Bukefalos 28 år!

Sy egna hästgrejer, 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

Okej, jag har tänkt göra ett par (närmare bestämt 4 stycken) lindor i slöjden.

Vill gärna ha förslag på:

- Material
- Längd & bredd

:D
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

Okej, jag har tänkt göra ett par (närmare bestämt 4 stycken) lindor i slöjden.

Vill gärna ha förslag på:

- Material
- Längd & bredd

:D

Föreslår fleece tyg. Och om det är en stor häst brukar dom vara 3 m och ponny 2 m. Bredden kan kanske vara 8-10 cm
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

*kl*
En fråga till er som är så duktiga på att sy och knåpa med allt möjligt :bow:
Jag undrar om det går att göra (sy?) bogveck på ett täcke? Alltså om det går att sprätta upp och sy in något annat tyg på insidan.

Edit: Det gäller ett ofodrat regntäcke till shettis från Börjes om det kan hjälpa er.
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

mallar vet jag inte om det finns, men jag brukar rita av befintliga täcken och ländtäcken (som t.ex. lånats av en kompis)
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

håller nu på att bygga upp en bomfri sadel utan stigläderhållare.
bossorna är så gott som klara :bump:
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

jag mitt pucko tänkte visst inte på att det inte räcker med bara innehållet till bossorna: det måste ju ha ett "omslag" också haha. sitter och syr för fullt
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

Bra med en ny tråd! :idea:

Själv har jag haft lite tid- och penga brist, men nu är det snart dax att plocka fram symaskinen igen! Har innhandlat lite nya tyger i alla fall! :banana:
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

ett "omslag" är nästan färdigt. men min tumme protesterar vilt mot att fortsätta
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

*kl*

länge sen jag skrev här sist :) Har precis fått klar min tävlingskavaj åt min syster :D Kan ta bild om jag hinner :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

Nu ska jag börja sy :d
Det ser så kul ut när alla visat sina superfina saker här och i dom andra trådarna :love:
* Vad behöver man när man ska sy ett schabrak?
* Hur gör man fleece lindor?
* Vad behövs för att göra ett vinter resp. regn-täcke?
* Är "bävernylon" bra utsida på vinter?
* Vad är bra fyllning i dom olika täckena?
* Vad syr man med för tråd?


Nån som vet? :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

schabrak"ingredienser":
fint yttertyg, vanligt sovtäcke som fyllnad (ikeas billigaste t.ex.), mjukt undertyg (närmast hästen).
nylon/bomullsband (som man sen trär sadelgjord igenom samt fäster sadelgjordsstropp i så det ligger still)
eventuellt kantband för att det ska bli fint runt om

Fleecelindor
köp några meter fleece, klipp ca 10cm breda remsor (3-4m långa för stor häst, 2m för ponny) och sy fast kardborreband i änden

Vinter- och regntäcke
Skulle jag inte sy själv, vill ha material som andas så hästen inte står sjöblöt av svett om det blir varmare än väntat en dag

Tråd
Jag använder för det mesta björntråd på saker som måste hålla bra. dvs rutmönster på schabrak kan sys med vanlig tråd, men kanterna syr jag antingen med tjockare tråd eller två gånger med vanlig
 
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

Kanske inte sytt direkt, men ikväll provade jag på att göra ett pannband till tränset. Får se om det funkar imorgon :)


19006511.jpg


19006513.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 093
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 445
Senast: Niyama
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 615
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Tjohooo! Nu börjar det dra ihop sig sig. Utan att skämmas så snor jag en fotutmaning (gå gärna in och tryck på gilla knappen på...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
8 755
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp