Bukefalos 28 år!

Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack! Ska fråga vår veterinär nästa gång! Ascot får nämligen Prednisolon. :)
Professorn fick också lite färre biverkningar av Medrol. Det var till och med så att vetten som skrev ut M istället för Prednisolon blev lite irriterad över att den första vetten hade valt P. Var tydligen inte alls nåt de gjorde på den kliniken pga att det är vanligt med stora problem, speciellt med de doserna Professorn behövde.
Nu var det ju katastrofmycket biverkningar ändå men han var ju rejält sjuk min lilla fluffboll. :heart
 
@Viva @Migo
:heart

Jag påstod att det var underhållande att läsa här i tråden... Men att höra hur illa det går på tok för en del är bara hemskt :( Måste skriva det.

I jämförelse är det inte så illa att ha en senskadad hund som med största sannolikhet kommer bli helt återställd.
 
Måste kolla med er. Detta hör egentligen till kattråden men har fått för mig att fler läser här inne. Iaf, Katten Harley kom in en morgon efter att varit ute hela natten och haltade på höger bak. Vi avvaktade ett par dagar men bara marginell förbättring. Jag åkte till vet som Misstänkte söndrigt korsband ev spricka i benet men röntgen visade noll och nada. Vi skulle avvakta och han går just nu på metacam 10 dagar.

Nu till min fråga, om man klämmer på han så har han ont uppe vid höften, inte vid benet utan mer vid muskelfästet. Kan katter råka dra sönder muskelfästen och det är det som gör ont nu?? Ju mer han rör sig dessto bättre blir hältan för att sen förvärras när han vilat ett tag, lite skm när man har sjuk träningsvärk-ish. Började fundera på detta idag men vetten hade inte tid att prata i tfn idag så får ringa på måndag igen.

Nån som kanske har en tanke? @hemlig ??
Absolut kan det vara en muskelskada. Om det inte blir värre över helgen skulle jag fortsätta med metacam som ordinerats och försöka hålla kisse från hopp upp och ner.
@Malibu_Stacy är dock bättre på diagnoser än jag.
 
Fridolf är tillbaka hos veterinären för intensivvård. Kraftigt smärtpåverkad, något höjd temp och tappad aptit igen.

Nu ligger han med dropp, har fått smärtstillande i blodet och är under tillsyn av behandlande veterinär. Det är inga nya stopp, han har inte tillräckligt hög feber för att det ska vara rupterad tarm, men vi är lite oroliga att det har blivit nekroser i tarmen. Om så är fallet, så får han somna in... Nu avvaktar vi alltså för att se hur han svarar på mer vila, smärtstillande och intravenös antibiotika.
Vi håller tummarna här också och hoppas på bättre lycka för er.
 
Absolut kan det vara en muskelskada. Om det inte blir värre över helgen skulle jag fortsätta med metacam som ordinerats och försöka hålla kisse från hopp upp och ner.
@Malibu_Stacy är dock bättre på diagnoser än jag.
Jo det där med hopp är bara att fetglömma. Jag har inte ett enda rum där det inte finns något att hoppa upp på. Och eftersom han börjar gå uppför väggarna efter bara ett par dagar inomhus så vågar jag inge ha honom i bara badrummet för han gör såna jäkla vurpor när han tramsar av sig. Han är ju bara 8 månader så ff unge. Men försöker lyfta han upp och nerför soffa och fönsterbräda när jag ser det.

Läker sånt av sig själv eller?? @Malibu_Stacy
 
Sid försöker äta upp golvet. Så tja, cykelhandtag och tändhattar skulle nog kunna gå ner i hans mage med! Det är liksom lugnt ett tag, sen kan han helt plötsligt äta på något som legat på samma plats i flera veckor! :meh:

Haha min DC har dragit upp 3 plastgolv, varav två var mammas :eek:. Han hade en överjävlig valp/unghundsperiod där han massakrerade ALLT. Tack och lov håller han sig till att "bara" äta strumpor då och då nu... Och tuggumi på gatan. Och allt man säger nej till. Men inte golv, så jag ser framgång!
 
2 timmar långpromenad med Ebrah och vän idag. Jag gillar verkligen vännen och så gör även Ebrah. Vanligtvis går jag helst promenader själv för att det lätt blir bökigt med sällskap, men med vännen är allt så enkelt att det bara blir kul. Han är på många sätt lite som en manlig version av mig och det känns lite som om vi känt varandra i tusen år trots att vi började umgås för bara några månader sedan. Nu har vi börjat prata om att ge oss ut och springa lite med hundarna till våren (han springer ofta och mycket) och jag funderar nu på att koppla ihop honom med Aysu så att han också har hund att springa med :p

Aysu, ja hon fick vila idag. När jag kom hem från promenaden fick hon istället lite nosövningar i köket, inspirerad av det som @Voff skrev om narkotikasökande hundar. Vi körde dock på en "något" enklare nivå, nämligen leta godisbitar :D Först hade jag godis i olika muggar, men inte alla, och hade på en bit papper för att Aysu skulle bli tvungen att nosa sig fram till rätt mugg.

Hon är dock så petig att hon börjar med rätt muggar, sedan vill kolla de andra också för att inte råka missa något. Då gömde jag istället godis runtom i själva köket och när jag släppte in henne så kunde jag riktigt höra nosen jobba :p Det är verkligen kul med henne, att hon är så otroligt noggrann, funderande och verkligen kämpar. Jag har aldrig sett en saluki så duktig och noggrann med nosarbete som hon är.
 
2 timmar långpromenad med Ebrah och vän idag. Jag gillar verkligen vännen och så gör även Ebrah. Vanligtvis går jag helst promenader själv för att det lätt blir bökigt med sällskap, men med vännen är allt så enkelt att det bara blir kul. Han är på många sätt lite som en manlig version av mig och det känns lite som om vi känt varandra i tusen år trots att vi började umgås för bara några månader sedan. Nu har vi börjat prata om att ge oss ut och springa lite med hundarna till våren (han springer ofta och mycket) och jag funderar nu på att koppla ihop honom med Aysu så att han också har hund att springa med :p

Aysu, ja hon fick vila idag. När jag kom hem från promenaden fick hon istället lite nosövningar i köket, inspirerad av det som @Voff skrev om narkotikasökande hundar. Vi körde dock på en "något" enklare nivå, nämligen leta godisbitar :D Först hade jag godis i olika muggar, men inte alla, och hade på en bit papper för att Aysu skulle bli tvungen att nosa sig fram till rätt mugg.

Hon är dock så petig att hon börjar med rätt muggar, sedan vill kolla de andra också för att inte råka missa något. Då gömde jag istället godis runtom i själva köket och när jag släppte in henne så kunde jag riktigt höra nosen jobba :p Det är verkligen kul med henne, att hon är så otroligt noggrann, funderande och verkligen kämpar. Jag har aldrig sett en saluki så duktig och noggrann med nosarbete som hon är.

Kumla nästa :laugh:
 
Haha, oh ja! Tror du de förvarar hundgodis tillsammans med knarket? I så fall kan nog Aysu bli en jäkligt bra arbetshund där :angel:

Nämen, jag ska nog försöka få till lite mer nosaktivering för henne, just i stil med klurigare godisletande. Hon älskar det verkligen. När jag tex gömt godis i barken på träd så blir hon hur glad som helst, och hon hade säkert kunnat bli bra på personspår. Jag är otroligt skeptisk till att låta henne spåra i skog egentligen, men nu har hon extremt mycket bättre inkallning än vad någon annan av mina hundar haft. Viltspår vägrar jag fortfarande, men lite personspår kanske... Eller så kan jag lägga personspår i bostadsområden så att hon inte gör någon koppling till skogen. Vet dock inte om jag vågar mig på detsamma med Ebrah...
 
Fridolf är tillbaka hos veterinären för intensivvård. Kraftigt smärtpåverkad, något höjd temp och tappad aptit igen.

Nu ligger han med dropp, har fått smärtstillande i blodet och är under tillsyn av behandlande veterinär. Det är inga nya stopp, han har inte tillräckligt hög feber för att det ska vara rupterad tarm, men vi är lite oroliga att det har blivit nekroser i tarmen. Om så är fallet, så får han somna in... Nu avvaktar vi alltså för att se hur han svarar på mer vila, smärtstillande och intravenös antibiotika.
:cry::heart
 
Sid försöker äta upp golvet. Så tja, cykelhandtag och tändhattar skulle nog kunna gå ner i hans mage med! Det är liksom lugnt ett tag, sen kan han helt plötsligt äta på något som legat på samma plats i flera veckor! :meh:
Golv! :eek: Jaa, det är ju lika ologiskt det som cyckelhandtag eller tändkubbar!
 
Fridolf är tillbaka hos veterinären för intensivvård. Kraftigt smärtpåverkad, något höjd temp och tappad aptit igen.

Nu ligger han med dropp, har fått smärtstillande i blodet och är under tillsyn av behandlande veterinär. Det är inga nya stopp, han har inte tillräckligt hög feber för att det ska vara rupterad tarm, men vi är lite oroliga att det har blivit nekroser i tarmen. Om så är fallet, så får han somna in... Nu avvaktar vi alltså för att se hur han svarar på mer vila, smärtstillande och intravenös antibiotika.


Åh nej :cry: ! Hoppas han mår bättre snart!!
 
Hur har det gått för er idag? Har ni kommit fram till något? :(
Tack för omtanken. Inget jag inte tänkte redan igår. Att alla alternativ är dåliga och att livet är orättvist. Väntar svar på biopsin som kommer nästa vecka så får vi se då. Nu försöker vi njuta av promenad och vänner.
 

Bifogade filer

  • mupp.jpg
    mupp.jpg
    168,3 KB · Visningar: 92
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
110 646
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
113 779
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
56 594
Senast: bollen__
·
  • Låst
Relationer Här kör vi hårt, vi vill ha alla detaljer. Förra tråden...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
115 939
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp