Bukefalos 28 år!

Vilka tider brukar det vara minst personer i vallokalerna?

Tack för alla svar, sov lite väl länge idag :/

En annan fråga. Måste man rösta i ett bås eller kan man lägga valsedlarna i kuvertet utanför? Kommer aldrig ihåg hur det går till, har inte hunnit rösta i så många val. Är totalt obrydd om ifall någon ser vad jag röstar på.
Man uppmanas att använda båsen, men man kan ju tvinga nån handgripligt
 
Vi var och röstade strax före 10 och då fick vi vänta, var någon före. Skjutsade dit svärmor en timme senare och då var det fullt med folk och det tog närmare en timma för henne att få rösta, medan det tagit oss ungefär 2 minuter på samma ställe tidigare.

Känns som ett högt valdeltagande i år! :bow:
 
En annan fråga. Måste man rösta i ett bås eller kan man lägga valsedlarna i kuvertet utanför? Kommer aldrig ihåg hur det går till, har inte hunnit rösta i så många val. Är totalt obrydd om ifall någon ser vad jag röstar på.

Det är kutym att gå till ett bås och lägga i valsedlarna där. Jag bryr mig inte heller ifall folk ser vad jag röstar på men tar ändå några valsedlar från olika partier och går in i båset för att skydda valhemligheten.
 
Vill man inte visa vem man röstar på, tar man valsedlar från alla partierna med sig in i båset, jag bryr mig inte utan tar bara med mig från det partiet jag röstar på. Förtidsröstade i år, inte alls samma roliga grej. :down: Jag älskar att rösta, får mig alltid att känna ett stort pirr blandat med allvar att jag är en liten del av demokratin.

Bodde utomlands där demokrati inte är samma självklarhet så för mig är det ett privilegium jag är djupt tacksam och stolt över. Så tänk gärna när ni röstar på de som för inte så många generationer skapade ett demokratiskt samhälle. Och tack särskilt till de kvinnor som gjorde att kvinnlig rösträtt infördes för 99 år sedan i år. Så kort tid var det sedan.

250px-Demonstrationst%C3%A5g_f%C3%B6r_kvinnor%C3%B6str%C3%A4tten%2C_G%C3%B6teborg_-_Nordiska_Museet_-_NMA.0032617.jpg
 
Vi var och röstade vid klockan 10.30 ungefär och det var mycket folk och kö. Det lokala partiet jag röstade på till kommunfullmäktige fanns det inga valsedlar för så jag tog en blank och skrev namn och kandidat på. Har ni personröstat i något av valen? Jag gjorde det bara i kommunfullmäktige tyckte den personen hade viss kompetens och erfarenhet som jag tror kan vara bra i lokala politiken .
Personröstade i alla tre valen.
I kommunen är det tight om mandaten och jag vill att en speciell person som inte kunnat vara så aktiv som hen brukar vara ska komma in. Hen står precis utanför eftersom hen alltid kryssas in.

Avkomman har gjort en intensiv kampanj och jag tror att det kommer att resultera i en ordinarie plats trots att hen på valsedeln står utanför. Vi tror dessutom att det område hen koncentrerat sig på - där C alltid haft låga siffror - kommer att gå upp.
Jag har kryssat personer som är viktiga att ha med i gänget.

Förr var det helt enkelt så att de som stod på listorna kom in. Numera komplicerar kryssandet hela situationen. ;) Det blir viktigare att kryssa helt enkelt.

(Vi blev lite brända förra valet när en nyinflyttad person var arbetslös och hade tid att kampanja massor. Hen lovade massor dessutom. Fick rejält med kryss och tog sig in som förste ersättare i fullmäktige. Sedan har vi inte sett till denne...).
 
Så nu har jag röstat, störde mig på att de inte hade alla valsedlarna där. Fick skriva min röst på en blank valsedel till ena. 😤
Nu är det gjort, va lite folk där, ingen kö in, direkt till båset och rösta. Smidigt. Nu väntar jag på att pizzan ska bli klar. 😍
 
Vad händer då, stänger de med kö kvar verkligen?
Jag vet inte riktigt, men har för mig att jag sett på tv något annat val att några som köade fick komma in och rösta efter 20.00, men jag är inte säker. Oavsett är det säkert bra om man försöker komma i tid så att de som sköter om det hela får komma hem något sånär i tid.
 
Kom till röstlokalen vid 11.45 och hade nog en 15 personer före mig i kön och den var ännu längre när jag var klar.

Fick rösta i fyra val, vi hade visst en folkomröstning som jag inte var medveten om också
 
Var och röstade nyss och det var knappt ett tiotal personer i lokalen. Verkar vara ett högt deltagande i år, det gillas!
 
La mina två röster strax innan tolv och det var ingen kö alls. (Och ni behöver inte oroa er, vi har bara kommun- och riksdagsval här^^)
 
Så nu har jag röstat, störde mig på att de inte hade alla valsedlarna där. Fick skriva min röst på en blank valsedel till ena. 😤
Nu är det gjort, va lite folk där, ingen kö in, direkt till båset och rösta. Smidigt. Nu väntar jag på att pizzan ska bli klar. 😍

Jag gjorde likadant med blank valsedel. Hoppas pizzan var god!
 
Jag gjorde likadant med blank valsedel. Hoppas pizzan var god!
Hoppas bara de fattar hur det är tänk, fick skriva med bläckpennan de hade i båset. Kanske inte fel att ha med sig en lite mindre tuschpenna nästa gång i fall att. :p

Jodå pizzan var helt okej, hade jag vetat att det skulle bli kebabsås med pizza hade jag nog valt att få såsen i en burk bredvid, hahaha.
 
Har personröstat, 3 olika partier. Liten kö, ungefär samma som i alla val jag röstat i.
Valdistriktet är större mellansvensk stad, centralt beläget.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 845
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 174
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 793
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 522
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp