08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

kl

Vår uppdatering är att jag har ridit Calle i 2v, han har varit fin och det har varit skönt att få igång kroppen på honom igen.
Nu i helgen har vi fått ett bakslag.. Han brallade loss i hagen och drog en sko -och givetvis den på den skadade hoven och en sån vridning/ryck i de skadade ligamenten var inte direkt hjälpsamt...
Halt såklart. Inte jättemycket men det är sådär som det varit hela tiden när han varit dålig. Lite nickig och ojämn i högervarvet -bättre till vänster (vilket gör att jag inte tror på enbart ömhet). Hovis kommer imorgon och slår på skon, hoppas att det hjälper till att stabilisera upp hoven igen så att inte 4 mån konvalecens är slängda i sjön.
Men såhär ömtåligt är det alltså, ett feltramp/vrickning/tappsko sätter oss på ruta 1 om man har otur.

pic_53425fc59606ee6c7b8b088e.jpg
 
Sv: 08:0rna del 8

Tråkigt, läste om det i en annan tråd...

Får man fråga vad du ska göra om han dragit upp det igen?

Gabby_Ossi Kommer inte ihåg honom men han såg ju fin ut :) Kul med placering ;).

Hur går det med Marlin, han vilar fortfarande?
 
Sv: 08:0rna del 8

Tråkigt, läste om det i en annan tråd...

Får man fråga vad du ska göra om han dragit upp det igen?

Det vet jag inte. Får se om detta går över nu (om jag har sån tur att det går över när han får skon igen) eller om det faktiskt är så att han dragit upp det helt. Och ja, ska han vila 4 mån till då? Och sen dra upp det med en tappsko/snedtramp igen...?... det vet jag inte.
 
Sv: 08:0rna del 8

Hoppade lite hemma idag, först en övning med en bom före och en bom efter hindret och sedan när vi höjde rullade vi in bommarna eftersom det kändes som hon tyckte det blev lite svårt att hålla ordning på alla avstånd och så hoppade vi ett räcke som det var bara. Mätte efteråt och jag trodde det var typ 1,20 men det var visst 1,30! :)

10003360_10152374486030948_3673927763970095231_n.jpg


Duktig brunfjun :love:
 
Sv: 08:0rna del 8

Oj, ja det var inte illa :)

Då känns 120 inte så avlägset då i maj-juni :)

Vi har också hoppat men hopptränat för tränare :) Jag har inte hoppat så mycket tidigare så jag vill gärna ha en tränare med så jag inte gör nåt tokigt ;)

Lite bilder :)
bom_53483cc5e087c31f9cd225fc.jpg


hogre_53483cc82a6b227883dfcb99.jpg


hogt_53483ccc2a6b22580f6bfbd0.jpg


utanfor_53483ccd9606ee4066823564.jpg
 
Sv: 08:0rna del 8

Tycker det har gått jättemycket framåt för er!:) Bra övningar fick ni göra också, jag gillar skänkelvikning-framåt-skänkelvikning för då måste hästen ju trampa in under sig o så fort den släpper ryggen gör man om. Den troliga anledningen till att du har problem med högerfattningen är att du viker dig rätt mycket i vänster sidan i båda varven. I höger varv hade jag provat att titta ut mot väggen i fattningen för att få fram höger höft. I vänster varv likadant faktiskt för du måste bli rakare där.

Sen har jag ett hett tips på hur du ska komma ned i sadeln o bli stadigare men det tar tid!:D Sätt ett handtag, typ två st sporremmar eller dyligt, i småringarna i fram o rid i dressyrsadeln även ute i skogen. Låt honom trava på bara o håll dig i handtaget o koncentrera dig på att sitta djuuuupt. En dag kommer du bara få en AHA-upplevelse, I promise!;) Men det kan ta tid som sagt o kräver att du rider ofta ofta i dressyrsadeln.
 
Sv: 08:0rna del 8

Tyckte det såg trevligt ut! Lite mer galoppjobb så blir det riktigt bra sen.

Till morvan, Olina, Mitrolle: Vad det ser bra ut i hoppningen för er allihop! Kul!:)

mooi: Vad tråkigt med Calle, hoppas nu verkligen att det inte gått upp igen.

kl

Jag har varit i Belgien på kortsemester!:) Var onsd-mån på Z-touren hopptävlingar på Stuteri Zangersheide. Herregud vilket ställe! Har aldrig sett en så stor privatanläggning nånsin, hur många banor som helst med fibersand, rättare sagt 3 på 3 framhoppningar och dessutom en jättestor gräsbana där man fick lov att träna, dvs hoppa clearround om man ville! Tävlingarna var förstås av högsta klass men det fanns klasser från 110-120 också och det var helt fantastiskt att se för banorna var ju betydligt lättare än en vanlig lokaltävling i Sverige. Men det fick jag snart en förklaring på för jag överdriver inte när jag säger att det verkade som många ryttare som tävlade de höjderna kom direkt från en ridskola! Härligt att få rida på så fina tävlingar trots att man inte är proffs, jag ska banne mig skrapa ihop pengar till nästa år så Lilla Svarta o jag får tävla så en gång i vårt liv!
 
Sv: 08:0rna del 8

Fina! :)

Jag skriver inte så mycket i tråden men läser flitigt. Tyvärr har jag haft en riktigt dryg vinter/vår med en bilhåleinflamation som vägrat ge med sig, inne på tionde veckan nu! :wtf: Men ser iaf lite ljus i tunneln... Hästen har ändå hållits igång minst 4 dagar i veckan med hjälp av vänner och mig själv de dagarna jag känt mig tillräckligt bra, tur att jag har världens snällaste häst så jag vågar släppa upp vem som helst :D

Vet inte om jag visat den här filmen? Från en hoppträning i början av mars, detta är under uppvärmningen. Senare fick jag avbryta pga yrsel... :cautious:
http://youtu.be/dxahT1VDfjQ

Film från tävling fyra dagar senare med inlånad pilot, hon har aldrig ridit honom tidigare. De hoppade 105 och 110 och nollade båda :)
105: http://youtu.be/80b3vuuqSvY
110: http://youtu.be/dOTU7EmM7_E

Helgen efter kände jag mig bättre och var gör man då? Efteranmäler till tävling :p Hoppade 110 och 120 och nollade båda, kändes verkligen lekande lätt! Tyvärr ingen film från 110 och de tre sista sprången från 120 är inte med pga fullt minne.
http://youtu.be/xDb9Ad6XE8U

Tävlingen efter borde jag nog egentligen skippat... Jag var inte tillräckligt frisk för att reda ut det ordentligt :( Min häst blir lätt mötesskygg när det är trångt och rörigt vilket det blev lite extra av på just den här tävlingen, när det var 5 min kvar till första start hade jag fortfarande inte kunnat trava ett varv runt framhoppningen utan att han hoppade/kastade sig/lättade, både hästar och människor blir köttätande. Superspänd häst och ofokuserad ryttare... Way to go!
Filmen är från andra klassen, kändes inte som samma häst som tävlingen innan :( Inte framme, skyggar, korsgalopp och där satt jag!
http://youtu.be/x11s3SFEKl4

Nåväl, bryt ihop och kom igen! Han har känt och sett superfin ut sedan dess och imorgon blir det tävling igen!
 
Sv: 08:0rna del 8

Då var vår debut avklarad. Jag och ostartade Deimion gav oss ut i en MSVC1 och vi kan inte vara annat än oerhört glada för dessa poäng :D
 
Sv: 08:0rna del 8

Vilken härlig kortsemester det låter som :) Jag ska till Istanbul på en kortsemester snart men det kommer inte ha något med hästar att göra ;)

Deimion Grattis till debuten! :)

Equilina Fin häst ändå :) Lycka till imorgon :)!
 
Sv: 08:0rna del 8

grattis! Fina poäng -vad blev det för procent? :)

kl

Calle idag. Hm, han är rätt laddad. Bockningarna han kan göra är inte att leka med ska jag säga :nailbiting: Ska försöka ta lite snyggare bilder nån dag när det är fint väder och jag har nån som kan hjälpa mig att hålla dem. Tillsvidare är det suddiga ridhusbilder på Muppson.

Kan tillägga att han är ok igen, blev bättre direkt när han fick på skon.

dsc_0124_534963b9ddf2b33ad3eb72cd.jpg


dsc_0012_534963ae9606ee6f3f23ede8.jpg


dsc_0044_534963b0e087c36d9f44650c.jpg


dsc_0118_534963b39606ee17fec0f6af.jpg


dsc_0158_5349639cddf2b33a09b87d36.jpg
 
Sv: 08:0rna del 8

Grattis! Det var modigt gjort tycker jag! Jätteroligt :)


mooi, bockningar? Jag tyckte jag läste något om tanthäst någonstans förut ;) ?
 
Sv: 08:0rna del 8

mooi, bockningar? Jag tyckte jag läste något om tanthäst någonstans förut ;) ?

hm jaa, han är en tanthäst...oftast... Sedan KAN han bli "luftburen", det händer dock sällan när man sitter på (3ggr sedan vi köpte honom) :sneaky:
 
Sv: 08:0rna del 8

Tack så mycket allihopa!!
Efter ett lite överladdat travprogram (läs ryttare ridandes på spatserande vilddjur) så landade vi på 63,5%. Skolorna existerade knappast (4,5 och 5or på dem) samt att halten inte blev markerad innan ryggningen (4,5)

Vi snittar dock på 66,65 % i galoppen med hela tre 8or, för övrigt mest 6,5 och 7 rakt igenom. Nu ska det bli fokus på att sätta traven också
 
Sv: 08:0rna del 8

Vad roligt att det går bra för så många här :)

Själv roar vi oss med att gå på promenader för hand och står i sjukhage :arghh:

Är nu 2 1/2 vecka sedan Lusebus var halt när han kom in från hagen.
Efter kyla med duschslang 1 timme 2 ggr om dagen och direkt i sjukhage så har vetrinär med hjälp av UL konstaterat en blödning i förstärkningsbanden till djupaböjsenan...

Min fina fina häst som var så härligt på G och gjort så stora framsteg... :arghh:

Nu ska han skrittas (gör det för hand dör han är lugnare då än när jag sitter på) resten av denna sesongen och sen får han gå på bete i sommar och sättas igång försiktigt i höst.

Det var en liten blödning och jag kanske sätter honom på en overkill lång konvalescens, men eftersom han är sååå stor så tar jag hellre det fööör lugnt än sätter igång honom för tidigt och får ett bakslag.
 
Sv: 08:0rna del 8

Men så himla tråkigt!
Tycker du tänker rätt som planerar en ordentlig konvalescens. Hellre safe than sorry!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 728
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 317
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 837
Senast: bollen__
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp