Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Inte bara där utan i ett antal artiklar på strassersidor många av dessa med strassers namn på. Om det i strassers stora bok står mer balanserat så är det ju bra. Priset på boken är dock så hutlöst dyrt att jag absolut inte tänker stödja strassersekten med så mkt pengar.
Boken finns dessutom bara på ett bibliotek i världen såvitt det går att finna nämligen Tufts, jag antar att den köptes in inför konferensen.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Har du inte förstått vad Strasser menar efter att ha läst hennes böcker så lär du nog inte förstå mer för att du går en av hennes kurser. Hennes böcker är mycket lättlästa och lättförståeliga. Det handlar nog mer om vilka "glasögon" man har på sig när man läser det hon skrivit och att avsikten med att läsa dom förmodligen är att förvränga och misstolka det som står där.

Britt-Marie
SHP

Så du menar att kurserna inte tillför och förklarar något? Det var ju intressant... :crazy: Inom de flesta utbildningar behöver man även gå kursen och inte bara läsa kurslitteraturen... men varför går ni då kursen om man redan förstått allt genom att läsa böckerna? Man borde ju kunna bli certifierad(elle vad ni kallar det) bara genom att visa upp ett kvitto på att man köpt alla böckerna? :idea:

Jag tycker att det är MYCKET seriöst att vilja gå kursen själv innan man börjar uttala sig om vad man anser om en metod!
Och man ska ALLTID ha kritiska glasögon på sig när man lär sig nya saker! Det är ju det mest grundläggande som lärs ut i grundskolorna nuförtiden. Menar du att du tror på allt du läser och hör?? :eek:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

skuggi skrev:
Tyvärr är det många hovslagare du inte känner :( alla jag har haft till min häst har ställt sig helt frågande till varför jag helst vill ha hästen barfota om det går. Hästen har alltså hela tiden varit skodd, men när jag frågat om barfotagång och alternativa skor som ska likna barfotagång har jag bara fått en förvånad min och kommentaren: "Varför vill du ha den barfota??"
*suck*
Jag förstår ju om hovis är tveksam om det visat sig att hästen är öm efter barfotagång, men de har bara inte ens velat prova :mad:

Var i landet finns du? Känner du någon i trakterna kring härnösand som tänker som du får du gärna PMa! :bow:

Jag frågar ofta på nya hästar varför hästägaren vill ha skor.
Ibland kommer vi överens om att prova barfota och det går ofta bra. Jag ser gärna att mina kundhästar som går skodda skos av en period varje år om detta är möjligt. Vi hovslagare är inte mot barfota vi är emot att okunniga fellärda sk. hovvårdare tar på sig saker som dom inte klarar av med ibland mycket tråkiga följder för hästarna. Jag vet ingen hovslagare som inte hellre har en arbetsdag full med verkningar än full med helskoningar. Vi tjänar bättre på verkningar och det är inte lika tungt. Alltså vi skor inte av illvilja inte heller för att tjäna pengar utan för att många hästar går bättre med skor.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

SO Hovslagare skrev:
De flesta av de konstiga föreställningarna har ju iofs fisktanten själv torgfört via reklamartiklarna i hästfynd. Jag kan inte för mitt liv begripa att man som hästägare kan vara så totalt fri från empati med sitt djur att man låter en Strasserverkare ens komma i närheten av sitt djur.

Den andra metoden med alla bokstäver hade nog haft en viss potential om det inte vore det att hela grejen hamnat i händerna på en cynisk bussinessman som infört rena bilhandlarmetoder för att sälja helgkurser och som bara på sitt sätt att annonsera visar sin totala okunskap och hur oseriöst han tar på bl a. hovsjukdomar.

Jag håller med! Man blir lite avskräckt när folk är så maniska på "sin" grej...

Letade lite efter "min" norrman (letar fortfarande) men jag hittade något som jag uppfattar är en "variant" av metoden med alla bokstäver... Låter vettigt och inte lika maniskt... Länk:
http://www.hovbalans.com/
Vad tycker ni?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

SO Hovslagare skrev:
Jag frågar ofta på nya hästar varför hästägaren vill ha skor.
Ibland kommer vi överens om att prova barfota och det går ofta bra. Jag ser gärna att mina kundhästar som går skodda skos av en period varje år om detta är möjligt. Vi hovslagare är inte mot barfota vi är emot att okunniga fellärda sk. hovvårdare tar på sig saker som dom inte klarar av med ibland mycket tråkiga följder för hästarna. Jag vet ingen hovslagare som inte hellre har en arbetsdag full med verkningar än full med helskoningar. Vi tjänar bättre på verkningar och det är inte lika tungt. Alltså vi skor inte av illvilja inte heller för att tjäna pengar utan för att många hästar går bättre med skor.

Det är UNDERBART att du resonerar så! MEN väldigt många andra hovisar gör inte det :cry: Kan inte DU starta helgkursen åt hovisar och förklara det där för dem??
Fast, nog måste ni väl tjäna mer på en helskoning, ni lägger väl på lite på priset på skor och broddar osv?
Vad tar du för att åka till Härnösand? :crazy:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Vidare har SHParna här verkligen visat upp en skrämmande okunnig o förenklad bild av sjukdomar o deras orsaker.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

hovis skrev:
Som bekant så påverkas även kroppens övriga organ vid kraftiga inflamationer i hovarna och vid långvariga grava fall kan helt enkelt ett övrigt kroppsligt organ slås ut och hästen dör.

Dina erfarenheter eller Strassers? Det är ju mycket kritik mot ett sånt uttalande i "Ett sunt hästliv" så jag bara undrar om fler anser så eller om hovis refererar till det.

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

skuggi skrev:
Det är UNDERBART att du resonerar så! MEN väldigt många andra hovisar gör inte det :cry: Kan inte DU starta helgkursen åt hovisar och förklara det där för dem??
Fast, nog måste ni väl tjäna mer på en helskoning, ni lägger väl på lite på priset på skor och broddar osv?
Vad tar du för att åka till Härnösand? :crazy:

He he det är låååångt till Härnösand. Om du lyssnar runt lite så hittar du nog ngn hovslagare däruppe som har denna bland hovslagarna ganska vanliga inställning. Även om min inställning till barfota kanske är lite färgad av att jag jobbat en del med franska camarguehästar som går som vildhästar de första fyra åren av sitt liv. Det kan vara så att de hovslagare som du anlitat inte förstått vad du vill ha ut av dom som yrkesmän. Om jag tittar på tiden som jag står med arselet i vädret på en helskoning kontra en verkning så har jag nog en lite större marginal på verkningarna. Det går åt en hel del tid till skoanpassning spikning nitning osv.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

*lånar knapp*

Jag måste säga att ni som uttalar er så negativt om Strassermetoden har en skrämmande snedvriden bild av både metoden och SHP:are. Hur har ni fått denna bild? De flesta av er läser och tolkar litteraturen som "faen läser bibeln". Det måste vara några människor som mer än gärna sprider denna otroligt märkliga tolkning av metoden. Det kanske mest märkliga är att de flesta inte har varken träffat en SHP:are eller sett en strassertrimmad häst. Många har tyvärr alltför dåliga kunskaper för att läsa exempelvis engelsk litteratur och gör därmed rena feltolkningar. Ett exempel är Björns inlägg:
Enligt Strasser själv så är en tillbakaställning av den normala hovformen förenat med smärta och bristande organfunktion med risk för hästens liv som följd.
Här framställer Björn en återgång till en normal hovform som om den alltid är en fara för hästens liv genom att framkalla en organsvikt. Detta är en feltolkning som är snudd på förtal. Varje människa med sitt förnuft i behåll begriper att detta inte sker vid en normal återställning av hoven, utan istället är ett unikum som förmodligen skulle kunna hända vid en hovslagarverkning också om hästen är i riktigt dålig kondition.

Ni borde också sätta er in i hur en SHP:are arbetar innan ni fördömer verkningsmetoden. Att uttala sig med för lite kunskap i ryggen ger tyvärr ofta en felaktig bild och speciellt om man har en förförståelse som är införskaffad med hjälp av människor som endast valt att hämta in kunskap som är negativ. Exempelvis den skrivelse som gjordes av UY m.fl.

Även om Strasser inte publicerat sin metod och låtit den granskas av vetenskapssamhället så bygger den på erkända fysiologiska och anatomiska sanningar. Detta vittnar flertalet namnkunniga och erkända veterinärer och forskare om världen över.

Tyvärr ligger forskning om hästens hovar efter här i Sverige och det speglar också vilken kunskap som många hovslagare och veterinärer besitter om hästens hovar. Denna brist på kunskap visar sig naturligvis i debatten vilket vi kan se exempelvis på detta forum.

De flesta tycks vara överens om att en kontrakterad (trång) trakt ger bekymmer för hästen. De flesta hästar som visas här har trånga trakter och är hovslagarverkade, ändå tycks detta inte skapa någon form av självkritik utan istället hänvisas det till hur det ska vara enligt svensk hovslagarstandard. Visst det är naturligtvis väldigt bra men hur ser det ut i verkligheten? Den vittnar tyvärr om något helt annat, så också de utvärderingar som gjorts angående hovvården i Sverige. Tyvärr är det så att mycket av det ni anklagar strasser för, och då främst när det gäller smärta, utsätter ni också hästarna för. Detta genom bristande kunskap och inte alls för ett gott syfte och som ett övergågende tillstånd hos hästen, utan istället kan det pågå år efter år för den enskilde hästen, kanske ett helt hästliv om ingen upptäcker det.

Den välutbildade hovslagaren som många hänvisar till är en myt! Den som vill få detta bekräftat har bara att gå in på hovslagarföringens hemsida och se hur många det är som har genomgått fortbildningsblocken. Ur brist på kunskap skapas en rädsla för det som är okänt och en ohämmad och panisk vilja att hålla sig till det lilla som är känt. Det är detta vi ser en klar bild av i denna tråd.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

hovis skrev:
Som bekant så påverkas även kroppens övriga organ vid kraftiga inflamationer i hovarna och vid långvariga grava fall kan helt enkelt ett övrigt kroppsligt organ slås ut och hästen dör.

Och du tar ännu ett nacksving på dig själv:D Hoppas att du landade mjukt.:devil:
Det här ju som sagt en av Strassers käpphästar men Strasser menar att detta tillstånd uppkommer på alla skodda hästar pga av obefintlig blodcirkulation i den skodda hoven men jag tror att hovis menar att det uppkommer på hästar med sjukliga smärtsamma tillstånd i hovarna som t ex. omfattande suläderinflammationer belastningsfång mm. som kan uppkomma när man strasserverkar en häst. Och detta tycker då strasser själv fruktansvärt nog att det får man ta att det dör några hästar då och då pga strassermetoden.

Själv så vet jag inte hur det är med organen men det jag har sett är att hästar som har fruktansvärda smärtor under ibland ganska korta perioder, kan ge upp mentalt och då är det bråttom att få bort smärtan om hästen inte skall sluta äta och dricka för sedan snabbt gå in i ett livshotande tillstånd.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Även om Strasser inte publicerat sin metod och låtit den granskas av vetenskapssamhället så bygger den på erkända fysiologiska och anatomiska sanningar. Detta vittnar flertalet namnkunniga och erkända veterinärer och forskare om världen över.
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
Hela strassers resonemang är fyllt av ogrundade påståenden o egna tolkningar av brottstycken av andras forskning
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Ideaal skrev:
*lånar knapp*

Jag måste säga att ni som uttalar er så negativt om Strassermetoden har en skrämmande snedvriden bild av både metoden och SHP:are. Hur har ni fått denna bild? De flesta av er läser och tolkar litteraturen som "faen läser bibeln". Det måste vara några människor som mer än gärna sprider denna otroligt märkliga tolkning av metoden. Det kanske mest märkliga är att de flesta inte har varken träffat en SHP:are eller sett en strassertrimmad häst. Många har tyvärr alltför dåliga kunskaper för att läsa exempelvis engelsk litteratur och gör därmed rena feltolkningar. Ett exempel är Björns inlägg: Här framställer Björn en återgång till en normal hovform som om den alltid är en fara för hästens liv genom att framkalla en organsvikt. Detta är en feltolkning som är snudd på förtal. Varje människa med sitt förnuft i behåll begriper att detta inte sker vid en normal återställning av hoven, utan istället är ett unikum som förmodligen skulle kunna hända vid en hovslagarverkning också om hästen är i riktigt dålig kondition.

Ni borde också sätta er in i hur en SHP:are arbetar innan ni fördömer verkningsmetoden. Att uttala sig med för lite kunskap i ryggen ger tyvärr ofta en felaktig bild och speciellt om man har en förförståelse som är införskaffad med hjälp av människor som endast valt att hämta in kunskap som är negativ. Exempelvis den skrivelse som gjordes av UY m.fl.

Även om Strasser inte publicerat sin metod och låtit den granskas av vetenskapssamhället så bygger den på erkända fysiologiska och anatomiska sanningar. Detta vittnar flertalet namnkunniga och erkända veterinärer och forskare om världen över.

Tyvärr ligger forskning om hästens hovar efter här i Sverige och det speglar också vilken kunskap som många hovslagare och veterinärer besitter om hästens hovar. Denna brist på kunskap visar sig naturligvis i debatten vilket vi kan se exempelvis på detta forum.

De flesta tycks vara överens om att en kontrakterad (trång) trakt ger bekymmer för hästen. De flesta hästar som visas här har trånga trakter och är hovslagarverkade, ändå tycks detta inte skapa någon form av självkritik utan istället hänvisas det till hur det ska vara enligt svensk hovslagarstandard. Visst det är naturligtvis väldigt bra men hur ser det ut i verkligheten? Den vittnar tyvärr om något helt annat, så också de utvärderingar som gjorts angående hovvården i Sverige. Tyvärr är det så att mycket av det ni anklagar strasser för, och då främst när det gäller smärta, utsätter ni också hästarna för. Detta genom bristande kunskap och inte alls för ett gott syfte och som ett övergågende tillstånd hos hästen, utan istället kan det pågå år efter år för den enskilde hästen, kanske ett helt hästliv om ingen upptäcker det.

Den välutbildade hovslagaren som många hänvisar till är en myt! Den som vill få detta bekräftat har bara att gå in på hovslagarföringens hemsida och se hur många det är som har genomgått fortbildningsblocken. Ur brist på kunskap skapas en rädsla för det som är okänt och en ohämmad och panisk vilja att hålla sig till det lilla som är känt. Det är detta vi ser en klar bild av i denna tråd.

Jag har ungefär samma paniska rädsla för hästpratare som jag har för strasserverkare det vill säga ingen alls. Jag reagerar endast
på det djurplågeri som strasser innebär. Jag jobbar med hästar för att jag tycker det är ett fantastiskt djur. Jag tycker att varje dag som jag får jobba med dessa djur är en gåva, hur larvigt andra än kan tycka att det låter. Det som nu pågår med dessa alternativa metoder där just det "alternativa" är viktigare än hur hästen mår, gör mig riktigt ont. Jag förstår att de flesta som köper er metod och sorgligt nog även de som utövar den inte gör det för att avsiktligt plåga hästar utan att ni är offer för en karismatisk person som med sektliknande metoder fört er bakom ljuset bortom all kritik och självransakan. De av oss som jobbar heltid med detta uppdaterar oss hela tiden. Vi tar del av allt som vi kan som har med vårat jobb att göra. det är vår erfarenhet och goda kunskap om hoven och hästen som gör att hovslagare och veterinärer i hela världen förkastar strasser så kategoriskt.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
Hela strassers resonemang är fyllt av ogrundade påståenden o egna tolkningar av brottstycken av andras forskning

Titta på vilka som signerat detta. De representera en del av dom som stödjer Dr. Strasser.

ANATOMICAL CONSTANTS OF THE HEALTHY EQUINE HOOF

The coffin bone is the template for the hoof capsule. A hoof that fails to reflect the shape of the healthy bone is deformed.

In a side view, a profile of the coffin bone is roughly triangular. The longest side of the triangle is its base (the distal border), the template for the shape of the ground surface of the hoof capsule. A collection of coffin bones from horses’ fore feet show relatively little variation from one horse to another with regard to the angles of the triangle. The same is true of the hind feet. Depending on the size of the horse from which the bones came, there will be some variation in the size of the bone but the angles will be more or less constant. For this reason, there is constancy to the shape of the hoof capsule, as seen from the same side view. The following geometric constants are recognized:
1. When the foot is bearing weight, the distal border (base) of the coffin bone must be parallel to the ground, to allow for even distribution of forces.
2. As the healthy hoof capsule duplicates the contours of the bone, it follows that the base of the hoof capsule (the palmar and plantar surface of the hoof) must also be parallel to the base of the coffin bone.
3. To achieve the above it follows that, in a normal front hoof, the wall/ground angle at the toe will be about 45º and the coronet/ground angle will be about 30º
4. Similarly, in a normal hind hoof, the wall/ground angle at the toe will be about 55º degrees and the coronet/ground angle will be about 30º, because these are the angles that the coffin bones, by themselves, exhibit when the bones are placed upright on a flat surface.
Any gross departure from the above angles, on either side, indicates a deformity of the hoof capsule.

If the angles are correct (the last two criteria), the orientation of the coffin bone and the sole of the hoof (the first two criteria) will also be correct. Thus, the two criteria that provide the key to recognizing deformity from a side view are any gross departure from:
A. A wall/ground angle at the toe of about 45º for the front feet and about 55º for the hind feet.
B. A coronet/ground angle of about 30º for both the fore and hind hooves

The solar surfaces of the coffin bones are concave, with the hind limb bones being even more strongly arched than the fore limb. Accordingly, fore and hind hoof soles should be concave, with the highest point of the sole at the apex of the frog. Flat hoof soles are deformed soles. Similarly, the shape of the hoof sole is determined by the shape of the distal border (base) of the normal coffin bone. An imaginary line extending the collateral grooves of the frog beyond the heels should pass outside the curves of the bulbs. Hooves with heels that converge strongly are deformed. Thus the two tests of normality as judged from the ground surface of the hoof are:
C. A concave sole
D. The frog test

As the coffin bone seen from the front is a cone, with its base wider than its top, the hoof should have a corresponding shape:
E: The coronet should be parallel with the base and the side walls should be of equal height
F. The side walls should slope outwards at the same angles as the coffin bone. In the hind hoof, the medial wall is the steepest.

Signed

1. W. Robert Cook FRCVS PhD: Professor of Surgery Emeritus, Cummings School of Veterinary Medicine, Tufts University, USA;
Adjunct Professor of Anatomy and Cellular Biology at the Medical School, Tufts University, 1985-1986; Telephone: (410) 778 9005;
Date: 1st October 2005

2. Hiltrud Strasser, Dr.med.vet, Institut für Hufgesundheit Tuebingen, Germany, Phone/Fax: 0049 7071 87572.
Date: 15th October 2005

3. Ian A. Silver MA, FRCVS: Professor Emeritus of Comparative Pathology; Senior Research Fellow, Department of Veterinary Anatomy; Chairman, Institute of Clinical Neuroscience, University of Bristol. UK; Adjunct Professor of Neurology, University of Pennsylvania School of Veterinary Medicine, USA. Tel:+44-(0) 117-928 8362. Date: 17th October 2005

4. M.S.A. Kumar, BVSc., MVSc (Anatomy), M.S., Ph.D., Professor of Anatomy, Cummings School of Veterinary Medicine, Tufts University, USA; Associate Professor, Anatomy and Cellular Biology at the Medical School, Tufts University, 1984-; Member, Sackler Graduate School of Biomedical Sciences, Tufts University, Boston, MA 02111, 1985-;
Telephone: (508) 839 8788 Date: 17th October 2005.

5. Janet Burdge, BVSc MRCVS: Private individual carrying out own research on the horse’s hoof. Horridge, Ashreigney, Chulmleigh, Devon. EX18 7NE.
Telephone: (44) 1769 520283. Date: 18th October 2005.

6. Edward De Beukelaer, DVM, MRCVS. Practicing veterinary surgeon.
5 St David’s Way, Marlborough, SN8 1DH, United Kingdom
Telephone: (44) 1672 514 875 Date 30th of October 2005

7. Nancy L.Johnson DVM, SHP Michigan State University CVM '84.
Practicing veterinarian. The Veterinary Hospital, 175 Silver Lane, Eugene, Oregon 97404, USA Date: 5th November 2005

8. Steven F.Skinner, DVM, Diplomate AVCIM – Neurology, SHC ( Strasser Hoofcare Clinician) Practicing Neurologist and Neurosurgeon.
19300 SW Edy Rd. Sherwood, Oregon, USA.
Telephone 503-292-3001. Date 1 Nov. 2005

9. Steven H. Roberts, B.V.Sc., Veterinary surgeon and endurance rider competing on barefoot horses. PO Box 4348, Kingston ACT Australia. Telephone +61 2 6271 6438. Date: 7 November 2005.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

OK hon har hittat 8 veterinärer som stöder henne just när det gäller fasta vinklar!! Men det finns en massa som inte har samma uppfattning. Vidare så förnekar SHParna här hela tiden när det gäller just den frågan:confused:
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

peter_lundin skrev:
Men det finns en massa som inte har samma uppfattning. PL

Skulle du vilja vara snäll och visa på ett dokument som stödjer ditt påstående. Så får vi detta ur världen.

Precis som visats tidigare här av bla SHP:are så stödjer ovanstående veterinärer och forskare vinklar som är OMKRING angivna grader.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

SO Hovslagare skrev:
Jag har ungefär samma paniska rädsla för hästpratare som jag har för strasserverkare det vill säga ingen alls. Jag reagerar endast på det djurplågeri som strasser innebär.

Jag hoppas verkligen att du har goda belägg för ett sådant uttalande, alltså att du själv har sett ett antal Strassertrimmade hästar som är utsatta för "djurplågeri", och detta enbart på grund av att de är Strassertrimmade.

SO Hovslagare skrev:
Vi tar del av allt som vi kan som har med vårat jobb att göra. det är vår erfarenhet och goda kunskap om hoven och hästen som gör att hovslagare och veterinärer i hela världen förkastar strasser så kategoriskt.

På de kurser jag gått om Strassermetoden har jag mött hovslagare. En av dom ringde måndagen efter att ha gått en Basickurs till alla sina kunder och sa att h*n inte längre kunde arbeta som hovslagare, h*n kunde inte tänka sig att slå på en sko på en häst längre. Detta var en mycket omtyckt hovslagare.

Två av mina kurskamrater på utbildningen till SHP är före detta hovslagare och arbetar nu båda två heltid med Strassermetoden och slår naturligtvis inte på några skor längre.

Du bör nog ha lite mer "på fötterna" innan du gör dina kategoriska uttalanden.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Om vi bortser från dessa åtta.
Vad är din åsikt till att flertalet veterinärer i hela världen är så kritiska till metoden?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Förstår inte frågan? Menar du till varför?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

If the angles are correct (the last two criteria), the orientation of the coffin bone and the sole of the hoof (the first two criteria) will also be correct.

Jag kanske är petig nu... Men hovbensrotation då? Då kan man väl inte säga att bara vinklarna är rätt så är hovbenet rätt? Och anta att man inte vet hur hovbenet ligger? (kan det växa fast roterat?) Hur gör man då?

Det lät så förenklat bara... :crazy:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

peter_lundin skrev:
Om 95-99% av alla hästar skulle ha strålröta så måste du antingen leva på en annan planet än jag eller också talar vi inte om samma sak.
Bärrandsröta är inte vanligare på skodda än på oskodda hästar men visst är det ett stort problem som man hela tiden måste hålla koll på.
Att det skulle finnas ett samband mellan socker o fotsvamp hos friska människor, dvs folk som inte är diabetiker el prediabetiker, har jag inte hittat ngt belägg för.
PL

Som sagt; jag är petigare än gemene man. Som exempel är strålen på hoven på framsidan av Magnussons bok, rötangripen i mittstrålfåran.
Men det är som sagt vid avskoningen.

Kopplingen socker - svamp är välkänd på kvinnor och underlivssvamp samt att jag känner folk med envis fotsvamp som blivit bättre med en koständring. Människor alltså.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
31 931
Senast: freyja
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 099
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 168
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 498
Senast: Zora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp