Projekt 2018

Åhh jag är SÅ avundsjuk på er som kan köra mer klassisk/gammeldags /romantisk lantstil på tapeter och lister. Det går absolut inte i ett utpräglat funkishus (går gör det väl, men det hade inte sett klokt ut).

Vi (sambon) sliter på. När vi bestämde oss för att sälja så försökte jag verkligen övertala honom att anlita hjälp med fönster och dörrar så att han slapp spackla och mura allt själv. Visst, det skulle han göra...Nu är han på de sista dörrarna och fönstren... :cool: Däremellan har han slipat och målat badrumsdörren, rivit ut i källaren nere och förberett för besiktning, lagat spänntaket i matsalen. Osv osv.

Iaf så har vi insett att vi kommer behöva åtgärda väggarna i rummet intill köket eftersom vi har satt in en helt ny dörr där, så idag har jag varit och beställt tapeter.
Vi fortsätter på temat fondtapet och vit basfärg utöver det. Jag tänker att det är lättare att tapetsera om en vägg än ett helt rum. Försöker även hålla mig till den utpräglade retro-/funkisstilen.
https://www.google.se/search?q=eco+..._AUIESgB&biw=360&bih=560#imgrc=LUVzQ8jUEWeGtM:

Så här blev matsalen när taket var restaurerat. :) Där har vi inte gjort nåt mer än taket.
28164695_2385171038175227_1666059326116786807_o.jpg
 
Åhh jag är SÅ avundsjuk på er som kan köra mer klassisk/gammeldags /romantisk lantstil på tapeter och lister. Det går absolut inte i ett utpräglat funkishus (går gör det väl, men det hade inte sett klokt ut).

Vi (sambon) sliter på. När vi bestämde oss för att sälja så försökte jag verkligen övertala honom att anlita hjälp med fönster och dörrar så att han slapp spackla och mura allt själv. Visst, det skulle han göra...Nu är han på de sista dörrarna och fönstren... :cool: Däremellan har han slipat och målat badrumsdörren, rivit ut i källaren nere och förberett för besiktning, lagat spänntaket i matsalen. Osv osv.

Iaf så har vi insett att vi kommer behöva åtgärda väggarna i rummet intill köket eftersom vi har satt in en helt ny dörr där, så idag har jag varit och beställt tapeter.
Vi fortsätter på temat fondtapet och vit basfärg utöver det. Jag tänker att det är lättare att tapetsera om en vägg än ett helt rum. Försöker även hålla mig till den utpräglade retro-/funkisstilen.
https://www.google.se/search?q=eco+..._AUIESgB&biw=360&bih=560#imgrc=LUVzQ8jUEWeGtM:

Så här blev matsalen när taket var restaurerat. :) Där har vi inte gjort nåt mer än taket.
28164695_2385171038175227_1666059326116786807_o.jpg
Jättefint!
Och det som blir finast är ju faktiskt att följa husets stil! :)
 
Åhh jag är SÅ avundsjuk på er som kan köra mer klassisk/gammeldags /romantisk lantstil på tapeter och lister. Det går absolut inte i ett utpräglat funkishus (går gör det väl, men det hade inte sett klokt ut).

Vi (sambon) sliter på. När vi bestämde oss för att sälja så försökte jag verkligen övertala honom att anlita hjälp med fönster och dörrar så att han slapp spackla och mura allt själv. Visst, det skulle han göra...Nu är han på de sista dörrarna och fönstren... :cool: Däremellan har han slipat och målat badrumsdörren, rivit ut i källaren nere och förberett för besiktning, lagat spänntaket i matsalen. Osv osv.

Iaf så har vi insett att vi kommer behöva åtgärda väggarna i rummet intill köket eftersom vi har satt in en helt ny dörr där, så idag har jag varit och beställt tapeter.
Vi fortsätter på temat fondtapet och vit basfärg utöver det. Jag tänker att det är lättare att tapetsera om en vägg än ett helt rum. Försöker även hålla mig till den utpräglade retro-/funkisstilen.
https://www.google.se/search?q=eco+..._AUIESgB&biw=360&bih=560#imgrc=LUVzQ8jUEWeGtM:

Så här blev matsalen när taket var restaurerat. :) Där har vi inte gjort nåt mer än taket.
28164695_2385171038175227_1666059326116786807_o.jpg
Ni får köpa ett sekelskifteshus nästa gång :)

Jag gillar verkligen funkis. Jag föredrar geometriska tapeter framför storblommiga. Men det är svårt att hitta snygga geometriska tapeter till bra pris. För varje snygg tapet går det ~ 100 gräsliga, och så kostar det ändå 3000 kr eller mer att tapetsera om ett rum O_o
 
Ni får köpa ett sekelskifteshus nästa gång :)

Jag gillar verkligen funkis. Jag föredrar geometriska tapeter framför storblommiga. Men det är svårt att hitta snygga geometriska tapeter till bra pris. För varje snygg tapet går det ~ 100 gräsliga, och så kostar det ändå 3000 kr eller mer att tapetsera om ett rum O_o
Vad olika det kan vara, jag hyser respekt för vårt hus då det är gediget och välbyggt, en gång i tiden var nog detta huset ett skrytbygge, men jag gillar inte arkitekturen och har aldrig gjort.
Och ja - vi letar uteslutande trähus från sekelskiftet/tidigt 1900-tal, utan omfattande renoveringsbehov. ;)
 
Kan snart bocka av köksrenoveringen! Har grejat i två veckor nu (varit sjuka mitt i så vi orkade inte varje dag) och snart är det klart :banana:

Vi har:
  • Målat skåpen vita. De var ljusblå/grå innan.
  • Tapetserat med en vit tapet med stora grå rosor på. Väggarna hade samma färg som skåpen innan.
  • Bytt bänkskivor. Var en gammal, ljus marmorerad sak innan. Nu är dom i mörkgrått trä.
  • Höjt ena bänken och lagt bänkskiva över gamla vedspisen så det blev mer bänkyta.
  • Rivit en del av det gamla kaklet.
  • Byggt en hylla till micron där gamla kylskåpet var och målat vitt. Katterna har nu sin matplats under microhyllan istället för på bänken.
  • Börjat måla skåpluckorna vita. De var mörkblå/grå innan. Och detta tar tid när det är närmare 30 luckor som ska målas tre ggr per sida och torktiden är 8 timmar :meh: Målat klart fem av tio lådor och satt på plats. Idag får vi upp nio luckor och får plats att påbörja fler.
  • Nytt golv la vi samtidigt som vi renoverade hallen för 3 år sen så det behövdes tack och lov inte göras nu.
Vi har kvar att göra:
  • Höja diskbänksdelen, lägga på ny bänkskiva och sätta in ny diskho.
  • Måla vitt på skåpen där när höjningen är gjord.
  • Sätta nytt kakel (har ingen av oss gjort innan så det ska bli intressant :p)
  • Måla färdigt alla jäkla skåpluckor :p
Det blir så himla fint! Målet är att det ska vara klart tills yngsta dottern fyller 3 år den 3 mars och vi ska ha kalas. Diskhon kommer i morgon så höjningen av bänken, ny bänkskiva och ny diskho blir klart under helgen. Sen är det "bara" kaklet kvar och det gör vi under nästa vecka. Ikväll ska vi riva resten av kaklet och köpa gipsskiva i morgon som kaklet ska sitta på. Målningen av luckor gör vi löpande varje dag nu så det borde vara klart tills nästa helg som planerat.

Nu närmar det sig slutet! I morse målade jag första lagret på de sista luckorna så på onsdagkväll kan vi hänga upp dom :banana:
Igår kaklade vi långa väggen och ikväll fortsätter vi på korta väggen där blandaren (vägghängd) sitter och det blir nog lite klurigare. Men det blir så fint :love: Hoppas få det klart ikväll så vi kan foga i morgon.
Har ett lager färg kvar runt diskbänken och diskmaskinen också sen är den målningen klar också. När fogningen är klar ska nya lampan upp över diskbänken. Målet är att bli klara med allt på onsdag.
 
Idag lånade jag hem de två favorittapeterna för att ev byta ut fondväggen i sovrummet, som jag tycker syns va en singel ung man som valde... (och är så låst i färger på sängkläder!) Den mörkare har guldinslag som passar till det beiga på dom övriga väggarna (som nästan skimrar i guld). Den ljusare har rätt beige inslag i blommorna. Båda från boråstapeter.

Vilken gillar ni bäst generellt?
Vilken tror ni är lättast att kombinera med vilken färg på sängkläder som helst?

20180226_125305.jpg
 
Idag lånade jag hem de två favorittapeterna för att ev byta ut fondväggen i sovrummet, som jag tycker syns va en singel ung man som valde... (och är så låst i färger på sängkläder!) Den mörkare har guldinslag som passar till det beiga på dom övriga väggarna (som nästan skimrar i guld). Den ljusare har rätt beige inslag i blommorna. Båda från boråstapeter.

Vilken gillar ni bäst generellt?
Vilken tror ni är lättast att kombinera med vilken färg på sängkläder som helst?

Visa bifogad fil 11635
Den vänstra
 
Idag lånade jag hem de två favorittapeterna för att ev byta ut fondväggen i sovrummet, som jag tycker syns va en singel ung man som valde... (och är så låst i färger på sängkläder!) Den mörkare har guldinslag som passar till det beiga på dom övriga väggarna (som nästan skimrar i guld). Den ljusare har rätt beige inslag i blommorna. Båda från boråstapeter.

Vilken gillar ni bäst generellt?
Vilken tror ni är lättast att kombinera med vilken färg på sängkläder som helst?

Visa bifogad fil 11635
Hade också valt denljusare av dem. Mest för jag tycker blommorna är mycket snyggare.
 
Idag lånade jag hem de två favorittapeterna för att ev byta ut fondväggen i sovrummet, som jag tycker syns va en singel ung man som valde... (och är så låst i färger på sängkläder!) Den mörkare har guldinslag som passar till det beiga på dom övriga väggarna (som nästan skimrar i guld). Den ljusare har rätt beige inslag i blommorna. Båda från boråstapeter.

Vilken gillar ni bäst generellt?
Vilken tror ni är lättast att kombinera med vilken färg på sängkläder som helst?

Visa bifogad fil 11635
Jag är kärringen mot strömmen då och säger den högra, gillar när det blir lite skarpa färgkontraster. :)
 
Jag är kärringen mot strömmen då och säger den högra, gillar när det blir lite skarpa färgkontraster. :)
Jag tycker också att den högra är finare, och jag tror att den gör sig bättre till beige väggar så som beskrivet. Sen tycker väl inte jag att någon av dem är optimal om den ska kunna kombineras (på ett snyggt sätt) med vilken färg på sängkläderna som helst @Kaki
 
Idag lånade jag hem de två favorittapeterna för att ev byta ut fondväggen i sovrummet, som jag tycker syns va en singel ung man som valde... (och är så låst i färger på sängkläder!) Den mörkare har guldinslag som passar till det beiga på dom övriga väggarna (som nästan skimrar i guld). Den ljusare har rätt beige inslag i blommorna. Båda från boråstapeter.

Vilken gillar ni bäst generellt?
Vilken tror ni är lättast att kombinera med vilken färg på sängkläder som helst?

Visa bifogad fil 11635
Gillar den högra!
Har noll koll på vad som kombineras bäst i hop med sängkläderna. Jag har aldrig tänkt tanken att det skulle spela roll :p
 
Jag tycker också att den högra är finare, och jag tror att den gör sig bättre till beige väggar så som beskrivet. Sen tycker väl inte jag att någon av dem är optimal om den ska kunna kombineras (på ett snyggt sätt) med vilken färg på sängkläderna som helst @Kaki
Tack för allas synpunkter!

Sängklädesmässigt så kan jag leva med att det skär sig lite, båda blir enklare än den vi har nu!

Har varit inne på att strunta i fondvägg men tyvärr har vi inte tillräckligt med beige tapet kvar och sambon kommer inte ihåg vilket märke tapeten har. och jag vill inte byta på alla väggar då det är många hörn och vinklar och snedtak och bebis på gång snart :D

Men alltså. Beslutsångest ja. Och en sambo som säger att "båda är fina ta den du gillar bäst så du blir nöjd" :banghead:
 
Ingen fogning av kaklet idag. Maken gjorde klart all kakling igår förutom runt kökskranen. Vi har en väggmonterad så det var inte helt lätt att få till det där. Behöver lite andra verktyg så planen idag är att göra klart det, måla det sista i köket runt diskmaskinen och såklart måla luckor :p 9 luckor som målas nu och det är bara tre strykningar kvar den är alla jäkla luckor klara! Närmare 30 luckor + 10 lådor som alla ska strykas 3 lager med sida med 8 h torktid. Känns som jag målat luckor i en evighet :p En annan grej som är lite sur är att kökskranen gick sönder igår när maken monterade ner den :rofl: Vi som inte tänkt byta den utan bara putsa upp och låta den sitta. Nu måste vi köpa en ny ändå....:meh:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Har ni några spännande projekt planerade år 2017? Berätta isåfall! Planen för vårt hus ser i nuläget ut såhär: 1. Fiberanslutning. 2...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
60 849
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga...
Svar
5
· Visningar
4 368
Senast: Sar
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 430
Senast: Lupin
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 983
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp