Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej igen, var ett tag sedan jag skrev här tror jag :)

Jag har problem med råttor i hönshuset. Så mycket att maken vill att vi gör av med hönsen tyvärr. Jag har försökt med fällor och även att inte förvara foder därute utan de får inte mer mat än de äter upp. Gift vågar jag inte lägga ut då vi har små barn och sen tänker jag att risken finns att hönsen får gift i sig o sen äter man äggen...
Någon som har liknande problem? och vad kan man göra? annars har jag 4 hönor o en tupp som söker nytt hem.
 
Jag har "den aktuella" hönsmaten i tunnor med lock. Övriga säckar i en annan byggnad. Har inte heller matskålen på golvet, utan den hänger i ett snöre. Sen har jag öppet dörren till själva hönshuset (dock inte just där hönsen är), både för att det blir bättre luft, och för att katterna kan sitta bredvid fodertunnorna och fånga eventuella möss. Ja, har ni nån katt..? Annars är nog det det bästa... Vill inte heller ha gift.

Grattis till er som fått era första ägg, själv väntar jag fortfarande...:D
 
Jag har också lock på tunnan med hönsmat. Har öppet varje dag i hönshuset. Katt har vi inte, vi bor så nära vägen så de blir inte långlivade tyvärr. Får kanske göra av med hönorna.
 
Trist...:(

Dom säger att det är extremt mycket möss nu, pga. den varma och långa sommaren. Naturen brukar ju lösa överskottet själv med nån sjukdom eller nåt, kanske man kan hoppas att mössens antal decimeras till nästa år...
 
[QUOTE="sassibaJag har också all hönsmat i tunnor.ej igen, var ett tag sedan jag skrev här tror jag :)ma
Jag har problem med råttor i hönshuset. Så mycket att maken vill att vi gör av med hönsen tyvärr. Jag har försökt med fällor och även att inte förvara foder därute utan de får inte mer mat än de äter upp. Gift vågar jag inte lägga ut då vi har små barn och sen tänker jag att risken finns att hönsen får gift i sig o sen äter man äggen...
Någon som har liknande problem? och vad kan man göra? annars har jag 4 hönor o en tupp som söker nytt hem.[/QUOTE]
Åh va jobbigt. Jag har också all hönsmat i tunnor. Men har ni redan möss är dom säkert i hönshuset o smaskar på sånt hönsen sprätter ut. Det finns fodertråg på med m sittpinnar.
Har ni provar musskrämma, en sån med ljud?
 
Nej en sån med ljud har jag inte provat. Men det är ju råttor det vet jag. Fick en vuxen ilsken sak i buren för ett par veckor sedan, ungar har jag fångat en del då de inte är lika smarta som de vuxna. Funderar på hur många hönor jag kan klämma in i stallet, i den buren jag har där, den är på ca 2 kvadrat så det blir ju litet för dem som är vana att gå ut i hönsgård varje dag. Men fyra hönor o en tupp borde man kunna ha så. Fast jag kanske borde göra av med tuppen, 4 hönor räcker.
 
Jag har hört att man ska lägga ut chilifrön i hönsmaten. Fåglar kan inte känna smaken av chili men råttor och möss får en otrevligt överraskning som förhoppningsvis gör att dom undviker att komma tillbaka. Funkar även när man matar småfåglar och har problem med exempelvis ekorrar
 
Är det råttor du har eller möss? Är det möss så fungerar det utmärkt med musfällor som man gör oåtkomliga för hönsen.

Jag läsr till och från på ett annat forum och blir förvånad över hur dålig koll folk hainnan de skafar höns.De har inte ens lärt sig de mest grundläggande sakerna om djuren. Hur sjutton kan man fråga "jag har en höna som tappar fjädrar måste jag nacka dn nu" i september. Det tillhör väl grundkunskapen man bör ha innan djuren kommer att lära sig att de byter fjädrar, plockarruvfläckar på magen, har olika typerav bajs osv osv?
Jag tyckte jag hade lite dålig koll när mina kom hem men inser att jag låg på nobelprisnivå jämfört med många andra. Om någon skaffade häst med de bristande kusnakperna skulle det bli ramaskri men när det gäller höns verkar det helt normalt.
 
Jag fick ett ägg idag. Misstänkte att det var på gång för tuppen visade för några dagar sedan en av hönskycklingarna redet, först lade han sig själv i och demonstrerade sedan fick hönan provligga medans tuppen vaktade men då blev det inget ägg, det kom idag istället. Hoppas det håller i sig för det är inte så dumt med lite ägg i hushållet.

Tänkte jag känna på tuppen och rackarns vad han blivit tung, fick inte riktigt grepp så hans flaxande gjorde att jag tappade honom och han damp i golvet, utan att skada sig dock. En del raser lägger på ganska mycket vikt andra året också tydligen.
 
Senast ändrad:
Är det råttor du har eller möss? Är det möss så fungerar det utmärkt med musfällor som man gör oåtkomliga för hönsen.

Jag läsr till och från på ett annat forum och blir förvånad över hur dålig koll folk hainnan de skafar höns.De har inte ens lärt sig de mest grundläggande sakerna om djuren. Hur sjutton kan man fråga "jag har en höna som tappar fjädrar måste jag nacka dn nu" i september. Det tillhör väl grundkunskapen man bör ha innan djuren kommer att lära sig att de byter fjädrar, plockarruvfläckar på magen, har olika typerav bajs osv osv?
Jag tyckte jag hade lite dålig koll när mina kom hem men inser att jag låg på nobelprisnivå jämfört med många andra. Om någon skaffade häst med de bristande kusnakperna skulle det bli ramaskri men när det gäller höns verkar det helt normalt.
Det är råttor, ingen tvekan alls om den saken.... de får inte plats i vanliga musfällor. Har kunnat ta några ungar i en sådan bur man fångar dem levande men de vuxna är för smarta tyvärr.

Nu har jag flyttat in hönsen i en bur i stallet istället. Höns på tomten är tyvärr uteslutet nu. Så himla synd, jag tycker de är så trevliga djur. Ska göra av med tuppen i alla fall och bara ha hönorna kvar.
 
Hej allesammans :)

Har en fråga ang värmelampa.
Bor i södra Skåne, alltså har vi nog haft som kallast på -10 nu nån natt och det ska snart bli varmt igen.
Har ett oisolerat hönshus med plåttak = svinkallt.

Har ni värmelampa till era?
Jag har satt en lampa bredvid vattnet för att det ska hålla sig ljummet och så givetvis att hönsen ska kunna värma sig.
Men funderar på om jag ska sätta en vid sittpinnarna? Har ingen möjlighet att dom kan sitta under men den strålar ju värme åt sidorna också :)

Hur hade ni gjort?
 
När temperaturen inomhus sjönk till -17 så började hönsen bli besvärade. Det skedde första vintern jag hade höns och de bodde då i ett provisoriskt hus. Vatten är ju enkelt att byta så mina får ingen värme.
 
Min mammas höns fick 51 ägg på loppet av 4 dagar... De är typ 12-13 stycken. Är det ens normalt såhär års? Det är förvisso några fd industrihöns men även några djungelhöns lägger ägg som äggkanoner.
 
Fick sju fina tuppar igår så de ersätter nästan de nio som mården/iller/minken tog. Slakten är såklart inte det roligaste men alla som har höns får överskott på tuppar så det är en nödvändighet och bättre att de får ett bra liv under ett år och sedan avlivas humant innan de blir mat än att köpa kyckling från djurfabrikerna.
 
Min mammas höns fick 51 ägg på loppet av 4 dagar... De är typ 12-13 stycken. Är det ens normalt såhär års? Det är förvisso några fd industrihöns men även några djungelhöns lägger ägg som äggkanoner.
Oj! Själv tog jag in mitt tredje idag, är stolt över DET...;)
 
Det blev 3 kycklingar på 9 ägg. 3 ägg gick sönder och 3 dog innan kläck. Tyvärr var det en liten upptäcksresande som begick självmord genom att envisas med att gå på upptäcksfärd utan mamma. Jag stoppade in den till mamma i redet 2 ggr men den 3 gången var jag inte där. Den lilla strök med av kylan :(. 50% kläck vid den här årstiden när hönsen inte fått extra vitaminer känns som ett ganska bra resultat.
 
Fick två fina små ägg idag efter några dagar utan ägg. Det har varit lite si och så med skalkvaliteten för unghönsen som precis börjat värpa men det tar sig, de här två var fina i skalet.
 
Här får jag nu lite ägg från unghönsen. :) Tre av dem har börjat värpa i alla fall. Men tuppis verkar ha fått köldskador på kammen under de få dagar med minusgrader som vi hade runt jul. Konstigt för så kallt har vi inte haft tycker jag. Den blev färglös en bit och det har inte försvunnit nu trots att det varit plusgrader i flera dar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
54 363
Senast: sassiball
·
S
Lantbruksdjur Nu behöver jag alla tips jag kan få! Jag, mamma och min farmor har tänk skaffa höns i sommar. Farmor och farfar har mjölkkor m.m., så...
Svar
5
· Visningar
2 007
Senast: sally_lipton
·
Övr. Djur Jag funderar på att skaffa höns. Dels gillar jag dom för dom är söta och roliga och dels så har jag blivit beroende av de ägg jag brukar...
2
Svar
23
· Visningar
4 419
Senast: KungTulle
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 274
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp