Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@polly p Bosse var helt fantastisk!!! Helt med mig från dag 1 till dag 2, ansträngde sig verkligen i dressyren även om han i dagsläget inte kan mata på bakifrån utan att tappa balans. Vi fick nåt på 63% och personbästa med 55 straff, hade 61 straff i flyinge. Hoppningen går han fortfarande lite "tom" mot hinder, svårt att hitta distansen då och han glömde helt att lyfta på 3:an men resten av banan kanon o felfritt.
Terrängen är han ju fullkomligt ljuvlig i...:love:...vi hade som mål att såklart nolla men även vara inom tiden. Nollan satte vi rätt lätt men några sekunder över tiden gav oss 3,2 straff dvs 8 sek under över tiden. Jag vet var jag tappade dom, ca 4 sek på trahkenern då jag tog upp o vi sen fick ett omtramp o resten i vattnet när jag travade istället för att galoppera men jag vill att vi sätter säkra nollrundor och jag får helt enkelt galoppera på mer mellan hinder. Var endast 6 av 24 i vår klass som red på tiden så jag får nog vara nöjd ändå. Vi blev 10:a och det resultatet är jag helt nöjd med!:banana:

@fio gjorde faktiskt en riktigt strong insats, men säg inte det till henne för hon blir så himla mallig då...:arghh: Men hennes unghäst är rätt tittig i hoppningen, med ett litet avgrundsmorr från Matte seglade han runt med 4 fel!:banana: Superfin dressyr hade de dessutom på 48 straff och sen slår kärringen till med en nolla i terrängen med bara lite tidsfel...herregud, vi får nog hotta upp oss rejält jag o lille BoKo så vi inte blir omkörda mer än så! Hon blev 9:a totalt så Old Ladies rules!:banana:


Ja och jag som inte ens egentligen skulle tävla:p

Men som den bilden jag delade på fejjan förut.. det stämmer precis!! Jag är så glad att jag klev ur min komfortzon i helgen och faktiskt gav mig iväg!

11737892_859189944130135_8515309003301051286_n.jpg
 
11796459_823383044447518_8902088685068848017_n.jpg


Menar inget illa nu, @Gaia, men just denna bilden visar precis vad @fio vill säga dig, du sitter bakom sittpunkten och trots att du har en beundradsvärd sits så är du inte nere i sadeln, den hindrar både dig o hästen.

För övrigt är det underbart att se en häst som inte dras ihop framifrån utan som verkligen rids bakifrån och fram med strävan om nacken som högsta punkt.

Jo, jag borde nog kunna komma ner mer i sadeln. Men just denna bilden är jag rätt säker på att tagen under lättridning, under "sittfasen".
 
Idag har jag ridit Stråla ett pass på ridbanan, något vi gör på tok för sällan, jag har så himla dåligt med inspiriation utan någon som står på backen men idag hade jag mina tränare med i huvudet så det gick riktigt bra.
Rino har gått en sväng i skogen och han är så himla rolig. Han avskyr att gå genom byn, då är det som att sitta på en snigel på fyllan. Det slingras och ålas och slackas och ge honom inte långa tyglar för då hamnar man på någons gräsmatta och kommer inte därifrån, men så fort vi kommer in i skogen så är det en helt annan häst. Det är minsann jätteroligt att gå i skogen.
Sötnöt.

Nu hade jag kunnat fara och rida lite till :D Åh vad det är roligt.
 
Var o tränade dressyr igår. Fick riktigt skämmas för att jag inte har ridit dressyr på hela sommaren kändes det som :(:(. undra om jag har gjort annat än varit i skogen eller hoppat?
Tränaren började rida på henne och hon såg så fin ut. Trots allt var hon ganska nöjd och tyckte att hon fick igång både rygg o bakben. När jag satt upp sen så hade hon vuxit en storlek så nig var ryggen igång.:)
Lånehästen får en omgång metacam till då svullnaden inte vill ge med sig. Behandlar muggen enligt veterinären med hibbiscrubb och handdesifiktions gel som är återinfuktande. Inget lindande. Hoppas det ger resultat. Är inte halt o skall ridas i skritt o trav så det blir långa skogspromenader.
 
Ridit Rino tillsammans med Stråla och hennes medryttare idag. Rino tyckte att damsällskap var fantastiskt trevlig och hade ett helt annat klipp i steget och gung i kroppen. Han hade även mycket mycket bättre kroppskontroll. Troligtvis sammankopplat med att bjudningen som blev bättre förstås.
Stråla skötte sig helt utmärkt hon också och gjorde inte en enda surmin.
Det är som att dom har känt varande länge. Alla hästarna. Jag trodde det skulle bli mer uppståndelse men dom är liksom bara glada över varann. Alla 5.

Happy :love:
 
@Maui Det är guld värt att ha en tränare som kan sitta upp o få hästen att kännas som en miljon när man själv får rida sen! Min tränare kan göra både det och få mig att få loss Harriet i sidorna och upp med manken, varför är det så himla svårt när man sen sitter och petar själv???

@SkorpSmulan Vad härligt att du fått tag i en så fin häst! Ta tag i tränaren nu så ni inte sitter och gör en massa små olater i skogen!
 
@Maui Det är guld värt att ha en tränare som kan sitta upp o få hästen att kännas som en miljon när man själv får rida sen! Min tränare kan göra både det och få mig att få loss Harriet i sidorna och upp med manken, varför är det så himla svårt när man sen sitter och petar själv???

@SkorpSmulan Vad härligt att du fått tag i en så fin häst! Ta tag i tränaren nu så ni inte sitter och gör en massa små olater i skogen!
Massa olater?
Det viktigaste för honom just nu är att gå i skogen. Både för kropp och psyke. Hans ägare är veterinär och han blir starkare och gladare för varje dag.
 
När jag känner att han kommer fixa ett pass så ska jag såklart rida för instruktör men än så länge har vi koll på vad vi gör och den fina hästen kommer inte bli förstörd.
Rehab har jag rätt bra koll på vid det här laget =)
 
När jag känner att han kommer fixa ett pass så ska jag såklart rida för instruktör men än så länge har vi koll på vad vi gör och den fina hästen kommer inte bli förstörd.
Rehab har jag rätt bra koll på vid det här laget =)

Jätteroligt att du fått låna en så fin häst! Hur har han varit skadad? Hur gammal är han?
Har du ridit PRE förut? De är så himla skoj tycker jag!
Vinglandet och sladdret i dem kan vara lite intressant i början. ;)
Det är ju ofta de kan kännas som att sitta på geléråttor om de är unga eller om de varit konvalecenter länge.
Men får man bara i bjudningen och själv sitsrider dem balanserande och taktsättande brukar det lösa sig. Men just att hitta hur man måste rida dem jämfört med mer naturligt sammankopplade raser so inte är så rörliga i sidled etc kan vara lite svårt för en del.
En del kallblodstravare kan ju också vara lite sladdriga. Men PREn är ju också så mycket känsligare. Så det kan bli snäppet värre sas..

Jag är iaf jätteglad för din skull och tror du kommer få himla kul med en PRE! Jag tycker de ger en så kul ridkänsla. Tom när man tappat allt och vet att "det här är inte bra/kvalitativt" känns det roligt och kul och lätt. Sen får man ju givetvis jobba mot att hitta kvaliteten iaf. Men det är kul, kul, kul även på vägen dit oftast tycker jag. :)

Jag tror att jag lite har en PRE att tacka för min goda relation till ena stallägaren. Jag red i ett tidigt skede en sån ihop med stallägaren. Jag gjorde någon miss och hästen skojade till det/tände till. Men iom kulkulkul-känslan så asgarvade jag och försökte igen. Sen fnissades det nog en del under ridpasset öht. Så stallägaren kom fram och pratade efter och sa att det var så himla kul att rida med någon som var GLAD då den red.
Vi står på en anläggning med runt 100 hästar. Så man behöver inte märkas ens där. Men med en vacker och välutbildad PRE sticker man ut. Så jag kunde antingen ha failat och ansetts vara otrevlig eller som nu hamnat på pluskonto direkt.
Jag tycker jag sällan är i annat sinnestillstånd med de flesta PREs och lussar. Jag blir fnissig av dem. Hoppas du får samma feeling!
 
Ja och jag som inte ens egentligen skulle tävla:p

Men som den bilden jag delade på fejjan förut.. det stämmer precis!! Jag är så glad att jag klev ur min komfortzon i helgen och faktiskt gav mig iväg!

11737892_859189944130135_8515309003301051286_n.jpg

+ till er övriga som tävlar och tränar ur komfortzonen:

Jag tcker ni är skitduktiga allihop som kör på! Ni är många som hela tiden går ur era komfortzoner, pressar lite och utvecklas fint därför.
Jätteroligt at läsa!

KL

Jag och hästet har ju flyttat hem. Min hovis har tagit en mycket sällsynt semester. Hästet drog av sig en doja någon dag innan vi skulle hem. Dels fanns det lite för lite hov kvar för att jag skulle vilja slå på och dels hittade jag inte dojan. Hagen går ner lite vassliknande och vatten. Så dojan ligger väl begravd där antar jag.
Vi hade ju en jättebra hovis som slog på doja och gärna kunde komma igen och göra det. Men jag tänkte att vi åker ju hem och där finns ju en massa som jag tycker är bra med. Vi hade en inbokad till i måndags. Men hennes pappa blev akut sjuk och hon fick avboka.
Jag inser nu att fler hovisar har semester, har flyttat, är sjuka etc. Och övriga är superbokade.. Yeeey!
Både jag och hästen blir mer och mer otränad och skulle må bra av att tränas båda två. Ingen av oss bör väl tappa så mycket mer muskler..

Jag har fått reda på att min lille pålle förmodligen har ett bettfel som inte korrigerats så gott det går. Så vi har bokat in oss då en dansk tandis kommer till pojkvännens trakter om ca 2 v. Jag har ju haft känslor om att det ev kan vara ngt mer än det jag vet om med min. Men både vet, tandis och tränare har tyckt att jag nog överanalyserar. Men killen såg min häst i lina en gång och kunde sen räkna upp de ridproblem jag haft med hästen. Han kikade honom i truten och visade. Jag köper det.
Så det ska bli himla intressant och se efter tandjustering hur mycket det där påverkat honom.
Han har ju sin historia med problembeteenden från inridning. Så kanske har han alltid känt av det där.
När han är igång och är loss i kroppen är han ju trevlig som bara den. Men när han står en längre period blir han lite, lite sned och lite, lite låst. Det är så lite att de flesta hästar alltid är så. Men han är ju superkänslig. Så han blir lite störd då. Jag har trott att det kommer från hans höger bak som är lite missbildat med avfasade kondyler(ingen rejäl urskålning i knäleden utan helt plant) och ev kissing spines eller liknande.
Enligt killen kunde det bero på bettproblemet. Han tyckte inte det var jätteilla. Men iom att hästen är så otroligt känslig kunde det störa honom rejält.
Så lillfis ska få fixa tänderna och sen skulle killen lossa nån låsning om hästen tillåter det.

Nu hoppas vi bara att vi får vara med för hovis antingen fre eller på måndag!
Nästa v börjar min hovis jobba igen. Så i värsta fall får jag väl åka dit.
Då kan jag iaf börja röra på hästen och mig igen. Men vi kommer nog ha kapson tills vi fått tänderna grejade.
 
Jätteroligt att du fått låna en så fin häst! Hur har han varit skadad? Hur gammal är han?
Har du ridit PRE förut? De är så himla skoj tycker jag!
Vinglandet och sladdret i dem kan vara lite intressant i början. ;)
Det är ju ofta de kan kännas som att sitta på geléråttor om de är unga eller om de varit konvalecenter länge.
Men får man bara i bjudningen och själv sitsrider dem balanserande och taktsättande brukar det lösa sig. Men just att hitta hur man måste rida dem jämfört med mer naturligt sammankopplade raser so inte är så rörliga i sidled etc kan vara lite svårt för en del.
En del kallblodstravare kan ju också vara lite sladdriga. Men PREn är ju också så mycket känsligare. Så det kan bli snäppet värre sas..

Jag är iaf jätteglad för din skull och tror du kommer få himla kul med en PRE! Jag tycker de ger en så kul ridkänsla. Tom när man tappat allt och vet att "det här är inte bra/kvalitativt" känns det roligt och kul och lätt. Sen får man ju givetvis jobba mot att hitta kvaliteten iaf. Men det är kul, kul, kul även på vägen dit oftast tycker jag. :)

Jag tror att jag lite har en PRE att tacka för min goda relation till ena stallägaren. Jag red i ett tidigt skede en sån ihop med stallägaren. Jag gjorde någon miss och hästen skojade till det/tände till. Men iom kulkulkul-känslan så asgarvade jag och försökte igen. Sen fnissades det nog en del under ridpasset öht. Så stallägaren kom fram och pratade efter och sa att det var så himla kul att rida med någon som var GLAD då den red.
Vi står på en anläggning med runt 100 hästar. Så man behöver inte märkas ens där. Men med en vacker och välutbildad PRE sticker man ut. Så jag kunde antingen ha failat och ansetts vara otrevlig eller som nu hamnat på pluskonto direkt.
Jag tycker jag sällan är i annat sinnestillstånd med de flesta PREs och lussar. Jag blir fnissig av dem. Hoppas du får samma feeling!
Han har varit trasig i musklerna i bogen. Svårt att veta varför. Han har även haft väldigt dåliga fötter men efter ett år börjar dom vara bättre. Bogen vart bra i vinter men revs upp igen av någon anledning och nu har han varit igångsatt i ungefär 6 veckor. Han har även varit dålig i bakkärran.
Det är stor skillnad nu och när jag började rida honom för 6 veckor sen. Sen har han varit avstängd psykiskt också och kan hamna där fortfarande och då främst på ridbanan.

Har inte ridit PRE förut. Lite lik Stråla att rida.
Jag rider centrerat och det verkar funka bra även om vi inte förstår varandra helt ännu.
Jo han gör mig fnissig och glad och pirrig.
 
Men killen såg min häst i lina en gång och kunde sen räkna upp de ridproblem jag haft med hästen. Han kikade honom i truten och visade. Jag köper det.
Så det ska bli himla intressant och se efter tandjustering hur mycket det där påverkat honom.
Ah vad intressant. Berätta mer sen.
 
Han har varit trasig i musklerna i bogen. Svårt att veta varför. Han har även haft väldigt dåliga fötter men efter ett år börjar dom vara bättre. Bogen vart bra i vinter men revs upp igen av någon anledning och nu har han varit igångsatt i ungefär 6 veckor. Han har även varit dålig i bakkärran.
Det är stor skillnad nu och när jag började rida honom för 6 veckor sen. Sen har han varit avstängd psykiskt också och kan hamna där fortfarande och då främst på ridbanan.

Har inte ridit PRE förut. Lite lik Stråla att rida.
Jag rider centrerat och det verkar funka bra även om vi inte förstår varandra helt ännu.
Jo han gör mig fnissig och glad och pirrig.

Oj då, det var en del. Hoppas det ger med sig nu då och inte blir något mer av det!
Hur gammal är han?

KL

Jag fick samtal idag från hovisen som skulle kommit i måndags. Hon kommer imorgon istället. Såååå skönt! Då kan lille häst få jobba imorgon. Har fått hem min kapson som varit utlånad också. Så nu kan vi slappisar köra igång lite iaf! Kuuul!
Lite roligt att vara hemma och jobba med andra hästar också faktiskt. Jag behöver få igång min kropp lite känner jag. Jag har ju lite skador som behöver stöd av muskler för att inte bli värre. Nu har jag slafsat lite väl länge tror jag. :P
 
Massa olater?
Det viktigaste för honom just nu är att gå i skogen. Både för kropp och psyke. Hans ägare är veterinär och han blir starkare och gladare för varje dag.

Ah, du missförstod mig!:) Jag menade bara att man SJÄLV lägger sig till med olater, typ vifta med vänster armbåge osv, när man bara rider i skogen. Visste inte att din häst haft en sån skadeproblematik, trodde han var fit for fight och att du kunde komma igång med träning.
 
Och jag red ett himla roligt pass igårkväll!

Började med lite uppvärmning i skogen och sedan lite jobb på banan. Han jobbade med fin energi, Hittade formen långa stunder och fattade rätt galopp varje gång!
Nu känner jag hopp inför framtiden igen....
Lilla pärlan :love: så skoj det är!
 
Ah, du missförstod mig!:) Jag menade bara att man SJÄLV lägger sig till med olater, typ vifta med vänster armbåge osv, när man bara rider i skogen. Visste inte att din häst haft en sån skadeproblematik, trodde han var fit for fight och att du kunde komma igång med träning.
Okej. Jag tänkte att du tänkte att jag sitter och försöker piaffa i skogen.
Jag råkade dock göra nånting så jag fick spansk skritt. Ingen aning om vad dock. Kanske borde haft en bruksanvisning till den här hästen :D
 
Okej. Jag tänkte att du tänkte att jag sitter och försöker piaffa i skogen.
Jag råkade dock göra nånting så jag fick spansk skritt. Ingen aning om vad dock. Kanske borde haft en bruksanvisning till den här hästen :D

Haha! Den har jag också gjort i början. Och på häst som tyckte spansk skritt var så jäkla skoj att den inte slutade när jag slutade med hjälpen.
Då fick jag fundera hur man borde bryta det. Gissade på bara fram. Och frågade sen tränarna. Det var rätt tänkt.

Oftast brukar man ha spö mot bog och lyfta handen något för spanska skritten. Tyvärr kan de ju som hästen i mitt exempel ta till det istället för att gå fram. Då får man bara se till att det funkar först, gaspedalen..
Jag rider ju med lite trängande tygeltag. Om en häst går emot det kan jag lägga spöet mot den bog jag vill ha bort, som förstärkning i korrigerande stadie. Det var inget hit på en sån. ;)

Men det är himla skoj när man får lära sig sånt nytt och annorlunda. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
57 58 59
Svar
1 168
· Visningar
43 324
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 009
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 753
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 872
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp