Beach 2015, del 3

Förra veckan avslutades på ett aktivt sätt, först nio km powerwalk med min syster och sen dressyrträning på kvällen. Red 30 minuter skritt dit, sen en timme aktiv dressyrträning (vi kan ju börja träningen mer eller mindre direkt eftersom hästen skrittat fram ute) och sen red jag kanske 20 minuter och gick 10 på vägen tillbaka. Vi hade sällskap dit men inte hem, så det var första gången jag och fröken ponnyhäst var ute så pass långt där det kan komma trafik/andra otäckheter som kan skrämma henne, så det var också ett steg i rätt riktning. Dressyrträningen gick bra, som väntat är de flesta felen mina och sånt som med tiden kommer kunna jobbas bort. :p

Totalt blev det 19 km powerwalk, 22 km cykel och 8,5 timmar ridning under förra veckan, det är jag nöjd med.
 
@Qelina: 1,2kg är jättemycket att tappa på bara en vecka och det är inte hälsosamt någonstans! Du ska gå upp några kilo i vikt, inte ner. Det är bara anorexin som talar nu. Tänk på att du måste äta för att orka med allt du vill göra här i livet, för att bli frisk och orka. Du måste kämpa, ge den där jäkla anorexin en spark i ansiktet och börja äta ordentligt. Du måste ta hand om dig!
 
Startade dagen med ett ordentligt ryggpass på gymmet, härligt trött i musklerna nu. Mixade fryst banan, hallon och mjölk imorse för tänkte att det borde bli som en smoothie, hur fel hade inte jag? Det blev precis som sorbet! Hur gott som helst, men i fortsättningen gör jag det nog inte till frukost utan mer till kvällen. :p
 
Det som gör mig både ledsen och upprörd att läsa är att gå upp i vikt ska vara en av de värsta saker någon kan tänka sig?! Har ni tänkt på hur det påverkar dem som faktiskt ÄR överviktiga när ni, normalviktiga och smala kvinnor, nojar över er vikt och säger att det värsta som kan hända är att bli som dem - tjock. Att värdera människor på det viset är horribelt och ni bidrar faktiskt till detta genom att värdera er själva utifrån er vikt.

Jag tror inte att ni menar något illa, men er egen viktskräck kan få konsekvenser även för andra.
Håller med dig till 100% och förstår att jag är en del av problemet. Problemet är väl bara att jag inte ser mig själv som en av de smala eller normala utan som en av dom som faktiskt behöver gå ner i vikt för hälsans skull för att jag är för stor, på riktigt så ser jag någon som är sjukt stor i spegeln. Och där kommer ju frågan in varför jag lägger värderingar i det och då är det tråkiga svart anorexin.

Sen är det lite dubbelmoral i mitt huvud,alla andra är fina som de är oavsett vikt och kropp men jag är ful och äckligt oavsett vikt. Jag märker knappt om en kompis skulle gå upp 10-15 kg men om jag går upp 2 hg så är det panik. Jag ser mig själv som äcklig för att det är den känslan jag har för mig själv ett självhat som fått namnet äckel, och den känslan har jag haft både när jag vägt mindre än nu och mer än nu.

Sen handlar min viktnoja och rädsla för att gå upp i vikt så ytterst lite om utseende, anorexi är en sjukdom som du vet och jag bryr mig faktiskt väldigt lite om hur jag ser ut, sminkar mig sällan, går alltid i samma kläder hela veckan och byter bara om jag ska iväg på något särskilt och det är sällan jag klär upp mig, jag döljer min kropp så gott det går. Det handlar om kontroll, ångesthantering, tvång och självhat som tar sin form i kontroll av vikt och kroppsstorlek. Men min "vikthets" handlar så ytterst lite om utseende att det knappt kan räknas. Det är mitt sätt att överleva i en värld jag finner rörig, svår att hantera och ett mående som inte är något vidare bra.

Det sista jag vill är att andra ska tro att de bedöms av mig på samma sätt som jag bedömer mig själv, för det finns inte på kartan att jag skulle tänka så om någon annan. Dessutom skulle jag inte ens se om någon annan gått upp eller ner ett par hekto. Jag bryr mig inte om ifall mina vänner väger 20 kg för mycket eller ifall min mamma skulle bli överviktig.

Ska försöka väga mina ord bättre i fortsättningen men det är svårt när jag skriver och det är fullt av anorektiska tankar i huvudet. Men bara så ni alla vet så gäller det jag skriver bara mig själv, jag är inte i närheten av att tycka så om någon annan.
 
Startade dagen med ett ordentligt ryggpass på gymmet, härligt trött i musklerna nu. Mixade fryst banan, hallon och mjölk imorse för tänkte att det borde bli som en smoothie, hur fel hade inte jag? Det blev precis som sorbet! Hur gott som helst, men i fortsättningen gör jag det nog inte till frukost utan mer till kvällen. :p
Låter smarrigt! Jag brukade mixa banan med bär och sen ställa in i frysen så det blev helt fruset och sen ta fram en stund innan man skulle äta så det tinade lite och så blev det som glass :) Tror jag i alla fall, kommer inte ihåg riktigt hur glass smakar men lite liknande :p Gillar inte "vanlig" banan men när man mixade den med bär och frös in blev det gott Härligt sätt att starta dagen på med träningen! Jag började med en långpromenad i solen och med bra pod i öronen och njöt av det fina vädret. Är du ledig på dagarna eller pluggar du? Hur många dagar i veckan tränar du?

Ja, 1,2 kg ner var mer än vad jag trodde, trodde att jag antingen gått upp i vikt eller stått still i vikt eller max gått ner något hekto men nu senaste veckorna har vikten bara tickat på neråt. En del av mig är glad, eller rättare sagt, anorexin är glad. Men jag börjar bli lite orolig för jag har ju som sagt en massa saker att göra.

Det har blivit uppskjutet hela tiden för hästen har inga skor och trasiga hovar men nästa vecka börjar jag som medryttare och kommer vara med 2-3 gånger i veckan och göra stalljobb och rida, nu i veckan och nästa vecka är det jobb med slutarbetet i skolan, hundkurs i 2,5 timmar varje onsdag och då är man är iväg 3,5 timme, möte på psyk varje vecka, hundpromenader 3 ggr/dag och tävling både fredag och söndag den här veckan och även söndag nästa vecka och jag måste ju orka allt.

Och drömmen är att skaffa en bordercollie, har allvarliga planer på det men om jag inte klarar att hålla vikten så är det ju jätte dumt att skaffa en valp. För om det går så långt som det gjort förut så får jag ju rörelseförbud vilket jag brukar ignorera men jag orkar ju tillslut inte gå lika långt och tappar jag kontrollen helt hamnar jag ju på sjukhuset.

Jag tycker jag äter bra eller rättare sagt att jag äter mer än vad jag borde och mer än vad som är normalt, men ändå går jag ner i vikt. Det går inte ihop sig riktigt i huvudet.
 
Alltså detta var ju lite optimistiskt :D Det finns inte en chans i världen att jag kan sträcka ut mina muskler, de gör såååå ont. Får nog avboka och gå en promenad ist:p
En promenad är inte fy skam det heller! Jag älskar att vara ute och gå, speciellt med en bra pod i öronen eller musik om man föredrar det :)
 
Igår var jag bakis och låg mest på rygg i sängen samt käkade en pizza. Men min vän och jag hade kommit överens om att vi skulle ut och gå vid 16 tiden och det gjorde vi. Tre kilometer blev det i skogen, det är nyttigt med friskluft efter en hård kväll!

Idag är jag fortfarande seg och tänker så vara resten av dagen. Har handlat i alla fall och väntar otåligt på att kycklingen ska tina. I morgon får det bli en tur till mamma och rida om vädret tillåter. Om jag har lust får det bli lite hemmaträning senare i kväll.

På tal om träningshets. Jag har fått höra att en promenad på tre kilometer inte är tillräckligt eller att en kvart på gymmet är jätte dåligt. För mig är det en stor seger att bara komma ner till gymmet då jag får lite panik om det är för mycket människor där. Det lilla jag gör för mig egen hälsa dvs min dåliga rygg tycker jag är bra, även om det bara handlar om att gå runt kvarteret.
 
Välkommen till tråden! Hur kommer det sig att du har den här smärtan?

Tack! :)
Tyvärr vet jag inte hur det har uppkommit utan det är något som kommit smygandes under en längre tid. Tillslut var det liksom bara där. Beror nog på olika orsaker. Har haft lite halvtaskig hållning när jag var yngre vilket kan ha tagit ut sin rätt. Lyckades även få en trolig blödning i ryggen efter en undersökning som inte gick så bra. Detta gjorde att jag fick mer ont än tidigare. Även min skolios och att ryggraden har en liten rotation kan orsaka smärtan. Så det är ett litet mysterium. :)
 
Igår var jag bakis och låg mest på rygg i sängen samt käkade en pizza. Men min vän och jag hade kommit överens om att vi skulle ut och gå vid 16 tiden och det gjorde vi. Tre kilometer blev det i skogen, det är nyttigt med friskluft efter en hård kväll!

Idag är jag fortfarande seg och tänker så vara resten av dagen. Har handlat i alla fall och väntar otåligt på att kycklingen ska tina. I morgon får det bli en tur till mamma och rida om vädret tillåter. Om jag har lust får det bli lite hemmaträning senare i kväll.

På tal om träningshets. Jag har fått höra att en promenad på tre kilometer inte är tillräckligt eller att en kvart på gymmet är jätte dåligt. För mig är det en stor seger att bara komma ner till gymmet då jag får lite panik om det är för mycket människor där. Det lilla jag gör för mig egen hälsa dvs min dåliga rygg tycker jag är bra, även om det bara handlar om att gå runt kvarteret.[/QUOTE
 
Senast ändrad:
Kloka ord! (Och välkommen till tråden!) Lät skönt med en skogspromenad

Tack och tack för berömmet för dom kloka orden. Jag försöker att inte bli alldeles för inne i träningstänket. För även jag får lätt ångest över att äta för mycket och inte röra på mig. De sociala medierna har påverkat mig negativt.
 
@et_flickan Så länge man är frisk och rör sig av bra skäl och på ett sätt som är snällt mot kroppen är all aktivitet bra aktivitet. Oavsett om det blir en mil eller 3 km är det bättre än ingenting. Och för dig som tycker det är jobbigt med folket är det bra bara du lyckas ta dig ut ur lägenheten/huset och ta dig till gymmet eller om man är trött och seg så är väl 3 km jätte bra tycker jag :)
 
@Qelina
Ja jag strävar efter att göra något litet varje dag och faktiskt bara strunta i chipsen.
Mitt och sambons mål är att gå till min mamma. Det är cirka 1,2 mil dit. Efter det ska jag unna mig en chipspåse! :D
 
Låter smarrigt! Jag brukade mixa banan med bär och sen ställa in i frysen så det blev helt fruset och sen ta fram en stund innan man skulle äta så det tinade lite och så blev det som glass :) Tror jag i alla fall, kommer inte ihåg riktigt hur glass smakar men lite liknande :p Gillar inte "vanlig" banan men när man mixade den med bär och frös in blev det gott Härligt sätt att starta dagen på med träningen! Jag började med en långpromenad i solen och med bra pod i öronen och njöt av det fina vädret. Är du ledig på dagarna eller pluggar du? Hur många dagar i veckan tränar du?

Ja, 1,2 kg ner var mer än vad jag trodde, trodde att jag antingen gått upp i vikt eller stått still i vikt eller max gått ner något hekto men nu senaste veckorna har vikten bara tickat på neråt. En del av mig är glad, eller rättare sagt, anorexin är glad. Men jag börjar bli lite orolig för jag har ju som sagt en massa saker att göra.

Det har blivit uppskjutet hela tiden för hästen har inga skor och trasiga hovar men nästa vecka börjar jag som medryttare och kommer vara med 2-3 gånger i veckan och göra stalljobb och rida, nu i veckan och nästa vecka är det jobb med slutarbetet i skolan, hundkurs i 2,5 timmar varje onsdag och då är man är iväg 3,5 timme, möte på psyk varje vecka, hundpromenader 3 ggr/dag och tävling både fredag och söndag den här veckan och även söndag nästa vecka och jag måste ju orka allt.

Och drömmen är att skaffa en bordercollie, har allvarliga planer på det men om jag inte klarar att hålla vikten så är det ju jätte dumt att skaffa en valp. För om det går så långt som det gjort förut så får jag ju rörelseförbud vilket jag brukar ignorera men jag orkar ju tillslut inte gå lika långt och tappar jag kontrollen helt hamnar jag ju på sjukhuset.

Jag tycker jag äter bra eller rättare sagt att jag äter mer än vad jag borde och mer än vad som är normalt, men ändå går jag ner i vikt. Det går inte ihop sig riktigt i huvudet.

Det låter betydligt smidigare att frysa in det efteråt än att bråka med stavmixer och frusen banan, tack för tipset! :D Jag jobbar, men har väääldigt varierande tider, börjar allt mellan 05 på morgonen och 18 på kvällen. Så träningen blir lite efter hur mycket och vilka tider jag jobbar, så allt mellan fyra och noll gånger i veckan. Men även om jag har en tuff vecka på jobbet så försöker jag hinna med några promenader, bra musik i öronen och bara stressa ner.

Du har en väldigt skev självbild, och jag tror att du egentligen vet det själv, men anorexin hoppar in och förblindar dig ibland. Du kommer inte bli tjock av att äta ordentlig, nyttig mat, det kommer bara göra din kropp gott! Satsa inte på att bli smal (det är du dessutom redan) utan satsa på att bli hälsosam. En frisk och stark kropp är precis vad du behöver för att orka med allt du vill göra.

Att köpa en arbetsnarkoman till hund när du själv är sjuk är nog precis som du själv skriver, inte en speciellt bra idé. Det är en fruktansvärt krävande hundras. Men jag tror absolut att en frisk Qelina orkar och kan, ha det som något att sträva efter? Kolla på vad friska, hälsosamma människor i din omgivning äter. De är väl inte "feta"?
 
Det låter betydligt smidigare att frysa in det efteråt än att bråka med stavmixer och frusen banan, tack för tipset! :D Jag jobbar, men har väääldigt varierande tider, börjar allt mellan 05 på morgonen och 18 på kvällen. Så träningen blir lite efter hur mycket och vilka tider jag jobbar, så allt mellan fyra och noll gånger i veckan. Men även om jag har en tuff vecka på jobbet så försöker jag hinna med några promenader, bra musik i öronen och bara stressa ner.

Du har en väldigt skev självbild, och jag tror att du egentligen vet det själv, men anorexin hoppar in och förblindar dig ibland. Du kommer inte bli tjock av att äta ordentlig, nyttig mat, det kommer bara göra din kropp gott! Satsa inte på att bli smal (det är du dessutom redan) utan satsa på att bli hälsosam. En frisk och stark kropp är precis vad du behöver för att orka med allt du vill göra.

Att köpa en arbetsnarkoman till hund när du själv är sjuk är nog precis som du själv skriver, inte en speciellt bra idé. Det är en fruktansvärt krävande hundras. Men jag tror absolut att en frisk Qelina orkar och kan, ha det som något att sträva efter? Kolla på vad friska, hälsosamma människor i din omgivning äter. De är väl inte "feta"?
Ja jag höll också på och tragglade med frusen banan och det var ju rent av jätte besvärligt, det blev mycket smidigare när jag gjorde tvärtom :D

Nej, precis, det är en svår balansgång, min nuvarande hund hjälpte mig ju jätte mycket i tillfrisknadsprocessen den gången och jag har väl någon tanke om att det skulle vara samma sak nu. Men frågan är vilket som är starkast, anorexin eller det friska i mig? Klarar jag att hålla mig på vikten jag är nu kan jag ha en till hund men inte om jag tappar massor mer. Jag vill ju vara en bra matte både till min "gamla" vovve på 4,5 år :D och en valp. Det är just en träningshund jag vill ha, har gått kurser varje termin och provat tävlingslydnad, freestyle, agility och rallylydnad och skulle vilja fortsätta med de tre sistnämnda sporterna men agilityn passar inte riktigt min hund,han gillar det ett tag men tröttnar efter en kvart.Och freestylen klarar inte jag av att uppträda i för jag är för blyg i sådana sammanhang så det är mest trickträningen jag vill få ut av de kurserna men jag vill ha en tävlingshund i rallylydnad och kanske agility.

Jag tränar redan med nuvarande hunden varje dag, olika saker varje dag men lägger in någon form av träning under promenaderna eller inne eller gömmer mat osv. och går 2,5-3 timmar så på så vis passar en bordercollie mig. Jag vill träna mer än vad min hund orkar :D
 
En och en halv timmes ridning kickade igång den här veckan. Red bort till ridhuset även idag, men idag körde vi mer självständigt. Duktig ponny som redan visar stora framsteg i sin utveckling, och helt slutkörd ryttare som inte riktigt blir klok på hur jag ska få min kropp att samarbeta så pass att jag kan sitta ner i sadeln och hålla hälarna sänkta utan att skumpa av. :p Men det ridhuset är verkligen som att rida runt i ett växthus, och det regnade när vi red iväg så vi hade massor av kläder på oss. Höll på att flyta bort.
 
@Wega Nej det är ju det som är skumt, alla omkring mig kan äta hur mycket de vill och ändå vara smala, de äter "onyttiga" saker eller vanlig mat och vad de känner för och verkar ändå inte gå upp i vikt. Men min kropp fungerar inte så, jag går upp i vikt om jag ökar på maten.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
84 388
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
76 233
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
76 745
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp