Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hönstråden 2014

Ja det hände strax innan kl 10. Skrället hade råkat komma in i trädgården och det såg inte jag när jag släppte ut hundarna. Sorgen är stor.

Stackars din lilla höna också. Det är så hemskt....
 
Sv: Hönstråden 2014

Ja man blir hemskt ledsen, det har tagit mig flera dar att komma över. Så jag förstår dig. :( Hoppas du hittar en ny fin tupp. Du kunde få min fina, tama bebistupp men han är bara till hälften isbar tyvärr.
 
Sv: Hönstråden 2014

kl

Dags att börja kika efter äggkläckare!

Tips på någon billig modell?

Jag är så rädd att göra fel, någon bra info för dummies? :o Bör jag skaffa med automatisk vändning? Då blir det väl mycket dyrare också.

Hur länge ska äggen ligga i kläckaren? Det avgör ju lite hur stor vi behöver.
Vill kunna kläcka fram en hel del som vi sedan kan slakta till hösten.
 
Sv: Hönstråden 2014

P&tpoultry.com har utförsäljning på kring sura just nu. Det är nog det billigaste man kan komma undan med, och samtidigt få en bra maskin. :) men jag har inte provat den själv. En del tycker att dyra maskiner inte är bättre än billiga, dom mest prisvärda är dock oftast skåpen som är gjorda för storkläck. Men dom är dyyyyra.

Äggen ligger i 21 dagar, oftast är det några ägg som kläcks senare och det kan ta 2 dygn från hålslag tills kycklingen är ute. Så räkna 25 dar/kläck.

Räkna inte med full pott, och det tar nog några kläck innan du lärt känna din maskin och vet hur du ska använda den för bäst resultat. En kläckmaskin är ofta känslig för temp, drag och fuktighet utanför maskinen så man måste alltid anpassa sig och prova sig fram. Jag har en referenstermometer i maskinen så att jag ser om maskinens egna börjar ljuga eller om temperaturen vid äggen inte stämmer med temperaturen vid maskinens sensor som i min maskin sitter uppe i locket.

Ingen maskin lever för evigt och ska man kläcka mycket och stora grupper hade jag nog tittat efter en dyrare skåpmaskin. Men man kan ju börja med en liten och se om det är nåt man vill hålla på med först.

Automatisk vändning bör du ha, ffa om du ska hålla på o kläcka ofta. Annars måste du vara hemma och vända helst 4 ggr om dan (minst 2) och det är inte alltid man vill vara bunden av det. Så det skulle jag absolut rekommendera att du har. Fläkt är bra för då får du jämnare temperatur, men det har dom flesta. Automatisk fukt skadar ju inte heller, eller larm om tempen blir för hög/låg, men sånt är inte nödvändigt tkr jag. Larm kanske då, om man som jag råkar ha maskinen på en plats som på natten blir väldigt kall så att tempen i maskinen skönt när jag sov och inte såg det. Jag har nu en termometer med historik/diagram i den så att jag kan kontrollera hur natten varit i maskinen.

Ja det kan bli en vetenskap om man vill. Men man måste nog hitta sin egen väg genom att prova sig fram. :)
 
Sv: Hönstråden 2014

kl

Äntligen ÄNTLIGEN ska vi lägga ägg i kläckaren. Blir ett gäng blandrasägg och några vanliga ekoägg från affären. Tappade sugen totalt i höstas när alla blev uppätna och trodde knappt jag skulle vilja ha höns igen. Men nu klagar barnen på köpeäggen att dom inte är lika goda som våra egna brukade vara och jag känner detsamma. Helt plötsligt tycker allihop det ska bli riktigt roligt att ha höns igen :)
 
Sv: Hönstråden 2014

Är plats för 24 ägg i den men fick bara i 23... men jag ska försöka möblera om där så jag får i ett till ;)
 
Sv: Hönstråden 2014

Många ägg. :) Spännande. Jag har bara 6 i nu. Gör ett litet bonuskläck.

Min lilla tuppkyckling som ska bli kung i hönshuset när han växt till sig.
C360_2013-06-02-17-47-51-875.jpg
 
Sv: Hönstråden 2014

Idag flyttar min stortupp. Jag måste göra mig av med alla tuppar då jag vill kunna avla rena cream legbar. Så hade jag sån tur att bonden behövde en ny så min fina Bruno - som är en fantastisk tupp, snäll med hönorna, beskyddande, social, tam och snäll med folk - får flytta till hans gård ikväll. Sån otrolig tur, hade aldrig kunnat slakta den tuppen. Han är så bra så han ska inte få mista huvudet pga att han är blandras.
 
Sv: Hönstråden 2014

Var tvungen att googla på cream legbar, vad fina dom är!! Ska du ha en helt rasren grupp med tiden?
 
Sv: Hönstråden 2014

Har gjort i ordning kläckaren och tänkte stoppa i ägg lite senare ikväll.

Blir mest korsningsägg från min gamla bruna lohmanhöna som går med en fifty five flowery tupp.

Kläckte några ägg fån henne i höstas och det blev fina avkommor tyvärr bara två hönor, Coola vakna höns och tuppar med jättefina färger.

Så nu tänkte jag prova en gång till. Föt jag skulle vilja ha lite hönor som värper bra pga av att en hel del folk frågar och vill köpa matägg.

Men Tant Lohmanns ägg räcker inte att fylla kläckaren så jag får ta 2 sussexägg och några holländska dvärg ägg också.

Har letat efter nån på körbart avstånd som hade brahmaägg av "min" färg dvs silversvartbandad eftersom jag behöver en tupp till då den gamla inte verkar ha så bra fertilitet. Men ingen har. Tyvärr... i alla fall inte just nu.
 
Sv: Hönstråden 2014

Många ägg. :) Spännande. Jag har bara 6 i nu. Gör ett litet bonuskläck.

Min lilla tuppkyckling som ska bli kung i hönshuset när han växt till sig.
C360_2013-06-02-17-47-51-875.jpg

Åh, vilken sötnos!!!:love: Trist att det bara blev en kvar, men grattis till den iaf! Jag fick ju också bara en i en av kläckningarna i höstas, lille Pip-Atlas. Tyvärr ramlade han på rygg i matskålen och kom inte upp, nåt sånt har jag aldrig hört om förut (att de drunknat i vattenskålar hör man ju, men i MATskålar...:crazy:) så det var ingen lyckad omgång.

Mina "tre musketörer" som kom lite senare i höstas:

Lilla Hugo längst till höger visade sig vara en höna :p, de är kläckta i oktober, undrar om det är hon som lagt de små söta äggen jag hittar nu, eller om en av gammelhönsen gått i barndom igen..?
Gullan, i mitten, blev en tupp och är nu ny (ensam) tupp i hönsgården.
Rapunzel, tv, flyttade tillsammans med Gamtuppen Kung Karl till en kompis. Det var tänkt att Karl skulle bli gryta pga att han är folkskygg och har dålig fertilitet, men kompisens höns blev så kära i honom och lugna under hans beskydd så han får bli kvar!:)

Återstår nu att se vad Gullan kan åstakomma på kycklingfronten. Väntar lite med att kläcka fram, har en liten svacka just nu :/
 
Senast ändrad:
Sv: Hönstråden 2014

Jag tycker inte att automatisk vändning är så viktigt, man är ju som regel där ändå ett antal ggr om dagen och kollar fuktighet osv. Eller bara jag som beter mig som om det vore jag själv som var gravid när jag kläcker i maskin..?:o;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hönstråden 2014

Jag ska avla rasrent, endast ha cl-tupp. :) min förhoppning är att kunna hålla på med rasen seriöst. Men eftersom att ingen av mina andra hönor värper blått kan jag ha kvar dom i gruppen tills vidare och bara ta matägg från dom. Så får man se sen om jag säljer dem och endast har cream legbar sen.
 
Sv: Hönstråden 2014

Haha, nä du är inte ensam. :p men om man jobbar och har annat så kan det bli svårt att hinna med. Ffa om man kläcker ofta. Iaf om man ska vända varannan-var tredje timme.
 
Sv: Hönstråden 2014

Ja, han låg på rygg i matskålen en dag, stendöd...:( Sen dess lägger jag maten på ett tefat eller, när dom är precis färska, i locket till de där mjölkpaketerna man skruvar upp.


När jag kläcker vänder jag som regel två - tre gånger per dygn, brukar oftast bli var åttonde timme. Stämmer ganska bra med mitt liv och mina rutiner, så för mig funkar det bra. Det stora problemet för mig har varit att hålla jämn fuktighet i kläckaren de sista dagarna, efter sista omgången hittade jag en liten spricka i den så det kan vara den som spökar.
 
Sv: Hönstråden 2014

Ja jag har också haft maten på ett fat faktiskt. Nu har jag en lite djupare skål men med vid kant så maten åker ur om nån ramlar och börjar sprätta runt. Blir en del mat utanför med såna skålar men jag häller upp ofta istället. :)
 
Sv: Hönstråden 2014

Idag har jag fått hem 2 (eller kanske 3) hönor och en tupp. Har absolut ingen aning om vilken ras hönorna är, en han jag köpte dom av var dom rasrena men han mindes inte vilken ras. Spelar mig ingen roll men nu blev jag ju nyfiken.
Tuppen är en silkes och supersöt!!

Hönorna är jag osäker med, tycker en av de tre ser tuppig ut i fjädrarna. Så vi får väl se vad det blir..

Ska försöka lägga in bild och se om någon kan hjälpa mig. Hönorna är verkligen minismå, nätta och ja väldigt väldigt små. Ingen benfjädring.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
54 228
Senast: sassiball
·
S
Lantbruksdjur Nu behöver jag alla tips jag kan få! Jag, mamma och min farmor har tänk skaffa höns i sommar. Farmor och farfar har mjölkkor m.m., så...
Svar
5
· Visningar
2 000
Senast: sally_lipton
·
Övr. Djur Jag funderar på att skaffa höns. Dels gillar jag dom för dom är söta och roliga och dels så har jag blivit beroende av de ägg jag brukar...
2
Svar
23
· Visningar
4 408
Senast: KungTulle
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 260
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp