Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag är ingen expert, men kan tycka ändå.
Hästen ser fin o välmående ut.
Hven ser i mina ögon ut att vara "lång" i tån om man ser till hela hoven
Kan det vara därför den sliter sina trakter så pass?

Jag skulle vilja få lite mer trakt o stråle och eller sänka tån ngt.

Är skittrög:confused: fattar fortfarande ej detta med Strålen.
Gör mig klokare
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
Jag är ingen expert, men kan tycka ändå.
Hästen ser fin o välmående ut.
Hven ser i mina ögon ut att vara "lång" i tån om man ser till hela hoven
Kan det vara därför den sliter sina trakter så pass?

Jag skulle vilja få lite mer trakt o stråle och eller sänka tån ngt.

Är skittrög:confused: fattar fortfarande ej detta med Strålen.
Gör mig klokare

Jag tror inte att det går att backa tån mer för då kommer man in i vita linjen. Hur menar du med sänka tån?

Jag kan nog inte göra dig klokare än att säga att trakten kanske ska upp lite med tanke på slitaget som underlaget ger just nu.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
Hven ser i mina ögon ut att vara "lång" i tån om man ser till hela hoven

Här kan jag inte hålla med dig.

Visst ser den kanon fin ut på detta underlag.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ideaal skrev:
Jag tror inte att det går att backa tån mer för då kommer man in i vita linjen.

Håller med dig, backar man den mer så kommer man ännu mer in i vita linjen.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ideaal skrev:
Jag kan nog inte göra dig klokare än att säga att trakten kanske ska upp lite med tanke på slitaget som underlaget ger just nu.

Håller med dig utifrån underlagets slitage, en halv meter djupsnö sliter extremt hårt på trakterna.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Hördu dyslektiker. *garv*bäst att man är tydlig.
Jag menade inte backa/tvära av tån, utan sänka underifrån.
Kommentar
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
Hördu dyslektiker. *garv*bäst att man är tydlig.
Jag menade inte backa/tvära av tån, utan sänka underifrån.
Kommentar

Du tyckte att hoven var lång och då kommenterade jag att jag inte tror att det går att backa tån för då kommer man in i vita linjen.

Sedan så frågade jag dig vad du menar med att sänka tån och det undrar jag fortfarande, alltså hur gör man när man sänker tån? Undrar just vem som är dyslektiker här:angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

verka mer i tån,under hoven inte på utsidan

Hajjar du nudå, Kurtan!
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
verka mer i tån,under hoven inte på utsidan

Hajjar du nudå, Kurtan!

Ahhh då fattar jag. Du menar t.ex. dra ett par tag kanske med raspen underifrån i tådelen:idea:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Tror att det du kallar backad är för mig kapad, tå.

Min häst som fick Fång i somras, är jättefin nu, trots Lamellseparation.

De raspade mkt o en bra bit upp, för att försvaga hovväggen.
För att inte det nya hornet skulle följa med och få 3en mer vågrät vinkel(missförstå mig rätt,svårt att förklara).
Detta kunde göras när Lamellranden var så bred av separationen.

Han är frisk,skodd,pigg o glad. Matte är överlycklig:banana: :banana: :banana:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
Tror att det du kallar backad är för mig kapad, tå.

Min häst som fick Fång i somras, är jättefin nu, trots Lamellseparation.

De raspade mkt o en bra bit upp, för att försvaga hovväggen.
För att inte det nya hornet skulle följa med och få 3en mer vågrät vinkel(missförstå mig rätt,svårt att förklara).
Detta kunde göras när Lamellranden var så bred av separationen.

Han är frisk,skodd,pigg o glad. Matte är överlycklig:banana: :banana: :banana:

Skönt att det gick bra för din häst. Det är lurigt det där med fång.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Du är ju ett geni;)
Om trakten ska ha en chans att växa ut lite så skulle jag sänka tån o rida med tofflor på.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Måste gå ut m voffan. Är du kvar ett tag?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
Du är ju ett geni;)
Om trakten ska ha en chans att växa ut lite så skulle jag sänka tån o rida med tofflor på.

Hm, kan det vara så att du är van att se hästar med just högre trakter och kortare tår? Därför tror du att det skulle vara det optimala just på denna häst oxå?
Nu har vi ju inte sett något av tå/benvinklar så varför drar du denna slutsats?

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Tycker du att denna har ngn höjd på trakten över huvud taget?

Det finns många lägen mellan hög o låg Trakt? Kan vi enas om det?

Det behöver inte vara allt eller inget. Lagom är bäst.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

NU NI:devil:
Axel har tänkt till!:idea: :idea:

När de mer extrema barfotamänniskorna anser att en vildhästs hov är det optimala.
Det måste finnas skillnader där också i hur oval formen är.

Men vad händer egentligen när tån blir lång?
De bryts av på vildhästens hovar.Vad händer då med hovinkeln och därmed belastningen av hoven?
Den pendlar då enligt min teori mellan lång och riktigt kort tå.
Däremellan belastas Strålen ganska jämnt men Trakten avlastas med jämna mellanrum.

Vad händer då om man försöker sträva efter det stadiet, där tån är på väg att brytas av?

För att undvika detta raspar man ganska hårt på utsidans nedre del.
Då kan den inte bryta av tån. Och har då det(vi kan kalla det sista stadiet) läget permanent.

När hoven hela tiden belastas mkt i trakten så "svävar" tån iväg hela tiden.
Det löser man genom att backa hovens tå hela tiden, från utsidan.

Blir inte hoven då mer oval?

Att för en häst som brukas/belastas ha långa tår i förhållande till sin Trakt måste ses som förkastligt, då överrullningsmomentet blir mer påfrestande, det är ju därför vildhästhoven bryts..

För hästen som idag brukas torde väl vildhästhovens mittperiod vara det rätta!?

Inte låg/hög Trakt men heller inte kort/ lång Tå.
Alltid den Gyllene medelvägen.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Fnular vidare...:idea:

Vildhästar är så vitt jag vet inga stora individer som våra halvblod.

Om vi tar en långbent häst, så tar den längre kliv.
Hur påverkar det hoven?

Kan det vara så att den både belastar mer(längre bak) i isättningsfasen och överullningsfasen?

Ser stor skillnad på belastningen av trakten på mina egna(167 o 184 cm) fastän hovvinkeln vid nyskoning är ung. densamma.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Här är det som i kyrkan.
Arbetar folket på dagarna?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Dina funderingar är rätt intressanta...faktum är ju att en vildhäst inte har de flashiga rörelserna som våra halvblod har, deras rörelser är mer inriktade på att spara energi och hushålla med krafterna. Så det måste nog vara skillnad...jag som rider western eftersträvar lite av de rörelserna men en dressyrhäst arbetas ju för att maximera sina...:cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 050
Senast: freyja
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 104
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 295
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 634
Senast: Zora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp