Bukefalos 28 år!

Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tyckte vi hade tränat relativt mycket idag med lite apportering på morgonpromenaden och en halvtimmes rallyträning på eftermiddagen. Men det finns ju en anledning till att jag har en sällskapshund :D

Haha :D älskar helgerna när man har tid att träna så här mycket :love: men snart kommer ljuset så det blir enklare med träningen på vardagarna också.
Jag brukar inte köra både lydnad och jakt samma dag, men vi hade ett sånt fint flow så jaktträningen blev lite mer än vad vi tänkte. Vi tänkte bara kasta ett par dummies eftersom min kompis har lite problem med att hennes hund söker med dummie i munnen, men ja :angel:

Jag tycker att det låter som att du fått till en bra träningsdag också :up:
 
LIzJhI9.jpg


Från häromdagen med fluffisarna. De har funnit sig väl tillrätta!

Jag fick dessutom ett meddelande från den andra samojeden (Lunas) ägare häromdagen. De ville att hon skulle bo med mig några dagar i veckan medan de åker bort. Jag hade så gärna haft henne men tyvärr råkar det krocka med exakt samma dagar som fluffen på bilden ska vara här. Skit. :(
 
Lite relaterad, hur många hundar som flest vet ni om i samma hushåll? Alla får inte svara @Migo . :D Jag hade en vän som hade 5 stycken (ej kennel), hon störde sig på att hon alltid fick frågan om hon hade hunddagis. Å andra sidan brukar jag få den frågan ibland när jag promenerar med en vän och vi är då 4 hundar på 2 personer vilket inte känns särskilt mycket.

En bekant till mig har 7 stycken :) hon har en småskalig uppfödning, men bara på ena rasen.

Bland jaktlabbefolk är det inte jätteovanligt med många hundar, min uppfödare har typ 20 :p
 
LIzJhI9.jpg


Från häromdagen med fluffisarna. De har funnit sig väl tillrätta!

Jag fick dessutom ett meddelande från den andra samojeden (Lunas) ägare häromdagen. De ville att hon skulle bo med mig några dagar i veckan medan de åker bort. Jag hade så gärna haft henne men tyvärr råkar det krocka med exakt samma dagar som fluffen på bilden ska vara här. Skit. :(
samojeeeed:love:
 
Testat att vibba två av mina hundar och båda har hatat det och velat gå därifrån.
Samma med min Polly som vibbade efter vattentrasken varje gång på rehab. Kan inte påstå att jag tyckte det var så skönt heller, för jag satt alltid på vibben tillsammans med henne för att hon skulle slappna av mer och inte försöka smita :D Nästan lite obehaglig känsla, när även hjärnan vibrerade :rofl:
 
Vet inte om det passar bättre på oseriös avel men nu har det startas en namninsamling för uppfödaren som fått sina hundar omhändertagna ska få dem tillbaka.

Jag är mest fascinerad över hur man kan ha 56 vuxna hundar (undantag möjligen slädhundar) även om man har en anställd på heltid. Jag förstår ju att det inte blir på samma personliga plan som om man har några "få" men jag har ändå svårt att förstå hur man ska hinna det. Eller det var väl möjligen det denna uppfödaren inte hann.

Lite relaterad, hur många hundar som flest vet ni om i samma hushåll? Alla får inte svara @Migo . :D Jag hade en vän som hade 5 stycken (ej kennel), hon störde sig på att hon alltid fick frågan om hon hade hunddagis. Å andra sidan brukar jag få den frågan ibland när jag promenerar med en vän och vi är då 4 hundar på 2 personer vilket inte känns särskilt mycket.
Jag har bara 3 :cry::cry: men jag tänker mig att de kanske förökas :idea::D
 
HJÄLP!!! Fralla damen har bestämt sig för att hon ska absolut INTE gå i koppel,hon är både halsbands o selevan,inget problem alls,men sätter jag på snöret så blir det tvärnit,godis funkar inte,gullegull funkar inte,bara gå tills hon ger sig funkar inte (eller jo det kanske det gör om man vill o orkar dra runt på 8kg fralla) förslag!??

PS jag hater koppelträning o tappar lätt tålamodet.

Sätt den i en pulka. :D

Ser ni vilken som inte är min? :angel:

Ja, den bakom Fridolf, väl? Du har inte så många med tanteckningar, Frodo ser jag, Fridolf också, men den bakom är både för stor och har för lite vitt för att vara Karla. :D
 
Vet inte om det passar bättre på oseriös avel men nu har det startas en namninsamling för uppfödaren som fått sina hundar omhändertagna ska få dem tillbaka.

Jag är mest fascinerad över hur man kan ha 56 vuxna hundar (undantag möjligen slädhundar) även om man har en anställd på heltid. Jag förstår ju att det inte blir på samma personliga plan som om man har några "få" men jag har ändå svårt att förstå hur man ska hinna det. Eller det var väl möjligen det denna uppfödaren inte hann.

Lite relaterad, hur många hundar som flest vet ni om i samma hushåll? Alla får inte svara @Migo . :D Jag hade en vän som hade 5 stycken (ej kennel), hon störde sig på att hon alltid fick frågan om hon hade hunddagis. Å andra sidan brukar jag få den frågan ibland när jag promenerar med en vän och vi är då 4 hundar på 2 personer vilket inte känns särskilt mycket.
Jag är bekant med en jägare/kennel som har dryga 60 talet hundar... :nailbiting:
I övrigt i min familj så har alla syskon minst 4 hundar (förutom lillsyrran som inte har någon :p), föräldrarna har 6 st. Så runt 4 har flera i min närhet...
 
Samma med min Polly som vibbade efter vattentrasken varje gång på rehab. Kan inte påstå att jag tyckte det var så skönt heller, för jag satt alltid på vibben tillsammans med henne för att hon skulle slappna av mer och inte försöka smita :D Nästan lite obehaglig känsla, när även hjärnan vibrerade :rofl:

Håller med. Jag tycker inte alls om att sitta på vibben.
 
Haha :D älskar helgerna när man har tid att träna så här mycket :love: men snart kommer ljuset så det blir enklare med träningen på vardagarna också.
Jag brukar inte köra både lydnad och jakt samma dag, men vi hade ett sånt fint flow så jaktträningen blev lite mer än vad vi tänkte. Vi tänkte bara kasta ett par dummies eftersom min kompis har lite problem med att hennes hund söker med dummie i munnen, men ja :angel:

Jag tycker att det låter som att du fått till en bra träningsdag också :up:
Jag är nöjd. Nu kan hon hämta dummyn mer än två gånger utan att tröttna och lägga sig och tugga på den. Hon klarade sex gånger även om hon hälften av gångerna släpper den på marken innan jag hinner ta den. Men vi apporterar bara som aktivering för att hon är en golden. Jag kan egentligen inget om det.
Rallyn går toppen hemma. Hon kan alla moment i nybörjarklass så när snön försvinner ska vi ut och träna med störning så vi kan få godkända tävlingar i vår och sommar.
 
Jag är nöjd. Nu kan hon hämta dummyn mer än två gånger utan att tröttna och lägga sig och tugga på den. Hon klarade sex gånger även om hon hälften av gångerna släpper den på marken innan jag hinner ta den. Men vi apporterar bara som aktivering för att hon är en golden. Jag kan egentligen inget om det.
Rallyn går toppen hemma. Hon kan alla moment i nybörjarklass så när snön försvinner ska vi ut och träna med störning så vi kan få godkända tävlingar i vår och sommar.

Vad kul, det låter som att det tuffar på :)
Kanske kan du utmana henne lite mer i apporteringen? Ofta gör man det för enkelt och då tröttnar de snabbt :)
 
Vad kul, det låter som att det tuffar på :)
Kanske kan du utmana henne lite mer i apporteringen? Ofta gör man det för enkelt och då tröttnar de snabbt :)
Kan nog stämma. Idag var det djup snö att hämta i så det var ju lite mer utmaning än annars.
Hur kan man göra det mer utmanande? Gömma dummyn i stället för att kasta är det enda jag kommer på och i så fall måste det nog finnas någonstans att binda henne för sån stadga i sitt/ligg kvar har vi inte.
 
Kan nog stämma. Idag var det djup snö att hämta i så det var ju lite mer utmaning än annars.
Hur kan man göra det mer utmanande? Gömma dummyn i stället för att kasta är det enda jag kommer på och i så fall måste det nog finnas någonstans att binda henne för sån stadga i sitt/ligg kvar har vi inte.

Du kan t ex börja med grunden till linjetag :) Ett linjetag är när man dirigerar hunden till ett föremål som ligger rakt framför en. I lättare klasser är det typ 30-40m, i svårare klasser kan det vara upp till 150m.
För att lära in det kan du ha henne kopplad och kasta dummien som vanligt. Låt henne se var den landar innan du vänder dig om och går en bit - 10 meter kanske - och sedan vänder upp och skickar henne på dummien. Efter hand kan du utöka avståndet du går. Om du kastar dummien på samma ställe flera gånger vid olika tillfällen så bygger du upp vad man kallar för ett målområde, och där har du en fin grund för att bygga vidare på linjetagen.
När hon känner till målområdet kan du börja med att binda fast henne en liten bit bort, gå till målområdet och lägga ut dummien, gå tillbaka och koppla loss och skicka henne på dummien.
När hunden känner till målområdet och klarar av att skickas dit från typ 70-80m kan man börja med dolda linjetag, dvs att hunden inte har sett att man lagt något i området innan. Då börjar man så klart med kortare avstånd igen :)
Oftast har man olika kommandon på markering (som det kallas när man kastar en dummie) och ett linjetag (som ju är en dirigering rakt fram). Många retrievermänniskor har hundens namn som kommando för markeringar, annars kan man så klart bara säga ”apport”. För linjetagen är det vanligast att man pekar och visar vägen med hela armen och säger ”ut!” eller ”back!” som är den engelska versionen.
Det finns även andra dirigeringstecken du kan lära henne (höger, vänster, rakt bakåt och i vinkel höger/vänster bakåt), och så har du visselsignalerna: stoppsignal och närsöksignal.

Du kan även kasta i annan terräng (eller i djup snö som idag) så att hon får leta efter den och inte ser precis var den landar :) ett annat sätt att försvåra kan vara att kasta två-tre dummies samtidigt. Här kommer linjetagen in igen, har man bra linjetag kan man kasta tre olika markeringar och sedan skicka hunden att hämta dem i den ordningen du bestämmer.
 
Samma med min Polly som vibbade efter vattentrasken varje gång på rehab. Kan inte påstå att jag tyckte det var så skönt heller, för jag satt alltid på vibben tillsammans med henne för att hon skulle slappna av mer och inte försöka smita :D Nästan lite obehaglig känsla, när även hjärnan vibrerade :rofl:

Jag har också testat. Jag blev illamående och fick sätta mig på en pall bredvid :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
110 105
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
113 403
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
56 265
Senast: bollen__
·
  • Låst
Relationer Här kör vi hårt, vi vill ha alla detaljer. Förra tråden...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
115 466
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp