Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

linnéa skrev:
Tänkte be om lite hjälp från er som är så duktiga på detta med hovar.;) Min häst har fått som "bucklor" utanpå hoven, den är ojämn lixom. Detta började komma när vi bytte hovslagare, (tror jag) han har inte ont eller så men det ser lite konstigt ut. Undrar vad det kan vara, någon som vet?
Kan det vara hornpelare?
Om de inte syns i lamellranden så kanske de inte växt ner tillräckligt för att synas där än? Jag vet inte, men isåfall beror det i vilket fall inte på din hovslagare utan är en störning i lamellläderhuden som producerar mer lamellhorn än vanligt med en pelare i lamellranden som resultat = ser ut som vägghorn i lamellranden, ofta halvmåneformat och av sämre kvalité än normalt horn.

Mvh
Björn
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

I skrivande stund så har jag inte gått någon kurs i Strasserverkning än men det ämnar jag göra för att se om jag missförstått något av det jag läst i Strassers litteratur med min utbildning i traditionell hovvård som värdegrund. Samt för att komma ifrån detta med att "du är traditionell hovslagare så vad vet du?" - har jag ett diplom eller vad man nu får kan jag visa upp det en sån gång så att vi kan ha en saklig disskusion istället för att munhuggas utan att komma fram till något konkret.

Till att börja med vill jag kraftigt understryka att jag länge var öppen för att Strasser eventuellt kunde ha bra tips och råd att komma med. Hon har ju tittat på vildhästar och alla utbildade hovslagare präntas under utbildningen med att vi ska göra så få och små korrigeringar som möjligt och ALLTID sträva efter en så naturlig hovform/funktion som möjligt.
Däremot har jag aldrig hållit med hennes syn på sjukvård.
Men i övrigt så har hon ju tittat på "vildhästar" och det är ju bara att tacka för kaffet och plocka godbitarna ur kakan för att eventuellt förbättra min egen hovvård - så tänkte jag.

Därför började jag läsa hennes böcker, men jag hittade faktiskt inte mkt godbitar och vart besviken. Däremot läste jag gång på gång hur medveten Strasser är om den smärta hon orsakar samtidigt som hon friskriver sig från allt ansvar. vilket utreds hos djurskyddsmyndigheten just nu.
Enligt Strasser själv så är en tillbakaställning av den normala hovformen förenat med smärta och bristande organfunktion med risk för hästens liv som följd. Detta beror på att tradionella hovvårdare systematiskt försämrat häst och hov, dessutom beror alla dessa sidoeffekter av tidigare onaturlig verkning och inte alls av hennes verkning. Hon förtalar med andra ord en hel yrkesgrupp samtidigt som hon friskriver sig från allt ansvar för de åtgärder hon är välmedveten om orsakar smärta med risk för hästarnas liv!
Vad tycker jag då hitills?
För det första; det finns ingen som helst dokumentation över hennes studier av vildhästar utan det enda bekräftade studierna är från 1800-talet.

Trettiograders kronrandsvinkel är synonymt med att hovbenet är parallellt med marken?
Nja. Det är inget nytt att vi vill ha hovbenet parallellt med markplanet det vet alla hovslagare. Verkar man så så får man en 19 gradig kronrandsvinkel och jag kan för mitt liv inte förstå hur hon kommer fram till något annat såvida hon inte enbart ser till regelrätta genomskärningsbilder där endast hovbensspetsen syns. Att hon med andra ord glömt hovbensförgreningarna.
I vilket fall så är det 11 graders skillnad mellan hennes tes och traditionell hovvård vilket innebär en 11 graders negativ rotation av hovbenet med oerhörda påfrestningar av den bakre stödjeapparaten, hovbenet och överrullningen som följd....... belastningsfång kommer som ett brev på posten.

Hovformen?
För det första så har de strasserhovar jag sett i verkligheten inte haft någon bäryta att tala om,hästarna går på sulan och har minimalt stöd kvar i trakt och tå. Däremot har de inte varit nämnvärt låga i trakten och jag kan skriva under på att dessa hovar verkats av en utbildad strasserverkare.
För det andra kan man fråga sig om alla vildhästar ser/såg likadana ut i en och samma flock, samt framförallt hur de skulle se ut i sverige.

Är vildhästformen det ultimata?
Det beror givetvis vad man ska använda hästen till tycker jag! En hopphäst har andra behov än en travare. En ridhäst med ryttare har en annan belastning än en vildhäst.

Den traditionella hovvården?
Strasser tar upp flera skräckexempel på hur traditionell hovvård går till och hitills har inte jag hittat något som överensstämmer med verkligheten. Kanske såg det ut så under 1800-talet? men det betvivlar jag! Kanske kan det se så ut om outbildade verkare/hovslagare varit i farten? Jag vet faktiskt inte, men garranterat överensstämmer det inte med kvalificerad traditionell hovvård.

Sko eller inte?
Ja skor används enbart som ett extra slitskydd iom att vi använder våra hästar och skapar onaturliga belastningar. Sjukbeslag används däremot för att hjälpa hästarna att klara av sjukdomar och anatomiska/exteriöra problem. Det ultimata i alla lägen är barfotahästar i så lång utsträckning som möjligt, vilket varenda hovslagare jag känner skriver under på.

Strassers hovbilder
Inte en enda konkret bild finns i mina ögon! Alla är handritade och följdaktligen kan hon rita in hovbenet precis som hon vill varpå ett kunnigt öga kan se hur hon roterar hovbenet för att få det att passa in i hennes teser (om det nu inte är så att hon på fullt allvar menar att en naturlig hov är en fånghov.
Dessutom kan man på hennes egen bild rita in en trettio graders kronrandsvinkel och enkelt se hur detta bryter tå-vinkeln och innebär en negativ rotation av hovbenet - rätt komiskt tycker jag.

Tåvinklarna?
Ja, här är vi överens 45-50 grader fram, 50-55 grader bak- skönt att man gör något rätt och inte enbart fördärvar hästarna!
Men hur blir kronrandsvinkeln 30 grader vid dessa tåvinklar?


MVH
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Mycket sakligt kunnigt och välskrivet:bow:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Tackar!
Men jag kom på att jag kanske ska tillägga att ett markparallellt hovben inte är entydigt med 19 graders kronrandsvinkel! om någon skulle få för sig att använda det som mall och verka sina egna hästar.

Men ritar man upp en "idéalhov" med tåvinkel 45 grader och tå:trakt förhållandet 1:2 så blir det 19 grader. Hur man än verkar trakt och tå sedan så kommer man ändra kronrandsvinkeln tillsammans med tåvinkeln.

Så ring en utbildad hovslagare som förstår att hovbenets utseende och hästens övriga anatomi/exteriör styr verkningen!
Vill bara förtydliga detta så att inte någon går ut till sin häst och tror att det finns en universallösning eller mall att verka alla hästar efter!


Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Migo skrev:
Alla nämner och hänvisar till dessa kompendier, de måste ju gå att få tag på någonstans? Kan man köpa dem via hovslagarskolan elelr liknande?

Det tror jag inte,dessa kompendier är framtagna dels för grundutbildningen för hovisar som går utbildningen, sedan tillkommer en hel mängd med mera djupgående kompendier för dom som anser sig inte fullärda och genomgår fortutbildningarna.

Jag vet att detta är material som inte skall spridas ut hur som helst och inte komma till allmänhetens kännedom utan i så fall muntligt överföras mellan hovis och den enskilda hästägaren utifrån det problemet som just den ärarens enskilda individ har och lämplihga åtgärder som ägaren skall vidta.

Utifrån hur man i dag kan ta del av många både Strasserverkade hästar samt AANCHP verkade där man "läst" till sig allt utifrån deras literarur och dom konsekvenser det får så har jag full förståelse för att man håller dessa kompendium inom kåren.

Vänd på allt och ta kontakt med ngn hovslagarskola, be om ett möte och ge den synen du har införskaffat utifrån den "fria" litteraturen så lovar jag dig att dom kommer ge sin syn på hur den traditionella sidan ser på det.

Upptagen man verkar det vara men jag tror inte du kan få ngt bättre svar är från Nummer Ett. Prova att PM:a honom, jag tror han har en ganska human timmtaxa.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

jag tackar också för ett bra inlägg :bow:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

linnéa skrev:
Tänkte be om lite hjälp från er som är så duktiga på detta med hovar.;) Min häst har fått som "bucklor" utanpå hoven, den är ojämn lixom. Detta började komma när vi bytte hovslagare, (tror jag) han har inte ont eller så men det ser lite konstigt ut. Undrar vad det kan vara, någon som vet?

Din beskrivning gör ju det inte särskilt lätt att komma med ett bra svar. Jag har aldrig sett en hovvägg med "bucklor", kan det vara så enkelt att det är s.k. foderränder du menar???
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Ja då får vi ju svipsa bort minst fem inlägg till, både ditt till mig och det jag skriver nu, och det glada tillropen till hovslagarebjörn

SWIP :D
....................................

fast å andra sidan så kan jag ju skriva lite om Linneas bucklor.

Jag är ledsen jag förstår inte heller riktigt vad du menar.
Finns där några tvärgående sprickor vid bucklorna samt var på hoven sitter de?
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Har du inte förstått vad Strasser menar efter att ha läst hennes böcker så lär du nog inte förstå mer för att du går en av hennes kurser. Hennes böcker är mycket lättlästa och lättförståeliga. Det handlar nog mer om vilka "glasögon" man har på sig när man läser det hon skrivit och att avsikten med att läsa dom förmodligen är att förvränga och misstolka det som står där.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

axel skrev:
Min gamla hovis förklarade detta med att om hoven är mkt nedsliten så regerar kroppen på detta och tillväxten ökar just där.:confused:

Kan det vara samma vid trauma?

Jag hoppar in här och mitt svar är ja.

Vid all typ av trauma i hoven som secundärt bildar en inflamation så kommer tillväxten att avsevär tillta i det inflamerade området. Detta är kroppens eget försvar till att så snabbt som möjligt försöka återskapa en frisk vävnad. Vid fång tex så är det inte ovanligt med upp till dubbla tillväxten, därför är det mkt viktigt att en fånghäst verkas,skos med en intervall på max fem veckor.

Sulläderinflamation är oxå en typisk inflamation som ger en otroligt ökad tillväxt,detta enbart för att kroppen så snart som möjligt skall kunna återskap sig ett mer skyddande hornlager. Denna inflamation är dock mkt smärtsam för hästen och kan lätt leda till belastningsfång så vida inte inflamationen snabbt kan hävas. Som bekant så påverkas även kroppens övriga organ vid kraftiga inflamationer i hovarna och vid långvariga grava fall kan helt enkelt ett övrigt kroppsligt organ slås ut och hästen dör.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Har du inte förstått vad Strasser menar efter att ha läst hennes böcker så lär du nog inte förstå mer för att du går en av hennes kurser.
Britt-Marie
SHP
Jag förstår inte heller så förmodligen många mer här och framför allt inte djurskyddsmyndigheten.

Vill du vara vänlig och förklara då i stället för att komma med ett oseriöst nedvärderande påhopp helt i avsaknad av svar så som du alltid gör.

Det inlägget som "björnen" skrev är mkt seriöst skrivet och HELT faktabaserat utifrån Strassers egna ord, hämtat från hennes litteratur och det vore inte helt fel om ni "lärjungar" kunde argumentera FÖR Er sak i stället för att här hela tiden kasta skit och hålla sandlådenivå.

Jag tycker det börjar bli pinsamt att ni helt saknar ngt mer konkret och seriöst utifrån era påståenden än att kalla alla andra som har mer forskningsbaserad kunskap för idioter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

axel skrev:
Verkar du fölungen själv?
Japp

Hon står jättefint, en bra dag behöver jag inte ens binda upp henne.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Måste säga att jag som person är mycket positiv till barfota och har min häst verkad enligt vildhästmodellen är väldigt negativ till strasser av tre anledningar.

1 att om man så mycket som försöker gå egna vägar alt hitta ideer från andra håll som strasserverkare måste man lämna in sitt certifikat direkt. Att inte kunna utvecklas efter egen erfarenhet är i mina ögon extremt trångsynt. I aanchp vill man och stödjer man personlig utveckling forskning, disskussion och problemlösning. Det måste finnas plats för utveckling är det inte därför vi tagit avstånd från skoning in the first place för att det är förlegat?

2 Fasta vinklar för alla hästar- hästar är individer och alla hästar kan inte och bör inte ha exakt samma vinklar. Har sett hovar i genomskärning som sett väldigt annorlunda ut än andra så jag förstår inte hur det är aplicerbart.

3 Brådska- all förändring bör låtas ta tid, tycker att man inom strasser stressar fram resultat som man smärtfritt skulle kunnat ha fått fram genom en sakta förändringprocess där hästan får anpassa sig till förändringen.

Att medvetet utsätta ett djur för lidande är inte på något sätt rättfärdigat i mina ögon oavsett. Kan man inte vänta så ska man inte ha djuret kvar.



Rätta mig gärna om jag har fel. Alltid öppen för disskussion
MuMin
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

peter_lundin skrev:
Adams 5e uppl s 719: "Although no specific organisms have been identified as the cause, Fusobacterium necrophorus is commonly isolated"
Nej ett kilo groov är knappat mkt men ökningen kanske blev för snabb i ett känsligt stadium.
PL
Jag håller med om att ett kilo vanligtvis inte anses vara mycket, särskilt i samband med dräktighet. Men tydligen var det mer än tillräckligt för just denna häst i samband med fri tillgång på hö.
Snabb ökning tror jag heller inte borde vara orsaken då det tog 4 månader att nå den "enorma" kvantiteten.

Jag är öppen för bättre förklaringar naturligtvis. Men oavsett är vi på mkt god väg att vara av med rötan, vissa skulle t.o.m. anse att hon är fri. (Men jag är petigare än så)

notis:
Om man ser till humanmedicinen är "överutfodring" en faktor som ökar risken för fotsvamp och andra svampinfektioner. Bland annat pekas socker ut som en bov i dramat.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Jag ser väldigt tydligt på min häst så här års när det växer så att det knakar att ju mer hans trakter växer desto mer ställer han frambenen under sig. Det är väldigt många hästar häromkring som faktiskt står långt in under sig med framhovarna och har höga trakter.

När min häst i dagarna innan verkning fick sin vaccinering så frågade jag veterinären vad hon tyckte och hennes svar var att för det första är trakterna för låga. :confused:
Detta är en häst som är väldigt fin exteriört, bedömmning gjord av yrkesdomare. Och efter verkning står han åter igen bra med frambena i en bra vinkel.

Intresserad av att höra hur ni som hovslagare tycker om detta ?

MuMin
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Missförstånd 1: Fasta vinklar.

Dr Strasser:
It must be understood that there can be no absolute values or measurements when dealing with an individual living organism, for which a multitude of factors and conditions exist at any given time - all of which are in a constant state of change, as all living things are. Biological systems are not robots or machines which are put together out of mathematically identical parts../ Kapitel XI s 55.

Missförstånd 2: Citat Mumin: "tycker att man inom strasser stressar fram resultat som man smärtfritt skulle kunnat ha fått fram genom en sakta förändringprocess där hästan får anpassa sig till förändringen."

Dr Strasser:
Generally, it is necessary to take less drastic steps and leave a little more hoof when trimming horses on location (as opposed to in a hoof clinic), due to the often uneven and for the horse difficult terrain, especially if the shoes have just been removed. All things being equal, if the horse is very lame, trim the hoof for quick uncontraction; if the horse was relatively sound, modify the trim to allow reformation to take place at a slightly slower rate, while keeping the horse as comfortable as possible. Remember, the better a horse feels, the more it will move /...../ and the more movement, the faster the rehabilitations progress. Kapitel XI s 47.

Citat ur "The hoofcare professionals handbook" av Dr Hiltrud Strasser. Kurslitteraturens huvudbok vid utbildning till SHP.

Vet inte var du fått din information ifrån om hur SHP:s arbetar. Jag vet dock att det cirkulerar en mängd konstiga föreställningar om Strassermetoden.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jag insåg en beklämmande sak. Om det är som ni säger, att röta främst orsakas av dålig hovvård och dålig mockning. Vilken beklämmande situation är inte Sveriges hästar i då 95% av alla hästar jag skodde av under föregående år hade strålröta?

Och 99% av alla kadaverhovar jag sett har haft röta.

De flesta skodda hästar har ju dessutom lamellrandsröta vad jag sett, även om den oftast försvunnit till andra verkningen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
.

Vet inte var du fått din information ifrån om hur SHP:s arbetar. Jag vet dock att det cirkulerar en mängd konstiga föreställningar om Strassermetoden.

Britt-Marie
SHP

De flesta av de konstiga föreställningarna har ju iofs fisktanten själv torgfört via reklamartiklarna i hästfynd. Jag kan inte för mitt liv begripa att man som hästägare kan vara så totalt fri från empati med sitt djur att man låter en Strasserverkare ens komma i närheten av sitt djur.

Den andra metoden med alla bokstäver hade nog haft en viss potential om det inte vore det att hela grejen hamnat i händerna på en cynisk bussinessman som infört rena bilhandlarmetoder för att sälja helgkurser och som bara på sitt sätt att annonsera visar sin totala okunskap och hur oseriöst han tar på bl a. hovsjukdomar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Om 95-99% av alla hästar skulle ha strålröta så måste du antingen leva på en annan planet än jag eller också talar vi inte om samma sak.
Bärrandsröta är inte vanligare på skodda än på oskodda hästar men visst är det ett stort problem som man hela tiden måste hålla koll på.
Att det skulle finnas ett samband mellan socker o fotsvamp hos friska människor, dvs folk som inte är diabetiker el prediabetiker, har jag inte hittat ngt belägg för.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

hovslagarebjorn skrev:
Sko eller inte?
Ja skor används enbart som ett extra slitskydd iom att vi använder våra hästar och skapar onaturliga belastningar. Sjukbeslag används däremot för att hjälpa hästarna att klara av sjukdomar och anatomiska/exteriöra problem. Det ultimata i alla lägen är barfotahästar i så lång utsträckning som möjligt, vilket varenda hovslagare jag känner skriver under på.

Tyvärr är det många hovslagare du inte känner :( alla jag har haft till min häst har ställt sig helt frågande till varför jag helst vill ha hästen barfota om det går. Hästen har alltså hela tiden varit skodd, men när jag frågat om barfotagång och alternativa skor som ska likna barfotagång har jag bara fått en förvånad min och kommentaren: "Varför vill du ha den barfota??"
*suck*
Jag förstår ju om hovis är tveksam om det visat sig att hästen är öm efter barfotagång, men de har bara inte ens velat prova :mad:

Var i landet finns du? Känner du någon i trakterna kring härnösand som tänker som du får du gärna PMa! :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 050
Senast: freyja
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 104
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 295
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 634
Senast: Zora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp