Bukefalos 28 år!

Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fy vad trist det låter :( . Verkar han ha ont som det är nu?
Nu har han ju varit sövd två dagar i rad och de har skurit i knölen så han är lite pipig. Men i Tisdags körde vi agility och imorse hade han världens busryck med min andra hund. Det är nog jobbigast. Jag misstänkte inget. Han är precis som vanligt.
 
Min tik opererades för en elakartad tumör och då röntgades hela buken för att se om man kunde se någon spridning. Det kunde man inte men spridit sig hade den och efter operationen gick allt väldigt fort. I det här fallet kan man se att roten till tanden är borta och han är svullen. Det går inte att säga hur djupt det går förrän man öppnar upp och kollar. Nu väntar vi på biopsin, även om veterinären sa att den var elakartad för att se vilka alternativ som finns men det kommer väl röra sig om en av tre.

Man kan såklart välja att inte göra någonting, det går inte att säga hur lång tid han har kvar men antagligen inte länge eftersom den är så aggressiv och kommer äta av käkbenet. Om de efter biopsin finns en möjlighet kan man dra den påverkade tanden och tanden bredvid samt ta så mycket av käkbenet man vågar, tar man för mycket kan käkbenet gå av på grund av det. Det sista alternativet som ger störst chans att få bort hela tumören är att ta bort halva underkäken. Men trots att jag inte vet hur jag ska leva utan honom, för mig är detta hunden med stort H, så känns det inte riktigt etiskt försvarbart att göra den operationen på en hund. Tyvärr finns det inget riktigt bra alternativ.
Jag skulle inte utsätta min hund för att ta bort halva underkäken. Det brukar vara jobbigt med återhämtning trots smärtlindring.
Vet tyvärr att många tumörer som äter sig in i käkbenet ger en dålig prognos.
 
Jag skulle inte utsätta min hund för att ta bort halva underkäken. Det brukar vara jobbigt med återhämtning trots smärtlindring.
Vet tyvärr att många tumörer som äter sig in i käkbenet ger en dålig prognos.
Nej. Det är väl så jag spontant känner också. Bara att ta tänderna är ett stort ingrepp där nyttan är osäker men att beröva hunden på halva sin käke känns tyvärr inte aktuellt.
 
Hur skulle du beskriva dem utöver det som står på t.ex SKK?

Pigga, glada, tåliga och roliga hundar men en del egen vilja. De vill gärna hitta på saker men kräver inte massor. De jag har erfarenhet av har inte varit skälliga. Min senaste vaktade en del hemma men det tror jag beror bland annat på hans uppväxt, han hade flyttat runt en del innan han kom till mig, sitt 5:e-6:e hem, som 3 åring. Han vaktade inte ute och skällde inte i andra situationer.

Rasen ska vara reserverad och det finns såna som inte är reserverade alls utan hur glada som helst i folk. Mammas schippe är sån. Sen finns det tyvärr även såna som är osäkra på folk, min senaste var sån. Om han hade varit annorlunda med en bättre start i livet vet jag inte. De jag haft nära kontakt med har varit miljöstarka och väldigt lätta att ha med sig. De har bra och funktionell päls, mammas hane är kastrerad och har fått väldigt mycket päls efter det.

Jag har tränat och tävlat med mina. Rallylydnad, htm, viltspår är sånt vi tävlat i och sen har vi även tränat lydnad och nose work.

Är det mer du vill veta så fråga på. Jag älskar rase och kommer säkert skaffa schipperke igen.
 
Det är rätt tungt att gå med två hundar som tokdrar och där den ena dessutom inte har förstått det där med koppel runt stolpar och ens ben... Filimon är superduktig, håller stenkoll (oftast) på vilken hand jag håller kopplet i så han ska gå på rätt sida, har koll på alla stolpar och träd. Labben däremot far runt som en skottspole överallt...
 
Det är rätt tungt att gå med två hundar som tokdrar och där den ena dessutom inte har förstått det där med koppel runt stolpar och ens ben... Filimon är superduktig, håller stenkoll (oftast) på vilken hand jag håller kopplet i så han ska gå på rätt sida, har koll på alla stolpar och träd. Labben däremot far runt som en skottspole överallt...

Tränar han inte jakt med labben?
 
Tränar en del sök och spår, tror jakten kommer under detta året.
Okej, jag fick för mig att han jakttränade den :)
Jag tänkte att då brukar fotgåendet komma på köpet, även i koppel. Men det är ju så klart ingen garanti.
Ett tips är att be honom börja med fotgåendet direkt om han vill köra jakten, har han inte det är han tyvärr körd på alla prov.
 
Okej, jag fick för mig att han jakttränade den :)
Jag tänkte att då brukar fotgåendet komma på köpet, även i koppel. Men det är ju så klart ingen garanti.
Ett tips är att be honom börja med fotgåendet direkt om han vill köra jakten, har han inte det är han tyvärr körd på alla prov.
Hunden är bara 1 år så det mesta av träningen ligger framför ännu. Han ska dock börja på en lydnadskurs nu till våren som en fortsättningskurs efter valpkursen, så det blir nog bra med den biten. Ett hinder i det hela är att personen som normalt passar hunden när han jobbar låter hunden dra hela tiden. Periodvis går hon jättebra, speciellt när man går ensam med henne. Har dock inte möjlighet att gå med dem en och en när jag har dem själv. Vågar inte lämna henne ensam i lägenheten när det är Filimons tur, vill inte riskera att hon står och vrålar för full hals så grannarna får frispel. Så båda måste hänga med tillsammans och då vill hon gärna tävla med honom och vara först hela tiden.
 
Hunden är bara 1 år så det mesta av träningen ligger framför ännu. Han ska dock börja på en lydnadskurs nu till våren som en fortsättningskurs efter valpkursen, så det blir nog bra med den biten. Ett hinder i det hela är att personen som normalt passar hunden när han jobbar låter hunden dra hela tiden. Periodvis går hon jättebra, speciellt när man går ensam med henne. Har dock inte möjlighet att gå med dem en och en när jag har dem själv. Vågar inte lämna henne ensam i lägenheten när det är Filimons tur, vill inte riskera att hon står och vrålar för full hals så grannarna får frispel. Så båda måste hänga med tillsammans och då vill hon gärna tävla med honom och vara först hela tiden.

Jaktfoten brukar man börja med så tidigt som möjligt, just för att få hunden naturligt bekväm kring fötterna. Det är ju inget lydnadsfot, som du säkert redan vet, utan att hunden ska hålla sig avslappnat vid sidan på föraren. Har hunden fått gå lite som den vill i koppel tills den är 1 år gammal har man ganska många timmar att ta igen med korrekt fotgående innan man suddat ut det "felaktiga". Det blir så klart en lite extra uppförsbacke med en dagmatte som låter den dra hela tiden.
Men som sagt, bara ett tips i all välmening :)
Jag förstår helt klart om det inte är görbart att ta ut dem en och en!
 
Jaktfoten brukar man börja med så tidigt som möjligt, just för att få hunden naturligt bekväm kring fötterna. Det är ju inget lydnadsfot, som du säkert redan vet, utan att hunden ska hålla sig avslappnat vid sidan på föraren. Har hunden fått gå lite som den vill i koppel tills den är 1 år gammal har man ganska många timmar att ta igen med korrekt fotgående innan man suddat ut det "felaktiga". Det blir så klart en lite extra uppförsbacke med en dagmatte som låter den dra hela tiden.
Men som sagt, bara ett tips i all välmening :)
Jag förstår helt klart om det inte är görbart att ta ut dem en och en!
Ja. Vad jag förstår så började han med fotgående tidigt med henne men sen föll det väl bort någonstans längs vägen av någon anledning så de får börja om från början nu.
 
Var så orolig igår att jag inte kunde skriva. Ascot lades in igår för att genomgå gastroskopi :cry:. Vi hade blivit informerade på dagis att han hade ätit upp delar av en tennisboll. Då var det dock försent för att åka till veterinären och kräkas. I och med att allmäntillståndet var bra (ingen feber, åt och bajsade bra) så åkte vi inte in till veterinären. Ascot kräktes dock vid fem på morgonen upp en bit boll och sen på dagis två bitar (fortsatt bra allmäntillstånd dock). Han fortsatte dock kräkas utan att det kom något mer boll bit (konstigt nog igen vid fyra-fem på morgonen) så igår åkte vi in med honom. Var så stressad över att man kanske skulle behövde öppna buken så på så sätt var det ju bra att man kunde göra en gastroskopi. Det var ju dock osäkert om det skulle hjälpa (om veterinärerna skulle hitta problemet). Det gjorde det dock! :love:

Fick hämta hem honom igår eftermiddag :heart. Han mår bra men var påverkad av narkosen igår, vilket ju inte är så konstigt. Han höll på att somna sittandes igår när vi åt middag :heart. Knäppgök som inte la sig ner. Nåja vi gick och la oss tidigt och Ascot ansåg att det var bäst att ligga på mig (28 kg (han behöver gå ner 1-1,5 kg) liggandes över låren känns kan jag säga men det var tryggt att ha honom där. Nu är det vila i helgen samt skonkost som gäller för lille plutten.

Men alltså titta vad han hade i magen! Boll visste vi ju, men det svarta är ett cykelhandtag (ca 7 cm)! :eek: :crazy: Jäkla tur att den inte hade orsakat mer problem! Vågar inte tänka på vad som kunde ha hänt om den hade åkt upp när han kräktes, typ fastnat i halsen. :crazy: :crazy: Magsäcken var mkt röd enligt veterinären, vilket jag verkligen förstår med detta i magen :crazy: :cry:. Har dåligt samvete för att vi inte åkte in direkt :(.

Så lättat att allt har gått bra men har även mkt svårt att förstå varför han har svalt denna. Bollbitarna ska han ha svalt när han lekte med bollen så dom är ju ngt lättare att förstå. Men ett cykelhandtag i gummi? Frånsett under valpperioden så har han inte ätit saker.

Någon som vet vad detta kan bero på, alltså ätandet/sväljandet av saker? Ascot går ju på kortison sen i somras pga. hjärnhinneinflammation, vilket ju gör honom nästan besatt av mat. Men gummisaker?

6F1EA85F-1809-4056-A4C0-A4C5E32F6EC1.jpeg
 
@Acto
Men gud :eek:
Ibland undrar man ju vad de får för sig för grejer.. Vilken tur att ni åkte in till veterinären!
Jag hade nog inte heller åkt in akut om någon av mina hundar svalt en bit av en tennisboll.. Hade inte fått göra annat än att åka in till veterinären då, Otis sätter ju i sig det mesta :cautious:
Igår stod han framför brasan och filosoferade. Trodde jag.
Han spanade egentligen in de små tändkubbarna, och innan jag hann reagera hade han smäckt i sig en sån :arghh: så jäkla snabb, en jäkla tur att han bara fick upp en ur påsen!
Och tur att det bara var lite bokspån och vegetabilisk olja, och att de inte var dränkta i typ tändvätska...
 
@Acto
Men gud :eek:
Ibland undrar man ju vad de får för sig för grejer.. Vilken tur att ni åkte in till veterinären!
Jag hade nog inte heller åkt in akut om någon av mina hundar svalt en bit av en tennisboll.. Hade inte fått göra annat än att åka in till veterinären då, Otis sätter ju i sig det mesta :cautious:
Igår stod han framför brasan och filosoferade. Trodde jag.
Han spanade egentligen in de små tändkubbarna, och innan jag hann reagera hade han smäckt i sig en sån :arghh: så jäkla snabb, en jäkla tur att han bara fick upp en ur påsen!
Och tur att det bara var lite bokspån och vegetabilisk olja, och att de inte var dränkta i typ tändvätska...
Så jäkla skönt med en hund som i värsta fall snor mat från en tallrik som inte är bortplockad eller från bebisen som sitter på golvet och trycker i sig majskrokar :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
110 055
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
113 403
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
56 144
Senast: bollen__
·
  • Låst
Relationer Här kör vi hårt, vi vill ha alla detaljer. Förra tråden...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
115 454
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp