Grimm - Ulvlek!

Sasse

Trådstartare
"There once was a man who lived a life so strange, it had to be true. Only he could see what no one else can—the darkness inside... the real monster within... and he's the one who must stop them. This is his calling. This is his duty. This is the life of a Grimm."



Mordutredare Nick Burkhardt i Portland får reda på att han härstammar från en rad väktare kallade Grimms, som ansvarar för att hålla balansen mellan mänskligheten och de mytologiska varelserna, Wesen.

När han blir medveten om sitt öde måste han skydda varje levande själ från ondskefulla Wesen. Han stöter på fler och fler personer som blir hans vänner och vill hjälpa honom i kampen mot det onda, såväl människor som Wesen.

I samband med att Nick får veta att han är en Grimm, ärver han en nyckel av sin faster Marie. En nyckel bland flera som leder till en skatt. Och en viss person kan tänkas tycka den här nyckeln är värd allt besvär i världen för att få. Men det är bara under vissa omständigheter nyckeln är värd att komma i hennes, Adalind Schades, händer.



I leken finns det goda spelare, ulvar och en ond utanför lyan, och en neutral roll.

Den neutrala rollen (Adalind) får välja vilken sida hon vill spela för: onda, goda eller solo. Hon har till DL dag 1 att fundera.

Väljer Adalind att spela solo, kommer hon spela för egen vinnings skull och försöka få tag i den nyckel som Nick Burkhardt gömt. Om Adalind har fått tag i nyckeln vid lekens slut, kammar hon hem segern.

Väljer Adalind däremot att spela för goda eller onda sidan, försvinner nyckelns förmåga att ge henne en säker vinst. Goda och onda sidan kan inte använda nyckeln för att vinna, oavsett om Adalind spelar solo eller inte.

Den som har nyckeln i sin ägo får däremot Borgmästarkrafter. (Vid ett tillfälle kunna avlägga två röster, en i leken och en via PM till LL. Kunna avbryta en lynchning, mot sig själv eller någon annan. LL meddelas då via PM. Och om det skulle bli oavgjort i en röstning har deltagaren utslagsröst och lotten faller på den deltagaren röstat på.)

Dör deltagaren som har nyckeln i bruk, kommer nyckeln ärvas vidare.


Mer information om vilka specialroller som kommer finnas i leken kommer uppdateras efter att Adalind Schade har valt sida, dag DL 1. Även mer information om hur nyckeln fungerar och vilka vinstvillkoren är skrivs ut när alla specialroller är utdelade. Tills dess vet ni vilket lag ni tillhör.


REGLER
*Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det är en lek!

*Hintar
Är förbjudna och kan straffa den egna sidan.
Kom ihåg att misstankar ska följas av teorier.
Man får inte skriva ’Jag tror att X är ulv’, utan måste skriva ’Jag tror att X är ulv för att hen har skrivit/röstat…’
Man får inte heller hinta om sin egen roll.
(För att undvika detta är ett tips att undvika att kommentera sin roll öht.)
Vid upprepade/grova hintar riskerar man att kickas från leken.


*Röster
Läggs i fetstil typ "Myrten röstar på Sasse"

BOP:ar är förbjudna, dvs varje röst ska ha motivering och någon form av motivering måste finnas i röstinlägget, det är inte okej att enbart hänvisa till tidigare teorier (citat eller länk till tidigare teorier är ok).

Röster får ändras fram till deadline.

Man får inte låta bli att rösta för att det ändå ser ut att vara kört för en själv.

Man får heller inte rösta på sig själv.


*Efter en missad röstning och dålig aktivitet kan man kickas från leken. Obs! Lägg en säkerhetsröst om du vet att det är risk att du inte kommer in före DL.

*Om ni ser ut att lynchas, skriv inte ut "heja goda/onda" eller liknande innan uppdateringen, samma sak om ni hoppar av: tänk på att inte avslöja din roll!

*Det är tillåtet att spöka i tråden, men begränsa mängden och använd helst OT-färg. Döda spelare får inte kommentera spelet på ett sätt som kan uppfattas som teoriande.


Deltagare:
cirkus
Snurrfian
Artline
Mirtai
Blacksmithfarm
quarter4ever
bollen__
Habina
Klara
FiaM
Shaggy
Lobelia
EmmaN


Första DL: 21.30 måndag. NattDL kommer ske vid 10-tiden tisdag.
 
*nu tar jag mig friheten att ändra lite inlägg så vi får in rollerna på första sidan!* @Sasse @bollen__
ROLLISTAN:

Nick Burkhardt - Nick är polis och en Grimm. På grund av hans krafter som Grimm kan han se saker som vanliga människor inte kan. Han kan se Wesen, människor som kan anta en form av ett djur eller en varelse.
I åratal har olika Grimm jagat och dödat Wesen av alla dess slag, men Nick är annorlunda. Han dödar bara om han måste. Tack vare hans goda sida har han fått flera som stöttar honom i hans engagemang att hålla Royals och övriga anhängare borta från Nyckeln. En nyckel bland flera som leder till en stor skatt.
Nick är första innehavaren av Nyckeln. Han är även Siarlärling: Siarlärlingen kan sia varannan natt, och får i sina sior veta om deltagaren är god/ond.

Trubel - Trubel är ny i gänget och även hon är en Grimm. Hennes uppväxt har varit tuff, med många inlåsningar när folk trott att hon varit psykisk sjuk eller galen för att hon "ser saker som inte finns". Trubel har aldrig i sitt liv haft någon som förstått henne, vilket har gjort att hon hållit sig i rörelse och inte stannat för länge på en plats. Tills hon träffade Nick var hon hemlös, men bor numera under hans och hans flickväns tak.
Välsignad: Överlever en första ulvattack men har inte samma tur om hon attackeras igen.
Juliette Silverton - Juliette är flickvännen till Nick. Hon är väl insatt i Grimvärlden och vad för faror som lurar där. Juliette är en av de som stöttar Nick till fullo.
Röstfifflare: Har varje dag en extra röst att dela ut. Röster PMas till LL innan DagDL.
Monroe - Monroe är den första Wesen Nick mötte efter att han fick reda på att han var en Grimm. Från dag ett har Monroe, mer eller mindre frivilligt, hjälpt Nick i hans jakt att stoppa Wesen som utgör ett hot mot andra människor. Det var även tack vare Nick som Monroe träffade sin blivande fru, Rosalee. Numera är Nick och Monroe väldigt goda vänner.
Drake: Har förmågan att få två andra deltagare att bli kära, dessa bildar då kärlekspar. Kan använda sin kraft när den så önskar och är inte bunden till deadlines (dock kan den bara använda kraften när den är vid liv.
Rosalee Calvert - Rosalee är även hon en Wesen, och är tillsammans med Monroe. Rosalee driver ett slags apotek för Wesen med Monroe. Ofta när Nick har ett Wesenproblem, är Rosalee en bra källa att söka hjälp hos; med sina receptböcker att bota en förgiftning, eller med sin breda erfarenhet av vilka olika slags Wesen det finns i världen.
Superspökväckare: Superspökväckaren får väcka upp en död roll. Spöket räknas då som en riktig god roll så länge spökväckaren lever. När spökväckaren dör får spöket rösta, men räknas inte längre i rollfördelningen. Spöket kan, när spökväckaren dött, välja att kasta en bomb mot en medspelare. Väljer spöket detta kommer den inte få rösta längre.
Hank Griffin - Hank är Nicks partner i polisbranchen. Hank fick av händelse se en Wesen (om de vill kan välja att visa vanliga människor deras sanna natur), och har sedan dess blivit mer och mer insatt i Wesenkulturen. Han hjälper Nick som polis att spåra upp Wesen och bura in dom, om möjligt.
Bagare: När han blir uppäten orkar inte ulvarna äta nästa natt.


Kapten Sean Renard - Kaptenen är Nick, Hank och Wu's överordnade. Han är även en Wesen; en Royal, men jobbar för goda sidan. Eller åtminstone inte hans bröders sida. Han gör allt för att skydda Nyckeln från sin familj.
Ängel: Får varje natt skydda en deltagare. PM:ar LL innan NattDL.
 
Senast ändrad av en moderator:
Och så snodde jag ditt inlägg @Artline
Eric Renard - Eric Renard hör till kungligheterna Royals inom Wesenvärlden, och Eric är den som har högsta makten. Till sitt förfogande har han olika anhängare som jobbar under honom, så han slipper smutsa ner händerna själv.
Svart får: Är med i ulvpakten och känner till ulvarna, men ulvarna har ingen aning om vem detta är. Ska indirekt försöka hjälpa ulvarna.

Verrat, Reapers och Wesen - Verrat och Reapers jobbar båda under kungen Eric Renard. Verrat är en typ av Wesenmaffia och Reapers kan likställas med yrkesmördare. De är otroligt tuffa att ha att göra med och Nick m.fl. får se upp.

Ibland händer det dock att det är andra ondskefulla Wesen som gör livet svårt för Nick och hans vänner. De, som försöker leva sitt liv som vanliga hederliga människor - nåja, förutom lemlästandet av kroppar - är inte helt förtjusta över att ha två Grimm i närheten.
Ulvar: Verrat, Reapers och Wesen kan käka varje natt. De skickar PM till LL innan NattDL.
Adalind Schade - Adalind är en Hexenbiest, ett slags Wesen som kan likställas med häxa. Hon avskyr Nick och försöker sätta så många käppar i hjulet för honom som möjligt. Men ibland kan det vara värt besväret att ha honom i närheten, ifall han är en viktig pusselbit för att nå hennes mål.

Adalind har tidigare varit förälskad i Kapten Renard och jobbat under honom, men efter ett svek gick hon över till onda Royals. Men oavsett vilken sida hon fjäskar in sig hos, bryr sig Adalind bara om sig själv och sin egen vinning. Frågan är om hon kan nå sitt mål hos Nick och hans vänner, eller onda Royals, eller om helt förkastar att hjälpa någon annan och istället gör vad som passar henne själv bäst?
Adalind kan välja vilken sida hon vill spela på, ond, god eller neutral. Hon har till dag DL 1 att bestämma sig.

Väljer Adalind att spela för egen vinnings skull får hon självsmordsbombarkrafter och kan när som helst under leken bomba ihjäl en medspelare. Adalind själv överlever bombattentatet. Som neutral letar Adalind efter Nyckeln, och om hon vid lekens slut har fått tag i den kammar hon hem segern. Adalind kan få tag i nyckeln genom att delta i en lynch för innehavaren av nyckeln.

Om Adalind istället väljer att verka för goda eller onda sidan släpper hon tankarna om att få tag i nyckeln och spelar istället för sitt lags vinst. Nyckeln kan alltså inte användas för vinst om Adalind inte väljer att spela solo.

Oavsett vilken sida Adalind väljer att spela kan hon 1) stoppa en lynch mot sig själv och 2) visas som god i sior.



Nyckeln har mest makt om Adalind väljer att spela solo. Den ger henne då säker vinst om hon hittat den i slutet av leken. Nyckeln kan inte användas av någon annan för detta ändamål, och inte heller för Adalind om hon väljer att spela för onda eller goda sidan.

Innehavaren av nyckeln har en viss kraft. Denne kan vid ett tillfälle avlägga två röster, en i leken och en via PM till LL. Den kan även avbryta en lynchning, mot sig själv eller någon annan. LL meddelas då via PM. Och om det skulle bli oavgjort i en röstning har deltagaren utslagsröst och lotten faller på den deltagaren röstat på.

 
Senast ändrad av en moderator:
Tänkte förtydliga angående att hinta om sin egen roll. Ni får antyda att ni är goda, men inte om vilken specifik roll ni har.

Förtydligar även att när nyckeln går i arv, går även borgmästarkraften i arv.
 
så detta innebär om jag läst rätt att vi kommer att rösta i DL 1 utan att goda sidan vet vilka roller de har?
Vet de onda också bara vilken sida de är på?
Är Ulvarna därmed inte i lyan från början heller utan det kommer efter dl1?
Så alla liksom spelar själva fram till Adalinde valt hur den ska spela?
@Sasse ?
 
Senast ändrad:
Ja, alla spelar enskilt fram tills dess att Adalind har valt sida. Det är för att fördelningen onda/goda inte ska bli helt uppåt väggarna om Adalind väljer någon av dessa lag. Alla roller lottas sedan ut efter dag DL 1, så ni kan bruka ev. specialrollers förmågor kommande natt.
 
@Sasse
Så den som åker ut vare sig den är god eller ond har ingen specifik roll, mer än vilken sida den tillhör? Om det inte råkar vara Adalind som åker.
Adalind ska ha valt till DL1 enligt din beskrivning:
"Den neutrala rollen (Adalind) får välja vilken sida hon vill spela för: onda, goda eller solo. Hon har till DL dag 1 att fundera."
Tolkar jag det rätt att valet ska vara gjort innan kl 21.30?
 
Rollerna lottas ju efteråt, så den som lynchas kommer stå som god/ond eller neutral.

Adalind kan fundera till 21.30, sedan behöver hon skicka PM om vad hon valt. Den sida hon väljer fastställs först efter DL, och tills dess står hon som neutral.
 
Kan lägga in ett påpekande ang. notiserna. Om ni har glömt att tagga någon och går in och ändrar inlägget för att lägga till taggen, så kommer inte personen få en notis om det. Vill ni mao ha garanti för att personen läser får ni uppmärksamma på annat sätt :)
 
Kan lägga in ett påpekande ang. notiserna. Om ni har glömt att tagga någon och går in och ändrar inlägget för att lägga till taggen, så kommer inte personen få en notis om det. Vill ni mao ha garanti för att personen läser får ni uppmärksamma på annat sätt :)
ah vad bra , det visste jag inte, ( jag gjorde det nyss) så bra att du sa till! Då ska jag tänka på att tagga i eget inlägg om det behövs i framtiden!
 
Ja, alla spelar enskilt fram tills dess att Adalind har valt sida. Det är för att fördelningen onda/goda inte ska bli helt uppåt väggarna om Adalind väljer någon av dessa lag. Alla roller lottas sedan ut efter dag DL 1, så ni kan bruka ev. specialrollers förmågor kommande natt.
Spännande twist! :D
Med kommande natt då menas alltså nattDL1? Så den biten är eg. som vanligt sas.
 
Nyfiken!
Är detta ett helt nytt grepp, med att endast sidorna blir kända för deltagarna och inte rollerna?
Ja inte ens LL vet ju vem som är vem rollmässigt just nu:D
Eller är det en nygammal grej sas?
 
Jag är också på plats!
Vilken intressant twist redan så här innan första DagDL.

Detta måste betyda att den enda osm vet vilken roll den har är Adalind. Ulvarna vet alltså inte om varann och det borde betyda att chansen faktiskt är större att vi får ut en ond redan i första DL eftersom ulvarna inte kan samla sina röster och bevaka att en god åker. Det är ju bra. Å andra sidan så funderar jag på vad detta gör för balansen i slutänden? Iofs beror det väl på vad Adalind väljer.

En annan grej som är bra: eftersom rollerna lottas först efter DagDL1 så bör inte Nick (som jag antar har nyckeln från början) kunna åka i första lynch.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 819
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 362
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 950
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 878
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp