Bukefalos 28 år!

Beach 2015, del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, idag har jag tjänat kosing :p Hittade en plånbok när jag var ute och gick och tog hem den för att hitta ägaren. Fick tag på mamman och hon kom nyss för att hämta den. Som belöning fick jag en tjuga men jag sa att jag inte ville ha något men hon praktiskt taget tvingade sedeln i handen på mig och sa att jag kunde köpa en glass för pengarna. Det kommer jag som alla förstår inte göra men jag lägger den till mitt sparkonto, har bestämt att spara alla sedlar jag får tills de växer till en fin liten hög. Denna sparmetod går sakta när man bara betalar med kort men innehåller pengar från typ födelsedagar och jul och så. Fick tömma det kuvertet efter jul när pengarna tog slut så nu har jag börjat om igen. Skönt ändå att ha gjort någon glad :)
 
@Qelina Du mår inte bra, din kropp mår inte bra, ditt psyke mår inte bra. Du behöver hjälp. nu. Du kan inte se objektivt på dig själv för då hade du lagt in dig själv frivilligt för längesen. Alla runt dig säger att du är för sjuk, för mager, tror du att alla har fel?

Vad är du utan sjukdomen? Vem är qelina när hon inte är sjuk? Vad gör du om dagarna? Förutom att promenera? Jag tror att du skulle må så mycket bättre om du hade någon sysselsättning under dagarna, klart som faan du mår dåligt när du har 24 timmar om dygnet att fundera på det!

Det känns som att din identitet sitter i anorexin, men visst är du mer än din sjukdom?

(jag inser att vissa saker låter hårda, men jag tror du förstår att jag inte skriver detta för att var elak)
 
The Book:

img_0131_55425103e087c34b6484f951.jpg


Tyckte det var viktigt att köpa en FIN bok, för det är så roligt att skriva i fina böcker - och det motiverar i alla fall mig till att faktiskt göra det varje dag. Skriver alltid med svart bläckpenna, ingen annan penna duger :p

Delar med mig av dagens blad på hur det är upplagt, det är upplagt likadant varje dag - men står förstås olika. När dagen är slut är den välfylld! Skriver under framför allt "känsla"-delen då och då under dagen. "Sova" är en ungefärlig tid när jag somnat, det fyller jag i när jag vaknat dagen därpå. Vakna-tiden innehåller även en liten kommentar om hur jag sovit :)

Lunchen innehöll även en macka och några sugar snaps, det har jag dock inte hunnit fylla i än :p Resten fyller jag i under dagen :idea:
img_0132_554251052a6b2273c2ec7f47.jpg

Vilken fin bok och vad peppande och positivt att föra dagbok så!
 
@Qelina Du mår inte bra, din kropp mår inte bra, ditt psyke mår inte bra. Du behöver hjälp. nu. Du kan inte se objektivt på dig själv för då hade du lagt in dig själv frivilligt för längesen. Alla runt dig säger att du är för sjuk, för mager, tror du att alla har fel?

Vad är du utan sjukdomen? Vem är qelina när hon inte är sjuk? Vad gör du om dagarna? Förutom att promenera? Jag tror att du skulle må så mycket bättre om du hade någon sysselsättning under dagarna, klart som faan du mår dåligt när du har 24 timmar om dygnet att fundera på det!

Det känns som att din identitet sitter i anorexin, men visst är du mer än din sjukdom?

(jag inser att vissa saker låter hårda, men jag tror du förstår att jag inte skriver detta för att var elak)

Utan sjukdomen och även nu är jag tjejen som älskar att rida och tjejen som älskar att promenera med sin hund och träna med hunden och tjejen som vill ha en till hund, troligtvis en border collie. Jag skulle vilja jobba som psykolog men också vara hundinstruktör på sidan av och kanske skriva lite texter någon gång ibland till någon tidning för att använda min journalistutbildning.

Jag gillar att träna och vara ute och röra på mig men jag gillar också att läsa och att skriva och att följa serier. Någon gång i livet ska jag skriva en bok.

Jag vill umgås med vänner men inte för mycket eller för länge för det är för ansträngande för mig. Aspergern gör att det går åt väldigt mycket energi av mig i sociala sammanhang men jag har vissa kompisar jag klarar att umgås med lite längre och vissa jag bara träffar kortare stunder. Jag tycker om att träffa mina föräldrar, min bror och min släkt och jag älskar att promenera även på ett frisk sätt. Jag gillar att lyssna på podradio och att baka mitt egna bröd, men jag gillar inte att laga mat.

Jag har haft sysselsättning i ett helt år nu, jag har ju pluggat journalistik (snart klar) och samtidigt har jag gått hundkurser och jag lägger mycket tid på hundens träning och nu är det tävlingssäsong så jag ska tävla både imorgon och söndag och sen nästa söndag. Nästa vecka börjar jag även som medryttare. Och så försöker jag hitta en fodervärd till min häst så det är fullt upp och stressande och just den stressen mår jag inte bra av.

Det är mycket i mitt liv som inte handlar om anorexin, jag har hållit den borta från mitt liv och vården så mycket jag kunnat och också hållit den borta från mina föräldrar så jag fick en chock igår när de på psyk helt plötsligt ville väga mig, ta blodtryck och puls och allt det där. Jag har verkligen inte tänkt att det är någon fara så jag blev förvånad när det blev en så stor grej av det hela.
 
@Qelina vad skönt att höra! Ofta tar anorexin över (iaf i denna tråden) och då kan det vara bra att faktiskt se att anorexin inte är du, du är ju en himla massa annat!:)

Just nu är anorexin ett hinder som du måste övervinna för att kunna göra alla de härliga sakerna du vill göra. Jag tänker lite på Mora träsks låt - tigerjakten! På nåt sätt ska du övervinna ditt hinder, sen kan lösningen vara oväntad, men igenom ska du!
 
Testade att träna lite intervallträning i tisdags på en löparbana (400m). Växlade mellan jogging/löpning och löpning/snabbare löpning. Testade mest för att se vad jag egentligen klarade av. Tyvärr fick jag känslan av att det nog dröjer ett rätt bra tag till innan jag beger mig ut i spåret och börjar löpträna igen. Har problem att när jag fått upp pulsen och behöver ta djupare andetag så fungerar det ej utan det trycker över bröstryggen och gör ont i varje andetag man tar så man nästan börjar hyperventilera för att man inte får tillräckligt med luft. Nu har det ju även börjat komma pollen som inte gör saken bättre. Så det blev ett lättare styrkepass igår för magen och lite stretching. Har fortfarande ont i ryggen sen tisdagen och värktabletterna har inte hjälpt så mycket som de brukar. Så får nog helt enkelt ta det lite lugnare tills det onda lägger sig igen. Alltid jobbigt när det blir motgångar och man måste planera om vad man hade tänkt göra.

Om två veckor är det även dags att gå till den nya sjukgymnasten. Detta besök har jag väntat på sen jag var på röntgen, alltså sex veckor sedan. Hoppas verkligen att det blir något bra av detta besök, annars söker jag nog hjälp från annat håll.
 
@Qelina - det finns väl inte så mycket att säga egentligen. Vården vill att du läggs in pga farligt lågt blodtryck. Din pappa har precis haft ett allvarligt samtal med dig då han märkt hur det gått utför på senaste. Folk här är på riktigt oroliga för dig, men du har bestämt dig för att inte läggas in. Inte äta mer, inte gå mindre. Det här kommer gå riktigt illa Qelina! Du har så mycket framför dig, så mycket roliga grejer, men de kommer aldrig bli verklighet om du fortsätter pp det spåret du är inne på nu. Som sagt, vet inte om det finns mer att säga. Förstår att det är jättesvårt för dig dock:( Kram!

---------------

30 min yoga i morse, hann ju bara halva pass 2 igår så gjorde om det idag:) Blir nog inget mer pass idag, ska vila lite nu, sen har vi en ganska lång men rolig kväll framför oss här på cafet, ayurvedisk currynight med livemusik! Så ett par olika curry, härligt chaite och indiska små kakor och liveband:)
 
Testade att träna lite intervallträning i tisdags på en löparbana (400m). Växlade mellan jogging/löpning och löpning/snabbare löpning. Testade mest för att se vad jag egentligen klarade av. Tyvärr fick jag känslan av att det nog dröjer ett rätt bra tag till innan jag beger mig ut i spåret och börjar löpträna igen. Har problem att när jag fått upp pulsen och behöver ta djupare andetag så fungerar det ej utan det trycker över bröstryggen och gör ont i varje andetag man tar så man nästan börjar hyperventilera för att man inte får tillräckligt med luft. Nu har det ju även börjat komma pollen som inte gör saken bättre. Så det blev ett lättare styrkepass igår för magen och lite stretching. Har fortfarande ont i ryggen sen tisdagen och värktabletterna har inte hjälpt så mycket som de brukar. Så får nog helt enkelt ta det lite lugnare tills det onda lägger sig igen. Alltid jobbigt när det blir motgångar och man måste planera om vad man hade tänkt göra.

Om två veckor är det även dags att gå till den nya sjukgymnasten. Detta besök har jag väntat på sen jag var på röntgen, alltså sex veckor sedan. Hoppas verkligen att det blir något bra av detta besök, annars söker jag nog hjälp från annat håll.
Starkt jobbat att träna och vara aktiv trots motgångar! Du har säkert skrivit det tidigare, men vad är problem du har med ryggen?
 
För mig har det också känts lite tungt de senaste dagarna. Känner mig sjukt trött trots att jag har sovit bra. Gårddagens benpass krigade jag mig igenom och idag blir det ett lite lättare överkroppspass. Längtar efter att ta helg ikväll, då blir det att smaka på mina hembakade, mjuka chocolate chip cookies och B&J glass (standard :D). Sen blir det vila fram tills på måndag!
 
@Trollunge Det är väl det som är grejen lite, att jag inte tycker att det är så farligt som vården, mina föräldrar eller andra tycker. Jag KAN inte förstå eller ta in det. Tror det har att göra med att jag väger så pass mycket också, att jag inte kan vara fysiskt sjuk på den här vikten när jag vägt ca 11 kg mindre än nu. Då känns det som att den här vikten är väldigt hög. Högre än vad jag vill också. Men vi får se på måndag vad den läkaren säger, lämnade blodprov igår men vet inte om de analyserar blodprover på helgdagar? Någon som vet? Eventuellt kommer de i så fall ha blodprov för att se hur kroppen mår och så vet jag inte om de kommer ta vikt, puls, blodtryck och temp då också. Då får vi se hur kroppen mår. Förhoppningsvis är värdena bättre då.

Jag vill ju göra alla de roliga sakerna jag skrev om och tänker att jag kan göra det nu också. Egentligen vill jag ju gå ner mycket, mycket mer i vikt men har bestämt att jag inte får gå under en viss vikt för jag vill fortsätta träna och tävla med hunden och vara medryttare på ponnyn och ha en skön sommar.
 
För mig har det också känts lite tungt de senaste dagarna. Känner mig sjukt trött trots att jag har sovit bra. Gårddagens benpass krigade jag mig igenom och idag blir det ett lite lättare överkroppspass. Längtar efter att ta helg ikväll, då blir det att smaka på mina hembakade, mjuka chocolate chip cookies och B&J glass (standard :D). Sen blir det vila fram tills på måndag!
Låter välbehövligt med lite vila. Jag tycker ben är absolut tråkigast att träna, kanske för att det är så jobbigt :D
 
Dagens tävling avslutad! Gick väldigt dåligt. Jag och vovve är så samspelta och allt sitter perfekt när vi tränar och utanför planen men så fort vi kommer in på tävlingsplanen så är det som att något händer. Hunden blir helt annorlunda. Tror att det beror på att jag blir nervös och på att situationen är annorlunda. Och sen var det lite blött i marken och då vill vovven helst inte sitta så det var det som var problemet idag, vi hade lite sena sättanden för att han tvekade lite innan han gjorde det så det fick vi mycket avdrag på för det var många moment med sitt på tävlingsbanan. Det positiva är att vi i alla fall blev godkända så nu behövs bara ett till godkänt så blir vi uppflyttade till en högre klass! Har tävling på söndag också och hoppas det ska gå bättre då. Kommer bli djupt besviken om vi inte blir godkända så jag känner pressen och jag borde inte göra det för det gör mig bara nervös så att det går sämre. Får komma ihåg att jag har en till tävling nästa söndag också ifall det inte går nu på söndag.

Nu fryser jag ihjäl, har varit ute sen halv åtta och här är det kallt och ruggigt och nu ösregnar det också. Vi slapp regnet när vi tävlade i alla fall men måste ge mig ut i det nu på eftermiddagsrundan. Men mellanlandar hemma och slappar och ska äta lite.
 
Starkt jobbat att träna och vara aktiv trots motgångar! Du har säkert skrivit det tidigare, men vad är problem du har med ryggen?

Det är ingen som riktigt vet vad smärtan i bröstryggen beror på. Varken jag, läkarna eller sjukgymnasten. Det de iaf har kommit fram till på röntgen är att jag har skolios med riktning åt höger i övre delen av ryggraden och även skolios åt vänster nederst på ryggraden, samt rotation. Det är inte säkert, men detta kan vara en orsak till smärtan.

Var ute och gick en kort och rask promenad igår och tog även ett lättare styrkepass för magen. Även lite stretching för att mjuka upp kroppen. Annars blir denna dag relativt lugn förutom lite grillfest ikväll. ;)
 
Jag vill ju göra alla de roliga sakerna jag skrev om och tänker att jag kan göra det nu också. Egentligen vill jag ju gå ner mycket, mycket mer i vikt men har bestämt att jag inte får gå under en viss vikt för jag vill fortsätta träna och tävla med hunden och vara medryttare på ponnyn och ha en skön sommar.

Jag blir så ledsen när jag läser det där för när jag träffade dig sist var du väldigt underviktig, trots att du gömt dig i kläder och trots att du själv anser att du är stor. Första gången jag träffade dig var det ännu värre, du fanns knappt. Det kändes som att du skulle gå av som en kvist om jag råkade krama dig för hårt. Du är mindre än min lillasyster - och hon är en smal/normal åttaåring. Det är otäckt att du inte kan se dig själv som den du är, för du kan inte gå ned "mycket, mycket mer i vikt". Du kommer inte att överleva det.

Du tror att du är byggd på ett helt annat sätt än alla andra, men det är du inte. Du är precis som vem som helst. Det vill säga - du behöver mat för att leva, din kropp mår skit av sättet du behandlar den på och du tränar många gånger mer än vad du egentligen klarar. Precis som det hade varit för någon annan i din sits. Du har samma behov av mat som alla andra - din kropp behöver bränsle precis lika mycket som min kropp, eller snows kropp, eller tassetass eller cili.
 
Alltså. Jag har köpt så SJUKT mycket träningskläder idag :D :love:

Bland annat dessa:

142571178596635066.png


Analyserade även mitt löparsteg och fick svaret att jag har ett väldigt neutralt steg på vänster, men lätt pronation på höger. Provade ut ett par skor, var jättesugen på dessa:

141343221050132802.png


För de är sååå fina :love: Men dessvärre satt de inte alls bra på mig. Klämde åt strax ovanför tårna och hade alldeles för tjock hälkappa. Provade några andra också men de som satt absolut bäst var dessa:

142070415166027263.png


Alltså, det var som att gå på moln. Är helt förälskad :love: Kostar dock 1699:- och personalen beskrev dem som löparskornas Rolls Royce :angel: Men om de, eller kommande utgåvor, är lika bra i juli så ska jag nog köpa dem. De är inte alls lika roliga utseendemässigt men jag har nog aldrig stått i ett par bekvämare skor. Så värt det! Har ju dock löpförbud i juni så känns onödigt att lägga pengar på dem nu :p
 
30 min gym idag, sååå opepp men iaf något:)

Har kommit på att jag ger mig själv för lite cred. Jag tänker alltid att jag är lat och aldrig tränar men när jag kollar endo så ser jag ju att jag faktiskt tränat varannan/var tredje dag. Knäppa hjärna!
 
@Qelina du blir varnad för att det finns risk för att du faller ihop under en rallytävling och tänker ändå inte gå mindre eller äta mer. Det finns inget utrymme för att börja med medryttarhäst, även det är motion som din kropp inte klarar.
 
Om jag ska sammanfatta april 2015, så lyckades jag skrapa ihop 18 timmar och 50 minuter ridning, 3,5 timmar hästpromenad, 96 km powerwalk och 14 pass cykel, där ett par varit på fem km, ett par på sju och resten 10 km. Det är jag nöjd med.

April avslutades med en trevlig valborgskväll, en kort promenad i ösregnet (dock inget jag räknar som träning) och maj har inletts med frysskador, typ. :p Jag har hängt på hopptävling hela eftermiddagen i princip, ingen ridning eller träning för egen del p.g.a. att jag frös så jag skakade när jag kom därifrån (trots dubbla tröjor och vinterjacka, då är det illa), men det var trevligt med lite hästatmosfär, trevliga nya bekantskaper, och framför allt så slapp jag umgås med den besvärliga personen. :angel:
 
7 km cykel på elljusspåret igår kväll. Vi kände oss riktigt hurtiga som var ute och cyklade kl 22 på valborg med några vänner i duggregn :D

Sugen på att cykla igen men det blir nog imorgon, eller löpning. Idag har jag promenerat i typ 2timmar, kanske blir lite yoga sen. Och så ska vi grilla till middag :d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
77 445
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
76 641
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp