Bukefalos 28 år!

Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
För övrigt har du nog förläst dig på
Jag bor på Köttbullegatan nummer fläsk. Tretrappor upp på nedre botten. Jag låg i min bottenlösa säng och läste spännande tågtidtabeller... ;)
Ok, hittade den, det var nog den ramsan som poppade upp i mitt huvud...:p
 
jag tänker att jag vågar hoppa in i tråden nu, har hållt mig sååå länge ;)
Planerat att skaffa höns i drygt ett år nu. Gått hönskurs (mycket lärorikt!) och har börjat komma underfund med vart hönshuset ska ligga.
Troax-paneler (med extra små och smala maskor) har jag i dagarna fått tag i alldeles för billigt så nu är det egentligen hönshusdags vilket innebär att jag skummar blocket och övriga annonssajter efter lekstugor, bodar och stugor mest jämt.

Till en början var sambon lite knorrig (oro för att det skulle bli mycket jobb osv) men sedan jag förklarat att jag gör allt jobb (vilket dessutom inte är mycket alls egentligen) och bara behöver hjälp med rastgårdsbygge och lucköppning/stängning ibland (äggplockning var visst inga problem) så har han mjuknat betydligt och till och med varit med och bestämt ras :)

Jag är inne på Bohuslän-dals svarthöns (och genbank). Var först inne på Hedemora men eftersom det finns såpass många fler individer i genbanken av Hedemora än BD Svarthöns så kände vi att det känns bra att "supporta" Svartisarna. Dessutom bor vi ju på gränsen mellan Bohuslän och Dalsland så det passar ju bra :)
 
Var hittade du en "hönskurs"? Det skulle jag nog behöva gå också.

Någon som har tips på en riktigt bra referensbok för höns och hönsskötsel? Har för mig att det redan tagits upp i tråden men den har blivit så lång att jag inte hittar var.
 
Så klokt beslut. :) Jag har tänkt lika, antingen gotlandshöns eller svarthöns. Jag tycker om båda. Svarthönsen känns sundare och intelligentare tycker jag. Fruktbara och värper jättebra. Min ruvare är en supermamma! Men gottisarna har ju så vackra färger.

Välkommen till tråden!
 
Var hittade du en "hönskurs"? Det skulle jag nog behöva gå också.

Någon som har tips på en riktigt bra referensbok för höns och hönsskötsel? Har för mig att det redan tagits upp i tråden men den har blivit så lång att jag inte hittar var.

Jag gick en hönskurs via studieförbundet vuxenskolan i vår region. Blev jätteförvånad när jag snabbt kikade igenom kursutbudet och fann en hönskurs! :)
 
Så klokt beslut. :) Jag har tänkt lika, antingen gotlandshöns eller svarthöns. Jag tycker om båda. Svarthönsen känns sundare och intelligentare tycker jag. Fruktbara och värper jättebra. Min ruvare är en supermamma! Men gottisarna har ju så vackra färger.

Välkommen till tråden!

Tack tintilar :) ja det är den uppfattningen jag fått av dem också.
Hur många svartisar har du?

Ja färgerna är ju klart enformiga på svarthönsen ;) men det kan det få vara värt.
 
HURRA! Efter månader utan ägg kom idag unghönsens första. Och så lägligt. Jag skulle precis upp o börja baka lussebullar, och visste änku inte vad jag skulle pensla dom med eftersom att jag inte köper ägg. Det lilla ägget räckte perfekt till penslingen. :)
 
Jag har bara två svarthöns, en ullig och en vanlig. Men det blir garanterat fler. Har ett helt gäng unghöns efter dom från i år. Varända ägg blev dun och den ulliga som ruvat fram två kullar i år, hennes första säsong, är otrolig. Sista kullen så kläcktes det hos en annan höna först, den hönan blev då sjuk (ruggade o hade sin andra kl) och då adopterade svarthönan dom kläckta kycklingarna medan hon ruvade på egna ägg . HHon ruvade fram varända kyckling ur egna ägg trots att hon sista dagarna samtidigt var tvungen att mata och rasta kycklingar som var 2-4 dar äldre. Och hennes kycklingar får gå med henne tills dom är nästan vuxna, hon matar och skyddar dom jättelänge. Senaste kullen är väl 4 mån snart och dom får fortfarande gå med henne. :)
 
Har en fundering som ni kanske kan hjälpa mig med.
Hönsgården kommer att vara byggd av troax-sektioner.
Den kommer att ligga på en yta som är lite ojämn, bevuxen med buskar och småsly och där jordlagret egentligen bara är nån decimeter och där berget bitvis är i dagen. Jorden är sand/torvblandad och det finns rötter överallt som de gärna får krafsa upp (snöbär)
Där kan jag ju inte gräva ner något putsnät i nedkant av nät-sektionerna (men t.ex. räv kan inte gräva sig ner i berget heller såklart) ;)

Men för att bygga så säkert som möjligt så funderar jag på att fästa putsnätet ca 50 cm upp på sektionerna och sedan dra det ner, under sektionen och sedan lägga det på marken/berget/rötterna rakt ut/plant nån knapp meter utanför gården. På nätet tänkte jag lägga stora trädgårdsplattor vi kan få tag i gratis.

Tror ni det blir tillräckligt säkert eller kommer de kunna putta upp nät och trädgårdsplattor? (räven är ju för stor för glipan mellan berget och troaxsektionerna men iller, mård, mink och hermelin är de jag oroar mig mest för.. )

Ska försöka visa hur jag menar med mina eminenta kunskaper i paint...

Så här blir det eftersom det är såpass ojämnt berg. Tänkte som sagt försöka täta det med putsnät. (riktigt så stora glipor som på bilden blir det dock inte)
garingrdenpilproblem_zps055de2ab.jpg


Och såhär funderar jag på om jag kan göra.
Den ljusgrå pelaren är en troaxsektion, det svartröda är putsnät och det mörkgrå med svarta prickar är en trädgårdsplatta (modell 50x50 och tung, alternativt två av dem på höjd för tyngdens skull)
putsnaumltet_zps3d0be122.jpg


Någon annan som byggd hönsgård på ojämn mark? Hur löste ni det?
 
Glöm inte bort att dessa små rovdjur är fenomenala klättrare, ett finmaskigt stadigt nät som jag förstått din Troax-moduler består av(?) är nog nästan som en stege för dem.
 
Ja de små rackarna är ju det.. Har tänkt spänna ståltråd som ett ramverk upptill och sedan spänna ett finmaskigt allox-nät till taket.

Men jag kanske behöver sätta något som går nittio grader rakt ut upptill på sektionerna också som de inte lan klättra över.. Mördarsnigelbarriär modell mård ;)
 
Ja de små rackarna är ju det.. Har tänkt spänna ståltråd som ett ramverk upptill och sedan spänna ett finmaskigt allox-nät till taket.

Men jag kanske behöver sätta något som går nittio grader rakt ut upptill på sektionerna också som de inte lan klättra över.. Mördarsnigelbarriär modell mård ;)
Jag har inte egen erfarenhet men har tänkt lite på det och tror din lösning med plattor klarar att stänga rovdjuren ute vid marken, du kan även lägga lite extra sten ovanpå plattorna om du vill ha mer tyngd. Det svåra är nog att se till att inte lämna någon glipa mot marken.

Fågelholkar skyddar man ibland genom att fästa en bred remsa slät plast runt trädstammen, samma borde nog fungera på nätgrindarna.
 
@Nethril
Jag vet inte hur mkt rovdjur som mink o så du har, men jag tror att din lösning kommer att fungera bra. Jag har bara besök av räv och rovfågel och har varken nät nergrävt eller utvikt. Däremot har jaglagt stockar längs med, som du ämnar göra med plattor.
 
Händer detta dagtid eller nattetid? @Mia_R
Det har hänt nattetid. Jag antar att de vred nackarna av dem direkt de plockades från pinnarna. :cry:
Förhoppningsvis har några klarat sig hos andra för jag vet att numera så låses hönshusen härikring, inte för att det hjälpte mina raringar.

Ursäkta att jag inte svarat tidigare, jag tappade orken att läsa här efter stölden. :(
 
@Mia_R
Hoppas du snart hittar en ny flock med fina Hedemorahöns :).



Mina växer och ungtupparna gal för full hals i tävlan med tuppen men inga ägg kommer, helt tomt är det i redena.
 
Jag är nog idiot men efter att ha förlorat den där hönan på det helt osannolika sättet så känns det som om alla säkerhetsåtgärder är bra. Nu har jag en höna som ruvar på 8 ägg. Jag har lyst dom och det finns en spindel i allesammans :). Förhoppningsvis får jag några fina kycklingar efter den nye tuppen så att hans gener är tryggade i flocken. Tyvärr kommer jag nog inte veta om han gett några avkommor. Det enda vore om det blev någon tupp som inte är röd/ gul på vingarna.
 
Vem? Jag?
Jag har inget extra ljus utan den här damen hade bara inte lagt av för säsongen men det är endast hennes egna ägg. Alla de andra damerna sitter med nya vackra fjäderskrudar och väntar på våren. Nu har dock en av unghönorna börjat värpa. Hon kunde gott väntat till efter nyår och växt till sig lite mer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
54 470
Senast: sassiball
·
S
Lantbruksdjur Nu behöver jag alla tips jag kan få! Jag, mamma och min farmor har tänk skaffa höns i sommar. Farmor och farfar har mjölkkor m.m., så...
Svar
5
· Visningar
2 013
Senast: sally_lipton
·
Övr. Djur Jag funderar på att skaffa höns. Dels gillar jag dom för dom är söta och roliga och dels så har jag blivit beroende av de ägg jag brukar...
2
Svar
23
· Visningar
4 450
Senast: KungTulle
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 302
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp