Bukefalos 28 år!

Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Nej jag blir inte obalanserad i fältsits eftersom jag inte heller då står på tårna:confused:

Ang känslig häst så är det ínte så att du trubbar av hästens känslighet med att ha en avspänd underskänkel intill hästen, det är en fråga om vana, min är superkänslig och elektrisk i sitt sätt och jag red för länge utan att ha skänkeln intill just pga detta, men hon trivs betydligt bättre när jag har skänkeln intill, men avspänd och utan att trycka givetvis om jag inte ska inverka med den.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Precis, skänkeln intill kan göra att hästen känner sig tryggare, precis som en kram.

(Och kramar blir man inte avtrubbad av, de gör inte ont heller.)
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Men va fint att du inte blir i obalans. Kan du då även tänka dig att det är möjligt att andra inte heller blir det av sitt sätt att rida?

Men vi har ju tydligt inte samma anledning. Min häst är inte 'elektrisk', han är cool men känslig (och ganska busig och glad), absolut inte otrygg eller stressad. Jag är inte rädd att han ska explodera om jag lägger skänkel intill, jag vill bara minimera brus. Om jag får effekt av mitt säte utan underskänkeln, så nöjer jag mig där och finner ingen anledning att ta till den. Ja, och den frågan om vanan är jag inte helt redo att ta ställning till fullt ut om jag vill att han ska ha eller inte. Just nu har jag fortfarande möjlighet att välja. Detta är något jag kommer att göra i samråd med min tränare om det visar sig att det valet behövs göras. Som det ser ut nu får jag vägledning som får både mig och min häst att växa tillsammans.

Va roligt att du funnit ett sätt som funkar för er i ridningen :)
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Väldigt trist ton du har. :confused:

Jag står inte på tå och blir därmed inte i obalans, i fältsits står man på fotbladet. Även i en dressyrsadel har man stigbygeln under fotbladet.

Varför inte fundera över om du kan tänka om istället när det gäller skänkeln? Jag tror att just en unghäst särskilt kan uppskatta det.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Nu är din häst ganska ung, men att rida med avlastningssits hela tiden ger ingen ökad motoreffekt.;)

en iberisk häst brukar som regel behöva få hjälp med att börja vila lite på steget- därav de ofta lärs att bemästra passage först, vilket de har lätt för.
DET går inte.. i avlastningssits.

Hästar som inte är 100 taktmässiga behöver mkt hjälp av sin ledsagare.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

*KL*

Om tycker att det blir brusiga signaler till hästen av att bara låta underskänkeln ligga lätt intill så undrar jag om det inte finns en hel del brus i sitsen i övrigt också, som behöver åtgärdas istället för att säga att "min häst är si och så". Bara en fundering....

I övrigt tycker jag att det låter som en idealvärld om man aldrig behöver använda underskänkeln. För det finns väl knappast någon häst som aldrig någonsin hamnar på dubbla spår, skuter ut en bog eller behöver mer energi? Då tycker jag att denna idealvärld låter lite för bra för att vara sann. Om man anser sig ha gjort det för svårt för hästen om underskänkeln måste användas, så hur gör man då? Rider bara rakt fram tills hästen själv på ett mirakulöst sätt rättat till problemet? Eller ?
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Nu hör ju den här idén om att peka ut med underskänkeln till en ridstil som inte har gjort sig känd vare sig för att vara särskilt bra på att rakrikta hästarna, hindra dem från att skjuta ut bogen, eller att rida dem framåt, så det kanske inte upplevs som något större problem av anhängarna till den stilen?

Rent klassiskt sett så hör ju den framåt/utåt-spretande skänkeln ihop med en ridning som ännu inte hade nått sin högsta grad av förfining, man är lite kvar i renässansens ridning på ett lite grövre hästmaterial där man var tvungen att ta ut skänkeln inte minst eftersom man red med ruggigt skarpa sporrar. Fram emot Guérinières tid är skänkeln visserligen fortfarande något framförd, men vadmuskeln ligger an mot hästens kropp på de flesta kopparstick och målningar som jag har att tillgå.

På senare avbildningar ser man mest den framåt/utåt-spretande skänkeln på engelska jaktskildringar. Nu för tiden ser man den bara inom AR à la Branderup, och hos westernryttare. Jag red själv så på den tiden jag höll på med AR, det saknade inte mysfaktor och gav väl en och annan aha-upplevelsemen det var ju inte något vidare effektivt sätt att rida. Det fanns uppenbarligen någon bra anledning till att man övergav spretstilen på 1600-talet...
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Ja jag tror du har rätt ang att man på den tiden satt med stora sporrar och att man kanske inte ännu funderat så mycket över ridningen på det sättet inte som man gjorde senare, som G tex,

och då säger jag igen att det finns goda skäl för att den klassiska lodräta sitsen utvecklats till och ser ut som den gör. Att jag tjatar om det nuförtiden beror på att jag trots alla mina år i sadeln inte någon gång förr verkligen har tagit det på allvar och satt mej in i hur det hänger ihop :o Jag har haft en ganska nonchalant inställning till just den lodräta sitsen.

Det har handlat om handställningar och skänkelläge och punkterna huvud axlar knä tå osv men jag har inte förstått varför och hur det hela hänger ihop. Inte på allvar.

Hemmagjorda idéer är sällan så lyckade, man missar hur allt hänger ihop och påverkar helheten....Det har jag fått lära mej.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Och ändå är det så enkelt - tyngdlag, lod, balans... och så då kontakten med hästens underlinje, lättaste sättet att få den att lyfta sin buk är att kommunicera direkt med den muskulaturen... Den stora vadmuskeln, som kan gå från att vara en mjuk kudde till att bli en hård pelare, mot hästens buk.

Den framåt-utåtspretande stilen är en parentes i historien. Den har inte bara med långa sporrar att göra utan även med förmågan att spjärna mot bakvalvet för att sitta stadigt. Den uppkommer ungefär samtidigt som stigbygeln, och försvinner mot slutet av 1600-talet. Typiskt nog lever den kvar på en plats på jorden där som fick grunden till sin traditionella ridkultur just då - amerikanska västern. Den hade en gång en funktion - men det var inte inom skolridningen.

Hos Pluvinel finns för övrigt väldigt intressanta kopparstick som visar ekipage rakt bakifrån, där man kan se att bägge vaderna ligger ordentligt an... :angel:

Lägre halvan av underskänkeln har däremot sällan kontakt med hästen på de gamla bilderna, men det beror på ryttarnas längd i förhållande till hästarna. Kurvan där vadmuskeln smalnar av mot knäet och passar som en pusselbit mot hästens buk.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Om tycker att det blir brusiga signaler till hästen av att bara låta underskänkeln ligga lätt intill så undrar jag om det inte finns en hel del brus i sitsen i övrigt också, som behöver åtgärdas istället för att säga att "min häst är si och så". Bara en fundering....

Att man försöker ta bort ett brus behöver ju inte betyda att man inte försöker (så gott man kan) ta bort annat också? :p
Nu är ju inte det min egen grundanledning, men bara en tanke från min sida. Jag kan gärna "mjukt krama om" men det är helt enkelt inget jag kommer fokusera på varken åt ena eller andra hållet så länge sitsen som helhet är så bra som man kan få till den, fokus ligger snarare på höfterna i första hand.

I övrigt tycker jag att det låter som en idealvärld om man aldrig behöver använda underskänkeln. För det finns väl knappast någon häst som aldrig någonsin hamnar på dubbla spår, skuter ut en bog eller behöver mer energi? Då tycker jag att denna idealvärld låter lite för bra för att vara sann. Om man anser sig ha gjort det för svårt för hästen om underskänkeln måste användas, så hur gör man då? Rider bara rakt fram tills hästen själv på ett mirakulöst sätt rättat till problemet? Eller ?

Nä, men det blir en annan filosofi. Om hästen skjuter ut med bogen, sladdar eller vad den nu gör, så som steg 1 får den visa det, man håller inte kvar den så att säga. Som steg 2 försöker man identifiera anledningen och med sitsen lotsa hästen rätt, med övningar stärka/gymnasticera för att underlätta för hästen. Tänk lite åt westernhållet - frihet under ansvar. Fast mer ryttarens ansvar än hästens i det här fallet! :p Att man tänker att om jag gör rätt och hästen orkar, då gör hästen rätt. Om jag gör fel eller hästen inte klarar av det jag bad om, då faller hästen ur. Om man inte använder skänklar/tyglar till att korrigera det är det ett tydligare kvitto på att man får det man faktiskt var ute efter istället för att hästen kompenserar med ett annat fel utan att man märker det för att man iaf fick till den väg/rörelse man var ute efter.
För att be om energi kan man t ex höja sin egen muskeltonus. Men sen är det jobb med att *få ekipagets grunder/grundstyrka tillräckligt bra för att det ens ska vara någon idé att försöka be om mer energi, att den har något att ge helt enkelt. *lära in en av- och på-knapp. När hästen är starkt nog, ekipaget skickligt nog, då ska man via sin egen energi/tonus kunna få hästen att höja sin energinivå på begäran. Men det kan vara mer eller mindre lätt för olika ekipage beroende på vad man har för utgångsläge. Först kanske man får jobba väldigt länge med "av" för att komma till avslappning. För att kanske få för mycket "av" så det blir svårt att slå "på" igen. För att sen krävas jobb både för att peppa lite mentalt och för att få styrkan/tekniken/explosiviteten till att kunna kanalisera detta "på" på ett bra sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Väldigt trist ton du har. :confused:

Jag står inte på tå och blir därmed inte i obalans, i fältsits står man på fotbladet. Även i en dressyrsadel har man stigbygeln under fotbladet.

Varför inte fundera över om du kan tänka om istället när det gäller skänkeln? Jag tror att just en unghäst särskilt kan uppskatta det.

Ja, jag sa ju att det var trevligt att du inte var i obalans oxå. Såg du inte det?

Jag har inte någon ton alls i mitt svar, den har du tolkat in. Det är skriven text, och därmed mycket svår att höra nyanser i. Jag även avslutade mitt inlägg med en glad liten gumma - så att det skulle vara tydligt att jag inte var fientligt inställd.

Jag ber om ursäkt för att jag varit luddig och skrivit att jag står på tå. Naturligtvis har jag stigbygeln under den bredaste delen bakom tårna, trampdynan kanske vi kan kalla det? Du kallar det fotbladet. Jag har för mig att alla ridstilar har stigbygeln där, inte bara dressyrryttare. Jag har ridit både galoppörer och fälttävlanshästar och dressyrhästar och hopphästar och då har jag inte fått höra att jag ska ha foten på något annat sätt, så jag tror inte det är unikt alls. Jag trodde att det var självklart att "tån" skulle tolkas på det viset - men jag hade fel. Jag tänkte inte på att jag måsta precisera alla små detaljer som beskrivningen av exakt var på foten jag har stigbygeln, för att bli accepterad. Jag på något vis trodde det var självklart att vi alla hade stigbygeln på 'trampdyndan' (fotbladet vet jag inte var det är på foten). Du kan ju nästa gång du läser något du upplever otydligt (som ex att jag skrev tån) kanske fråga: "hur menar du? Var exakt under foten har du din stigbygel? Kan du precisera?" Istället för att anta något avvikande. Då skulle det bli mycket trevligare.

Klart att jag kan fundera över om jag kan tänka om när det gäller skänkeln. Jag bara förstår inte varför det är så viktigt för dig att jag gör det.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Nu är din häst ganska ung, men att rida med avlastningssits hela tiden ger ingen ökad motoreffekt.;)

en iberisk häst brukar som regel behöva få hjälp med att börja vila lite på steget- därav de ofta lärs att bemästra passage först, vilket de har lätt för.
DET går inte.. i avlastningssits.

Hästar som inte är 100 taktmässiga behöver mkt hjälp av sin ledsagare.

Och du tycker att ett ridpass ska i grund och botten gå ut på att få till 'motoreffekt'? Därför rider du dina hästar i belastningssits hela tiden?

Var vill du komma? Jag rider fel? Jag rider illa på min häst? Jag kan inte själv avgöra vad min häst behöver lika bra som du - som inte ens ser min häst?

Så du tycker att jag ska börja jobba min häst i passage? Är det ett råd du verkligen står för?

Jag rider dynamiskt - som jag hoppas de flesta gör. Jag varierar min sits efter behov och vad jag vill åstadkomma.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

*KL*

Om tycker att det blir brusiga signaler till hästen av att bara låta underskänkeln ligga lätt intill så undrar jag om det inte finns en hel del brus i sitsen i övrigt också, som behöver åtgärdas istället för att säga att "min häst är si och så". Bara en fundering....

I övrigt tycker jag att det låter som en idealvärld om man aldrig behöver använda underskänkeln. För det finns väl knappast någon häst som aldrig någonsin hamnar på dubbla spår, skuter ut en bog eller behöver mer energi? Då tycker jag att denna idealvärld låter lite för bra för att vara sann. Om man anser sig ha gjort det för svårt för hästen om underskänkeln måste användas, så hur gör man då? Rider bara rakt fram tills hästen själv på ett mirakulöst sätt rättat till problemet? Eller ?

Intressant inlägg.

Nu var det ett KL så jag vet inte om du riktar dig till mig, men jag kanske kan svara ändå. Jag är ju ändå i farten. :D

Varför skulle det direkt betyda att det blir mindre brus i sitsen, för att ryttaren rider med undersk mot sidorna? Jag tror inte det löser några problem det heller. Ryttaren behöver ju jobba med sin sits vilken stil den nu än väljer att jobba utifrån.

Jag tror absolut att alla som väljer att rida på ett annat sätt får öva för att få till det. Jag tror absolut inte att det bara är att sätta sig i en 'ny' sits och så blir allt så himlans mycket bättre. För mig har detta sättet att sitta fått mig att fokusera mer på min sits. Sen har jag en underbar tränare som förklarar massa så jag förstår och kan även känna skillnad när jag rider. Jag har inte tidigare upplevt sån stor skillnad till det bättre i min tidigare ridning på så kort tid. Jag kan räkna upp många fler fördelar det har gett mig - men det betyder inte att det behöver bli så för alla. Jag höll på att ge upp i början - för det var så svårt att förstå och acceptera. Jag ville ju rida på mitt sätt som jag var van och jag svor och fuskred ibland så som jag gjort tidigare, men jag tänkte oxå på att jag måste ändå ge det en chans. Nu börjar jag verkligen se fördelarna. Jag försöker inte få någon annan att rida som jag, utan jag bara säger vad jag har upplevt.

Jag tror inte att det egentligen har att göra med ridstil utan snarare med ryttaren och tränaren att göra. Alla ryttare är olika, och jag är glad att detta sättet att ge sig på ridning finns, för det funkar så väldans mycket bättre för mig än tidigare sätt jag provat. Det behöver inte betyda att andra sätt är sämre, det kan vara så enkelt bara att jag hittat en tränare som jag klickar med.

Ja, det kanske är en idealvärld. Men varför inte sikta mot stjärnorna? Jag är itne rädd att prova iaf. :laugh:

Om man anser sig ha gjort det för svårt för hästen om underskänkeln måste användas, så hur gör man då? Rider bara rakt fram tills hästen själv på ett mirakulöst sätt rättat till problemet?
Genom att bygga upp rörelser på ett för hästen (och ryttaren) pedagogiskt sätt där rörelsen blir mer och mer koncentrerad kommer hästen att tillslut göra rätt. Hmm, jag vet inte hur jag ska förklara. Om målet är galoppiruette, så kommer första övningen vara att i skritt göra typ volt tillbaka (mycket förenklat skrivet). Detta görs då utan underskänkeln.
Min häst kan många olika övningar utantill, han kan tänka själv. Han vet lite i förväg vad som komma skall och på det viset behöver jag inte göra så mycket. Jag bara visar honom vägen och han gör själv övningen. Vi har många olika övningar/vägar som vi jobbar med. Det är som att han säger: "aha, var det denna vi skulle göra?" och jag svarar ja eller nej - typ. Det blir mer som att vi kommer överens om vad det är vi ska göra.

En del tycker det är galet att låta hästen 'förekomma' ryttaren, det är ju ryttaren som skall bestämma. Jag är av en annan åsikt. Jag gillar att min häst är med och i leken, både jag och han tycker det är roligare så. Han är mycket smart och han blir mer fokuserad om jag förväntar mig att han ska tänka. Vi har olika ställen där vi övar olika saker. Han vet vad som förväntas på de olika ställena och vill alltid göra sitt bästa. Han hittar koncentration när han vet att en övning är på g. Det är inte så enkelt att skriva med få ord, men kanske på ett ungefär du fattar hur jag menar? fråga annars :)
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Fast är du verkligen mjuk o följsam i höfterna när benen spretar rätt ut?

För övrigt undrar jag över hur du korrigerar hästen när den hamnar på 2 spår eller skjuter ut en bog? Tankeöverföring lär knappast hjälpa.
Menar inte att låta "vass" nu, utan är bara fundersam.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Ja, jag sa ju att det var trevligt att du inte var i obalans oxå. Såg du inte det?

Jag har inte någon ton alls i mitt svar, den har du tolkat in. Det är skriven text, och därmed mycket svår att höra nyanser i. Jag även avslutade mitt inlägg med en glad liten gumma - så att det skulle vara tydligt att jag inte var fientligt inställd.

Jag ber om ursäkt för att jag varit luddig och skrivit att jag står på tå. Naturligtvis har jag stigbygeln under den bredaste delen bakom tårna, trampdynan kanske vi kan kalla det? Du kallar det fotbladet. Jag har för mig att alla ridstilar har stigbygeln där, inte bara dressyrryttare. Jag har ridit både galoppörer och fälttävlanshästar och dressyrhästar och hopphästar och då har jag inte fått höra att jag ska ha foten på något annat sätt, så jag tror inte det är unikt alls. Jag trodde att det var självklart att "tån" skulle tolkas på det viset - men jag hade fel. Jag tänkte inte på att jag måsta precisera alla små detaljer som beskrivningen av exakt var på foten jag har stigbygeln, för att bli accepterad. Jag på något vis trodde det var självklart att vi alla hade stigbygeln på 'trampdyndan' (fotbladet vet jag inte var det är på foten). Du kan ju nästa gång du läser något du upplever otydligt (som ex att jag skrev tån) kanske fråga: "hur menar du? Var exakt under foten har du din stigbygel? Kan du precisera?" Istället för att anta något avvikande. Då skulle det bli mycket trevligare.

Klart att jag kan fundera över om jag kan tänka om när det gäller skänkeln. Jag bara förstår inte varför det är så viktigt för dig att jag gör det.


Läs igen så ser du din egen aggressiva eller kanske snarare försvarsinställlda underton.......Det är ju inte viktigt för mej hur du rider men kanske för din häst och er gemensamma utveckling. Den tar nog inte skada av dina tår rätt ut, men troligen skulle den trivas bättre med skänkeln som en mjuk kram som svea så bra beskrev det.

Men alla måste göra sina egna resor och om ett par år på samma forum kanske du tillhör dem som kommer att skriva om en bra underskänkel, vem vet:idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

*kl* Intressant att ingen av de som använder sig av ridstilen väljer att bemöta Sveas otroligt välinformerade inlägg om varför och hur?
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Ja jag väntade faktiskt med intresse på kommentarer ang det, eftersom jag själv är imponerad av sveas historiska kunskaper och tycker att det var ett mycket tänkvärt inlägg.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Nej, jag förstår inte hur du menar. Vill ändå passa på att tacka för att du tar dig tid att försöka förklara, hoppas du fortsätter!
Jag skulle nämligen vilja veta lite mer konkret hur du/ni gör när hästen t.ex hamnar på 2 spår av någon anledning, eller om hästen blir lite förböjd osv. Jag bryr mig inte om så svåra saker som piruetter o.dyl. Just nu rider jag unghäst själv o jag är mer intresserad av hur du/ni löser det hela utifrån grundridningens perspektiv. Alltså hjälpgivning osv. Att bara säga att man ger hästen pedagogiska övningar eller att man identifierar probelemet säger mig ingenting, egentligen.
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Även jag är impad av Sveas kunskaper o den historik hon återger.

Tack Svea!:bow:
 
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Jag orkar inte hänga med när det blir för bråkigt men vad är frågan egenligen, känns som om den vritits till...

beroende på häst kropp och sadel så kommer skänkeln av sig själv hamna någonstans

en burkig häst och lång ryttare gör att det inte blir en naturlig kontakt utan möjligen uppe vid knävecket

fel stöd i sadeln man hamnar i stolsits

osv osv

Ändrar man något med kroppen skapar det spännig och man blri mindre genomsläpplig, oavsett om man anses sitta rätt eller anses sitta fel

Min häst har varit hysterisk känlsig för underskänkeln, men det har itne varit ett problem för jag håller den still och han är burkig och jag är lång

En tränare på en clinic sa att en sådan häst skulle vänjas vid skänkeln - och en tanke är att det kan vara ett sätt att komma undan att reagera fel på skänkeln

Jag upplever det dock så att min häst inte var redo för den förrän han var befäst i pilbågen

men det finns hundra sätt

Jag tror inte att det är bra med en onaturlig skänkelhållning - man behöver en sadel som ger stöd - då börjar det hända grejjor och först då kan man inverka vettigt
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag undrar en del över HUR man ska göra. Vi byter galopp i språnget åt vårt lätta håll utan precison men åt vårt svåra håll blir det...
Svar
8
· Visningar
5 551
Träning Okej, jag provar göra en ridtråd, och är väldigt glad om den kan hållas 'rumsren'! =) Problemet är enkelt egentligen, den teoretiska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 636
Senast: ako
·
Western Förut så fanns det en tråd på g.gnägg (tror jag det var) ang westernridning och vi drog in på hur man gör ett stopp. Jag menade på...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 955
Senast: Ticka
·
B
Ridning När man försöker skapa en "ny ridkonst" gnm att slänga skit på andra! Det skiljer knappt ngt mot den "klassiska" dressyren! Förklara ett...
2
Svar
39
· Visningar
3 942
Senast: Uddi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp