Bukefalos 28 år!

Alla former av dating, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där är intressant att du tar upp, jag har inte ens tänkt på det. Men från vad jag har förstått från mina utländska vänner (som bor och verkar utomlands) så ser dejtingscenen annorlunda ut. Troligtvis på grund av att könsroller är mycket starkare i många andra länder än vad det är i Sverige idag. Min vän från Texas har berättat att det är väldigt traditionellt där, där männen bjuder ut och betalar osv.
På så sätt kan det absolut skilja sig en del men jag tror inte det skiljer sig enormt mycket i hur självaste matchningen mellan personer till. Sedan reglerna för hur en dejt osv är kan nog vara mer kulturellt betonat men USA mot Sverige är inte direkt som skillnaden mellan frigjord kvinnlig sexualitet och arrangerade äktenskap.
 
Fast hur vet du det?
Flera av oss påpekar ju hela tiden att vi inte alls kan välja och vraka och att det är svårt. Varför tar du inte in det? Alla vi i tråden som säger att inkorgen gapar tom - är vi blinda då? Samtidigt som vissa killkompisar får massa Mail och svar.
Du skriver själv att du fick fler matches än hero? Hur får du det till att din inkorg gapar tom?
 
Hero lägger nog ner rätt mycket tid på tinder och är även drivande mot att få till just dejts, om du skulle lägga ner lika mycket tid och vara lika drivande så skulle du antagligen få till mångfaldigt fler dejts än vad han skulle få också.
Just nu lägger jag ingen tid alls, för jag är i en lycklig relation, men det fanns en period där jag var mycket aktiv och verkligen ville träffa någon - det var det som resulterade i en dejt. Jag var sån som gärna snabbt träffades på dejt så mina krav på konversation var inte stora. Fick ett antal dejter på nätdejtingsidor dock, men där spelar ju presentation större roll än bilder på så väl män som kvinnor. Så nej, jag håller inte med. Trots att jag nog räknas som ”smal och vältränad” och i ”barnafödande ålder” och tycker själv att jag ser okej ut, faller sällan för ”normsnygga” och allt för prydliga män så var det knappast en lång rad med friare på tinder.
 
Att man får en match betyder inte att man får kontakt vilket flera redan skrivit om.
Nej givetvis inte men det är ändå stor skillnad på inkorgen gapar tom och att få många matches. Får man match så skriv, får du inga svar och blir avmatchad, ja då är din inbox tom.
 
Just nu lägger jag ingen tid alls, för jag är i en lycklig relation, men det fanns en period där jag var mycket aktiv och verkligen ville träffa någon - det var det som resulterade i en dejt. Jag var sån som gärna snabbt träffades på dejt så mina krav på konversation var inte stora. Fick ett antal dejter på nätdejtingsidor dock, men där spelar ju presentation större roll än bilder på så väl män som kvinnor. Så nej, jag håller inte med. Trots att jag nog räknas som ”smal och vältränad” och i ”barnafödande ålder” och tycker själv att jag ser okej ut, faller sällan för ”normsnygga” och allt för prydliga män så var det knappast en lång rad med friare på tinder.

Så din inbox gapade tom på diverse nätdejtingsidor men du fick till dejter? Låter ganska märkligt.
 
Nej givetvis inte men det är ändå stor skillnad på inkorgen gapar tom och att få många matches. Får man match så skriv, får du inga svar och blir avmatchad, ja då är din inbox tom.
... och det är ju flera som skrivit att de får inga svar när det skrivit, trots match. Hur kan du ha missat det? :confused:
 
... och det är ju flera som skrivit att de får inga svar när det skrivit, trots match. Hur kan du ha missat det? :confused:
Det är lite svårt att veta om det betyder att man faktiskt inte får några svar eller inte så många som man själv önskar att man skulle få. Sedan är det fortfarande så att det blir svårt att jämföra med hur det är för motsatt kön vilket då skulle bli det intressanta.
 
Sedan är det fortfarande så att det blir svårt att jämföra med hur det är för motsatt kön vilket då skulle bli det intressanta.

Jag tror att man behöver stora mängder data för att kunna göra generaliseringar mellan könen, så det blir lite missvisande i tråden när man pratar om @Hero s dejtingliv gentemot vårat. Det blir inga relevanta slutsatser på det som säger något alls om könen.

Så med tanke på att vi inte har tillgång till den här statistiken i Sverige, så kanske vi helt enkelt kan lägga diskussionen om män/kvinnor på hyllan tillsvidare? :) Om någon hittar svensk forskning så kan vi ju ta upp den igen.
 
Jag tror att man behöver stora mängder data för att kunna göra generaliseringar mellan könen, så det blir lite missvisande i tråden när man pratar om @Hero s dejtingliv gentemot vårat. Det blir inga relevanta slutsatser på det som säger något alls om könen.

Så med tanke på att vi inte har tillgång till den här statistiken i Sverige, så kanske vi helt enkelt kan lägga diskussionen om män/kvinnor på hyllan tillsvidare? :) Om någon hittar svensk forskning så kan vi ju ta upp den igen.

Tittar man i Sverige på det man hitttar så pekar det åt samma håll som statistik från andra länder så det finns ingen direkt anledning att tro att sverige skulle vara något unikt specialfall där allt är helt annorlunda:

http://blog.se.happypancake.com/konsroller-inom-natdejting-vi-har-svaren
http://www.aftonbladet.se/wendela/relationer/article18664577.ab

Från andra länken:
"– I undersökningen beskrev kvinnorna att när de valde så handlade det om att sortera bland alla svar de fick på nätdejtingsajter, medan männen inte alls hade sorteringsproblem utan var de som skickade ut meddelanden – vilket visar vem som är aktiv part. Kvinnan får en massa förslag från friare, och så är det hennes huvudbry vem hon ska välja."
 
Tittar man i Sverige på det man hitttar så pekar det åt samma håll som statistik från andra länder så det finns ingen direkt anledning att tro att sverige skulle vara något unikt specialfall där allt är helt annorlunda:

http://blog.se.happypancake.com/konsroller-inom-natdejting-vi-har-svaren

Sverige ÄR ett unikt specialfall på väldigt många sätt om man jämför oss globalt :p I synnerhet gällande könsroller. Att vi fortfarande har könsroller som visar sig i dejtinglivet behöver inte betyda att de är lika framträdande, eller likadana, som i andra länder.
 
Det känns så otroligt tomt att ha pussat hej då till min "vän" igår.. efter att ha umgåtts typ 24 timmar om dygnet så kommer det dröja ungefär två månader innan vi kan umgås en helg. Nu är det tillbaka till det vanliga ensamma livet utan kramar och mys :(
 
Sverige ÄR ett unikt specialfall på väldigt många sätt om man jämför oss globalt :p I synnerhet gällande könsroller. Att vi fortfarande har könsroller som visar sig i dejtinglivet behöver inte betyda att de är lika framträdande, eller likadana, som i andra länder.
Och trots det så verkar det som finnas falla i linje med det som finns från andra länder plus att kvinnornas egna tankar var mer av att välja snarare än att kontakta (uppdaterade min post med citat och en till länk).
 
@Hero
du skriver att du tränar mycket? varför hittar du ingen tjej på gymmet? De borde ju vara smala och vältränade?

Jo, jag gymmar 3 gånger i veckan. Det är en myt att alla som går på gym är smala och vältränade. Det är lika blandat där som ute på stan upplever jag det. Förrutom några fler biffiga killar.
Nästan inga tjejer hänger ute bland fria vikterna och maskinerna. Dom går på pass, yoga, bodybump osv osv.
Google:ade lite på det där med att ragga på gymmet och det är ingen bra grej. De flesta är där för att träna och fokusera på träningen, man vill ej bli raggad på när man är svettig osv. Tror de flesta tjejer skulle tycka de va jobbigt med killar som kommer fram när dom pumpar.
 
Och trots det så verkar det som finnas falla i linje med det som finns från andra länder plus att kvinnornas egna tankar var mer av att välja snarare än att kontakta (uppdaterade min post med citat och en till länk).

Själv känner jag inte alls igen mig i statistiken. Men även om vi skulle utgå ifrån att den är 100% sann, vi kan leka med den tanken, varför är den så oerhört intressant? Varför är det intressantare att envist hävda könsroller sida efter sida i den här tråden, än att välja att lägga sitt fokus på individer?
 
Själv känner jag inte alls igen mig i statistiken. Men även om vi skulle utgå ifrån att den är 100% sann, vi kan leka med den tanken, varför är den så oerhört intressant? Varför är det intressantare att envist hävda könsroller sida efter sida i den här tråden, än att välja att lägga sitt fokus på individer?
Jag vet inte, varför är det så intressant att hävda könsroller och liknande i andra sammanhang? Antagligen för att man ska kunna reflektera över sitt eget och andras beteenden och hur dessa påverkar en själv, även vad man kan göra själv för att förändra dessa könsroller.

Man kan även fråga sig varför det är så oerhört intressant att hävda att det INTE är så när mycket pekar på det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
7 119
Senast: Ajda
·
Relationer Liksom ensam mamma söker, Bachelor och annan multi-dating. Varför köra denna kränkande urvalsmetod. Typ jag dejtar er alla samtidigt och...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
11 634
Senast: MJLee
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
12 558
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
2 915
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp