Projekt 2018

Vi ska försöka hinna med:

-Bygga väggar och måla utbygget på uthuset
-Måla klart lekstugan
-Brädfodra om nordsidan på uthuset och måla om hela uthuset
-Göra ett rum till in (tapeter och golv)
-Göra något av makeovern köket
-Drenera och köra på MASSA grus i översta delen av hagarna så det blir lite mindre lera
-Grusa klart gårdsplanen
-Eventuellt påbörja/göra ny infart och grusplan på baksidan uthuset

Kan snart bocka av köksrenoveringen! Har grejat i två veckor nu (varit sjuka mitt i så vi orkade inte varje dag) och snart är det klart :banana:

Vi har:
  • Målat skåpen vita. De var ljusblå/grå innan.
  • Tapetserat med en vit tapet med stora grå rosor på. Väggarna hade samma färg som skåpen innan.
  • Bytt bänkskivor. Var en gammal, ljus marmorerad sak innan. Nu är dom i mörkgrått trä.
  • Höjt ena bänken och lagt bänkskiva över gamla vedspisen så det blev mer bänkyta.
  • Rivit en del av det gamla kaklet.
  • Byggt en hylla till micron där gamla kylskåpet var och målat vitt. Katterna har nu sin matplats under microhyllan istället för på bänken.
  • Börjat måla skåpluckorna vita. De var mörkblå/grå innan. Och detta tar tid när det är närmare 30 luckor som ska målas tre ggr per sida och torktiden är 8 timmar :meh: Målat klart fem av tio lådor och satt på plats. Idag får vi upp nio luckor och får plats att påbörja fler.
  • Nytt golv la vi samtidigt som vi renoverade hallen för 3 år sen så det behövdes tack och lov inte göras nu.
Vi har kvar att göra:
  • Höja diskbänksdelen, lägga på ny bänkskiva och sätta in ny diskho.
  • Måla vitt på skåpen där när höjningen är gjord.
  • Sätta nytt kakel (har ingen av oss gjort innan så det ska bli intressant :p)
  • Måla färdigt alla jäkla skåpluckor :p
Det blir så himla fint! Målet är att det ska vara klart tills yngsta dottern fyller 3 år den 3 mars och vi ska ha kalas. Diskhon kommer i morgon så höjningen av bänken, ny bänkskiva och ny diskho blir klart under helgen. Sen är det "bara" kaklet kvar och det gör vi under nästa vecka. Ikväll ska vi riva resten av kaklet och köpa gipsskiva i morgon som kaklet ska sitta på. Målningen av luckor gör vi löpande varje dag nu så det borde vara klart tills nästa helg som planerat.
 
Det verkar som det blir ett till projekt utöver att fixa fönster och måla hus... särbon kom med en idé för gamla tvättstugan (lillstugan, extremt mysig) så jag tittar på tapeter. Det är ett litet rum så jag kan kosta på mig något dyrare om jag hittar något jag gillar.

Annars kan jag tipsa om att Rusta har tapetrabatt just nu :up:
 
Det verkar som det blir ett till projekt utöver att fixa fönster och måla hus... särbon kom med en idé för gamla tvättstugan (lillstugan, extremt mysig) så jag tittar på tapeter. Det är ett litet rum så jag kan kosta på mig något dyrare om jag hittar något jag gillar.

Annars kan jag tipsa om att Rusta har tapetrabatt just nu :up:

Vill du ha "trätapeter" kan jag skicka över några rullar. Gick inte ens åt hälften när jag tapetserade hallen :D

Dock är den ju inte direkt "mysig" :D
 
Vill du ha "trätapeter" kan jag skicka över några rullar. Gick inte ens åt hälften när jag tapetserade hallen :D

Dock är den ju inte direkt "mysig" :D

Tack, det var snällt men det är nog inte det jag är ute efter :)

Särbon föreslog en boasering (han har egen skog och en Bamsesåg så han kan såga till brädorna själv). Ena lillväggen är murstocken så där blir det ingen tapet. Jag är ju galen i rosor och och vill att det ska vara en gammaldags känsla där, stugan är ordentligt gammal. Den här blev jag ordentligt kär i och går nog att kombinera med något av mina blomtryck (jag samlar på gamla växt- och blomtryck):
1650BT.jpg


De här tyckte jag också var fina:

1683BT.jpg

1424_3847.jpg
 
@athena_arabians Min mamma har denna tapeten i sitt gäst/datarum. Jag älskar den och det rummet är ganska litet men bär upp tapeten rejält.

https://www.rusta.com/se/tapet-classic-p20401433.aspx

kan se om jag har någon bild att visa för att få se helheten.

Älskar mönstrade tapeter men har så svårt för att hitta rätt :D

Den är fin men jag vill inte ha text på tapeten :) Jag är kinkig av mig ;) :D

Det är så himla kul nu när jag får inreda som jag vill men jag har verkligen väntat in och känt efter vad jag vill ha. Det jag ångrar är att jag inte tapetserade arbetsrummet när vi gjorde om det, jag var för feg helt enkelt. Det kanske får bli när jag drar om elen där för då måste jag ändå skyffla runt sakerna.

Vad jag verkligen landat i är att jag älskar gammaldags stil. Det är tur med tanke på husets ålder ;) :laugh:
 
I samtal innan vi tittade på gården:
-Är det beboeligt?
-Ja, det duger iaf för oss att bo i. Nedervåningen är renoverad och det är nytt tak på huset. Kan behövas lite renovering på övervåningen om ni vill ha ett barnrum.
-Finns det mögel?
-Nej.

Åker dit och så fort vi kliver in i huset möts vi av stanken av mögel. Det är troligtvis aldrig renoverat. Svartmögel och vattenläckor överallt, i källaren buktade taket nedåt av allt vatten. Ingen värme har varit på så det är frysta vattenpölar lite varstans, på övervåningen är det ett stort hål i taket som är kolsvart runt och i av mögel.
Misstänker även att det fanns svamp.
Seriöst O_o
Ladugård och uthus var tydligen ännu värre för det sa dom inte ens var värt att titta på.. som om huset var det?
Fan vad besviken jag blev.

Läget är så bra för oss dock så vi funderar på att köpa det ändå och riva hela gården. Men hoppas de bara tar betalt för marken då för inga av byggnaderna är ju värda ett öre och kommer ju kosta att bli av med.
 
Vi bytte vattenpump i tisdags också! Har avverkat en del större och dyrare grejer på huset och det är skönt när det är gjort. Vi har bott här i 6 år.

Hittills har vi:
  • Satt in ny vedpanna och två nya tankar
  • Bytt tak och förstärkt takstolarna
  • Bytt alla fönster på undervåningen
  • Bytt vattenpump
  • Renoverat 6 av 9 rum + köket (blir klart innan nästa helg)
  • Målat källarfönstren och tagit bort de stora rabatterna efter husväggen

Sen har vi gjort en hel del ute också:
  • Fixat gamla kostallet till ett fungerande häststall med två boxar och en liten stallgång
  • Byggt två lösdrifter (riktiga väggar saknas på den stora)
  • Byggt lekstuga åt ungarna (invändigt inte färdig men fullt fungerande)
  • Byggt en uteplats
  • Grävt bort och grusat upp så vi har en stor grusplan istället för massa gräs som det var innan
  • Byggt traktorgarage/vedskjul (saknas brädfodring)
  • Gjort om hästhagen några ggr och landade i somras i hur den ska vara och är nu i toppskick
  • Byggt en stor hundgård
  • Byggt staket mot vägen och mot närmsta grannen och två stora grindar till infarten

Lite roligt att rada upp allt för ibland känns det som vi inte gjort någonting bara för att vi tagit det bit för bit beroende på ekonomin och ork. Vi har fått två barn under de här åren också och inte velat ta lån för allt vi gjort utan sparat pengar förutom till taket, värmesystemet och fönstren.
 
Läser man på internet rekommenderas ofta höst men folk verkar ha flyttat sina pioner under hela året och lyckats :)

Jag tror att bara man stödvattnar efteråt och gräver upp "onödigt" mycket jord runt rötterna så går det mesta bra. Men ju mindre blad som hunnit växa desto enklare borde de ju va. Har dock fått en pion av en som skulle bygga ut där den stod. Fick den i full blom, den slokade resten av året men kom fint året därpå :)
 
Vi ska bygga om vår gamla finingång med balkong över i år. Den läcker in vatten på div ställen av balkongen trots att min fästman gjorde om lite under balkonggolvet för några år sen innan jag kom in i bilden. Så tapeterna i den farstun är lite fuktskadade på sina ställen.

Vi ska dock göra om en hel del och göra det till den punchveranda det en gång i tiden har varit! Med brutet tak och fler fönster på alla sidor och dubbeldörrar :love: deadline innan nästa vinter!

(Bor på en klassisk bondgård röd med vita knutar och tegeltak)

Håller på inne också, och har rivit ut allt på ena gaveln uppe där de varit ett rum och kattvindar ska bli 2 rum. Dock får det ena barnet gå igenom det tilltänkta ev tredje barnets rum. Eller om det bara blir 2 barn så får de ett "eget" lekrum/tvrum med bäddsoffa så det även är gästrum för långväga släkt. Deadline innan sommaren är slut enligt mig! Ingen brådska enl mannen då bebis nr 2 fortfarande är i min mage och inte behöver eget rum på länge :p

Framtida projekt:
* Renovera vardagsrummet inkl slipa parkettgolvet och bygga om burspråket så det går ändå ner till golvnivå.

*minska öppningen mellan vardagsrum och blivande kontor och sätt dit en skjutdörr. Byt ut heltäckningsmattan mot äkta parkettgolv likt vardagsrummets och platsbygg en bokhyllevägg med stora skåp nederst i vinkel med platsbyggt skrivbord.

* dra vatten och avlopp till "skräprummet" som ska bli ett familjebadrum med spa-känsla.

* bygg en stor veranda med tak, vilket drar med att göra om lilla toaletten till bara tvättstuga och gör om hallen.

:crazy: kommer ta tid och pengar
 
Hämtade ut tapeterna idag! :banana: plus var och köpte lister till sovrummet, så snart klara där :D

Bild på tapeterna tack!!

Lister alltså... Golvlister ska vi byta i hela huset. De gamla rummen har släta vita små, de som renoverades för min tid har små i ek. Vi är totalt överens om att hitta några fina ca 12cm höga som ska vara vita och byta överallt. Det ska bara bli av att hitta, måla, byta :)

Gillar den här stilen med skurkloss:
Screenshot_20180121-204651.png
 
Bild på tapeterna tack!!

Lister alltså... Golvlister ska vi byta i hela huset. De gamla rummen har släta vita små, de som renoverades för min tid har små i ek. Vi är totalt överens om att hitta några fina ca 12cm höga som ska vara vita och byta överallt. Det ska bara bli av att hitta, måla, byta :)

Gillar den här stilen med skurkloss:
Visa bifogad fil 11552
Vi är inte riktigt överrens om vi skall byta golvlisterna i hall/trapp eller om vi ska måla och sätta tillbaka dom. De är grisrosa idag så de kommer iaf inte ha den färgen :p Men det är släta lister iaf, inget speciellt med dom och jag är sugen på lite mer gammeldags!
 
Bild på tapeterna tack!!

Lister alltså... Golvlister ska vi byta i hela huset. De gamla rummen har släta vita små, de som renoverades för min tid har små i ek. Vi är totalt överens om att hitta några fina ca 12cm höga som ska vara vita och byta överallt. Det ska bara bli av att hitta, måla, byta :)

Gillar den här stilen med skurkloss:
Visa bifogad fil 11552


Vi har bytt till exakt såhär i hela vårt hus, var gamla smala lister och socklar överallt innan.
Vi kollade med närmaste sågen (vi har tur som har ca 1km till vår :love:) och han gör exakt det vi vill ha till en bråkdel av priset man får betala på bygghandel!
 
I samtal innan vi tittade på gården:
-Är det beboeligt?
-Ja, det duger iaf för oss att bo i. Nedervåningen är renoverad och det är nytt tak på huset. Kan behövas lite renovering på övervåningen om ni vill ha ett barnrum.
-Finns det mögel?
-Nej.

Åker dit och så fort vi kliver in i huset möts vi av stanken av mögel. Det är troligtvis aldrig renoverat. Svartmögel och vattenläckor överallt, i källaren buktade taket nedåt av allt vatten. Ingen värme har varit på så det är frysta vattenpölar lite varstans, på övervåningen är det ett stort hål i taket som är kolsvart runt och i av mögel.
Misstänker även att det fanns svamp.
Seriöst O_o
Ladugård och uthus var tydligen ännu värre för det sa dom inte ens var värt att titta på.. som om huset var det?
Fan vad besviken jag blev.

Läget är så bra för oss dock så vi funderar på att köpa det ändå och riva hela gården. Men hoppas de bara tar betalt för marken då för inga av byggnaderna är ju värda ett öre och kommer ju kosta att bli av med.
Har folk bott så? :confused::confused:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Har ni några spännande projekt planerade år 2017? Berätta isåfall! Planen för vårt hus ser i nuläget ut såhär: 1. Fiberanslutning. 2...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
60 790
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga...
Svar
5
· Visningar
4 362
Senast: Sar
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 419
Senast: Lupin
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 958
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp