Bukefalos 28 år!

Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

kl

Tänkte uppdatera från oss. Min häst går på 3 påsar butta/dag just nu, vi valde att höja med 1 påse/dag för att få reaktion och sedan sänka sakta. Han vänder nästan normalt, kan genomgå en skoning utan att behöva vila (dock ngt öm fram vid spikning söm). Däremot går han som om han vandrade på is och bakbenen verkar gå i kors?! Vi är dock säkra på att han till sin ålder om 17 år blir stel av så mycket stillastående. Han har dessutom lyckats vricka sig i sjukhagen och har ett tjockt bakben..

Men vilken otur att han vrickat sig också. Stackars er!
Fång är så himla segt... Jag är jätteorolig för min häst och om hon kommer att klara det här. Vi håller tummarna för er!
Kram!
 
Sv: Fång tråd

Har köpt hem snärjmåra och ringblomma till mina fång ponnyer. Har precis börjat ge. Ska även skaffa brunalger och brännässla till dom. Är det nån som har positiva egenskaper av örter på fånghästar?
Mitt ena sto får spänd nacke så fort frosten kommer. Är så rädd att hon ska få fång igen. Vad gör man frostperioden? Kan ju knappas låta henne stå inne 24 timmar. Hon behöver röra på sig eftersom hon är övervikig (har även cushing). Provat betesmask på henne. Blir lite mentalt knäckande för henne. Vi har en unghäst som hon fostrar och det är inte lätt med masken på.
 
Sv: Fång tråd

Jag tror att man ska vara försiktig med örter till en fånghäst.
Nässlor tex är nog inte så nyttigt. Det står om det tidigare i den här tråden.
 
Sv: Fång tråd

Jag, som ej hade ngn erfarenhet av fång, gav min Hagtorn o djävulsklo- inte i den akuta fasen, utan efter buttakuren.

Jag vet ju inte, men rotationen gick tillbaka snabbt. MEN det kan likabra ha att göra med rätt verkning o övrigt.
Den hade hönät första tiden för att inte belasta fram mer än nödvändigt.
Jag kylde mkt.
 
Sv: Fång tråd

KL

Nu har jag haft min häst till klinik och det visar sig att han har kraftig hovbensrotation på alla fyra (15-16 grader):cry:.

Så nu blir det till att kapa tårna och stå stilla länge. Jag vet ju att alla säger att hästen ska stå absolut still, men samtidigt går veterinärernas meningar i sär när det gäller fång. En "gammal i gemet"-vet härikring samt en "gammal i gemet" hovslagare och hästkarl här i området tycker inte att hästar ska stå still och tycker att man ska ta ut hästen liiiite varje dag. Hur reagerar ni på sånt?

Hur har era hästar klarat att stå stilla. Finns det inte risk för förstoppning el. kolik när de bara står still (fast att de inte får kraftfoder)? Jag känner ju på min att han ofta får lite "fart" på magen när han rör på sig, blir det inte ett problem när de ska stå absolut still?

OBS! Jag tänker självklart att följa vets råd om att han ska stå helt still, men blir lite orolig bara....
 
Sv: Fång tråd

Hade de ingen klinikhovis.:confused: att inte bara korta tån- att få trycket i hoven att släppa- som det blir av hovbölder. Som jag fattar det är det DET förutom själva blödningen i hoven som gör så ont.
Din häst kan nog behöva få sina hovar resektionerad- kallas det så:angel:

Jag skulle hellre ta boxvila o att den tillfrisknar fortare. det måste ju vara ohyggligt smärtsamt att gå på naglar som har släppt.
Min hade inte haft en enda dags boxvila på sina 14 år, men tog det bra. Den fick linfrö o Probimin för magen- inga koliksymptom alls.

Har du djup lössnö kan det nog gå, men om det är som här- stenfruset, skulle jag aldrig släppa ut den.

Lider med dig o Pålle. Fy vilken vidrig sjukdom det är:eek:

Kan du inte fota hovarna?
 
Sv: Fång tråd

Jo jag ska fota hovarna i morgon.

Är det någon här som har bilder på hur era hästars hovar behandlades i akutläget?
 
Sv: Fång tråd

På ett ungefär såhär ,men oskodd o snyggare. Bara i tån dock.
resection5.gif
 
Sv: Fång tråd

Hade de ingen klinikhovis.:confused: att inte bara korta tån- att få trycket i hoven att släppa- som det blir av hovbölder. Som jag fattar det är det DET förutom själva blödningen i hoven som gör så ont.
Din häst kan nog behöva få sina hovar resektionerad- kallas det så:angel:

Vad menas med detta? Är det det dom gör när dom typ"öppnar" hoven. Jag är inte helt med på hur det går till.

Jag skulle hellre ta boxvila o att den tillfrisknar fortare. det måste ju vara ohyggligt smärtsamt att gå på naglar som har släppt.
Min hade inte haft en enda dags boxvila på sina 14 år, men tog det bra. Den fick linfrö o Probimin för magen- inga koliksymptom alls.

Har du djup lössnö kan det nog gå, men om det är som här- stenfruset, skulle jag aldrig släppa ut den.

Nej, jag kommer inte att släppa ut den, men undrar hur ni andra har gjort. Har ni haft några problem av att hästen har stått still. tex. förstoppning och vad har ni gjort för att motverka det?

Min häst brukar vara ganska känslig i magen och lätt bli lös i magen, men nu är han mer åt andra hållet (nästan för torr avföring), på ett vis är ju det bra, men bara det inte blir värre än så.

Han får såkallad mash som är gjort på bl.a. linfrön och som ska vara bra för tarmfloran för att hålla magen i gång.

Lider med dig o Pålle. Fy vilken vidrig sjukdom det är:eek:


Ja verkligen vidrig, lurig och oberäknelig:devil:
 
Sv: Fång tråd

Det var lite svårt o se på bilden, men jag ska testa fota min i kväll, då får vi se vad ni tycker.
 
Sv: Fång tråd

Vad menas med detta? Är det det dom gör när dom typ"öppnar" hoven. Jag är inte helt med på hur det går till.
Nej, jag kommer inte att släppa ut den, men undrar hur ni andra har gjort. Har ni haft några problem av att hästen har stått still. tex. förstoppning och vad har ni gjort för att motverka det?

Jag har nog förstått det som att man skär upp främre delen av hovväggen.
Men jag har inte satt mig in i varför man gör det.

Min ponny har stått inne sedan den 13 december. Hon får lusernpellets, lite urvattnad betfor, linfröolja, bakjäst och halm. Hon får lite mat sju ggr per dygn och då halm så hon har att tugga på. Hennes magen har klarat detta än så länge trots ganska lång medicinering med butta. Hon lämnar ´massor av högar som är helt normala.
 
Sv: Fång tråd

Åter en uppföljning av min fång häst.

En vecka sedan vi var hos veterinären idag.

Han fick komma ut i sin sjukhage igår igen. Varit stenhårt i backen. Så inne vistelse var ett faktum. Han blev såååååå lycklig när han ficj andas lite frisk lant luft. Och den lille shettisen "dödspolarn" blev överlycklig när hans polare återigen fick komma ut.

Den lille står stadigt vid sjukhagen och sällskapar.... DE ÄR SÅÅÅ SÖTA IHOP..

Han står på 1 påse "butta" nu.Pigg och glad. Sedan ska vi tillbaka om ca 4-5 veckor igen till travkliniken här i Halmstad..

Sulor ska läggas på honom. Då veterinären trodde det kunde göra stor verkan på hans "fullblodsfötter".


Men måste säga att jag blir en aning splittrad. Av att höra olika saker från olika veterinärer. Angående maten.

VAD GER NI ERA HÄSTAR FÖR MAT. OM DE GÅR I SJUKHAGEN.....

Hade varit intressant att höra..

;) kram på er alla där ute med fånghästar...
 
Sv: Fång tråd

Jag har nog förstått det som att man skär upp främre delen av hovväggen.
Men jag har inte satt mig in i varför man gör det..
Man gör det för att lätta på trycket- smärtan kan släppa direkt eller lite senare o även att hoven inte ska växa ut efter det sjuka- tänk bilder på illa verkade fånghovar. Bananfötter. Som jag fattar det kan processen fortsätta pga det- belastning i lamellerna- konstant.

hur mkt man tar beror på....:confused:
Till vita linjen oftast, men inte ända upp tror jag:confused:*svammel*
Det är bara i extremfall som blodvite uppstår. En sdn kan hästen givetvis få mer smärta av. Men som jag fattar det är det mest trycket i hoven som ger den värsta smärtan.
Jag var hos en fotvårdare för att fixa mitt nageltrång- den som hästen en gång trampade på.:crazy: Hon gjorde illa mig som attan när hon klippte bort en bit, MEN..Den molande smärtan var sen helt väck efteråt:banana:


Sulan bör hållas torr för att bli hård o tjock, för att förhindra penetration av hovbenet. Det är en anledning till att de inte bör gå ute vid väta- kan jag tänka mig. så fick jag det förklarat för mig på Strömsholm.:angel:
 
Sv: Fång tråd

Sulan bör hållas torr för att bli hård o tjock, för att förhindra penetration av hovbenet. Det är en anledning till att de inte bör gå ute vid väta- kan jag tänka mig. så fick jag det förklarat för mig på Strömsholm.:angel:

Intressant det visste jag inte!:idea:

Hovslagaren har kapat av hoven/tån in till vita linjen. Det har alltså blivit en väldigt rak kant fram på hoven. Man ska inte raspa lite på "hörnen" så att den blir mer rund? Tyckte det så ut som att din hästs hovar var mer runda på bilden ovan än vad min hästs är.

Antar han vet han har ju varit på utbildning/föreläsning om det på Strömsholm.
 
Senast ändrad:
Sv: Fång tråd

Man gör det för att lätta på trycket- smärtan kan släppa direkt eller lite senare o även att hoven inte ska växa ut efter det sjuka- tänk bilder på illa verkade fånghovar. Bananfötter. Som jag fattar det kan processen fortsätta pga det- belastning i lamellerna- konstant.

Veterinären förklarade för mig att det har att göra med att minska draget från djupa böjsenan.

Det är vanlig fysik (om man nu förstår sig på sånt:crazy:), kraften från djupa böjsenan kan mätas i Newton och blir starkare ju längre tån är. Altså typ hävstångseffekt tror jag han menar... Ju längre hävstång - desto större kraft:idea::confused:
 
Sv: Fång tråd

Det är för att den inte ska gå på sulan, men ändå vara avlastad i tån.

Är den raspad en bra bit upp på tåväggen? Liten resektion.
 
Sv: Fång tråd

Veterinären förklarade för mig att det har att göra med att minska draget från djupa böjsenan.

Det är vanlig fysik (om man nu förstår sig på sånt:crazy:), kraften från djupa böjsenan kan mätas i Newton och blir starkare ju längre tån är. Altså typ hävstångseffekt tror jag han menar... Ju längre hävstång - desto större kraft:idea::confused:
Jag tror att det var därför som trakten skulle hållas lite högre- för tillfället.
När hovbenet sen låg rätt- verkades den normalt.
 
Sv: Fång tråd

Min raspades upp till "brottkanten"- för att det nya friska som växer ut, inte ska dras med av den sjuka- felaktiga vinkeln= ful illa skött fånghov som kan ge återfall- belastningsfång.
 
Sv: Fång tråd

jag ger min örter. man får nog ge enorma mängder om det skulle orsaka fång!! mina hästar får örter för alla möjilga besvär. tycker det fungerar!!! örter som jag använder eller har användt är ringblomma, vallört, nässla, mariatistel, hagtorn, älgört, munkpeppar, rölleka, snärjmåra, valeriana, pepparmynta, mjölon, timjan, anis, rosmarin, kamomill... säkert några som jag inte kommer ihåg just nu.

munkpeppar har det forskats en del på och den ska vara väldigt effektiv mot cushings! googla vitex agnus castus.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: Habina
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 256
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 458
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 504
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp