Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fråga till alla er hönsägare, sätter maten ni ger hönsen smak på äggen?
Mammas höns ägg tycker jag har lätt fisksmak? ibland beror det på snäckskalen eller annat? de får inte fisk så jag funderar på varför det blir så
 
Får de kål? Jag har för mig att jag hört någon gång för flera år sedan att kål kan ge ficksmak åt bruna ägg. Fråga mig inte varför och källan är mycket osäker.
 
De får grönkål som vinterfoder, och några andra frissiga? kålväxter så det kan nog stämma.På sommar, vår och höst käkar de ju gräs ute men de blåvägrar att gå ut nu när det är vinter så de får andra gröna grejor :)
 
Om fisksmaken stör er så skulle jag prova att ta bort kålen under en period och se ifall problemet löser sig då.
 
De får grönkål som vinterfoder, och några andra frissiga? kålväxter så det kan nog stämma.På sommar, vår och höst käkar de ju gräs ute men de blåvägrar att gå ut nu när det är vinter så de får andra gröna grejor :)
Om jag inte minns fel så innehåller en del foder raps som kan ge smak på äggen.
 
Det med och raps är ju dessutom en kålväxt om det finns sådant i fodret så blir ju effekten ännu större om nu infon jag minns stämmer.
 
Pycklis är borta, inte bara död utan borta :cry: Den om såg så fin ut igår och hönan som har växt något otroligt om mamma sedan sommaren. Det måste väl nästan varit en råtta som tagit den? När sjutton fick vi råttor?
 
Jag fick ett ägg idag. Misstänkte att det var på gång för tuppen visade för några dagar sedan en av hönskycklingarna redet, först lade han sig själv i och demonstrerade sedan fick hönan provligga medans tuppen vaktade men då blev det inget ägg, det kom idag istället.

Måste erkänna att jag är lite kär i din tupp!!! :o:love:
 
Måste erkänna att jag är lite kär i din tupp!!! :o:love:
Ja, han är väldigt snäll, aldrig att han ens försökt att picka efter en och dessutom omtänksam när det gäller att ta hand om hönsen. :)

Nu kommer det stadigt, ungefär varannan dag, något eller några ägg, den äldre hönan jag har värper ännu inte men unghönsen har satt igång.
 
Pycklis är borta, inte bara död utan borta :cry: Den om såg så fin ut igår och hönan som har växt något otroligt om mamma sedan sommaren. Det måste väl nästan varit en råtta som tagit den? När sjutton fick vi råttor?
Det var tråkigt, men det är snart vår och med det nya kullar! Jag kommer försöka få mina att ruva också.
 
Ja, han är väldigt snäll, aldrig att han ens försökt att picka efter en och dessutom omtänksam när det gäller att ta hand om hönsen. :)

Nu kommer det stadigt, ungefär varannan dag, något eller några ägg, den äldre hönan jag har värper ännu inte men unghönsen har satt igång.

Ja, jag har ju haft en "crush" på honom ett bra tag redan - utifrån dina beskrivningar av hur fint han tar hand om hönorna! Att vara höna hos dig/honom vore inte så dumt! ;)
 
Pycklis är borta, inte bara död utan borta :cry: Den om såg så fin ut igår och hönan som har växt något otroligt om mamma sedan sommaren. Det måste väl nästan varit en råtta som tagit den? När sjutton fick vi råttor?
Usch vad tråkigt :( Framförallt att inte veta vad som egentligen hänt den...:confused:
Såg själv i hönshuset för några dagar sen att det var fullt med små blodstänk på väggarna, kan inte fatta vad det var??? Kollat igenom alla hönor, tänkte först om nån brutit en klo eller så, men det var inte heller riktigt såna stänk. Så tanken på att en råtta fått sig en omgång av tuppen slog mig. Det jag tror MEST är att nån har bitit nån annan i kammen så det har skvätt när dom ruskat på huvudet... Små, små blodprickar, på två av väggarna, i höjd med redet och sittpinnarna. Nån som har nån idé vad det kan vara???
 
Tror på blodstänk från kammen. Ibland ser det ut som slakthus på vattenautomat och foderautomat men de enda skador som syns är småsår på kammarna.
Tycker så synd om min höna. Idag hittade jag henne ruvandes i redet. Hon vill verkligen ha kycklingar :cry:. Nån som har något tips på hur man tvingar in en höna i ruggning? Hon har inte ens ruggat än :crazy:. Jag trodde hon skulle börja med det bara kycklingarna kom men icke.
 
Tror på blodstänk från kammen. Ibland ser det ut som slakthus på vattenautomat och foderautomat men de enda skador som syns är småsår på kammarna.
Tycker så synd om min höna. Idag hittade jag henne ruvandes i redet. Hon vill verkligen ha kycklingar :cry:. Nån som har något tips på hur man tvingar in en höna i ruggning? Hon har inte ens ruggat än :crazy:. Jag trodde hon skulle börja med det bara kycklingarna kom men icke.
Men lilla gumman. :( Stackars, va tråkigt med kycklingen.
 
Tror på blodstänk från kammen. Ibland ser det ut som slakthus på vattenautomat och foderautomat men de enda skador som syns är småsår på kammarna.
Tycker så synd om min höna. Idag hittade jag henne ruvandes i redet. Hon vill verkligen ha kycklingar :cry:. Nån som har något tips på hur man tvingar in en höna i ruggning? Hon har inte ens ruggat än :crazy:. Jag trodde hon skulle börja med det bara kycklingarna kom men icke.
Jo, det är väl förmodligen detta. Har aldrig sett det tidigare, bara. Såg något litet sår på kammen på den ena, men det var så liiitet, läker det så fort eller blöder det så lätt??

Stackars din lilla höna! :( Stäng ut henne från redet och dra ner lite på ljuset, så kommer hon nog igång med ruggningen.
 
Jo kammen blöder rejält även från små sår så det är inget du behöver oroa dig för.
Jag kan itne dra ner på ljuset. De har ingen extrabelysning alls.
 
Jag är riktigt nöjd nu, min ena höna har börjat värpa igen. Tre ägg sedan nyårsafton! Utslaget på vad mina 6 hönor och två tuppar äter just nu så är det jäkligt dyra ägg. Det är de första äggen sedan de började rugga rätt så tidigt i höstas. Nu är alla hönor otroligt fina i sin fjäderdräkt. Jag hoppas innerligt att de får behålla sina fjädrar till våren så inte tupparna sliter bort allt igen. Tupparna är ju inte ungtuppar längre, de kanske lugnar sig lite då. Tyvärr är det min snälla tama tupp som är värst på att rycka fjädrar. Vet inte om det är lönt att försöka spreja hönorna med tjära på ryggen? Jag tror inte att det bara är slitage, jag tror att någon drar bort fjädrarna på natten.
 
Här är han, Jussi. Han kommer in om dörren är öppen och förväntar sig något gott Han var mäkta imponerad av julgranen.

1504652_10152892244347380_3341435674150280503_n.jpg

10150642_10152892245072380_2235430746816288640_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
54 352
Senast: sassiball
·
S
Lantbruksdjur Nu behöver jag alla tips jag kan få! Jag, mamma och min farmor har tänk skaffa höns i sommar. Farmor och farfar har mjölkkor m.m., så...
Svar
5
· Visningar
2 007
Senast: sally_lipton
·
Övr. Djur Jag funderar på att skaffa höns. Dels gillar jag dom för dom är söta och roliga och dels så har jag blivit beroende av de ägg jag brukar...
2
Svar
23
· Visningar
4 419
Senast: KungTulle
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 274
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp