En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svägerskan har frågat mig om jag inte ska köpa progesteronkräm, för att hjälpa kroppen lite.
Jag tvekar. Jag är lite anti allt sånt där, speciellt som läkare inte är inblandade i, eftersom mormor hade stora blodproppsproblem och jag verkligen inte får använda p-piller eller sånt. Har fått tabletter utskriva för kraftiga mensblödningar, men efter att ha läst på om dem vågade jag inte ens öppna paketet...och så har jag inte behövt dem sen jag fick dem, magiskt nog... P-stav funkar fint, men det var nära att jag inte fick sätta in den från början. Nej, den sitter inte kvar längre. Den åkte ut för flera år sen. Ack, vilka härliga år utan mens jag hade då...

Nåja, tillbaka till krämen. Bu eller bä, bra eller anus, någon som har en åsikt?

Jag har använt den i två syften - mot min endometrios som blev mycket bättre, jag fick tydligare äl o mindre ont vid mens. Sen hade jag den efter insättningen vid IVF:en eftersom du tre gånger dagligen ska stoppa upp vagitorer med progesteron o sen ligga ner i minst 20 min, när jag var på jobbet gick i te det så då smorde jag istället. Fick godkänt av Gun för det ☺
 
Svägerskan har frågat mig om jag inte ska köpa progesteronkräm, för att hjälpa kroppen lite.
Jag tvekar. Jag är lite anti allt sånt där, speciellt som läkare inte är inblandade i, eftersom mormor hade stora blodproppsproblem och jag verkligen inte får använda p-piller eller sånt. Har fått tabletter utskriva för kraftiga mensblödningar, men efter att ha läst på om dem vågade jag inte ens öppna paketet...och så har jag inte behövt dem sen jag fick dem, magiskt nog... P-stav funkar fint, men det var nära att jag inte fick sätta in den från början. Nej, den sitter inte kvar längre. Den åkte ut för flera år sen. Ack, vilka härliga år utan mens jag hade då...

Nåja, tillbaka till krämen. Bu eller bä, bra eller anus, någon som har en åsikt?

Det beror det ju på varför du vill prova progesteronkräm.
 
Det beror det ju på varför du vill prova progesteronkräm.

Svägerskan har använt den p g a tunna slemhinnor, tror jag, men nämnde den för mig med tanke på min oregelbunda mens, kraftiga blödningar, kraftiga mensvärk och eftersom jag inte kan sätta fingret på när jag har ÄL.
 
Jag kommer antagligen inte prova nån kräm innan jag pratat med fertilitetsmottagningen först. Vi har pratat om att ta kontakt med dem nu när det gått ett halvår sen jag var inne på vanlig undersökning (som jag bad om för att kontrollera läget p g a mina blödningar, oregelbundhet o s v).
Är dock intressant att se hur andra tänker om krämen.
 
Igår nivå 1, idag ingen mätning begärd. Dag 26 i cykeln, använt 17 stickor denna cykel, så nu ska jag bestämma om jag fortsätter testa nästa cykel, för i så fall är det läge att beställa ett nytt paket...
 
Igår nivå 1, idag ingen mätning begärd. Dag 26 i cykeln, använt 17 stickor denna cykel, så nu ska jag bestämma om jag fortsätter testa nästa cykel, för i så fall är det läge att beställa ett nytt paket...
Finns det bara två nivåer? Och känner du av att du har haft ägglossning nu så att du litar på nivå 1 liksom?

Mvh Miks
 
Lägger till nya datum för mig endå trots att vi har dålig channs att pricka denna månad

Hyldeblomst - ÄL 13/3 BIM 28/3, försök nr 3 efter missfall, inga barn
robl - ÄL 28/3 BIM 11/4, försök nr 11, 24 år, inga barn
Flutterdash ÄL 1/4 (beräknad) BIM 14/4, 27 år, 6:e försöket, inga barn
MEJ84 - Äl 1/4 BIM 16/4 försök nr 9, 31 år, inga barn
Hanna_90 ÄL 2/4 BIM 17/4, försök nr 2, 25år, inga barn
Safir - ÄL 3/4 BIM 17/4, försök nr 7, 27 år, inga barn
em-pirre - ÄL 4/4 BIM 19/4, Försök nr 19, 29 år, inga barn (första försöket med Pergotime)
Mikatela - ÄL 13/4 BIM 28/4. 27 år, inga barn
Whirlie - ÄL 15/4 BIM 29/4. Försök nr 11, 36 år, inga barn.
paprika - ÄL 19/4 BIM 3/5, Försök nr 4, 28 år, inga barn
BeastieBabe - ÄL 20/4 BIM 4/5, Försökt sedan aug 13, 32 år, inga barn
Is - ÄL 26/4 BIM 10/5, lyckas aldrig träffa ÄL men försök nr3 med ÄLstickor, 26 år, inga barn
Cynthia - Äl 4/5 BIM 18/5 Försökt i ett år, 31 år, inga barn

Tramptass - väntar på kroppens omstart, 33 år, ett barn
lil-sis - får eg inte bli gravid förrän till hösten men "lever farligt så länge"... Inväntar äl, som lär dröja! 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14. GBP okt 14.
malumbub - letar efter ÄL med hjälp av fertilitetsmonitor, 32 år
hemlig - kommer missa försök i samband även med äl i april....hoppas på maj istället. Snart 32 år, inga barn
fia-lisa - väntar på ÄL efter MF, Försök nr 16, 37 år, 1 barn 4 år
 
Jag tog ju ett gravtest igår, på BIM-4, som var negativt. Så jag tror inte jag är gravid. Men idag har jag blivit nojig. Har flera gånger idag haft en riktigt skarp huggande smärta långt ned på vänster sida magen, mot ljumsken. Men visst kan man inte känna av ett eventuellt X såhär tidigt va? Är kanske bara lite gas i kläm nånstans?
 
Jag har använt den i två syften - mot min endometrios som blev mycket bättre, jag fick tydligare äl o mindre ont vid mens. Sen hade jag den efter insättningen vid IVF:en eftersom du tre gånger dagligen ska stoppa upp vagitorer med progesteron o sen ligga ner i minst 20 min, när jag var på jobbet gick i te det så då smorde jag istället. Fick godkänt av Gun för det ☺
Jag tålde inte progesteronvaggisarna (väldigt känslig för alla hormoner men mest för just progesteron som bidrar till skov i min bindvävssjukdom)utan fick gel i applikator att ta en gång per dygn istället för vaggisarnas 3 ggr. ( kan ju säga att inte helt sällan lät det som man fes då man tryckte upp det, fast det var applikatorn som pruttade då den tryckte ur det sista av gelen :o:D)
Fungerade mycket bättre för mig. Positivt att det inte var lika kladdigt och jag tog den vid sänggående. Men när jag tog vaggisarna så hade jag inte ordination att ligga och vila 20 min. Uppenbarligen ganska olika mellan olika gun trots ivf och att det inte är så många kliniker som pysslar med det.
 
Igår nivå 1, idag ingen mätning begärd. Dag 26 i cykeln, använt 17 stickor denna cykel, så nu ska jag bestämma om jag fortsätter testa nästa cykel, för i så fall är det läge att beställa ett nytt paket...
Så enligt apparaten har du redan haft ägglossning då?

Jag hade absolut kontaktat Gun eller fertilitetsklinik för att få kollat upp om du verkligen ägglossar. Finns ju ingen anledning att ni försöker längre på egen hand om du inte gör det. Meningslöst att försöka om det inte finns något att försöka från, typ.

Kan ju vara så enkelt att det hjälper med Pergo.
 
Finns det bara två nivåer? Och känner du av att du har haft ägglossning nu så att du litar på nivå 1 liksom?

Mvh Miks
Tre nivåer. Nivå ett är inga hormoner. Nivå två är hormoner igång. Nivå tre är högsäsong och när det verkligen gäller visas även ett ägg. Monitorn mäter två olika hormonnivåer, om jag minns rätt. Kan citera vad som står imorn.

Nej, jag kan inte svära på att jag haft ägglossning, men så har ju min kropp varit mycket hej-och-hå de senaste månaderna.
Däremot skulle jag kunna tro att jag skulle kunna ha ägglossning nu...men jag hoppas på att det istället är tecken på att mensen kommer vilken dag som helst.
 
Så enligt apparaten har du redan haft ägglossning då?

Jag hade absolut kontaktat Gun eller fertilitetsklinik för att få kollat upp om du verkligen ägglossar. Finns ju ingen anledning att ni försöker längre på egen hand om du inte gör det. Meningslöst att försöka om det inte finns något att försöka från, typ.

Kan ju vara så enkelt att det hjälper med Pergo.

Enligt monitorn så har mina hormonnivåer minskat och det är inte längre värt att kissa på sticka. Bara att ladda för mens och sen en ny period, enligt monitorn.

Ja, nu känner jag att nu har vi gjort det vi kan själva.
 
Enligt monitorn så har mina hormonnivåer minskat och det är inte längre värt att kissa på sticka. Bara att ladda för mens och sen en ny period, enligt monitorn.

Ja, nu känner jag att nu har vi gjort det vi kan själva.
Aha! :idea:

Det är bra att du har provat med monitorn. Då kan dom inte bara vifta bort er med "Gå hem och prova i ett år". Det vore ju totalt bortkastad tid för er antagligen (som det ser ut idag med antagligen strulande ägglossning)
 
Aha! :idea:

Det är bra att du har provat med monitorn. Då kan dom inte bara vifta bort er med "Gå hem och prova i ett år". Det vore ju totalt bortkastad tid för er antagligen (som det ser ut idag med antagligen strulande ägglossning)

Ja. Speciellt med tanke på att vi försökt till och från i flera år, egentligen, men höjt ribban i o m monitorn sedan jag fick den.

Ska fundera på vad jag kan ge svägerskan som tack för hjälpen (monitorn). Bortsett från att bli gravid.
 
Efter spolning o dags för dubbelkur Pergo, 12e gången gillt!
Hoppas jag iallafall :)

Hyldeblomst - ÄL 13/3 BIM 28/3, försök nr 3 efter missfall, inga barn
Flutterdash ÄL 1/4 (beräknad) BIM 14/4, 27 år, 6:e försöket, inga barn
MEJ84 - Äl 1/4 BIM 16/4 försök nr 9, 31 år, inga barn
Hanna_90 ÄL 2/4 BIM 17/4, försök nr 2, 25år, inga barn
Safir - ÄL 3/4 BIM 17/4, försök nr 7, 27 år, inga barn
em-pirre - ÄL 4/4 BIM 19/4, Försök nr 19, 29 år, inga barn (första försöket med Pergotime)
Mikatela - ÄL 13/4 BIM 28/4. 27 år, inga barn
Whirlie - ÄL 15/4 BIM 29/4. Försök nr 11, 36 år, inga barn.
paprika - ÄL 19/4 BIM 3/5, Försök nr 4, 28 år, inga barn
BeastieBabe - ÄL 20/4 BIM 4/5, Försökt sedan aug 13, 32 år, inga barn
robl - ÄL 22/4 BIM 6/5 försök nr 12, 24 år, inga barn
Is - ÄL 26/4 BIM 10/5, lyckas aldrig träffa ÄL men försök nr3 med ÄLstickor, 26 år, inga barn
Cynthia - Äl 4/5 BIM 18/5 Försökt i ett år, 31 år, inga barn

Tramptass - väntar på kroppens omstart, 33 år, ett barn
lil-sis - får eg inte bli gravid förrän till hösten men "lever farligt så länge"... Inväntar äl, som lär dröja! 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14. GBP okt 14.
malumbub - letar efter ÄL med hjälp av fertilitetsmonitor, 32 år
hemlig - kommer missa försök i samband även med äl i april....hoppas på maj istället. Snart 32 år, inga barn
fia-lisa - väntar på ÄL efter MF, Försök nr 16, 37 år, 1 barn
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 819
Senast: orkide
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 273
Senast: Gabby_Ossi
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 591
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 220
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp