Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Ja, jag önskar dig och alla andra en skön midsommar! Själv sitter jag ensam och funderar på om jag ska tvätta fönster :o . Maken jobbar till 19 och är inte hemma förrän vid 19.45 och då blir det nåt enkelt grillat med potatissallad och hemgjord glass efter det. Tänkte ett tag ge mig in till stan för att handla lite mer jordgubbar men handelshysterin är väl värre idag än igår på de ställen som är öppna så jag backar på den punkten. Finns säkert någon jordgubbe att få tag i framöver ett tag till :cool:.

Jag blir alldeles förskräckt över denna stress folk visar upp inför såna här dagar. De som handlade igår hade nåt jagat i blicken, såg inte var dom körde kundvagnen, trängde sig förbi de som inte rörde sig fort nog (jag t.ex.).

Jisses, jag vågar vägra stora helger:devil:


Ja, visst är det hemskt att se hur alla stressar, varför? då förtas ju det mysiga. Man ska inte göra o fixa mer än man hinner med, man får ju inte glömma att njuta av livet oxå, eller hur?
Själv kommer jag att njuta då jag vaknar imorgon eftersom jag har kört idag o inte druckit något alls, skönt!
Imorgon blir det hundträning, tänkte ställa ut honom på en inoficiell tävling i september. Och en lugnare ridtur, har gammel-man imorgon- varmblodet 26 år, mysig o härlig, men stooor!
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Här har också firats lugnt och stilla:). Kommer en häst hit i morgon så idag hämtade ägaren hit en massa " grejer " ( behöver vi faktiskt allt vi köper åt våra raringar:confused: ) så vi städade lilla sadelkammaren och la in allt dit. Ägaren är känd från förr så det ska nog gå bra.

Det var liite livligare på stallsbacken för ett par dar sen. Systerdottern och jag sadlade av i hagen efter ridturen och gick, hon skuffandes barnvagnen ( det ska börjas i tid:D) och jag bar ridgrejorna. Vi gick var och en in till sig, jag klädde av mig och satt i underkläderna:o när jag såg nåt som svischade förbi köksfönstret:eek:....det var tre hästar som var ute och sprang! Gissa vem som fick bråttom:D. Innan jag hann ut stod dom på stallsbacken igen så det var bara att fösa in dom i hagen. Men då skämdes jag..... vi hade glömt att stänga grinden till hagen!! Tur att vi har snälla hästar som trivs hemma:love:
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Ja.. det är skönt när hästarna är hemtama.... Jaga hästar på byn är ju inte önskesysslan direkt...

God morgon på er förresten...

Har vaknat upp till lite gråmulen dag. Har precis rastat hundarna och satt på kaffe..

Tittade efter hästarna, men såg dem inte först.... sen fick jag syn på hela gänget inne på lösdriften... Där hade de knökat ihop sig och sov gott hela bunten utom den som hade "vakten"...

Gårdagen blev trevlig

Vi åt gott och drack gott... som väntat..

Och jag hade lagat för mycket mat som vanligt så nu får vi äta kalasmat i flera dagar...

Idag hoppas jag att vädret håller upp... Det skall nog målas lite plank i dag. Lagom syssla så här dagen efter..
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Här avslutade vi midsommarkvällen med att begrava vår kära stallkatt Bruno. En ambulans (ej i utryckning) körde på honom!!!Eftersom vi stod på stallplan och hörde smällen, såg vi också bilen som gjorde det. Är det inte konstigt att "samhällets hjältar" bara kör vidare utan att se hur det gick för katten! Visst.....han bromsade in lite efter påkörningen men körde sen vidare....
Ingen trevlig midsommarafton!
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Vad tråkigt med Bruno. Beklagar.

Vi hade en planerad begravning av vår fina missemånsa, 13 år, som jag trodde hade brutit benet, men som hade fel på CNS enligt vet. Hur som även om det är midsommarafton - A catowner has got to do what a catowner´s got to do... Kändes bättre efter en begravning i de närmast sörjandes närvaro... :grin:

Måste berätta. När jag och dotra kom hem från vet ställde hon sig å Facebookade :cool: (trodde jag), jag nämnde det lite försynt, varvid hon sa att hon letade begravningsmusik. Hon letade även upp en lämplig kartong som missan begravdes i i förberedd grop. Äldste sonen kom med mer förslag till begravningsmusik - Circle of Life från Lejonkungen. En bra idé sa dotra. Vår andra katt var oxå med på ett hörn och övervakade vad som hände och godkände ceremonin...

Jaa, vissa midsomrar minns man mer än andra. Annars har vi haft det väldigt lugnt fast det blev sent - Gääsp. Läskigt faktiskt att köra bil en sån natt, man vet inte vilket skick övriga trafikanterna är i - Kan komma en Tanttrådstant och bara rasa från en moppe så där som en blixt från en klar himmel! :angel::idea: :D:
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Så tråkigt med katterna:( De är ju familjemedlemmar de små liven också.

Vi var hos grannen, som hade gjort en massa god mat, så jag blev så mätt att jag inte orkade dricka så mycket;) Så jag mår fint idag, om än trött, då klockan visade på framåt tre innan vi kom i säng efter mycket häst- och hundprat. Så här blev min krans med blommorna jag plockade igår eftermiddag. Ha en fortsatt trevlig midsommarhelg!

001-2.jpg
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Nu planerar vi det sista för sommarens händelse, ridläger för tanter med fjordingar. Det ska bli så kul!!!!
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Här är det en dag i slapphetens tecken ;). Men nu kom solen tebax till oss
så då får det bli lite aktivitet. Försöker sparka upp Krattan ur sängen där hon varit parkerad med en bok halva dagen, hehe.
Gårdagkvällen var lugn och behaglig. Sillunch och grillat på kvällen, måttligt med dricka så det blev inte mycket till baksmälla. :p
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Tajger Vilken fin krans,sånt har jag inte tålamod att sitta med .
Här har det inte slöats,precis hemkommen från stallet,hade ute unghästen en liten sväng sen kom Carre ut och då tog vi ut tanterna på en sväng,denna gången blev det ännu mer galopp .
Två glada tanter på lika glada hästtanter:D

På hemvägen kom solen ,blev lite fika givetvis efteråt när pållarna fått sitt
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Jättefin krans... Inte för att jag saknar materialet... Blommor finns vilda i överflöd här omkring.... Men jag kommer mig inte för att pyssla med sånt..
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

kl

Beklagar kattsorgen!

Var och mötte inackorderingen när hon anlände idag. Allt gick bra men jag satte dom "gamla" vbl:en i samma hage och nya ensam,men dom kan nosa på varann. Och nu har valacken ett PROBLEM. Damerna skriker åt varandra och nu vet han inte på vilket ben han ska stå. Han vill ju bli bekant med dam 2 men när hon skriker åt dam 1 måste han försvara henne. JOBBIGT! så nu står han mellan dem och försöker hålla båda damerna nöjda. Och DET är ju inte lätt:D
Hundarna är glada...Ännu en häst att stjäla mat av:d

Nu mulnar det på. Bra säger tanten som alltid har för varmt och svettas som i en bastu, som hon förövrigt INTE tycker om. Den har kallats för kokrummet,( i tantens barndom )
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

kl

Idag red jag inte den gamla invanda vägen utan vi vidgade vyerna något.Här har vi precis startat,brorsans ladugård ska vi förbi.Detta hör till vanliga rundan.

32516060.jpg


Sedan gav vi oss ut på landsvägen där vi inte är varje dag,här bakom klubbhuset är fotbollsplanen.Inte en människa där idag men ändå lite otäckt,blev stopp där:

32516075.jpg


Här en underbar skogsväg som gärna kunde vara längre:

32516083.jpg


Det här är gamla landsvägen som där framme korsar den nya,bra att trava på :

32516099.jpg


Längst upp i backen som används till galoppträningen men då från andra hållet så klart :

32516110.jpg


Sedan blev det lite jobbigt,vita ensilagebalar skymtade genom skogen-inte otäckt i vanliga fall.Skrikande björktrastungar som lärde sig flyga i skogen-inte otäckt annars men kombinationen....Vi stog hundra meter hemifrån i en kvart.Till slut skymtar i allafall huset och då ligger stallet strax bakom:

32516124.jpg


Sammanfattning:Lite spänd häst men bitvis slappnade hon av och skönt väder att vara ute i.
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Ser ut att vara en härlig runda! Det är ok med lite spänd, bara de lyssnar och ändå litar på att ryttaren vet bäst;)

Idag har det fått bli vilodag här, mest för att matte är trött. Men de verkar må bra där ute i hagen, djuren:)
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Vilka fina bilder! Härliga ridvägar och så vackert i sommarsverige!

Lilla Grodan: vad ledsamt med kisse :( bästa vännen tog bort sin i onsdags pga att han blivit senil och inte mådde bra, så vi har också haft begravning i dagarna..... Är så ledsamt varje gång :( .

KL
Här har midsommarhelgen inneburit ödelagt stall också rent socialt sett. ;) Igår gick alla hästarna tillsammans ute från tidig morgon till sena kväll och hade ledig dag då människorna firade midsommar. Idag har jag ridit på seneftermiddan men det var ett mycket tomt stall i övrigt - folk är bortresta eller har skyndat sig förbi lite snabbt bara och gjort iordning åt sin häst.
Jag var sugen på en uterunda som din Mirameja, men det har spöregnat samtidigt som solen varit framme, samt åskat rejält emellanåt, så det fick bli ett kort pass i ridhuset, synd, för jag hade gärna ridit en midsommardags ritt i skog och mark :) ska träna i morgon så då blir det ju inget heller, får statsa på måndagen! Min grabb är ju en cooling som aldrig är rädd för ngt, så det är verkligen avkoppling när man ger sig ut! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Det är så mysigt när hästarna går i hagen här hemmavid:) Har suttit i uterummet en stund nu och tittat när de hade ett busryck, stegrar, springer, brallar, ja, min och ponnyn då. Gamla islandsdamen tittar på de unga stollarna och ser ut att ruska på huvudet:)
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Börjar med att beklaga era katt sorger!!

Åh, vilka fina ridbilder, har sagt det förr o säger det igen: när jag inte har möjlighet att rida så ofta somm förr, då jag hade egen så är det så härligt att leva sig in i andras bilder o berättelser.

Själv har jag ridit gammelman idag. Alltid lika härlig o artig! Tyvärr blev inte rundan så lång pga alla mygg o andra flygfän som han har så ont av. Men mysigt ändå att vara i stallet, se på dem hur skönt de tycker det är att komma in från värmen o mumsa på lite hö- rofyllt!!
Nästa vecka ska jag rida båda Islandshästarna!
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

vackra bilder o blir så sugen när man ser dem o kan känna hur de skulle vara o ligga o rulla på i en galopp....men min har vilat ofrivilligt i en vecka nu...drog av sig en baksko....nu gjorde de inte så mycket egentligen eftersom jag har jobbat en massa övertidhade överfullt.... o hovis hade överfullt...men i morgon är de dags ..

Klinikbesöket med nordisflickan....gick inte bra...efter 6 veckors buttakur...trodde vi att de skulle hänt något.

Visst hade hänt något men åt fel håll....inflammationerna ger sig inte...haltar på höger fram på hårt underlag trots skor....o vid röntgen har de formligen exploderat pålagringar vid leden.....visserligen runda o fina ..men sitter väldigt illa till...veterinärerna blev en anings chockade ...inte förväntat...

Men som de sa...inflammationeran o förljderna följer int de normala förloppen..o inte behandlingarna heller....

De kan inte säga att hon inte kommer att få men av påbyggnaderna i framtiden o som de ser ut så blir de frågan om hon kan användas fullt ut i vuxen ålder....

cortiaon o tuppkam vil man inte spruta så unga med enl vett för stora risker för njurar.....

så nu är beslutet taget att hon får vandra vidare...men de var tufft beslut...ett så ungt liv som inte fick chansen....men så är livet....

hon fyllde 1 år den 23 ...en naturligtvis mycket fin nordis flicka på 142 cm o 425 kilo.....

Nu ska de bara beställa tid på Ultuna för avlivning....

Mamma Nordis åkte till hingsten igår...högbrunstig.....så de kanske kommer något gott ur detta i alla fall....

Det är en baksida med hästägndet.....ägaren förlorade sin 23 år gammla trotjänare Linus fjording för 14 dagar sedan en gentleman hon haft i 19 år o nu nordisflickan .....men är bara o gråta o börja om....
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

beklagar förlusten....men ni de är ändå skönt när man vet o kan ta hand om katten....min förra katt gick med mig upp till stallet en morgon för 8 år sedan.....sen har jag inte sett henne ....då går man o undrar ett bra tag o hoppas..

inte för att urskulda ambulansen mn den kan ju ha varit på sjuktransport men inte akut.....hursom helst...är de alltid ledsamt...
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Oj, vad tråkigt med lilla nordisen:( Vet hade ingen teori om vad som påverkat det? Det är tuffa beslut att ta som djurägare ibland, och man måste bara göra det...men jobbigt.

Ja, katter...de är ett kapitel för sig. Det har passerat några bara på våra nio år här på gården. Ett par har försvunnit, dem undrar man över, två har vi fått ta bort. Det har ju så korta liv, jämfört med oss.

Men det är priset vi får betala för att ha glädjen att ha djuren hos oss.
 
Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Trist att ni förlorar nordisen...

En sådan vet som är tydlig med sin diagnos och prognos - det är guld värt, även om det leder till att man måste ta ett sorgligt beslut. Min hundveterinär är en sån vet, jag försökte få honom att vara vet på min kuse, men han tvärnekade... :angel::).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 000
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 278
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
107 614
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
112 825
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp