Bukefalos 28 år!

Hogwarts 2098 (Ulvlek)

Läst lite på reglerna och så nu är på väg till jobbet. Är helt obekant med Harry Potter också. Har hört talas om det så klart men inte läst någon bok eller sett en filmså känner inte alls till något av namnen. Ska fundera lite över dagen om detta känns som en övermäktig första lek att vara med då det känns som det kommer att ta extremt mycket tid för mig att bara sätta in mig in i allt. Är strax på jobbet och får kolla på detta i eftermiddag igen.
Jag brukar sällan lyckas sätta mig in i allt, men jag får vara med och leka ändå. Och jag lär mig lite nytt tänk varje gång.
 
Får vi veta vilka?

Och har ni bestämt om hur extra käk med svärdet funkar + vad som händer om Slytherin's får bägaren?
Endast de som har rollerna vet vilka elevhem de tillhör.

Bortsett från Hufflepuff fungerar ägaren fungerar på samma sätt för samtliga elevhem + för Filch.

Innehav av svärdet hos Slytherin ger möjlighet till totalt ett (1) käk för hela elevhemmet. Detta medför inga konsekvenser för innehavaren. Käket genomförs vid natt-DL, då käk brukar genomföras. Det är ett "vanligt" käk så till vida att skyddade spelare är skyddade. Om offret skulle råka vara en oskyddad Gryffindor dör svärdsinnehavaren. Om det är en skyddad Gryffindor överlever såväl innehavaren som det tilltänkta offret.

Efter detta enda käk eller om någon Slytherin blir lynchad och har svärdet fungerar det på samma sätt för Slytherins och Filch som för Ravenclaws och Hufflepuffs - personen som lynchas dör men drar med sig någon annan. Om svärdsinnehavaren dör försvinner svärdet ur leken. Det går inte vidare till goda lyan,

Jag är på jobbet och därför kan det ta tid att besvara frågor som behöver längre, och (förhoppningsvis :p) mer välformulerade svar.
 
Eller så tänker de inte så mycket på det för ungefär vilket svar som helst på en obligatorisk fråga brukar kunna få en lynchad dl 1?
Källa: blev lynchad dl 1 som ängel i en lek för att jag nämde att min häst har röd rosett i svansen på framridningar i mitt svar på en obligatorisk fråga, vilket bara var ren fakta.

Sen är det väl som vanligt att man kan diskutera i en lek med onda utanför lyan om de försöker hitta varandra med hjälp av svaren, men i min erfarenhet är det ungefär 50/50 om onda försöker vinka till varandra med det, men ungefär 0% chans att vinken faktiskt lyckas om den kommer som ett svar på obligatoriska frågan :rofl:
Ja, så kan det såklart också vara. Som Harry Potter-fantast hade/har jag inte tänkt så noga på vad andra ska tycka om det jag väljer, finns ju säkerligen fler som tänker så. Sedan kan ens val säkert också bero på hur osäker man känner sig med temat. Så summa summarum, svårt att läsa ut något speciellt av folks val :D
 
Hufflepuff är det hus som står längst från Slytherin och de har därför inga speciallösningar när det gäller bägaren.

Bortsett från Hufflepuff fungerar ägaren fungerar på samma sätt för samtliga elevhem + för Filch.
Ok, då var det jag som missuppfattat denna delen från rollistan som att slytherin inte kan använda bägaren, men den är alltså ett skydd från käk för lyan/Delfin/Filch också?

Efter detta enda käk eller om någon Slytherin blir lynchad och har svärdet fungerar det på samma sätt för Slytherins och Filch som för Ravenclaws och Hufflepuffs - personen som lynchas dör men drar med sig någon annan. Om svärdsinnehavaren dör försvinner svärdet ur leken. Det går inte vidare till goda lyan,
Så kan varje medlem i lyan käka extra en gång med svärdet och Delfin en gång? Eller blir det vanligt svärd för alla slytherins efter att en av dem använt det?
 
Så kommer den obligatoriska frågan:

Det finns så många duell-trollformler. Här är en lista på trollformler i Harry Potter. Vilken av dessa - eller en helt annan, egenpåhittade, tycker du vore bäst? Vad skulle du vilja göra med dina magiska förmågor om du plötsligt ska duellera mot en fiende?
Haha, det räcker inte med att jag måste läsa igenom rollistan, jag måste också läsa 347 Harry Potter-trollformler?! :rofl:
Jag tänker att jag vill använda Unarma? Eller Avväpna på svenska kanske? Jag viftar med spöet och min motståndare tappar sitt vapen om det nu är ett spö eller något annat. :D

Obs att jag hittade på den själv. :cool:
 
Läst lite på reglerna och så nu är på väg till jobbet. Är helt obekant med Harry Potter också. Har hört talas om det så klart men inte läst någon bok eller sett en filmså känner inte alls till något av namnen. Ska fundera lite över dagen om detta känns som en övermäktig första lek att vara med då det känns som det kommer att ta extremt mycket tid för mig att bara sätta in mig in i allt. Är strax på jobbet och får kolla på detta i eftermiddag igen.
Jag är också ny på både tema och lek! Ger mig in med uhll och hår och hoppas på det bästa :love:
 
Jag kommer vara ganska upptagen i eftermiddag kväll så tänkte ta mig an lite teoriande nu. Jag tycker egentligen inte om att göra det så här tidigt (när inte många andra har teoriat än, det är lätt att bli utsedd till offer då och så blir man lynchad direkt). Men behöver göra det ändå.

Harrysen - kan vara ulven i fårakläder. Skrev att hon var med i leken med Uhll och hår. Och vi vet att får har ull (eller uhll)! Eventuellt en oskyldig felskrivning men kan också vara en hint?
Lobelia - vill använda samma besvärjelse som mig? är det en hint? På vad i så fall? Jag valde ju medvetet en besvärjelse som inte var så vanlig och så kommer hon och väljer samma?
Sasse - lite onödigt aggressiv i sitt val av besvärjelse. Det står bara 'duell' inte att man nödvändigtvis slåss på riktigt och så vill Sasse börja spränga folk! Väldigt ulvigt! Eventuellt Argus? Som självmordsbombare?
Hedinn - väljer också en onödigt aggressiv (om än antagligen effektiv) besvärjelse. Att tända eld på någon. Men vem skulle vilja göra det, egentligen? Jo! En ulv! Ingen vanlig, osyldig liten Hogwarts newbie skulle väl vilja sätta eld på andra elever?!?

Hur många elakingar har vi egentligen? 4? 5? (ÄNNU FLER?!?!)
 
Hur nära 21.30 brukar rösterna komma in? Ska på hundkurs mellan 18.30 och 20.30 och hade gärna hunnit läsa några andras röster innan jag lägger mitt livs första röst?

Edit: ellw teorier,?
 
Haha, det räcker inte med att jag måste läsa igenom rollistan, jag måste också läsa 347 Harry Potter-trollformler?! :rofl:
Jag tänker att jag vill använda Unarma? Eller Avväpna på svenska kanske? Jag viftar med spöet och min motståndare tappar sitt vapen om det nu är ett spö eller något annat. :D

Obs att jag hittade på den själv. :cool:
Typ Expelliarmus? :p
 
Som svar på den obligatoriska frågan väljer jag:

"Petrificus Totalus (Kroppslåsnings-besvärjelsen)
Uttal: peh-TRIH-fih-cus toh-TAH-lus
Beskrivning: Låser fast hela kroppen på offret, som oftast faller till marken."


Jag tycker att det verkar som ett snabbt och bra sätt att oskadliggöra sin motståndare.

Då jag älskar Minerva McGonnagall får min favorit trollformel bli Piertotum Locomotor. Kan väl vara bra med förstärkning i en duell tänker jag 😅

Svar på obligatoriska frågan

Oculus reparo​

Uttal: ÅCK-ulus re-PA-roBeskrivning: Används för att laga glasögon.
Kan ju behövas under leken tycker jag om man som jag har glasögon 🤠 så man ser ordentligt!

På den obligatoriska frågan så väljer jag den där trollformeln som Lily Potter använde för att skydda Harry när Voldemort skulle döda honom. Känns som den är kraftfull och skydda sig från att dö känns väl vettigt i en duell...

Obligatoriska frågan

Jag väljer solklart Accio - locka till sig besvärjelsen! Hur smidigt att locka till sig allt jag tappat bort som kan behövas!!! I och utanför en duell 😅

I vardagslivet tänker jag att accio (fatta vad skönt att aldrig behöva leta efter något!) och reparo vore praktiska.

I duell är det ju dock lite annorlunda. Nu var det längesen jag spelade Hogwarts Mystery, men vill minnas att Incendio var rätt effektiv i dueller där.

Herrejisses - det här blir svårt på riktigt. Nya roller som iofs inte är helt olika vad som är känt från tidigare lekar. Föremål som är bra i rätt händer och läskiga i fel händer. Som grädde på moset - duellerna. Det är ju som vanligt tveeggat, att duellera mot nån viktig, dels vill an ju överleva själv men hellre dö än att en asviktig god roll dör. Jag har gått igenom trollformlerna och det finns ju en del kraftfulla men de känns sådär att ta till jag väljer hellre en som är mer åt försvarshållet

Expelliarmus (Avväpningsbesvärjelsen)

Uttal: ex-PELL-ee-AR-muss (Brittiskt /ɛkspɛ'liarmʊs/)Beskrivning: Denna trollformel används för att avväpna en annan trollkarl eller häxa, oftast får den effekten att trollstaven eller trollspöt flyger utom räckhåll för offret. Den kan också få offret att flyga bakåt någon meter när mycket kraft ligger bakom besvärjelsen. Som visas i Harry Potter och fången från Azkaban, simultan användning av avväpnings-besvärjelsen av många häxor eller trollkarlar kan få offret att flyga bakåt mer kraftfullt.Sedd/Omnämnd: Först sedd i Harry Potter och Hemligheternas kammare, när Professor Snape avväpnar Professor Lockman i Duellerings klubben. I samma bok använder också Harry besvärjelsen för att få tag på Dolders dagbok från Draco Malfoy. I Harry Potter och fången från Azkaban använder Harry, Ron, and Hermione besvärjelsen samtidigt på Professor Snape vilket leder till att han svimmar. I harry potter och den flammande bägaren så använder Harry Potter besvärjeseln mot Lord Voldemort i en duell. I Harry Potter och halvblodsprinsen används den av Draco Malfoy när han avväpnar Professor Dumbledore.Etymologi: Kanske en felaktig form av det Latinska ordet expellere som betyder "avväpna" ("-armus", kan komma från engelskans "arm" som i "vapen").

Ouch, det här var svårt. Min mage krånglar och jag är ordentligt trött, hoppas det blir bättre så jag orkar spel.

Jag väljer Ferula (Bandageringsbesvärjelse), det år både effektivt och skonsamt att bandagera hela kroppen på motståndaren än att skada personen och ser coolare ut än bodybind cursen.

Är på mobilen så lite svårt att läsa allt 😊 men skall försöka komma ikapp imorn. Jag har alltid gillat wingardium leviosa, och det är en utmärkt spell att kunna avväpna sin motståndare med då man kan få vapnet att flyga i luften, dock är expelliarmus kanske mer effektiv. Men leviosa har alltid varit mig varmt om hjärtat sen harry potter filmen 😁 så mitt val blir den. Jag tror nog jag kan lyckas få den användbar i en duel.

Är det nu man ska säga Crucio :angel:

Skämt åsido, jag väljer Disillusionment, som förvisso inte finns med i @Myrten s lista, men den finns med som trollformel i spelet Hogwart's Legacy. "Causes you to blend into your surroundings, making it difficult for others to perceive you. Perfect for sneaking or approaching enemies undetected to be able to cast Petrificus Totalus."

Tänk så mycket kul man kan hitta på om man är osynlig? :D :sneaky:

Måste jag välja något ur listan som länkats, så tänker jag att jag slår ihop en av mina favoriter från spelet med vad som finns i böcker/filmer och säger Expulsion. Den verkar frän helt enkelt, och eld är min melodi.


Eftersom jag svarat Expulsion tänker jag att jag sprängt fienden i bitar :angel:

Haha, det räcker inte med att jag måste läsa igenom rollistan, jag måste också läsa 347 Harry Potter-trollformler?! :rofl:
Jag tänker att jag vill använda Unarma? Eller Avväpna på svenska kanske? Jag viftar med spöet och min motståndare tappar sitt vapen om det nu är ett spö eller något annat. :D

Obs att jag hittade på den själv. :cool:

Jag tror jag fått med vad alla valt i ett och samma inlägg?
 
Sasse - lite onödigt aggressiv i sitt val av besvärjelse. Det står bara 'duell' inte att man nödvändigtvis slåss på riktigt och så vill Sasse börja spränga folk! Väldigt ulvigt! Eventuellt Argus? Som självmordsbombare?
Hedinn - väljer också en onödigt aggressiv (om än antagligen effektiv) besvärjelse. Att tända eld på någon. Men vem skulle vilja göra det, egentligen? Jo! En ulv! Ingen vanlig, osyldig liten Hogwarts newbie skulle väl vilja sätta eld på andra elever?!?

Hur många elakingar har vi egentligen? 4? 5? (ÄNNU FLER?!?!)
Men det står ju duell mot en fiende? Jag tänker att fiende är någon man faktiskt vill oskadliggöra, annars skadas man själv.

Duell kallas det förövrigt i Harry Potter-världen både när det handlar om träning och när det är liv och död. För kännedom för de som inte är insatta ;)
 
Men det står ju duell mot en fiende? Jag tänker att fiende är någon man faktiskt vill oskadliggöra, annars skadas man själv.

Duell kallas det förövrigt i Harry Potter-världen både när det handlar om träning och när det är liv och död. För kännedom för de som inte är insatta ;)
Men hur vet man att det är en fiende? Jag tolkade det som att det är vid lynch man använder en formel (ja eller klunsar då’rå) och den som vinner överlever…
 
Jag är också ny på både tema och lek! Ger mig in med uhll och hår och hoppas på det bästa :love:

Jag kommer vara ganska upptagen i eftermiddag kväll så tänkte ta mig an lite teoriande nu. Jag tycker egentligen inte om att göra det så här tidigt (när inte många andra har teoriat än, det är lätt att bli utsedd till offer då och så blir man lynchad direkt). Men behöver göra det ändå.

Harrysen - kan vara ulven i fårakläder. Skrev att hon var med i leken med Uhll och hår. Och vi vet att får har ull (eller uhll)! Eventuellt en oskyldig felskrivning men kan också vara en hint?
Lobelia - vill använda samma besvärjelse som mig? är det en hint? På vad i så fall? Jag valde ju medvetet en besvärjelse som inte var så vanlig och så kommer hon och väljer samma?
Sasse - lite onödigt aggressiv i sitt val av besvärjelse. Det står bara 'duell' inte att man nödvändigtvis slåss på riktigt och så vill Sasse börja spränga folk! Väldigt ulvigt! Eventuellt Argus? Som självmordsbombare?
Hedinn - väljer också en onödigt aggressiv (om än antagligen effektiv) besvärjelse. Att tända eld på någon. Men vem skulle vilja göra det, egentligen? Jo! En ulv! Ingen vanlig, osyldig liten Hogwarts newbie skulle väl vilja sätta eld på andra elever?!?

Hur många elakingar har vi egentligen? 4? 5? (ÄNNU FLER?!?!)
Harrysens kommentar är OT-färgad :)

Ang mängd onda: vi är 17. Såå... jag tänker kanske 4? Lite beroende på hur special-grwjjprna har balanserats för. Skulle kunna vara 5, men känns mycket...🫣
 
17 deltagare, 1/3 onda ger 5-6 onda. Man kan ju fundera på om de är 6 iom att 2 är utanför lyan, varav en av dem riskerar att dra med sig en annan ond med sin specialförmåga. Å andra sidan inte särskilt mycket specialförmågor eller tillgång till info på goda sidan. Föremålen riskerar ju att försvinna tidigt eller spendera mycket tid hos onda, så skulle nog säga att de är mindre kraftfulla än vad en specialroll med samma förmåga hade varit.

Det står i Filchs rollbeskrivning att Slytherin är 1/4 av studenterna, vilket ju då skulle bli 4 Slytherin's plus Filch som onda, alltså 5 totalt, men tveksamt att LL skulle röja antalet på det sättet

Noterar också att goda bara behöver bli av med lyan för att vinna, men alla onda räknas i ondas vinstvillkor. Så om onda inte får extra käk från svärdet kan de vinna tidigast natt 3 ens om de är 6 st. Om de är 5 med 3 i lyan hade goda teoretiskt sätt kunna vinna redan Lynch 2 om första käket träffar personen som börjar med svärdet och denne valt att använda det och träffar en ulv, så kanske 6 onda med 4 i lyan ändå?
 
Jag tror jag fått med vad alla valt i ett och samma inlägg?
Missade mig, jag valde Expelliarmus
Men hur vet man att det är en fiende? Jag tolkade det som att det är vid lynch man använder en formel (ja eller klunsar då’rå) och den som vinner överlever…
Fast nu blandar du väl ihop obligatoriska frågan och utslagsduellerna vid lyncher. I de senare väljer man en av tre strategier, inte en speciell formel, de utspelar sig som sten sax påse. Specifika formler var bara den obligatoriska frågan.
Harrysens kommentar är OT-färgad :)

Ang mängd onda: vi är 17. Såå... jag tänker kanske 4? Lite beroende på hur special-grwjjprna har balanserats för. Skulle kunna vara 5, men känns mycket...🫣
Fast 4 onda skulle betyda bara 2 i lyan, och med vinstvillkoren som de är och att ingen i lyan vet vem som är ond utanför och ingen av de onda utanför känner till lyan i början så känns det osannolikt, risken är att leken skulle ta slut redan Lynch 2 då.

@Myrten är det korrekt att Filch inte heller känner till vilka som är i lyan? Dvs att vid lekstart är de enda onda som är säkra på någon annans identitet de som sitter tillsammans i lyan?
 
Det finns så många duell-trollformler. Här är en lista på trollformler i Harry Potter. Vilken av dessa - eller en helt annan, egenpåhittade, tycker du vore bäst? Vad skulle du vilja göra med dina magiska förmågor om du plötsligt ska duellera mot en fiende?

Men hur vet man att det är en fiende? Jag tolkade det som att det är vid lynch man använder en formel (ja eller klunsar då’rå) och den som vinner överlever…
Jag svarade bara på Myrtens obligatoriska fråga. I en duell mot en fiende vill jag använda mig av Expulso.

I en lynch får man ju använda sig av den varianten Myrten gav oss. Sneaky - Offensiv - Defensiv och hoppas på tur.
 
Är det nu man ska säga Crucio :angel:

Skämt åsido, jag väljer Disillusionment, som förvisso inte finns med i @Myrten s lista, men den finns med som trollformel i spelet Hogwart's Legacy. "Causes you to blend into your surroundings, making it difficult for others to perceive you. Perfect for sneaking or approaching enemies undetected to be able to cast Petrificus Totalus."

Tänk så mycket kul man kan hitta på om man är osynlig? :D :sneaky:

Måste jag välja något ur listan som länkats, så tänker jag att jag slår ihop en av mina favoriter från spelet med vad som finns i böcker/filmer och säger Expulsion. Den verkar frän helt enkelt, och eld är min melodi.


Eftersom jag svarat Expulsion tänker jag att jag sprängt fienden i bitar :angel:

Nu är det ju väldigt tidigt i leken så väldigt svårt att säga mycket. Det kan ju vara ett skämt (eller en hint mot lyan?) Att nämna crucio.
Info:
The Cruciatus Curse (Crucio),[1] also known as the Torture Curse,[5] was a tool of the Dark Arts and one of the three Unforgivable Curses. When cast successfully on a fellow human being or living creature, the curse inflicted intense, excruciating physical pain on the victim,[1] and would result in insanity if the victim was subjected to it for a prolonged time.[3] The penalty for the use of this curse on another human being was a life sentence in Azkaban, unless there was sufficient enough evidence that the caster did so under the influence of the Imperius Curse.[1]

Det kan ju vara lite svart humor. Men en unforgivable curse ändå. Känns rätt.. mörkt.
 
Nu är det ju väldigt tidigt i leken så väldigt svårt att säga mycket. Det kan ju vara ett skämt (eller en hint mot lyan?) Att nämna crucio.
Info:
The Cruciatus Curse (Crucio),[1] also known as the Torture Curse,[5] was a tool of the Dark Arts and one of the three Unforgivable Curses. When cast successfully on a fellow human being or living creature, the curse inflicted intense, excruciating physical pain on the victim,[1] and would result in insanity if the victim was subjected to it for a prolonged time.[3] The penalty for the use of this curse on another human being was a life sentence in Azkaban, unless there was sufficient enough evidence that the caster did so under the influence of the Imperius Curse.[1]

Det kan ju vara lite svart humor. Men en unforgivable curse ändå. Känns rätt.. mörkt.
Men det fick igång era teorier, och det är väl alltid positivt ;)
 
Men hur vet man att det är en fiende? Jag tolkade det som att det är vid lynch man använder en formel (ja eller klunsar då’rå) och den som vinner överlever…
Ja, vid lika röstning. Inte i obligatoriska frågan-scenariot, där står det duellera mot fiende:
”Vad skulle du vilja göra med dina magiska förmågor om du plötsligt ska duellera mot en fiende?”
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
16 569
Senast: Lobelia
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 152
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 290
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 941
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp