Bukefalos 28 år!

Grimm - Ulvlek!

Nyfiken!
Är detta ett helt nytt grepp, med att endast sidorna blir kända för deltagarna och inte rollerna?
Ja inte ens LL vet ju vem som är vem rollmässigt just nu:D
Eller är det en nygammal grej sas?

Första gången jag är med om det iaf, men hade ju ett uppehåll på några år så vet inte vad som hänt under den tiden!
 
Jag är också på plats!
Vilken intressant twist redan så här innan första DagDL.

Detta måste betyda att den enda osm vet vilken roll den har är Adalind. Ulvarna vet alltså inte om varann och det borde betyda att chansen faktiskt är större att vi får ut en ond redan i första DL eftersom ulvarna inte kan samla sina röster och bevaka att en god åker. Det är ju bra. Å andra sidan så funderar jag på vad detta gör för balansen i slutänden? Iofs beror det väl på vad Adalind väljer.

En annan grej som är bra: eftersom rollerna lottas först efter DagDL1 så bör inte Nick (som jag antar har nyckeln från början) kunna åka i första lynch.
Jag tror det är därför rollerna lottas ut efter första DL
Se citat från LL dels från lekstarten samt senare i tråden:)
Mer information om vilka specialroller som kommer finnas i leken kommer uppdateras efter att Adalind Schade har valt sida, dag DL 1. Även mer information om hur nyckeln fungerar och vilka vinstvillkoren är skrivs ut när alla specialroller är utdelade. Tills dess vet ni vilket lag ni tillhör.

Ja, alla spelar enskilt fram tills dess att Adalind har valt sida. Det är för att fördelningen onda/goda inte ska bli helt uppåt väggarna om Adalind väljer någon av dessa lag. Alla roller lottas sedan ut efter dag DL 1, så ni kan bruka ev. specialrollers förmågor kommande natt.
 
Jag är också på plats!
Vilken intressant twist redan så här innan första DagDL.

Detta måste betyda att den enda osm vet vilken roll den har är Adalind. Ulvarna vet alltså inte om varann och det borde betyda att chansen faktiskt är större att vi får ut en ond redan i första DL eftersom ulvarna inte kan samla sina röster och bevaka att en god åker. Det är ju bra. Å andra sidan så funderar jag på vad detta gör för balansen i slutänden? Iofs beror det väl på vad Adalind väljer.

En annan grej som är bra: eftersom rollerna lottas först efter DagDL1 så bör inte Nick (som jag antar har nyckeln från början) kunna åka i första lynch.

Bra tankar!

Och det var väl just det som var meningen? Att LL ska kunna åtgärda balansen när Adalind valt sida. Antar att tex de goda specialrollerna kan påverkas så de blir kraftigare om hon väljer onda sidan och svagare om hon väljer goda.

Det var spännande att spela med Gollum tyckte jag, det blev en extra twist att räkna in i leken.

Sedan har jag kanske missat att läsa men får övriga spelare veta vilken sida Adalind valt?
 
Bra tankar!

Och det var väl just det som var meningen? Att LL ska kunna åtgärda balansen när Adalind valt sida. Antar att tex de goda specialrollerna kan påverkas så de blir kraftigare om hon väljer onda sidan och svagare om hon väljer goda.

Det var spännande att spela med Gollum tyckte jag, det blev en extra twist att räkna in i leken.

Sedan har jag kanske missat att läsa men får övriga spelare veta vilken sida Adalind valt?
Det har jag svårt att tänka mig att de kommer få veta?
Möjligtvis kan ev en spion få veta det? eller om det kommer en spionrad till någon bybo , typ som vi haft nån gång tidigare?
jag funderar på om det inte kommer bli så att Adalind blir den onda utanför lyan om hon blir ond, men att det kommer bli en annan ond som får den rollen om hon väljer att bli god?
 
Det har jag svårt att tänka mig att de vet?
Möjligtvis kan ev en spion få veta det? eller om det kommer en spionrad till någon bybo , typ som vi haft nån gång tidigare?
jag funderar på om det inte kommer bli så att Adalind blir den onda utanför lyan om hon blir ond, men att det kommer bli en annan ond som får den rollen om hon väljer att bli god?

Ja, det är ju möjligt.

Men tänker att det ju kommer påverka vinstmöjligheterna en del beroende på hur hon väljer att spela. Och en sådan sak kan ju vara viktig för övriga att veta
 
Bra tankar!

Och det var väl just det som var meningen? Att LL ska kunna åtgärda balansen när Adalind valt sida. Antar att tex de goda specialrollerna kan påverkas så de blir kraftigare om hon väljer onda sidan och svagare om hon väljer goda.

Det var spännande att spela med Gollum tyckte jag, det blev en extra twist att räkna in i leken.

Sedan har jag kanske missat att läsa men får övriga spelare veta vilken sida Adalind valt?
Hittat hit :)

Jag tror inte att de övriga spelarna får veta vilken sida Adalind väljer, så har det i alla fall varit i tidigare lekar där det funnits en deltagare som kunnat välja sida... @Sasse?
 
En annan sak som slår mig är att idag INNAN dagdl så kan det ju inte lasat
Ja, det är ju möjligt.

Men tänker att det ju kommer påverka vinstmöjligheterna en del beroende på hur hon väljer att spela. Och en sådan sak kan ju vara viktig för övriga att veta
Jag misstänker att det är det som är twisten i det hela!:p
 
Bra tankar!

Och det var väl just det som var meningen? Att LL ska kunna åtgärda balansen när Adalind valt sida. Antar att tex de goda specialrollerna kan påverkas så de blir kraftigare om hon väljer onda sidan och svagare om hon väljer goda.

Det var spännande att spela med Gollum tyckte jag, det blev en extra twist att räkna in i leken.

Sedan har jag kanske missat att läsa men får övriga spelare veta vilken sida Adalind valt?

Ja. Så tänker jag med.
Och att om det är en god som åker i första lynch så är det inte en med någon viktig specialroll.
 
Ja. Så tänker jag med.
Och att om det är en god som åker i första lynch så är det inte en med någon viktig specialroll.

Oavsett vem som åker så har den ju ingen specialroll än så länge :D Utan vi får helt enkelt ut en ond eller en god. (Eller en neutral)
 
En annan sak som slår mig är att idag INNAN dagdl så kan det ju inte lasat

Jag misstänker att det är det som är twisten i det hela!:p
Vad jag ogillar när en del fastnar i "minnet" på buke och så tar man bort det för man vill svara på något annat emellan.:mad:

Den funderingen jag hade var att innan DagDL idag så kan ju ingen lastas för att man nämner någon av de karaktärer vid namn som faktiskt står omnämna i lekstarten? ( Med tanke på hintningsförbudet)
Det är ju möjligt att inte alla av dem de facto är med i leken, men ändå?
om exempel Nick som jag såg att cirkus hade en fundering över ska inneha nyckeln från lekstart.
Om det sedan råkar falla sig att cirkus får rollen som Nick så skulle det i det läget nog räknas som en hint om sin roll
om hon hade den funderingen efter rollfördelningen
Men knappast nu innan rollerna är fördelade.
Likadant så står Marie omnämnd i historiebeskrivningen i lekstarten och med tanke på hur seriens historia går så skulle inte jag hålla det för otroligt att det är hon som har nyckeln från början, då det är efter hon dör som nyckeln kommer till Nick( ungefär som det beskrivits att nyckeln går vidare till annan roll efter den som har den dött) Däremot är jag inte säker på att Nick är den som kommer få den, jag tror att det blir som med ringen i Lobelias lek, att på något sätt kan den hamna i alla läger, då var det att den kom till en som deltog i lynchen av ringbäraren.
 
Oavsett vem som åker så har den ju ingen specialroll än så länge :D Utan vi får helt enkelt ut en ond eller en god. (Eller en neutral)

Ja jag menar ju det!
Och det är ju en fördel för då är specialrollerna kvar!
Det är alltid lika trist när siaren eller ängeln ryker i första lynch tycker jag.
 
Hittat hit! Vilken rolig lekstart. :) När jag fick PM från LL fattade jag ingenting, men nu har det klarnat. ;)

Fördel är förstås att ulvarna kan riskera att rösta ut någon ulv, nackdel är att det blir svårt att utläsa något från DL1 i efterhand. Kan säkert bli många omedvetna alibiröster...
 
Vad jag ogillar när en del fastnar i "minnet" på buke och så tar man bort det för man vill svara på något annat emellan.:mad:

Den funderingen jag hade var att innan DagDL idag så kan ju ingen lastas för att man nämner någon av de karaktärer vid namn som faktiskt står omnämna i lekstarten? ( Med tanke på hintningsförbudet)
Det är ju möjligt att inte alla av dem de facto är med i leken, men ändå?
om exempel Nick som jag såg att cirkus hade en fundering över ska inneha nyckeln från lekstart.
Om det sedan råkar falla sig att cirkus får rollen som Nick så skulle det i det läget nog räknas som en hint om sin roll
om hon hade den funderingen efter rollfördelningen
Men knappast nu innan rollerna är fördelade.
Likadant så står Marie omnämnd i historiebeskrivningen i lekstarten och med tanke på hur seriens historia går så skulle inte jag hålla det för otroligt att det är hon som har nyckeln från början, då det är efter hon dör som nyckeln kommer till Nick( ungefär som det beskrivits att nyckeln går vidare till annan roll efter den som har den dött) Däremot är jag inte säker på att Nick är den som kommer få den, jag tror att det blir som med ringen i Lobelias lek, att på något sätt kan den hamna i alla läger, då var det att den kom till en som deltog i lynchen av ringbäraren.

Fast det kan väl inte vara en hint att man nämner den roll man har vid namn? I så fall blir det ju nästan omöjligt att spela. För kan man inte nämna egna rollen borde man inte kunna nämna någon annan heller.

@Sasse - hur är det? Kan man ens nämna sin roll vid namn sen när de är utdelade?
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 404
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 841
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 522
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 262
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • SD:s trollfabrik
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp