Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har vari jätteglad och pigg ikväll. Och träningssugen! Tyvärr har jag jobbat och ska upp tidigt imorgon så jag hinner inte med någon träning. Imorgon blir det löpning! Måste ta tag i att teckna nytt gymkort också, nu har jag ju hittat en bra rutin senaste tiden så det gäller att hålla kvar den.
 
Eftersom tråden verka handla mycket om träning tänkte jag dela med mig av min träningssplit. Jag vet att där är en del mental onani genom kanske onödiga övningar, men jag börjar bli ganska musklad så det är nog okej med fler isoleringsövningar ;)
Tränar ofta så en 4-split passar mig bra tycker jag, även om det blir onödigt ofta för maximal hypertrofi så tränar jag tekniken på lyften tänker jag.

Maxlyft. ½natty.
Knäböj: 100kg
Bänkpress: 110kg
Marklyft: 140kg
(Discogymmare , jag vet)
Ska skärpa mig mer med progressiv överbelastning så jag kan bli starkare.

Se spoiler
1----------------------------------------------------------------------
Barbell Squat 5x5
Rows, barbell 5x5

Dumbell press 4 set
Flyes 4 set

Biceps brachii hammer/rev 6 set
-:- vanliga curls 4 set

Mage 4 set
2-----------------------------------------------------------------
Marklyft 5x5
Militärpress, stående, stång5x5

Skulderblad 2+2 set
Posterior deltoid 4 set
Lateral deltoid 6 set

Vader 6 set

Mage 4 set
3----------------------------------------------------------------------
Barbell Squat 5x5

Rows 4 set
Pullover 4 set
Pulldown/pullup 4 set
Ländrygg 4 set

Olika triceptocons 6 set
Close grip bench/kross 4 set

Mage 4 set
4----------------------------------------------------------------------
Bänkpress 5x5

Leg Curls 4 set
Innerlår 4 set
Glutes 2 set
Utfall 4 set
Enbent benpress 2x2

Vader 6 set


Input? :p
 
Eftersom tråden verka handla mycket om träning tänkte jag dela med mig av min träningssplit. Jag vet att där är en del mental onani genom kanske onödiga övningar, men jag börjar bli ganska musklad så det är nog okej med fler isoleringsövningar ;)
Tränar ofta så en 4-split passar mig bra tycker jag, även om det blir onödigt ofta för maximal hypertrofi så tränar jag tekniken på lyften tänker jag.

Maxlyft. ½natty.
Knäböj: 100kg
Bänkpress: 110kg
Marklyft: 140kg
(Discogymmare , jag vet)
Ska skärpa mig mer med progressiv överbelastning så jag kan bli starkare.

Se spoiler
1----------------------------------------------------------------------
Barbell Squat 5x5
Rows, barbell 5x5

Dumbell press 4 set
Flyes 4 set

Biceps brachii hammer/rev 6 set
-:- vanliga curls 4 set

Mage 4 set
2-----------------------------------------------------------------
Marklyft 5x5
Militärpress, stående, stång5x5

Skulderblad 2+2 set
Posterior deltoid 4 set
Lateral deltoid 6 set

Vader 6 set

Mage 4 set
3----------------------------------------------------------------------
Barbell Squat 5x5

Rows 4 set
Pullover 4 set
Pulldown/pullup 4 set
Ländrygg 4 set

Olika triceptocons 6 set
Close grip bench/kross 4 set

Mage 4 set
4----------------------------------------------------------------------
Bänkpress 5x5

Leg Curls 4 set
Innerlår 4 set
Glutes 2 set
Utfall 4 set
Enbent benpress 2x2

Vader 6 set


Input? :p
För okunnig för input men Välkommen! :) och ja, tråden handlar främst om träning. Och mental hälsa.
 
Alltså det där tycker jag är så himla jobbigt, det där med valkar i händerna! Det stör min prestation och koncentration jättemycket när det plötsligt är något annat än musklerna jag tränar som gör ont, och jag har inte riktigt klurat ut hur jag ska hantera det än... Jag känner mig som världens vekling, men satan i gatan vad ont det kan göra ibland alltså! :p

Någon som har några tips för att lindra och/eller undvika valkar? Herr PT säger bara att jag ska sluta gnälla och försöka moisturise så mycket som möjligt, men det hjälper knappast...

Mjo, det är ju en rätt logisk lösning faktiskt :p Där är jag dock lite fånig och bryr mig för mycket om vad andra tycker - jag tror liksom att alla ska tycka att jag ser dunderlöjlig ut där jag kommer skvättandes, knappt en tvärhand hög och ganska klent byggd, men med världens tyngdlyftarutrustning...:o Ser väldigt sällan andra som har handskar också, så då blir det ännu mer utstickande liksom. Men jag får nog ta och skärpa mig lite tror jag visst!

Tyngdlyftare använder sällan handskar då det inte är tillåtet på tävling, så det behöver du inte vara orolig för att folk ska tro att du är ;). Jag använder dragremmar och/eller magnesium för bättre grepp och mindre valkar. Dock inte säkert att man får använda magnesium på alla "vanliga" gym då det dammar ner en del.
 
Eftersom tråden verka handla mycket om träning tänkte jag dela med mig av min träningssplit. Jag vet att där är en del mental onani genom kanske onödiga övningar, men jag börjar bli ganska musklad så det är nog okej med fler isoleringsövningar ;)
Tränar ofta så en 4-split passar mig bra tycker jag, även om det blir onödigt ofta för maximal hypertrofi så tränar jag tekniken på lyften tänker jag.

Maxlyft. ½natty.
Knäböj: 100kg
Bänkpress: 110kg
Marklyft: 140kg
(Discogymmare , jag vet)
Ska skärpa mig mer med progressiv överbelastning så jag kan bli starkare.

Se spoiler
1----------------------------------------------------------------------
Barbell Squat 5x5
Rows, barbell 5x5

Dumbell press 4 set
Flyes 4 set

Biceps brachii hammer/rev 6 set
-:- vanliga curls 4 set

Mage 4 set
2-----------------------------------------------------------------
Marklyft 5x5
Militärpress, stående, stång5x5

Skulderblad 2+2 set
Posterior deltoid 4 set
Lateral deltoid 6 set

Vader 6 set

Mage 4 set
3----------------------------------------------------------------------
Barbell Squat 5x5

Rows 4 set
Pullover 4 set
Pulldown/pullup 4 set
Ländrygg 4 set

Olika triceptocons 6 set
Close grip bench/kross 4 set

Mage 4 set
4----------------------------------------------------------------------
Bänkpress 5x5

Leg Curls 4 set
Innerlår 4 set
Glutes 2 set
Utfall 4 set
Enbent benpress 2x2

Vader 6 set


Input? :p

Också alldeles för okunnig för att kommentera din split, men jäklar vad stark du är! 110 kg i bänkpress!? Gött jobbat :D

-------------------------------

Här har varit ännu en dag av promenerande! Vi gick idag en walk som hette Spit bridge till Manly och den var 10 km lång. Upp-upp-upp-upp och ner-ner-ner, och så om igen.. ;) massa trappor alltså :p gick dessutom 2 km till 'starten' några km i Manly och 3 km hem från bussen, puh. Riktigt vacker promenad dock och fick lite belöning i det kristallklara vattnet vid Shelly beach :love:

Resten av kvällen lär bli lugn! :D
 
Halkade över den här länken, och konstaterade att det låter som att den är skriven om mig. Ja förutom vissa detaljer då, som Greklandsresa och chef på äldreboende (men jag är ju egenföretagare, så det jämnar väl ut sig).
http://www.expressen.se/nyheter/angesten-skoljde-genom-kroppen/

Hoppade över dagens biomekanikföreläsning. Känner att det blir enklare och mindre ångest för mig att läsa in det själv (det handlar mest om att sitta och räkna för sig själv ändå).
Ska istället försöka ägna någon halvtimme åt att repetera inför måndagens tenta medan frukosten bearbetas en aning. Sen blir det badhuset för att simma i solskenet. Tror att det kan göra gott för kroppen att få röra sig i ett mer viktlöst stadie, arbetas igenom från topp till tå och samtidigt njuta av att solen lyser in genom taket.

I eftermiddag ska jag till Göteborg och hämta en nyckel från en vän. Har varit oerhört stressad över att vi är schemalagda från kl 9 på lördag (helgföreläsningar, wohooo...), och mitt tidigaste tåg är framme på centralen just kl 9. Men det löser sig genom att jag får låna hans lägenhet mellan fredag-lördag :love:
Sen får vi se om jag sätter mig på något bibliotek där eller om jag åker hem och tar biblioteket här i stan istället, men det ska i alla fall pluggas ikväll. Känns som en bra lösning, då får jag njuta av solen och ha fritid nu på dagen och har lättare att koncentrera mig på skolan sen när vädret inte är så lockande längre.
 
Varit dunderförkyld hela veckan. All ork går till jobbet så finns ingen motivation alls till matlagning och liknande, vilket gör att jag lever på mackor och snabbmat. :banghead: Men från och med efter jobbet idag (jag har mackor med mig till lunch, eeh) så ska jag skärpa till maten lite och sluta med alla onyttigheter förutom glass, för det får både halsen och hostan att kännas bättre.
 
@Qelina, Först och främst, ingen här skriver de här sakerna till dig för att vara elaka, så jag hoppas du förstår att våra svar är för att vi är oroliga för dig. Och det gäller med allra största sannolikhet din bror och din vän också. De kommenterar för att de är oroliga för dig. Hade det varit så att du hade gått upp i vikt hade de garanterat inte sagt något om det, utan bara blivit glada. Det är ju det de vill, att du ska bli frisk!

Tänk på den där niogradiga skalan du berättade om, på en skala 1-9 är alltså 4,5 medel och de allra flesta ligger nog däromkring och strax över. Du var en 2:a. Då är det ingen som tänker att du är tjock eller att du måste äta enorma mängder med mat, det är uppenbart att du inte är/gör det.

Jag håller även med de andra som skrivit om löpningen. Jag kan ta mig själv som ett exempel. Mitt mål är att börja jogga igen, kanske två dagar/vecka. Den rundan jag brukar ta är på mellan en kvart och 20 minuter, beroende på hur mycket jag måste gå av den. Jag hade definitivt varit svinnöjd med att göra det två gånger/vecka, kanske några promenader utöver det på de andra dagarna och så hästen. Om man precis har börjat med något kan man inte jämföra sig med personer som redan hållit på i flera år. Och för din del känns det direkt skadligt att fortsätta med löpningen i den utsträckningen, om du inte drar ner ordentligt på promenaderna. Det är jättebra att du får endorfinerna av löpningen, men de dagarna hade det faktiskt varit bra om du hade nöjt dig med det och kanske bara varit ute och kissat hunden sen. Inte gått flera timmar utöver löpningen. Som @LindgrenV säger (som dessutom verkar ha träffat dig IRL för inte alls speciellt länge sen?) så verkar ätstörningen ta mer och mer plats just nu, och då är det sämsta man kan göra att mata det.
 
Varit dunderförkyld hela veckan. All ork går till jobbet så finns ingen motivation alls till matlagning och liknande, vilket gör att jag lever på mackor och snabbmat. :banghead: Men från och med efter jobbet idag (jag har mackor med mig till lunch, eeh) så ska jag skärpa till maten lite och sluta med alla onyttigheter förutom glass, för det får både halsen och hostan att kännas bättre.

Och inte blir man friskare snabbare heller av socker och skräpmat, så pepp till dig för att lyckas äta lite bättre :banana:

Mitt onyttiga idag blev ett par skedar av pojkvännens glass i em, annars har det varit en bra matdag!
 
1 timme simning senare har jag färdats 1,5 km. Den större delen av sista halvkilometern utfördes med vänster ben på släp, för då kändes det av i knät. Men eftersom vi precis fått lära oss att även om man bara tränar ena sidan så kommer även den andra bygga lite muskler (hur lite vet jag dock inte, men uppenbarligen mätbart i alla fall) så simmade jag på med högerbenet och armarna istället. Det är rätt skönt med vattentrycket på knät också, då blir det inte lika vätskefyllt inuti.

Fruktsallad till lunch (fy farao vad gott det är!). Funderar på vad jag nu ska roa mig med innan det är dags att knata iväg till tåget och ägna resten av dagen åt att plugga. Det är bara så vansinnigt skönt att känna att det är sol, blå himmel och jag är fullständigt fri att göra vad jag vill (dvs jag har faktiskt lyckats släppa lite av den där "jag borde plugga"-känslan som annars hängt över mig som en tung rock).
Hade det inte varför för att knät är lite sisådär hade jag tagit en promenad upp på berget, men det känns som en dum chansning eftersom jag ska klara av en heldag skivstångsträning på lördag.
 
Har känt mig lite stum i benen eftersom jag inte är van vid att promenera så mycket som jag har gjort sista tiden så hade tänkt ta det lugnt idag, men så var det fantastiskt väder i morse och jag kunde inte med att stanna inne. Tog med mig kameran och tog en långsam promenad på 7 km. Nu ska jag snart iväg och rida och solen skiner fortfarande, var länge sedan jag red när solen var framme :)
 
Alltså, jag vet inte vad jag har gjort idag, varför känns det som att jag hinner typ en miljon saker mindre de dagar hästen vilar när det borde vara tvärtom? :confused: Ändå har jag gått upp en hel timme tidigare än vad jag brukar, och ridningen tar ändå minst två timmar med att göra i ordning före och efter. Skyller på det förgjordade grupparbetet som jag hållit på med hela morgonen/förmiddagen, nu ska jag bege mig mot stallet för att mocka och fixa i ordning och sen fortsätta plugga på egen hand. Antingen är det grupparbetets fel, eller så har jag sämre disciplin när jag inte ska ägna några timmar åt att rida?
 
Tack alla för era svar, ni är guld värda när ni kommer med lite perspektiv. Jag kanske inte ska vara så missnöjd med mina 20 minuter iaf? Jag är van sedan tidigare springperioder att springa en timme eller mer varje dag eller i andra perioder minst ett par gånger i veckan så för mig känns det som så lite att springa 20 minuter 3 ggr/vecka och träna på gym en dag/vecka. Jag har alltid, även innan ätstörningen varit aktiv, jag har haft häst, spelat fotboll, basket, dansat, gått på olika träningspass, sprungit, cyklat,spelat tennis, promenerat och under många perioder har jag tränat flera gånger per dag utöver en hel del vardagsmotion i form av promenader och cykling som förflyttning. Jag kommer från en aktiv familj, mamma har tävlat i hoppning på hög nivå och pappa har spelat fotboll på elitnivå och varit fotbollstränare under massor av år och brorsan tränar på gym 2,5 timmar 5 dagar i veckan...

Men jag får sätta det i perspektiv och se utefter mina förutsättningar just nu och vad som är bäst för mig och försöka inse att jag faktiskt rör på mig en hel del, kanske mer än många andra och att min kropp inte är i form för hård träning just nu.
 
Alltså, jag vet inte vad jag har gjort idag, varför känns det som att jag hinner typ en miljon saker mindre de dagar hästen vilar när det borde vara tvärtom? :confused: Ändå har jag gått upp en hel timme tidigare än vad jag brukar, och ridningen tar ändå minst två timmar med att göra i ordning före och efter. Skyller på det förgjordade grupparbetet som jag hållit på med hela morgonen/förmiddagen, nu ska jag bege mig mot stallet för att mocka och fixa i ordning och sen fortsätta plugga på egen hand. Antingen är det grupparbetets fel, eller så har jag sämre disciplin när jag inte ska ägna några timmar åt att rida?
Du kanske är mer fokuserad och inställd på att du ska hinna med ridningen de dagarna och blir lite mer effektiv de dagarna du rider? Men grupparbetet och plugget låter ju som en trolig anledning.
 
Jag har vari jätteglad och pigg ikväll. Och träningssugen! Tyvärr har jag jobbat och ska upp tidigt imorgon så jag hinner inte med någon träning. Imorgon blir det löpning! Måste ta tag i att teckna nytt gymkort också, nu har jag ju hittat en bra rutin senaste tiden så det gäller att hålla kvar den.
Härlig läsning :) Vad roligt att du hittat rutiner som passar dig och att du känner dig så pigg och glad.
 
Jag gillar er diskussion om att låta saker och ting ha sin tid och att fokusera på att må bra och göra det som är bäst just nu även om det innebär att det blir mindre fokus på mat och träning en period om man har fullt upp med annat. Önskar av hela mitt hjärta att jag kunde ta till mig det ni skriver och använda det när det gäller mig själv.
 
När du sade att du skulle springa max 15-20 min i några veckor tänkte jag mig snarare två månader än... Två veckor. Det börjar gå överstyr Qelina. Vinsten du får i endorfiner efter en löptur räcker inte för täcka upp förlusten du får av löpningen. Du gör dig av med för mycket energi, matar ätstörningsmonstret enormt mycket och bryter ned kroppen i snabbare takt just nu. Jag har en uppfattning av att ätstörningen eskalerat senaste tiden, av dina inlägg att döma. Och du ger efter för den. Tänk på det. Det börjar gå utför nu. Låt det inte gå utför, bromsa i tid nu. Du vill inte börja om från botten i en oändlig uppförsbacke - inte när du för bara någon dag sedan insett att du faktiskt har möjlighet att så småningom vara en glad och frisk Qelina med ett jobb och fungerande liv.

Du kan bli en frisk och glad Qelina, men som det ser ut nu går det utför igen. Och det gör mig ledsen, för jag vill att du ska överleva dig själv. Kram!
Jag vet inte om det går utför, jag mår bara väldigt dåligt även utanför ätstörningen och det spelar in en hel del. När jag mår så här är det svårt att vara stark och kämpa emot tankarna som finns där hela tiden. För ätstörningen finns med hela tiden, ibland är jag den starka som klarar att gå emot och ibland inte.Men jag kämpar som en tok och ibland blir man bara så trött,det är så hemskt jobbigt att varje dag behöva kriga och kämpa med samma saker utan att det blir lättare. Som t.ex. mitt kvällsmellis, jag har ätit samma i 1,5 år. Har det blivit lättare än? Nej inte på något vis. Det känns fortfarande hemskt varje gång och ångesten håller på att döda mig varje gång jag äter det jag äter på kvällen. Det känns så orättvist att jag utmanar mig varje kväll, tvingar i mig maten men ändå är det en plåga varje gång.

Jag är livrädd för att hamna på botten och börja om som du skriver. Mest rädd är jag att hamna på sjukhuset igen. Det skrämmer mig något fruktansvärt och det är också en orsak till att jag tvingar i mig maten.

Läste nyss vad jag skrev i dagboken igår kväll. Skrev att jag inte orkar mer, vill inte leva, hatar allt. Så känns det ofta.
 
Måste tipsa er om två saker bara. Jag äter alltid gröt till frukost och då jag inte kan dricka vanlig mjölk använder jag olika andra drycker. Nu måste jag tipsa om två lite nyare varianter. Den ena är cashewdrycken som jag ändå använt ganska länge. Igår provade jag det senaste tillskottet till nötdrycks sortimentet nämligen pistagedrycken! Vet inte om de är goda att bara dricka men till gröt är de suveräna :)
 
Men jag får sätta det i perspektiv och se utefter mina förutsättningar just nu och vad som är bäst för mig och försöka inse att jag faktiskt rör på mig en hel del, kanske mer än många andra och att min kropp inte är i form för hård träning just nu.

Mer än de allra flesta andra, skulle jag vilja påstå.
Ta det lugnt och låt kroppen hinna ikapp. Det tar lång tid för den att reparera sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 594
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
76 250
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
77 097
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
84 429
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp