Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hönstråden 2014

kl

Hej :)
Nu har jag fått min första sjuka höna och är lite handfallen så hoppas på hjälp här.

Igår såg allt normalt ut, hon va med o åt, satt på pinnarna o picka runt.
Men kom ut idag och skulle rengöra så gick hon inte undan som hon brukar när jag kom (dom är inte helt tama så brukar akta sig när man går mot dom) Jag tog upp henne och hon ser klar ut i ögonen då, men kammen har släppt lite frampå.
Sänkte då ner värmelampan och satt henne där under, där sjönk hon ihop och satt helt stilla och blunda.
När jag gav mat så gick hon fram o åt, o drack lite med men inte alls aktivt. Hon blunda o vila lite mellan "tuggorna" också.
Nu sitter hon under lampan o vilar. Dom andra hönorna bryr sig inte om henne alls o det ser inte ut som dom har hackat på henne.

Någon som vet vad det kan va o om jag kan göra något för henne?
 
Sv: Hönstråden 2014

Jag hade tagit in hönan och haft henne i en kaninbur eller liknande för då kan man ha regelbunden uppsikt och man är säker på att ingen är elak och att hon hålls varm. Man ser också om hon äter och dricker och om ngt förändras.

Jag kan tyvärr inte svara på vad som är fel. Hur känns krävan? Hur ser avföringen ut? Är hon snuvig eller snorig?

Sätt henne i en bur inne, ställ vatten och mat nära, se till att hon står fritt från drag och gärna har en värmelampa om det går, annars att det iaf inte är kallt för henne. Ge henne gärna något gott och näringsrikt att äta, majs kanske, och man kan också ge henne tillskott på vitaminer för ibland får höns vitaminbrister. Du kan ha lite socker i vattnet för energins skull.

Se så att avföringen är bra, att krävan inte känns stor och tjock - att det är stopp - och att hon inte är snorig eller sjuk i luftvägarna.

Hoppas hon klarar sig!
 
Sv: Hönstråden 2014

gränsen mellan unghöns och tupp i ditt fall är när tuppen börjar gala och grannen 300meter bort ringer till kommunen och klagar.

Det tar några månader innan de börjar gala:nailbiting:
 
Sv: Hönstråden 2014

Tack för svaret!
Tyvärr fick vi nacka henne igår. Hon blev bara sämre, och va rejält kladdig i baken :(
Gubben jag köpte hönsen av var uppfödare, domare o har haft höns sen 50 talet så ringde han o fråga vad han tyckte. Han sa att det kunde va coccidios, o eftersom hon va så pass hängig och kunde inte ens stå när jag prata med han så fick det bli så! tråkigt!

Han gav iallafall tips att man skulle sura ner magen på hönsen som är kvar.
1 msk ättika på 5 liter vatten. Skulle tydligen hjälpa :)
 
Sv: Hönstråden 2014

Mm, det va inte så roligt :(
O dessutom så hitta jag den ena tuppen död :( ingen aning om vad som kan ha hänt han! Han va så pigg o glad kvällen innan..
 
Sv: Hönstråden 2014

Tjatigt med sjuka hönor. Jag har också haft (tror jag) coccidios på några kycklingar, de blev snabbt sjuka och jag lyckade bara rädda tuppen eftersom jag inte var tillräckligt snabb. Han är fortfarande rädd för mig efter kolbehandlingen han fick :D Tog grillkol som jag krossade och sen blandade ut med lite vatten och lyckades spruta in i munnen på honom. Resten av djuren gav jag ättika i vatten och sen dess har ingen varit dålig :)

2014-01-28110252_zpsea428890.jpg


Köpt tre nya hönor idag, två Holländsk vithätta och en vit silkehöna. Hade bara en tupp (silverfläckig Hamburg) och en höna (blå silke) sen innan, då höken har tagit ett par för mig och en annan höna blev halt så den avlivade jag.
 
Sv: Hönstråden 2014

Va fina! :)

KL*
Idag har jag ringt kommunen för att utöka mitt tillstånd så att jag kan ha fler höns än jag får ha nu. Väntar nu på att de ska ringa tillbaka och meddela hur många jag får ha max ungefär. Hoppas, hoppas att jag får ha 20-25 st. Då ska det byggas ut i vår.
 
Sv: Hönstråden 2014

Jag får ha 10 höns nu, har 8, men vill kunna kläcka fram kycklingar och spara slakttuppar. Fick svar nu att jag får ha 30 höns baserat på stl på mitt hönshus - fler om jag bygger ut. Men sen ringde dom igen och sa att hon måste dubbelkolla om det finns ngt maxantal i kommunen för det hade hon glömt. :( Så nu får jag vänta och se igen. Håll tummarna för mig! Nu är jag nervös...
 
Sv: Hönstråden 2014

Har nu fått ok för 16 höns på den yta jag har nu. Vi kom fram till att 4 höns/kvm var lämpligt för att djuren ska ha det bra. Men jag har 4-5 kvm till att nyttja så om jag inreder det får jag ha lika många till så nu kan jag pusta ut. :) Jag har inte för avsikt att ha 4 höns/kvm men 10 höns är för lite om jag på sommaren ska kunna låta hönsen ruvar fram dun.

Mina ägg är på dag 20 och jag tycker att dom är hemskt tråkiga som inte rör på sig eller nåt annat spännande.

Idag blev jag erbjuden ett gott hem åt min älskade stortupp vilket jag velat länge då jag vill behålla en renrasig tupp så att jag får renrasiga kycklingar sen. Samtidigt fick jag kalla fötter för han är en utomordentligt bra tupp. Men jag vet att jag kommer att tacka ja, det är mest bara synd om oss som blir kvar utan honom.
 
Sv: Hönstråden 2014

kl

Har lite nya frågor nu.
Hönan som la på ruv har lyckats få kycklingar. Hörde det pep under henne idag och när hon sträckte sig efter mat så såg jag att ett av äggen var kläckta.
Som ny i hönsvärlden är allt lite förvirrande, alla säger olika om hur man ska ta hand om dom.

Jag hade tänkt låta dom ligga kvar i redet (ganska liten yta men dom är instängda med mamman) ca 2 dagar nu eller tills hönan "släpper ut dom" o då flytta dom till en större yta med värmelampa, startfoder & vatten.
Hur länge dom går där får man ju se sen.

Låter det vettigt?
Hur klarar dom sig när mamman fortfarande har dom under sig, ska dom ha nån mat då?
Kan hönan äta startfoder också? eller ska jag ha hennes vanliga mat också?

Skulle bli glad för svar, o om någon har lite att tillägga :)
 
Sv: Hönstråden 2014

En fråga till!

1 har kläckts men 4 ägg kvar, hur länge kan det ta innan dom kläcks?
 
Sv: Hönstråden 2014

En fråga till!

1 har kläckts men 4 ägg kvar, hur länge kan det ta innan dom kläcks?

hönan brukar kunna avgöra detta.
1-5 dagar är inte superovanligt


Ang mat så äter hönan startfoder med god aptit, så ställ in en skål med mat och se till att det finns tillgång till vatten MEN...... se till att inte på något vis att kycklingen kan drunkna i vattnet.
dvs en skål med vatten är som bäddat för 0 kycklingar kvar...
 
Senast ändrad:
Sv: Hönstråden 2014

Tack för svaret!
Jag ska ge det nån dag till, skadar ju ingen att hon ligger på dom :)

Där är 3 kycklingar nu o alla äter, dricker o pickar på mamman. Skönt att dom är pigga!
Ang vattnet så har dom en liten skål, den tycker dom om o bada fötterna i :P
Den är inte så djup men så små dom är så känns det som dom kan drunkna i vad jag än ställer in..

Tack igen o ska se om jag kan få in nån bild här :)
 
Sv: Hönstråden 2014

Va kul att du fått dun under hönan. Här blev det bara 2 i mitt kläck, en tupp och en höna. Tyvärr förlorade jag hönan så jag fick hämta en kompiskyckling till min ensamma tuppkyckling, dock inte samma ras. Har 4 cl-ägg + 4 egna i kläckaren igen så vi får se om det blir nåt där om ett par veckor.

Jag har fått besked från kommunen att det inte finns ngn gräns för antal höns i mitt tillstånd sålänge jag följer djurskyddsreglerna, men vi kom överens om att mer än 4/kvm inte är lämpligt för djurens välmående så 16 är väl Max med tanke på stl. Om jag inreder andra delen i sommar kan jag dock ha fler så det var positivt besked. :)
 
Sv: Hönstråden 2014

Jag är så ledsen för min ena hund tog min fina bebistupp. En underbart vackert färgad isbar.
 
Sv: Hönstråden 2014

Åh nej, hände det nyss? Mina katter tog min enda hönkyckling i veckan. :( Efter 14 ägg, 3 veckors väntan. Jag var så glad över henne. Hennes lilla tupp blev ensam kvar. Så jag vet precis hur du känner!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
54 230
Senast: sassiball
·
S
Lantbruksdjur Nu behöver jag alla tips jag kan få! Jag, mamma och min farmor har tänk skaffa höns i sommar. Farmor och farfar har mjölkkor m.m., så...
Svar
5
· Visningar
2 000
Senast: sally_lipton
·
Övr. Djur Jag funderar på att skaffa höns. Dels gillar jag dom för dom är söta och roliga och dels så har jag blivit beroende av de ägg jag brukar...
2
Svar
23
· Visningar
4 410
Senast: KungTulle
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 261
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp