Bukefalos 28 år!

Grimm - Ulvlek!

Fast det kan väl inte vara en hint att man nämner den roll man har vid namn? I så fall blir det ju nästan omöjligt att spela. För kan man inte nämna egna rollen borde man inte kunna nämna någon annan heller.

@Sasse - hur är det? Kan man ens nämna sin roll vid namn sen när de är utdelade?

Man måste väl få diskutera rollerna i allmänna ordalag? Annars blir det ju också ett sätt att hinta. Jag pratar om alla goda roller utom min egen ;)
 
Hittat hit! Vilken rolig lekstart. :) När jag fick PM från LL fattade jag ingenting, men nu har det klarnat. ;)

Fördel är förstås att ulvarna kan riskera att rösta ut någon ulv, nackdel är att det blir svårt att utläsa något från DL1 i efterhand. Kan säkert bli många omedvetna alibiröster.

Jag tror inte man kommer kunna läsa ut nånting av första DL alls på det viset denna gång. DL1 är ju alltid lika jobbig eftersom det inte finns någon info alls för goda sidan, medan åtminstone ulvarna känner till varann (plus ev ond utanför som känner till ulvarna). Nu blir DL2 som en DL1 med den skillnaden att det kommer finnas info för goda sidan.
 
Fast det kan väl inte vara en hint att man nämner den roll man har vid namn? I så fall blir det ju nästan omöjligt att spela. För kan man inte nämna egna rollen borde man inte kunna nämna någon annan heller.

@Sasse - hur är det? Kan man ens nämna sin roll vid namn sen när de är utdelade?
det var utifrån det LL anger i lekstarten ( se det citerade nedan) jag funderade
och iom att det pratats så mycket angående hintningar i anmälningstråden så tycker jag att det är bra att få det riktigt tydligt vad som gäller denna gången. För det är ju inte roligt med straff i leken pga hintningar ( oavsett vilken sida det drabbar)
Hintar
Är förbjudna och kan straffa den egna sidan.
Kom ihåg att misstankar ska följas av teorier.
Man får inte skriva ’Jag tror att X är ulv’, utan måste skriva ’Jag tror att X är ulv för att hen har skrivit/röstat…’
Man får inte heller hinta om sin egen roll.
(För att undvika detta är ett tips att undvika att kommentera sin roll öht.)
Vid upprepade/grova hintar riskerar man att kickas från leken.
 
Man måste väl få diskutera rollerna i allmänna ordalag? Annars blir det ju också ett sätt att hinta. Jag pratar om alla goda roller utom min egen ;)

Exakt så tänker jag med. Det blir lite uteslutningsmetod.

I förra leken så var jag ängel och skrev vid något tillfället att "Bra att Roy gjorde sitt jobb" det hade jag lika gärna kunnat göra även om jag inte var ängeln (Roy). Det inte blir skrivet i sten att bara för att man nämner rollen så har man den. Jag har nämnt många roller utan att ha haft dom :p
 
Jag tycker också att man måste få nämna sim egen roll, ur ett objektivt perspektiv. Det jag känner att vi måste bort ifrån är formuleringar om sin egen roll i stil med:

-Min roll blir viktig längre fram.
-Om jag dör inatt bör ni titta närmare på X eftersom min roll...

osv. Och så tolkar jag regeln i trådstarten.
 
Jag tycker också att man måste få nämna sim egen roll, ur ett objektivt perspektiv. Det jag känner att vi måste bort ifrån är formuleringar om sin egen roll i stil med:

-Min roll blir viktig längre fram.
-Om jag dör inatt bör ni titta närmare på X eftersom min roll...

osv. Och så tolkar jag regeln i trådstarten.

Håller med även här!

Det måste ju gå att resonera runt hur man tror att ängeln tänkt eller vem som är siad eller så utan att börja hinta om vem man tror är ängel/siare och istället faktiskt diskutera det som skrivits och teoria utifrån det
 
Fast det kan väl inte vara en hint att man nämner den roll man har vid namn? I så fall blir det ju nästan omöjligt att spela. För kan man inte nämna egna rollen borde man inte kunna nämna någon annan heller.

@Sasse - hur är det? Kan man ens nämna sin roll vid namn sen när de är utdelade?

Att inte kunna nämna egna rollen är så fall en hint i sig, då kan man nämna alla andra för att tala om vilken roll man har ;)

Det läggs alldeles för mycket vikt vid folk som nämner roller. Nyligen nämnde jag 3 roller och någon fick det till hint om den ena!?. Jag hade inte någon av dem om jag minns rätt.
 
@Sasse - hur är det? Kan man ens nämna sin roll vid namn sen när de är utdelade?

Jag har ingen aning om reglerna, för jag har inte läst dem(det är fördelen med att inte vara inblandad i leken , det går att strunta i det:p) men det där kan du nog lista ut svaret på själv? ;)

Om en inte får nämna sin egen roll vid namn så kan en ju inte nämna någons annans roll vid namn heller(blir ju då ganska tydligt då vem som har vilken roll om alla undviker sin egen;)). Och om @Sasse har nämnt något om att ingen roll får nämnas vid namn i reglerna så tror jag flera brutit mot dem redan och med tanke på snacket i anmälningstråden så finner jag det osannolikt att flera inte skulle läst reglerna.
 
Sedan har jag kanske missat att läsa men får övriga spelare veta vilken sida Adalind valt?
Någon kommer få veta vilken sida Adalind har valt, likt spioninfo. Jag kommer lotta ut det. Men alla kommer inte få den informationen.
jag funderar på om det inte kommer bli så att Adalind blir den onda utanför lyan om hon blir ond, men att det kommer bli en annan ond som får den rollen om hon väljer att bli god?
Du får se hur det blir när rollistan kommer upp efter DL :)
Den funderingen jag hade var att innan DagDL idag så kan ju ingen lastas för att man nämner någon av de karaktärer vid namn som faktiskt står omnämna i lekstarten? ( Med tanke på hintningsförbudet)
Det är ju möjligt att inte alla av dem de facto är med i leken, men ändå?
om exempel Nick som jag såg att cirkus hade en fundering över ska inneha nyckeln från lekstart.
Om det sedan råkar falla sig att cirkus får rollen som Nick så skulle det i det läget nog räknas som en hint om sin roll
om hon hade den funderingen efter rollfördelningen
Men knappast nu innan rollerna är fördelade.
Likadant så står Marie omnämnd i historiebeskrivningen i lekstarten och med tanke på hur seriens historia går så skulle inte jag hålla det för otroligt att det är hon som har nyckeln från början, då det är efter hon dör som nyckeln kommer till Nick( ungefär som det beskrivits att nyckeln går vidare till annan roll efter den som har den dött) Däremot är jag inte säker på att Nick är den som kommer få den, jag tror att det blir som med ringen i Lobelias lek, att på något sätt kan den hamna i alla läger, då var det att den kom till en som deltog i lynchen av ringbäraren.
+ @cirkus
Som jag skrev till Q4 i PM är det ok att ha funderingar om hur roller kan tänkas fungera, båda nu och senare. Tänk på att era funderingar ska vara objektiva, det är t.ex. inte ok att hänvisa till rollistan och skriva att övriga lätt kan lista ut vilken roll man/någon annan har. Och liknande. @Klara förstod regeln korrekt.

Det är som sagt ok att ha funderingar om hur roller kan fungera i nuläget. Som i exemplet ovan i citatet är det ok att cirkus har funderingar om Nick, även om rollen tillfaller henne efter DL. Det räknas inte som en hint, eftersom cirkus inte har rollen i detta nu och inte kan hinta om en roll hon eventuellt får i framtiden.

Även senare i leken får man nämna sin egen roll, men inte just antyda att man har just den rollen.

Frågor om sin egen roll får också skrivas i tråden, men man får vara noga med hur man uttrycker sig och hålla det objektivt. Ett annat sätt att skicka PM till mig om det är något specifikt man undrar.
I förra leken så var jag ängel och skrev vid något tillfället att "Bra att Roy gjorde sitt jobb" det hade jag lika gärna kunnat göra även om jag inte var ängeln (Roy). Det inte blir skrivet i sten att bara för att man nämner rollen så har man den. Jag har nämnt många roller utan att ha haft dom :p
Och som exemplet ovan "Bra att ängeln gjorde sitt jobb" eller dylikt, får skrivas i tråden utan att räknas som hint.
Hittat hit! Vilken rolig lekstart. :) När jag fick PM från LL fattade jag ingenting, men nu har det klarnat. ;)
:angel:
 
Jag tycker också att man måste få nämna sim egen roll, ur ett objektivt perspektiv. Det jag känner att vi måste bort ifrån är formuleringar om sin egen roll i stil med:

-Min roll blir viktig längre fram.
-Om jag dör inatt bör ni titta närmare på X eftersom min roll...

osv. Och så tolkar jag regeln i trådstarten.
Eller att skriva en uppsats och dra upp hela fortsatta strategin om vem siaren bör sia, ängeln bör skydda brevbäraren bör skicka brev till etc. Okej att säga hoppas ängel skyddar rätt nu och diskutera vem, men en allt i ett lösning känns som något som i förlängningen är det samma som att skriva sin roll.
 
Jag tycker att det känns skönt att jag har min röst första dagen klar, den fick jag ju av @fio redan i anmälningstråden, för den här gången känns det om möjligt ännu svårare än vanligt. :D Men å andra sidan så kan man inte heller använda sig att den här dagens röster för att kunna analyser inför morgondagens röstning och man borde inte kunna hållas god/ond beroende på vem man röstade på eftersom alla är precis lika lost. ;)
Men @Klara är min att rösta på, det har jag blivit lovad! :devil:
 
Jag tycker att det känns skönt att jag har min röst första dagen klar, den fick jag ju av @fio redan i anmälningstråden, för den här gången känns det om möjligt ännu svårare än vanligt. :D Men å andra sidan så kan man inte heller använda sig att den här dagens röster för att kunna analyser inför morgondagens röstning och man borde inte kunna hållas god/ond beroende på vem man röstade på eftersom alla är precis lika lost. ;)
Men @Klara är min att rösta på, det har jag blivit lovad! :devil:
Det är ju enda orsak att jag är med och leker. :devil::D
 
Jag tycker att det känns skönt att jag har min röst första dagen klar, den fick jag ju av @fio redan i anmälningstråden, för den här gången känns det om möjligt ännu svårare än vanligt. :D Men å andra sidan så kan man inte heller använda sig att den här dagens röster för att kunna analyser inför morgondagens röstning och man borde inte kunna hållas god/ond beroende på vem man röstade på eftersom alla är precis lika lost. ;)
Men @Klara är min att rösta på, det har jag blivit lovad! :devil:

Hmpf, vem ska jag då rösta på? :mad:

Testade ju i förra leken att inte misstänka henne och då slutade det ju med att hon var ond. När jag misstänkt henne har hon varit god varenda gång. Inser att det nog säger mer om min skicklighet än något annat :angel:
 
Hmpf, vem ska jag då rösta på? :mad:

Testade ju i förra leken att inte misstänka henne och då slutade det ju med att hon var ond. När jag misstänkt henne har hon varit god varenda gång. Inser att det nog säger mer om min skicklighet än något annat :angel:

Men det var ju delvis ditt fel i förra leken att jag blev ond ju. :rage::laugh:
 
Eller att skriva en uppsats och dra upp hela fortsatta strategin om vem siaren bör sia, ängeln bör skydda brevbäraren bör skicka brev till etc. Okej att säga hoppas ängel skyddar rätt nu och diskutera vem, men en allt i ett lösning känns som något som i förlängningen är det samma som att skriva sin roll.

Håller med även om jag kan bli jäkla entusiastisk när jag väl har listat ut nånting - (Ha ha, fast oftast har jag listat ut fel) att jag vill skriva ett helt manus på vem som måste göra vad.
 
Ett tillägg i den allmänna debatten med hänvisning till tidigare lekar så har det också varit väldigt mycket prat från alla möjliga håll att "jag har pusslat in henne på en viss roll" och sånt. Det tycker jag också är gränsfall att skriva eftersom det då blir enklare för alla andra att lista ut samma sak
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 400
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 836
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 517
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 259
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp