Bukefalos 28 år!

Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Man brukar rekommendera att inte utsätta en fånghäst för ngn form av stress- vilket transportering innebär av olika grader.
Har man en svårlastad häst, så är det inget alternativ. Man får BEGÄRA större resurser av hemsjukvård:grin:
 
Sv: Fång tråd

Man brukar rekommendera att inte utsätta en fånghäst för ngn form av stress- vilket transportering innebär av olika grader.
Har man en svårlastad häst, så är det inget alternativ. Man får BEGÄRA större resurser av hemsjukvård:grin:

Hur ska du lyckas med det?
Nu hoppas jag innerligt att min häst aldrig får fång igen och inte ngn annan av de hästar jag har hand om heller. Men om det skulle hända så kommer jag att köra iväg den så snart som möjligt. De veterinärer vi har här hemma kan skriva ut butta om man lyckas övertyga dem om att hästen klarar av att ta det. Men sedan tycks de inte kunna göra så mkt mer. Det är möjligt att det är svårt att ställa en fångdiagnos och speciellt på hemmaplan. Jag brukar alltid ha stor respekt för veterinärer men inte med detta.
 
Sv: Fång tråd

Vad gör dom på djursjukhusen? Mina hästar har bara haft fång en gång. Har en duktig hovslagare som hjälpt mig mycket. Kan inte heller klaga på distriktarna.
 
Sv: Fång tråd

Man brukar rekommendera att inte utsätta en fånghäst för ngn form av stress- vilket transportering innebär av olika grader.
Har man en svårlastad häst, så är det inget alternativ. Man får BEGÄRA större resurser av hemsjukvård:grin:


Och till Iser:

I ditt fall (Iser) så tycker jag nog att man borde köra till klinik eftersom ni inte är säkra på diagnosen. Om det inte är fång låter det allvarligt! Men tror man med största sannolikhet att det är fång så behöver man väl inte fara iväg på en gång. Men nu har det ju ändå gått ett tag dessutom som jag förstår det, är det 3 veckor? Det kan ju vara så att han behöver rätt beslag för att bli märkbart bättre och då behövs ju röntgen. Förstår ni hur jag tänker?

Men ni tror att det är två saker; dels fång och dels något annat på bakbenen? Bara så att jag förstår rätt?

Sen förstår jag inte vad de menar med att det kommer inifrån och inte hänt något än? Pollitt menar att förändringar i hovarna sker snart, även om det kan ändra sig om man inte sköter hästen korrekt efteråt också.
 
Sv: Fång tråd

Hur mycket hösilage kan man ge sin fångponny? Vet att hö är det bästa för dom. Men här är fint hö en bristvara så jag få ta det som finns. Just nu när hon står på boxvila får hon fjolårshö och halm. Men det är snart slut.
 
Sv: Fång tråd

Det viktigaste är att undvika foderbyten! Börja vänj in hösilage redan nu innan ditt hö är slut. Mängden hösilage beror på torrhalten, bra om du fortsätter med halmen det är bra för magen! Fånghästar ska inte svälta! Ge tillräckligt med stråfoder, vid foderbyten ge även något för magen tex, kraffts magtarm. Lycka till!:)
 
Sv: Fång tråd

Nej, Kraffts magtarm innehåller en lera som neutraliserar gifter (Samma som finns i kitty kattsand.), och jäst.

I brobio har du bakterier vilket borde vara bättre för att få en normaliserad mage-tarm.
 
Sv: Fång tråd

Det viktigaste är att undvika foderbyten! Börja vänj in hösilage redan nu innan ditt hö är slut. Mängden hösilage beror på torrhalten, bra om du fortsätter med halmen det är bra för magen! Fånghästar ska inte svälta! Ge tillräckligt med stråfoder, vid foderbyten ge även något för magen tex, kraffts magtarm. Lycka till!:)
De ska inte svälta, MEn om den är överviktig- vilket de flesta dock är- ska de bantas iom att det är en bidragande orsak plus att de får onödigt stor belastning på de sköra hovarna.
Om hästen står på box, måste man dra ner på maten- enkel matematik.
 
Kan det vara fång??

En varm hov bak och en fram ingen puls lite halt i traven...rädd för att det kan vara fång då hon varit kass i magen ett tag..idag var skiten dock väldigt fin faktiskt..Den hoven som är varm fram är lite speciell då hon har en hovbenssänkning där sen innnan,så den brukar vara varmare än den andra fram. Det är den bak som bekymrar mig..
 
Sv: Kan det vara fång??

Kl

En fundering bara; Är det generellt så att fånghästar haltar också? Alltså kan en häst ha fång och vara ohalt?
 
Sv: Fång tråd

Den kan vara jämnhalt- lite kortare steg bara:crazy:

Jag tycker man känner det bäst uppsuttet.
Jag brukar beskriva fenomenet som att den "går som på is".

Annars är vändtestet ett bra verktyg..
 
Sv: Fång tråd

Mitt hösilage är av den torrare sorten. Ska göra analys. Har insett att jag har gett dom för mycket. Båda mina ponnyer är överviktiga. Dom går ihop med ett föl(inte fångponnyn). Är det för lite och ge 1 kg hösilage/ 100 kg kroppsvikt plus fri tillgång på halm. Även till fölet på dagarna. Nätterna får hon fri tillgång till hösilage. Är så rädd att min andra ponny ska insjukna i fång igen. Samtidigt vill jag inte svälta dom.
 
Sv: Fång tråd

1 kg hösilage per 100 kg häst är alldeles för lite. Du bör ge åtminstone 1,5 kg hö per 100 kg häst. Hur mycker hösilage detta motsvarar beror på hur torrt/blött ditt hösilage är. Är ditt hösilage torrt kanske TS-halten är ca. 70%. TS-halten för hö är ca 85%. Du får i så fall multiplicera 1,5 kg med 85/70 och får då ca. 1,8 kg hösilage per 100 kg häst.

När du får ditt hösilage analyserat ska du göra en riktig foderstatsberäkning. Billigast och bäst är att skicka ditt prov till Equi-analytical i USA. Du får då även socker och stärkelse analyserat.
 
Sv: Fång tråd

Jag tycker inte att det går att svara på om man inte har analysen. Det är ju ponnyer som ska bantas. Det är inte alltid lätt att få till en bra foderstat för dessa utan att ta halm till hjälp. Men kanske inte fri tillgång till halm.

Det är i alla fall mina erfarenheter.
 
Sv: Kan det vara fång??

En varm hov bak och en fram ingen puls lite halt i traven...rädd för att det kan vara fång då hon varit kass i magen ett tag..idag var skiten dock väldigt fin faktiskt..Den hoven som är varm fram är lite speciell då hon har en hovbenssänkning där sen innnan,så den brukar vara varmare än den andra fram. Det är den bak som bekymrar mig..

det kan vara fång, men kan även vara pga den hårda knöliga underlaget (om ni inte har snö då förstås!). min ena häst (som aldrig har haft fång eller andra hovproblem) blir ofta lite varm i hovarna när underlaget är såhär. sen kan varma hovar givetvis bero på problem i senor och leder också.
 
Sv: Fång tråd

kl

måste ställa en fråga till Er som har Cushinghästar och ger Pergolid, går Era hästar ner mycket i vikt direkt och tappar alla muskler?

Min häst har tappat extremt mycket vikt och muskler, står på 1 tablett parkolid per dag och skall nu övergå till Pergolid.

Tacksam för svar

mvh devere
 
Sv: Fång tråd

Jag ger min cushinghäst pergolid. Tyvärr har hon inte tappat i vikt än. Skulle behöva det. Vet tror att vi behöver öka dosen lite till. Musklerna har hon kvar under allt fett. Tycker hon är slö, spänd nacke och gammal i sättet. I höstas när vi började medicinera henne så tyckte jag hon svarade bra på behandlingen. Nu är hon tillbaks till samma apartiska ponny. Jobbig sjukdom, cushing, tycker jag.
 
Sv: Fång tråd

kl

Tänkte uppdatera från oss. Min häst går på 3 påsar butta/dag just nu, vi valde att höja med 1 påse/dag för att få reaktion och sedan sänka sakta. Han vänder nästan normalt, kan genomgå en skoning utan att behöva vila (dock ngt öm fram vid spikning söm). Däremot går han som om han vandrade på is och bakbenen verkar gå i kors?! Vi är dock säkra på att han till sin ålder om 17 år blir stel av så mycket stillastående. Han har dessutom lyckats vricka sig i sjukhagen och har ett tjockt bakben..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: Habina
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 256
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 458
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 504
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp