Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Men det vet väl alla att såna där hantverkare är inte att lita på;) Tur att man har en egen här hemma:love:

Hoppas ni får ordning snart, det är skitjobbigt att bo i kaos...

Hålla med. Nu har det ju snart gått en månad och inget har hänt :cool:.
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

*Smyger in en vända*

Gubbe! Jag beklagar verkligen att det inte gick att ordna till nordisflickan :( . Jag håller tummarna för att det går bättre med nästa...

Jag är trött. Efter en intressant och körig helg var denna måndag hur seg som helst och jag kände mig lite frånvarande på jobbet. Slutade tidigt och ska ta en powernap nu. Har en kortdag i morgon också. Det är varmt som i Saharas öken och jag väntar med ev. aktiviteter med djur och gård till lite svalare vindar i kväll...fridens:cool:
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

kl
Jag beklagar också att det inte gick vägen för den lilla hästen,Gubbtjyv:(.

Idag har varit en svettig dag,har fått en hel del gjort:).Nu när det inte var någon risk för plötsliga regnskurar kunde jag fortsätta med min vedsågning.Det som återstår nu är de största stockarna som jag måste be någon med riktig såg dela upp åt mig,min lilla elsåg är för klen:(.

Sedan klippte jag en stor del av gräsmattan och i kväll har jag ridit.Alla insekter förtar en stor del av nöjet,förra året gjorde jag uppehåll vid ungefär den här tiden och red inte på någon månad men i år ska jag försöka hålla i gång.

H.har precis som förra året besvär och måste klia mulen mot något stup i ett.Det brukar hon få göra när hon behöver men idag har hon lurat mig ett par gånger och tagit tuggor av gräs och grenar när jag släppt tyglarna,hon kan inte tugga något vidare med bett i munnen så jag försöker dra åt mig det jag når med risk att kana av:crazy:.

Och så har pappa(85 år!) varit här och börjat måla staketet:).Vi började med att sätta upp det förra hösten så det är ju hög tid att det blir klart.
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

*Smyger in en vända*

Gubbe! Jag beklagar verkligen att det inte gick att ordna till nordisflickan :( . Jag håller tummarna för att det går bättre med nästa...

Jag är trött. Efter en intressant och körig helg var denna måndag hur seg som helst och jag kände mig lite frånvarande på jobbet. Slutade tidigt och ska ta en powernap nu. Har en kortdag i morgon också. Det är varmt som i Saharas öken och jag väntar med ev. aktiviteter med djur och gård till lite svalare vindar i kväll...fridens:cool:

*fortsätter* ... när jag vaknade till liv igen drog jag igång med lite röj så istället för att jobba hästar har jag rensat bokhylla, dammtorkat samt tvättat ett gäng fönster på bottenvåningen...*nöjd* :D ...men trött :o
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Idag har sonen åkt till Borlänge för att bevista Peace & Love, och då passade mamsen på att sanera hans rum. Vi ska ha en stor fest här på lördag, 100 pers, så jag har lånat ut hans säng, och kunde inte med gott samvete skicka in någon i den misären. Ni som har tonåringar i huset och som hävdar att de får sköta det själv vet precis vad jag pratar om:crazy: Det var tre år sen förra saneringen:eek:

Sen var jag tvungen att ha lite frisk luft, så då tog jag en härlig skrittrunda tillsammans med tjejen som har ponnyn i stallet. Fantastisk kväll efter en varm dag:) Lite för mycket flugor, tyckte pållen, och försökte skaka dem av sig hela tiden, stackarn.
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Kratus gnällde idag efter att ha varit uppe till pållarna. Hon skulle rida
imorgon efter jobbet :D. *pust*
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Ånej, lilla Nordisflickan. Vad tråkigt att höra att det inte gick åt rätt håll, särskilt på så ung häst! Styrke kramar till dig Gubbe!
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Så ledsamt att lilla nordisen inte svarade på behandlingen :cry: Sänder de största styrkekramar jag hittar till er!
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Solen skiner och det är sååå varmt ute redan! Var och öppnade dörren till växthuset och termometern därinne stog på 39,8 grader!

I går var det Winnies 3 årsdag, som jag höll på att missa men kom på det i gårkväll så jag ilade ner med ett helt gäng morötter. Tänk att det gått 1,5 år sen jag hämtade henne! Tiden går fort när man har roligt!

I dag ska vi köra ner parasoll och dynor och annat grejs till bryggen så man kan vara nere vid sjön. Det är enda stället man kan vara på när det blir så där förtvivlat hett som det ska bli dom närmsta dagarna. Visst är det skönt med värme men inte när det blir skållhett!

Det står avmaskning av flickorna på dagordningen oxå så vi kan flytta över dom till trädhagen sen.
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Önskar jag hade en sjö att köra ner en vilstol till.... Men icke.. det är långt till närmsta pöl ...

Här är olidligt hett... Så jag kommer inte att träna några hästar alls på ett par dagar...

Södergaveln av huset är straxt klar... Där har jag stått hela dagen och strukit rödfärg för glatta livet. Helt sönderbiten av broms, blinningar, blindknaggar...

Är bara inne för en lite paus från solen... Skall straxt ut och göra det allra sista.
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Usch då Gubbtjyv... så tråkigt med lillan.. hoppas mamma nordis blir dräktig nu då.
Trist och jobbigt med våra kära djur när det går dåligt.


Ridsällskap idag, trevligt.
Vad som är mindre trevligt är ju dessvärre insekterna, även om hjorthornsoljan hjälper en del :mad:

På torsdag är det dags igen, då försöker vi komma iväg tidigare.
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Det är ungefär samma läge här...HETT!!! Har ägnat kvällen åt att klippa gräs. Så skönt att åka runt på åkgräsklipparen och filosofera några timmar...lite förundrad över att det, trots kväll, fortfarande är HETT...Nu avnjuts ett glas vitt, isande kall, sen blir det bingen för jag är trött:cool:
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Idag är jag DEPP-NOSTALGISK. Har stött på tråkigheter här, på FB och IRL. Så många sorgligheter.

Igår kom "Hästar som läromästare" av Marike Ollner från bokklubben. Den sträckläste jag - och när jag var i slutet på avsnittet om Sweet befann jag mig plötsligt på 70-talet hos en liten ponnyhäst som skulle sluta sina dagar. Sedan mindes jag den. Och den. Och den. :cry: Tankarna går till dem som har det svårt med sina underbara djur. Hästeriet är underbart - men också riktigt, riktigt hemskt ibland.

Vädret? Varmt och kvavt. En massa jävla småskitbitandeäckeldjur. Sista hektiska veckan före semestern.

Nä - nu får jag garska upp mig! Ska läsa en rolig bok ikväll så jag får le lite.
Nästa vecka är det "tantläger" på kvällarna med arbete från marken och vad det blir. Ser fram emot det jättemycket. Några av oss ska ta några skogsrunder på dagarna också.

Ha det bra! :)
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Men Ponnytant, inte vara ledsen. Men visst är det en del som passerar förbi, som man minns med vemod...Men vad kul det låter med tantläger, du får fota mycket och visa oss andra:)

Jag red en runda upp till paddocken och kände på att låta herrn jobba några varv. Lite jobbigt var det, knirrade lite i bettet, men han skötte sig väl:) Det är ju dags att börja bygga upp den där goa runda rumpan igen:)
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Godmorgon goa vänner.

Här vaknade jag just till en strålande solig och varm dag. Tyvärr hade jag nog vädrat lite frikostigt igår så flugorna har använt mig som studsmatta på morgonen. Annars hade jag nog legat kvar i sköna sängen en stund till.

Idag är jag ledig från löneslaveriet. Åka in till staden för att fylla på både det ena och det andra är nödvändigt. Jag ska på en 50-årsuppvaktning i morgon så något nytt lagom fint skulle vara roligt. Dottern och jag planerar en ridtur i skogen idag, men först efter att vi har varit på Granngården och köpt på oss mer Ultrashield. Igår vaknade bromsjävlarna till liv :devil: Jag hatar dem, och Leo hatar dem så det här kan bli en spännande ridtur :eek: Någonstans har jag sett att det säljs ridflugtäcken, men kan inte hitta det igen. Kanske hade det hjälpt något (fast bromsen biter igenom det mesta).
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Usch ja, ibland kommer liksom allt på en gång o då minns man gammalt oxå. Djurägandet är underbart, men innebär oxå motgångar, förluster, oro och sorg. Man för försöka minnas det positiva! Själv kan jag gå vidare genom att minnas alla härliga stunder o tänka att jag absolut inte ville att han skulle lida eller behöva utstå för mkt veterinärer o klinik besök som han verkligen hatade. Valde oxå att ej skaffa ny då han var så speciell så känns det svårt att ersätta honom. Hjälper nu istället till med 4 olika i stallet, lite konstigt kanske, men man lär sig mkt o jag hinner fundera på vilken sorts höst (ponny) jag vill ha nästa gång.
Styrke kramar!
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

God morgon!

Hur ska man få energi för att göra nåt vettigt såna här varma dagar??? Luften står nästan still och "dallrar" så där ökenlikt i solgasset. Jag har tappert laddat tvättmaskinen med täcken, kuddarna blir det nästa sväng och även sofföverdraget ska få sig en runda i maskinen...När solen vandrat över på baksidan ska jag försöka tvätta några fönster till...:o

Hästarna pallar uppenbarligen solen alldeles utmärkt för dom drog en galopp nyss genom hagen...27-28 grader nu...
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Goförmiddag!
Nästan semester, världens hosta o jätte hes så jag blir hemma idag, ledig imorgon, möte i Malmö på Fredag- sen börjar semestern!
Tar det lugnt idag, ska försöka vara tyst.... Borde väl packa upp lite (flyttat till landet för sommaren) mkt att göra i trädgården, men det är ju så varmt. Ni är så aktiva alla och det brukar verkligen jag oxå vara, men hosta det tar på kraffterna!
Stallet ikväll, den yngre Islänningen och 2 sällskap, ska bli jätte kul, hoppas på en 1 1/2 timmas runda, beroende på värme o flygfän då förstås. Ha en bra dag på er!
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Det låter som vi förfaller till samma "ork" nivå nu i värmeböljan, för jag har också varit inne största delen av dagen, orkar inte vara i värmen, så jag har städat städat inne, tvättat och putsat och fejat! Hästarna har stått inne under värsta middagshettan för vi är översvallade av broms och bitande otyg här. I stallet är det svalt och underbart fritt från både flugor och annat. Framåt 15 snåret blåste det dock upp en gudasänd bris, så hästarna fick gå ut igen och kunde beta ostört - de var mkt nöjda och lyckliga! Herr Häst hade dock en redan inplanerad vilodag och gissa om den kom lägligt för själv känner jag mig helt matt av värmen och är så trött att jag inte heller hade orkat vänta tills senare ikväll med att rida, om jag inte absolut måst vara tvungen.
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Jag red i morse kl 4:).Solen var ju redan uppe men det var lite dimma och behaglig temperatur.Dock var hästen inte vidare pigg,hade kanske velat sova,de gör ofta det vid den tiden när jag tittar till dom.Det blev alltså mest skritt men även lite trav för att komma ifrån de flugor som också redan var vakna:grin:.

Efter jobbet blir det inte mycket gjort i värmen,orkar varken med något inomhus eller utomhus.

Var i allafall och tog min andra spruta mot TBE så nu ska jag ha skydd mot det ett år framåt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 981
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 272
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
107 568
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
112 613
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp