Bukefalos 28 år!

Snart är det dags-vad ska ni välja?

Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Är det honom du kommer att betäcka med?

Jag? Nej, inga bebisar här. Det enda stoet jag har är Fröken Skuttelin (Petit Minou) och hon är inte direkt något att avla på. Men om jag skulle betäckt henne hade jag gärna använt Shawdon. Sund, trevlig och bra. Hade förmodligen blivit en fantastisk ponnygaloppör - båda är lätta att kliva upp på om man så säger.....:angel:

Men - om hon hade haft lite av Shawdons inställning till galoppsporten hade hon kanske blivit betäckt.:devil:

Läste faktiskt i PaceMaker förra året att Inchinors söner hade varit framgångsrika i aveln.:laugh:
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Kul att höra. Han ser ju som sagt väldigt trevlig ut. Mitt ena sto har samma pappa som honom....Hon är snäll men hade hon varit av det andra könet hade hon inte blivit kallad gentleman;)

Ska bli intressant att se vart han kommer stå i år.
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Har Sten sålt sitt ställe? Var ju med på kronofogdens lista...
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Det senaste jag hörde var att Sten sålde halva Swedish Shave och fick in lite pengar som KF fick. Det var väl en månad sedan. Vad som hänt sedan vet jag inget om - men förhoppningsvis får Chucken (Shawdon) flytta någonstans där han får lite ston. Jag tror faktiskt att han kan lyckas i aveln! Hellre en hingst som verkligen bevisat att han duger än någon av alla pappersdockorna som startat en gång och pajat. Chuckisen har allt - utom storlek kanske?:angel:
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Storleken går att kompensera :angel:
Värre är det med härstamming...
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Jag har aldrig förstått ditt och andras (läs avelsvärderingsnämnden)resonemang att en hingst ska ha gjort många starter eller som det brukar heta vid avelsvärderingen ”Tävlat i många säsonger” för att anses vara en bra avelshingst eller med en anspelning på att de skulle lämna ”hållbarare avkommor”.

Du skriver :” Hellre en hingst som verkligen bevisat att han duger än någon av alla pappersdockorna som startat en gång och pajat.”….

Vad menar du med ”pappersdockor”??? Academy Award t.ex. gick sönder efter någon/några enstaka start/er har ju lyckats rätt skapligt. Final Appearance tjänade väl knappt £3000 men är mångårig avelchampion….. eller varför inte Terrior pappa ”Fairy King” som skadades efter 1 start (broke down with damage to a bone in his foot) Fairy King är pappa till ett 10-tal Gr.1 vinnare bl.a Encosta de Lago (Australiens fn. Hetaste avelshingst)…..listan kan göras betydligt längre av skandinaviska och internationella hingstar som lyckats trots ett ytterst fåtal starter och sedan gått sönder.

”Bevisat att han duger”… Shawdons 96 starter och för övrigt den andra som du så ofta förespråkar Terrior med 71 starter har möjligen bevisat att de själva gjorde många starter. Huruvida de lämnar extremt bra eller extrem hållbara avkommor får framtiden utvisa.

Deras resp. fäder Inchinor och Fairy King gjorde 10 resp. 1 start. D.v.s med ditt resonemang inget som skvallrar om ”hållbarhet” eller anlag för långa tävlingskarriärer utan egentligen ”pappersdockor”.

Märkväl jag hoppas naturligtvis att såväl Shawdon och Terrior lyckas i aveln, vi behöver alla framgångar vi kan få. Terrior avelstart tyder i alla fall på en väldigt hög andel som kommer till start, och ett flertal verkar riktigt lovande. Jag tror dock att Terrior´s blodslinjer och de gener han nedärver är en betydligt större anledning till avkommornas framgång än det faktum att han gjort ”många” starter. Kombinationen Northern Dancer på pappasidan och Habitat på mödernet har givit stor framgång tidigare bland andra avelshingstar.

Åter till resonemanget om ”Pappersdockor”…. När kan en hingst sluta gå under epitetet ”Pappersdocka”? Efter 2-10 eller kanske 20 starter?

I Juli 2008 publicerades i ”Racing & Breeding World” en lista över de hingstar som lämnat flest ”Stakes Winners” fram till dess. (Har säkert ändrats en del sedan dess)

Danehill (349 stakes winners) gjorde själv 9 starter
Sadlers Wells (298 stakes winners) gjorde själv 11 starter
Danzig (200 stakes winners) gjorde själv 3 starter
Sunday Silence (169 stakes winners) gjorde själv 14 starter
Storm Cat (166 stakes winners) gjorde själv 8 starter

De fem har alltså ett snitt på 9 starter i sitt liv……Är de "Pappersdockor";)??

Två av de absolut största Sire of Sire´s d.v.s. Northern Dancer och Mr Prospector gjorde i sammanhanget ganska många starter 18 resp. 14.

Dock är det långt ifrån de antal som behövs för att avelsvärderingensnämnden på sitt slentrianmässiga sätt skall ”plussa” för hållbarhet och tävlande med ”långa” karriärer med många starter…

När galoppvärlden i övrigt avlar på de Bästa Blodet med det största (inte flesta) framgångarna håller våran avelsvärderingsnämnden fast vid att räkna starter eller tävlingssäsonger!!! OBEGRIPLIGT.

I den senaste versionen av ”Plan och riktlinjer” inom svensk fullblodsavel ges större utrymme för skenbensomfång, manke och rasbeskrivning från 1700-talet än om blodslinjer och internationell utveckling av desamma……och vi skriver snart 2010!!!

I de större galoppländerna har de råd att plocka russinen ur kakan och välja bland alla de 1000 tals grymt välstammade hästarna när de skall välja vilka som går vidare till avel. De väljer oftast naturligtvis de med stora framgångar och riskerar därmed inte en hingst ”ryckte” om den startat bra i sin karriär. Dock finns en hel del andra som saknar de allra värsta meritlistorna och ändå lyckas mer än väl i avelsboxen.
De har dock alla en sak gemensamt: De har väldigt fina blodslinjer….. oavsett skenbensomfång och antal starter.
;)
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Kunde inte sagt det bättre själv :bow:
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Ditt långa inlägg kräver ett något så när vettigt svar och jag ska försöka krafsa ner några rader innan jag går ut i vinterkylan och gör rent...

Till att börja med kanske jag ska förklara att de flesta här vet att jag har väldigt känslomässiga anledningar att hypa Shawdon och Terroir. Det är mina pojkar som jag red och reste med när de löpte och jag tycker det är kul om dom får lite bra ston.

Att jag talar om pappersdockor har en något mer rationell förklaring. Det finns internationellt en ganska stor grupp "horse men" med åsikter om dagens hästars hållbarhet. Om man jämför dagens hästar (och nu pratar jag inte om svenska amatörtränade) med de hästar som löpte för 50 år sedan - främst i USA - så tål inte de nutida hästarna att starta speciellt ofta eller många gånger. Det finns naturligtvis en rad förklaringar till det; främst ekonomiska och veterinärmedicinska, men många anser att det är en följd av att man inom aveln bara gått på individens härstamning och inte dess hållbarhet.

Visst det har varit framgångsrikt i många fall men i längden har det avlats på en massa hästar med guldkantad härstamning och dåliga ben. Jag har själv ridit en hel del sådana hästar i USA.

Jag var i USA i höstas och pratade då med Jack van Berg (The living man who trained most winners:angel:). Jag tror att hans far, Marion van Berg, är den som har tränat flest. Kan inte säga till 100% att det är så - det kan väl finnas någon tränare i Mongoliet som tränat fler men vi kan vara överens om att familjen van Berg har tränat en väldigt massa vinnare och han tillhör dem jag respekterar i den här sporten.

Jack och jag pratade om banunderlag och hästar som bryter ner - en stor fråga både här och där och Jack's åsikt var att hästarna bryter ner, inte bara på grund av banorna, utan för att man under så många år avlat på "early speed" och inte på hållbarhet. Och Jack är långt ifrån ensam om den uppfattningen.

Därför tycker jag det är ett bra argument för att puffa för mina pojkar!:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Jo visst har jag tagit del av diskussionen där man ger aveln skulden för den ökade skadefrekvensen, och då företrädesvis i USA… eller rättare sagt delar av skulden.

Precis som du skriver så är ekonomin en orsak till att det startas i färre lopp än tidigare. Pengarna är betydligt större i aveln än i loppen. De som kan tänkas bli eftertraktade av avelsmarknaden går snabbt över och hinner då inte visa vad det går för som äldre….

Märkväl de visar inte att de misslyckas heller.

Begreppet ”Early Speed” använts i olika syften. För uppfödarleden i syfte att sälja och av andra som slagträ i skadedebatten. Den har förövrigt fått en efterföljare, numer pratar man även ibland om ”Dirt Speed”.
Man menar att en stor del av den amerikanska uppfödningen är så inriktad på ”dirt” att den därför rent aktionsmässigt har svårare att klara All-wetherunderlag utan att gå sönder. Vissa tycker det är synd att de släppte hingstar som Sadler Wells, Nureyev, Nijinsky, Red Ransom M.fl. till Europa och att man nu får ”betala” priset.

Om ovanstående hypoteser är grunden för den ökade skadefrekvensen är inte jag man att ta ställning till, därtill har jag alltför lite kött på benen.

Många av dessa ”Horse Men som skyller på aveln” du skriver om har ibland ett egenintresse i att blunda för att de trasiga hästarna tränats för hårt/fel eller stressats av ägarna och dess kostnader.

Skulle vara intressant att ta del av vilka veterinärmedicinska skäl du menar skulle ligga till grund för färre starter nu än för 50 år sedan?

Att blivande avelshingstar ute i ”vida” världen startas mindre nu än för 50 år sedan är vi inte oense om, det är ett obestridligt faktum.
Att därmed anse att alla de som inte harvar i +15 lopp eller liknande skulle anses som hingstar med ”dålig” hållbarhet är enligt min mening helt fel.

Nedan följer en uppräkning av ett urval av tongivande hingstar de sista decennierna med 15 starter eller färre.:

Storm Cat 8, Storm Bird 6, Blushing Groom 10, Red Ransom 3, Turn-To 8, Smart Strike 8, Danehill 9, Sadlers Wells 11, Riverman 8, Troy 11, Polish Precedent 9, Danzig 3, Petingo 8, Nasrullah 10, A.P. Indy 11, Nijinsky 13, Woodman 5, Raise a Native 4, Sunday Silence 14, Galileo 8, Machiavellian 7, Street Cry 8, Bahri 12, Mill Reef 14, Shirly Hights 11, Darshaan 8, Lyphard 12, Linamix 10, Herbager 8, In The Wings 11, Seeking The Gold 15, Kahyasi 7, Fusaichi Pegasus 9, Afleet 15, King Mambo 13, Carson City 15, Distant Wiew 7, Miswaki 13, Unfuwain 10, El Gran Senor 8, The Minstrel 9 , Nureyev 3, Vice Regent 5, Selkirk 15, Niniski 12, Rainbow Quest 14, Candy Stripes 6, Nashwan 7, Zeddaan 13, Rahy 13, Roberto 14

Det vore att underkänna hela den enorma avelsindustrin att påstå att gänget här ovan skulle vara ”Pappersdockor” pga att de startat för lite.

Naturligtvis finns bland ovanstående hingstars många tusen avkommor hästar med dåliga ben, det är inget jag bestrider. Det finns också en hel del avkommor som för sunda anlag vidare till framtida generationer, och en hel del avkommor som kan springa fort utan att gå sönder.

Jag vet att du vurmar för Shawdon och Terroir, och det står dig väl helt fritt. Att likställa deras antal starter dryga 90 resp. 70 med att de skulle lämna sunda, hållbara avkommor med en lång tävlingskarriär framför sig är enligt mitt förmenande att gå händelserna i förväg. Det finns inga klara belägg för det även om chansen naturligtvis finns där. Den är liten, precis lika liten som den är för det absolut flesta andra också.

Problemet för ”dina pojkar” att få de vassaste stona må vara att i de skandinaviska uppfödarleden verkar merparten sträva efter att få fram hästar för 2400 meter…..
Shawdon och Terroir var ju båda sprinterbetonade….

När det gäller dina ”pojkar´s” stora antal starter, tror jag Uppfödning, Träning, Matchning, Daglig Skötsel och omvårdnad :bow:hade BETYDLIGT STÖRRE betydelse än hästarnas gener och anlag….:laugh:
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Vem är du? Ingen info då jag klickar på ditt "namn".

Svårt att ta en anonyms åsikter helt på allvar...

Nyfiken;)
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Ja jag har då ingen aning om vem någon annan är här:confused:

Då sitter vi i samma situation..... men med en stor skillnad: Jag är inte ett dugg nyfiken ;)

För mig är det här ett diskussionsforum. Här flödar åsikter...

Man beskådar och begrundar andras åsikter, och ibland delar man med sig av sina egna.

Så länge detta sker inom anständiga former och inom de etiska regler som hemsidan satt upp har det väl mindre betydelse vem man är.

Du får ta mina fåtaliga inlägg på hur stort eller litet allvar du vill;)

:cool:
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Träning, Matchning, Daglig Skötsel och omvårdnad :bow:hade BETYDLIGT STÖRRE betydelse än hästarnas gener och anlag….:laugh:

Precis det!:angel:

Du har rätt i mycket - framförallt att vi inte vet vad som är rätt och fel i avel. Ett oss närstående exempel är ND's helbror Northern Ace - han satte inte världen i brand precis. Skulle gärna prata mer om det men tycker det är för jobbigt att sitta vid en datorskärm och diskutera dessa frågor.

Mitt försvar för Chucken och Terroristen är som sagt var synnerligen känslomässigt och det tror jag de flesta här är synnerligen medvetna om. Jag döljer det inte precis. :angel:

När man marknadsför något får man plocka russinen ur kakan. Och det mest positiva man kan säga om Chucken och Terroristen är dom var hållbara.:love:
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

"Skulle gärna prata mer om det men tycker det är för jobbigt att sitta vid en datorskärm och diskutera dessa frågor."



Ni får väl träffas på 51:an och diskutera :) så får jag sitta bredvid, och bara lyssna och lära mig :D snääälla :bump:
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Ni får allt klämma i er bakelserna på 51:an utan min medverkan. :crazy:

När ni säger hingstvisning förmodar jag ni menar den på Ljungstorp.

Kommer inte själv att närvara men kan bjuda på den egna analys jag gjort av Nobileo.

Hans egna meriter kan ni läsa själva men vi kan väl slå fast att han stod distans mer än väl, vilket också hans härstamning skvallrade om.

Nobileos pappa Galileo behöver väl knappast någon mer presentation, då han får anses vara Europas topp3 bland de hetaste avelshingstarna.

Nobileo själv är ur ett möderne som tidigare inte har lämnat någon avelshingst de sista 3 generationerna bakåt, om nu inte Natiello räknas som bedrivet viss avel motsvarande Ridhästavel.

Nobileo har DP 3-0-7-5-1 vilket ger ett Dosage Index på 0,68 och ett negativt (Center of Distribution). Teoretiskt skulle dessa siffror tyda på rena National Hunt egenskaper med idealdistans på runt 3,5-4 km.

Problemet med DP är att vissa länders linjer har påfallande få ”Chef-de Race-hingstar” och därför påverkar de inte DP i den grad de borde. Tyska hingstar tillhör denna skara.

Hingstkombinationen Sadlers Wells på fädernesidan och Surumu på mödernesida har visat sig funka bra även internationellt.
Nedanstående är exempel på Gr.vinnare
Lateral
Salve Regina
Hurricane Run
Night Magic
Schiaparelli och Samum (förvisso omvänt med Surumu på fädernesidan istället)

Låt oss stanna vid Lateral och Hurricane Run (Internationellt verksamma avelshingstar)och jämföra dessa herrar med Nobileo.

Sadlers Wells på pappasidan alltså:
Lateral via Singspiel/In the Wings.
Hurricane Run via Montjeu
Deras Pappor har liksom Nobileo´s far alla det gemensamt att de stod distans och deras avkommor verkar ha fått liknande egenskaper.

Jämför vi sedan DP
Nobileo DP = 3-0-7-5-1 (16) DI = 0.68 CD = -0.06
Lateral DP = 3-0-13-7-1 (24) DI = 0.66 CD = -0.13
Hurricane Run DP = 4-0-10-5-1 (20) DI = 0.82 CD = 0.05

Så ser vi att de har liknande profil på alla tre.

En annan faktor som jag brukar kika på är den nu utdöende formen ”Conduit Mare Profile”
Nobileo Speed 8—Stamina 17
Lateral Speed 8—Stamina 15
Hurricane Run Speed 8—Stamina 13
Även denna faktor är relativt likartade.

Nu är det dock så att vare sig Lateral´s eller Hurricane Run´s avkommor hunnit starta de första föddes väl 2008, så har vi ingen hjälp att hämta. :cry:
Möjligen då att Hurricane Run fått besök av en hel del Danzig/Danehill märrar (Inte så konstigt då han står på Coolmore).:cool:

Galileo själv har ju i aveln lyckats bra i kombination med de flesta, här ett urval
Teofilo—Morfar Danehill (Danzigvarianten av ND-linjen)
Red Rocks—Morfar Machiavellian (Mr Prospector-linjen)
New Approach—Morfar Ahoonora(clarion-linjen)
Sixties Icon—Morfar Diese (Sharpen Up varianten av Native Dancer-linjen)
Nightime—Morfar Indian Ridge(clarion-linjen)
Luch Lashes—Morfar Anaaba (Danzigvarianten av ND-linjen)
Lecowicz—Morfar Spectrum (Blushing Groom-linjen)

Har man ett sto gärna efter en hingst ur danzigvarianter av ND-Linjen eller clarionlinjen som både blodsmässigt och i verkligheten varit lite distanssvaga kan Nobileo vara ett lyft.:bow:

Vad det gäller det exteriöra får ni ta hand om själva på visningen *Blink*;)
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Ni får allt klämma i er bakelserna på 51:an utan min medverkan. :crazy:

Bakelser??:eek: Nej, här äts det inga bakelser!:devil:

Tack för en mycket intressant analys av Nobileo! Ska bli kul att se vad lite tyskt blod kan tillföra. Deras hingstar har väl blivit mer och mer intressanta nu när de i allmänhet inte har så mycket av varken ND eller MrP.
 
Sv: Snart är det dags-vad ska ni välja?

Det känns som om tråden gått från ämnet...

Det enda som väl bevisligen ökar möjligheterna för att få fram en vinnare är att ha ett vinnande sto som lämnat vinnande avkommor och betäcka med en vinnande hingst som lämnat vinnande avkommor. Skit samma vilka blodslinjer ;) Tillräckligt långt bak är de alla mer eller mindre syskon.

Jag funderar på att åka till Academy Award med någon. Jumbo på banan, men lämnat fina vinnare! Har 6 ston att betäcka så jag har ju en del att fundera på:confused:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 561
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 567
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 285
Senast: jemeni
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mindre kombi?
  • Hiss och diss del 5
  • Sommartoffel

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp