Bukefalos 28 år!

Ulvlek -påsk

Här! Dock efter hel jobbnatt o ska hämta på förskolan snart så blir lite klent idag tills jag sovit o liten somnat. Så nu hoppas vi på lätt läggning så jag kan spela :)
Ledarulven var ju en sjukt rolig roll, aldrig sett eller spelat med! Det gör plötsligt lyan en dimension intressantare när man ska fundera vilka som kan vara handplockade (jag tänker vara lite förnärmad över att jag inte blev vald iaf, hmpf :(:o:D:D). Särskilt nu när vi är så många gamla rävar med i leken. Iaf när någon åkt ut, innan dess känns det lite svårare att gissa iofs.. nä nu ska jag bada en maskrullad hund innan barnet kommer hem och ska klappa (:nailbiting::wtf:). Ser inget uppseendeväckande än men det vore ju å andra sidan rätt otippat dag ett.
 
Känns också som att även om det finns starka goda roller är både siaren och spionen "begränsade" (som i kan inte använda sin förmåga själv mer än enstaka gång/får bara en rad info) vilket är lite vanskligt eftersom siaren kan råka ge bort en sia till en ond och spionen kan få irrelevant information

Om den siar en ond första natten så vet den inte vem som den ska ge sian till härnäst däremot om den siar en god så har den ju en självklar kandidat till vem som ska ha sior framöver, då det står inte något om att den inte får ge sian till samma spelare.
 
Visst var det väl förra leken (mästerkock) vi hade en ledarulv som fått välja sina lyakamrater? Då vill jag minnas att denne bara valt på måfå, så jag är inte säker på att man kan läsa ut nåt av det. Det beror ju visserligen på om det är en van spelare eller en ny som blivit ledarulv.

En fråga till våra LL @bollen__ @Artline : spionlärlingen får information efter varje natt. Är det i samband med uppdatering om nattDL?
 
Om den siar en ond första natten så vet den inte vem som den ska ge sian till härnäst däremot om den siar en god så har den ju en självklar kandidat till vem som ska ha sior framöver, då det står inte något om att den inte får ge sian till samma spelare.

Oh, det har du iofs rätt i. Men det finns ju också ett scenario där den som sias första natten (om det är en god) käkas, så bara att den hittar en god behöver ju inte betyda att den har det helt lätt därefter heller.
 
Nu har jag också hittat hit!
Korta konstateranden av det som diskuterats hittills: Att ledarvargen fått välja lyan är nog ett falskt hjälpmedel är jag rädd. Även om ledarvargen avslöjas och man skulle kunna räkna ut nån/några den kanske i första hand hade valt kan den ju lika gärna valt andra, just av den anledningen, eller valt "självklara" för att vi inte kommer tro att X valt dem... Den kan ju även istället ha gått efter spelare som inte varit i lyan på länge (när den spelat), spelare som sällan hamnar i lyan, spelare som nyligen varit i lyan för att man inte ska tro att de hamnar där igen...

Eller typ mer eller mindre plockat slumpvis. Gissar att de flesta skulle välja mer eller mindre slumpvis, förutom @qitis som väl inte direkt är känd för att vara ett fan av slumpen. :D

Kanske går att utläsa något när nån blir avslöjad, jag vet inte. Men spontant känns det som en klen hjälp.

Gällande siaren: Är det nånsin lätt att ge bort sior?! :D
 
Om den siar en ond första natten så vet den inte vem som den ska ge sian till härnäst däremot om den siar en god så har den ju en självklar kandidat till vem som ska ha sior framöver, då det står inte något om att den inte får ge sian till samma spelare.
Det har vi missat att få med i texten! Den får inte skicka till samma person två gånger i rad. Kanske @LenaH kan vara gullig och peta in det. Eller hur @Artline?
 
Visst var det väl förra leken (mästerkock) vi hade en ledarulv som fått välja sina lyakamrater? Då vill jag minnas att denne bara valt på måfå, så jag är inte säker på att man kan läsa ut nåt av det. Det beror ju visserligen på om det är en van spelare eller en ny som blivit ledarulv.

En fråga till våra LL @bollen__ @Artline : spionlärlingen får information efter varje natt. Är det i samband med uppdatering om nattDL?
Yes, det är vid nattdl som lärlingen får sin rad :)
 
Ledarvargen får ju inte bara välja lyan som jag fattat det utan också vem som är fåret.
Inte för att jag vet om det spelar roll men värt att ha i åtanke iallafall.
 
Ledarvargen får ju inte bara välja lyan som jag fattat det utan också vem som är fåret.
Inte för att jag vet om det spelar roll men värt att ha i åtanke iallafall.
DET tror jag i så fall kan vara lättare att klura ut. Om man nu vill lägga tid på sånt. Sen krävs det kanske ändå att man vet vem som är ledarvargen. Som du säger, kanske inte spelar någon roll, men mer värt att ha i åtanke än att lyan är vald, kan jag tycka.
 
Gällande ledarulven tänker jag mest att den får chans att välja ’sitt lag’, väljer man efter slumpen då?
 
Eller typ mer eller mindre plockat slumpvis. Gissar att de flesta skulle välja mer eller mindre slumpvis, förutom @qitis som väl inte direkt är känd för att vara ett fan av slumpen. :D
Vafalls!! Slumpen?? O_o
Vad är det? :confused::angel:

Ledarvargen får ju inte bara välja lyan som jag fattat det utan också vem som är fåret.
Inte för att jag vet om det spelar roll men värt att ha i åtanke iallafall.
:up:Ja jag tolkar också det så som LLs skrivit i lekstarten att ledarulven valt alla onda- inte bara lyan
dvs även den onda utanför lyan - fåret
Ledarulv: En helt vanlig ulv men som själv valt övriga onda innan resterande roller lottas ut. I övrigt ingen specialförmåga.

Jag har jobbat utan surf på telefonen- den hade visst gått slut:crazy: så har inte kunnat delta innan idag men är hemma nu :)
Men har läst igenom det som skrivits sedan igår kväll och flera har redan skrivit vad jag själv kommit att tänka på sedan jag kom hem så känns lite tjatigt att upprepa samma men här är ändå mina reflektioner :D

Detta med att en Ledarvarg får välja övriga i lyan har hänt förut precis som @hemlig skrivit -i mästerkocken - ( Men då var det också med anonyma nick kanske är det annorlunda denna gången då alla är "kända" för att vara de man är sas? min fundering) men för de som inte var med i den leken eller kunnat följa den så är det förstås en ny roll
Sedan är den lite annorlunda denna gången( förutsatt att jag har tolkat rätt ang att ledarvargen även får välja fåret utanför lyan )
Och det är också ett annorlunda grepp att lyan vet vem som är fåret men fåret inte vet vilka som är i lyan - vilket brukar vara det vanliga. Kul idé! :)Och att det är fåret som har specialförmågor av de onda förutom att lyan kan käka på natten då

Kan nog ge lite mer att gå på vartefter leken framskrider - just för att lyan kan spana efter den de vet är fåret och att den i mångt och mycket blir på samma sätt upptäckbar för lyan såsom goda specialroller kan upptäcka varandra - Dvs god spion kan upptäcka ängel/siare tänker jag?

Det bortadopterade fåret: Ond utanför lyan. Ulvarna känner till fåret men fåret känner inte till vilka ulvarna är. Har två hyss (en sia och en spionrad) som hen får använda vid valfritt tillfälle (Dag DL) men enbart ett per dygn.

Noterar att @Lenis är snabb på att bli förnärmad över att inte bli vald till vare sig lya eller ont får- äkta eller inte- så noterar jag det så länge

det finns 8 roller givna i rollistan och vi är 12
så det lämnar 4 över till att vara antingen ulvar eller bybor

rent logiskt så borde det vara 2 bybor till och två ulvar till - en perfekt tredjedel om inte annat

dock kan jag faktiskt tycka att den onda sidan sitter med bättre hand från start än goda om man läser hur rollerna fungerar och vilka som vet om vilka från början?

hur menar du @Niyama med det du skrev här? (Se citat nedan) får ingen riktig rätsida på hur du tänker så hjälp mig.:)
Jag tolkar det du skrev som att den goda sidan sitter på relativt starka goda roller? jag tycker å andra sidan att de onda har försprång mer än normalt(dvs onda har mer starka roller än goda totalt) iom att de vet om fåret som dessutom har extra skills som de kan fånga upp och dra nytta av?
sedan håller jag ju med dig om att 4 onda av 12 är ju troligt - men jag vill veta mer om hur du resonerar om detta jag tog upp

I brist på annat kan jag väl fundera över antalet onda. Med tanke på detta:
"onda vinner när de är fler än de goda" dvs fåret räknas med, så skulle 5 onda innebära att avgörande dl kan ske dag 2. Det verkar ju helt osannolikt? Så därför tror jag 4 onda, men det innebär bara 3 ulvar och det är ändå relativt starka goda specialroller. Men jag tror på 4 onda.
 
Gällande ledarulven tänker jag mest att den får chans att välja ’sitt lag’, väljer man efter slumpen då?
Helt slumpmässigt blir det ju aldrig om man väljer (skulle ju inte tro att den lottat fram lyan), men slumpmässigt på ett sätt att det inte blir uppenbart.
 
På vilket sätt tänker du att den väljer strategiskt?
Slumpmässigt att det inte blir uppenbart, skrev du.
Då måste man ju välja lite strategiskt.

Nu har jag inte lekt på länge men det kan ju handla om vem som brukar vara i lyan/ eller inte. Om någon var det nyss eller inte. Vem som brukar göra sej bra som ulv. Och så vidare. Jag vet inte.
Men j a g tror inte man väljer random spelare till sitt lag.

Eller så är det så men det visar sej kanske när leken är över :p
 
Slumpmässigt att det inte blir uppenbart, skrev du.
Då måste man ju välja lite strategiskt.

Nu har jag inte lekt på länge men det kan ju handla om vem som brukar vara i lyan/ eller inte. Om någon var det nyss eller inte. Vem som brukar göra sej bra som ulv. Och så vidare. Jag vet inte.
Men j a g tror inte man väljer random spelare till sitt lag.

Eller så är det så men det visar sej kanske när leken är över :p
Okej, jag tänker inte strategiskt som allt som inte är slumpmässigt, därav min fråga. Jag tänker att man kan "bara plocka några som känns bra", där det då ligger lite tankar i bakhuvudet som vilka som nyligen varit i lyan, man spelar bra ihop med och liknande, så det inte blir helt slumpmässigt men heller inte något jag räknar som strategiskt (dvs väl genomtänkt/planlagt).
 
Okej, jag tänker inte strategiskt som allt som inte är slumpmässigt, därav min fråga. Jag tänker att man kan "bara plocka några som känns bra", där det då ligger lite tankar i bakhuvudet som vilka som nyligen varit i lyan, man spelar bra ihop med och liknande, så det inte blir helt slumpmässigt men heller inte något jag räknar som strategiskt (dvs väl genomtänkt/planlagt).
Vi tänker nog ungefär lika ändå :D
 
På vilket sätt tänker du att den väljer strategiskt?
Även om inte frågan var till mig så skulle jag definitivt välja spelare som jag vet är bra som onda och som ffa gillar att vara det.
Alla har vi ju olika styrkor och svagheter och många av oss har ju spelat mycket tillsammans.

Nu har det ju lekts rätt sporadiskt senaste halvåret så jag tror ingen (utom möjligtvis @qitis :p) minns vilka som varit vad de senaste lekarna.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 712
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 393
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 502
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 194
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp