bilder från när jag var så mager och jag blev helt förskräckt, tjejen på de bilderna var hemskt sjuk, så sjuk att hon såg döende ut och det var bara ben och knotor och allt stack ut. Det fick mig att inse att jag inte alls vill gå ner 15 kg, anorexin vill det fortfarande men jag vill det inte. För då kommer jag inte kunna plugga, gå med min hund eller göra något alls. Kanske överlever inte min kropp en till omgång av svält.

Ska fundera en omgång till på mina mål för året och se vad som är frisk och vad som är sjukt.
 
@Qelina Jag tror det är sunt om du funderar lite kring dina mål och kollar på att eventuellt ändra dem. De ska ju såklart inte vara uppnåeliga men ändå jobba för att du ska bli frisk. :) Kanske kolla med någon som är insatt i problematiken om det är rimliga mål som är åt rätt håll?
 
Bra jobbat! Själv har jag ätit pizza, after eight och nu äter jag chips... Haha.

Imorn ska jag rida! :love:

Alltså jag har ju satsat stenhårt på att äta upp alla rester från igår med:angel:

Rida? Vafalls? Vilken fuskis du är, det är en hel vecka kvar tills min ridning börjar igen:arghh:
 
Alltså jag har ju satsat stenhårt på att äta upp alla rester från igår med:angel:

Rida? Vafalls? Vilken fuskis du är, det är en hel vecka kvar tills min ridning börjar igen:arghh:

Haha, skönt att höra! :)

Ja men visst är det fuskigt värre? ;)
Jag är väldigt nöjd med att jag ska rida imorn eftersom jag inte vet om jag kommer rida alls i vår då jag ska börja jobba dagtid. Wääh. Men ja, vi får se. Ska rida så mycket jag kan. Kanske kan leta reda på någon medryttarhäst eller så om inte annat :)
 
Hej alla nya! Kul att flera hittat hit. :)

Själv har jag också ätit rester i dag i form av en våffla och chips. Vad jag åt igår lämnar vi till förra årets hemligheter. :cool: Har också gått 3 km i skogen. :) Ett knä kändes lite upprört, jag har ändå rört på mig varje dag denna vecka nu, så vi avbröt istället för att gå klart hela rundan. I måndags var jag på gymmet, tisdag red jag, igår gick vi 4,7 km och idag cirka 3 km. Vill åka till gymmet i morgon men får kanske skippa uppvärmningen på crosstrainern och enbart gå på styrka. Ledigheten börjar göra mig uttråkad så det är jättetrist att jag inte kan motionera mer och låta det ta mer tid! Det är nu man verkligen saknar hästeriet på heltid, men nästa vecka kommer jag nog vara rätt nöjd med att vara hästlös igen. :p

På lördag blir det ridning och på söndag funderar jag på att gå på Core boll på gymmet!
 
Välkommen alla nya :D

Jag avverkade nyss 12 km i längdspåret tillsammans med min partner in crime som jag gör klassikern med :)
 
Jag har inte gjort ett skit idag. Jo ätit matrester från igår.. eller inte rester men stekt på sista köttet osv.
Jo! Sprang lite i ridhuset för då totton att hoppa men räknas då inte som motion, inte ens andfått och inte många steg.
Jag börjar i morgon :) Sagt hela tiden att jul+juldag samt nyår+nyårsdagen fick jag dispens.
 
Haha jag har inte varit så hurtig. Gick 1,9 km i skogen mitt på dagen, sen dess har rumpan varit parkerad i soffan :angel:

Kanske lite löpning imorgon om jag känner mig bra! Rida ska jag i alla fall göra, yoga också.
 
God fortsättning och välkomna till alla nya!

Mitt 2014 var ett väldigt väldigt stressigt år med väldigt mycket i skolan. Så träningsmässigt har det verkligen varierat under året, men jag har gått ner det jag gick upp under förra årets äventyr i Australien och mer därtill. Så det är jag ändå nöjd med även om de sista två månadernas stress resulterade i ett kilo upp lite drygt. Har gått ner 8 kilo i år när jag tänker efter! Inte illa!
2015 är året då jag börjar jobba heltid (mitt första fasta jobb inom mitt område, blir färdig med min utbildning nu i januari) så målet är att hitta rutiner för mat och träning när jag jobbar heltid dagtid. Jag har häst på halvfoder, så en del dagar kommer gå åt till henne, räknar med att kanske bara vara på gymmet en dag i veckan (kanske två) och komplettera med promenader och yoga hemma resten.
 
@Qelina, jag håller med @Emtherlia i att det låter som ganska lång tid du har planerat att gå varje dag, samtidigt som din kropp inte får den näringstillförsel som den behöver med tanke på anorexin. Jag är ingen expert, men 100 minuter är mer än en och en halv timme, det finns många människor som rör sig betydligt mindre och står still i vikt, även om de äter mycket mer än vad du gör. Med handen på hjärtat, och helt beroende på hunden och inte dig/anorexin, hur mycket behöver hunden gå varje dag? Jag har aldrig haft hund, så jag vet inte hur mycket de behöver röra sig (kan tänka mig att det givetvis är beroende på just den individen också), men du kanske skulle försöka gå så mycket som hunden behöver, men inte mer? :)
 
Den här dagen har varit fruktansvärt seg trots att alkoholintaget var minimalt igår, så bakfylla kan det knappast handla om. Det smällde på rejält med raketer när jag var vid stallet även idag, och eftersom min häst inte riktigt är sitt vanliga, lugna jag just efter vilan så lät jag henne vara idag också, jag ville inte riskera att tappa henne för att någon smäller raketer. Istället blev det det vanliga stallpysslet med mockning av x antal boxar och släpande av en miljon vattenspänner (jag överdriver bara lite). Nu ikväll har jag även gått ganska exakt 3,5 kilometer i halvhyfsat tempo. Det är bättre än inget, och det är en början.
 
Idag har jag varit ute och promenerat i en timme ungefär men tog snabbt igen det med chicken korma, öl och naan. Nu blir det chips också.
 
Tänkte att jag kastar också in lite kort info och målen för 2015, för har jag skrivit dem här så måste jag ju helt enkelt ta tag i det! :idea:

Gick under 2012 upp "några" sambokilon, runt 15kg. Toppade på 95kg och då fick jag nog, tog tag i det och gick ner till 80 under 2013. Sen dog min hund plötsligt och jag och sambon gjorde slut så tröst-åt upp mig till 85... Men nu är jag back on track! Vägde in mig på 76kg dagen innan nyår och har nu bara 6kg kvar till målvikten. Ändå, precis som någon innan här skrev, känner jag mig fetare än någonsin!

Så mina mål för 2015 är:
  • Träna på gym minst 3 dagar- och minst två ordentliga promenader i veckan!
  • Äta mer hälsosamt, mindre kolhydrater och socker.
  • Sluta stressa! Jag är en riktig inombords-stressare, som får ångest och panik över de minsta grejerna man kan tänka sig. Tar fruktansvärt mycket energi att gå runt med ångest all the time.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
84 778
Senast: lizan
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
77 420
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
77 048
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp