Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skitvalpen åt tuggummi när vi var ute och dom rådde mig att komma in när jag ringde veterinären. Men veterinären som kikade på Floki ansåg att mängden var så liten att man inte behövde göra något, dom skickade tom hem oss utan att vi behövde betala. :love:

Bonusbild på survalp.
 

Bifogade filer

  • IMG_4860.JPG
    IMG_4860.JPG
    195 KB · Visningar: 100
Skitvalpen åt tuggummi när vi var ute och dom rådde mig att komma in när jag ringde veterinären. Men veterinären som kikade på Floki ansåg att mängden var så liten att man inte behövde göra något, dom skickade tom hem oss utan att vi behövde betala. :love:

Bonusbild på survalp.
Skönt!
 
Det här med index. En bekants hund har ED 3 och kollade syskonen, alla har ua. Men ed-index är samma på den med 3an som de med ua, hur går det till?
Vi har inte index så jag har verkligen noll koll :p
 
@Migo men Fridolf hade väl tuggat av flisor och svalt va? Bobber svalde det ju helt med kött kvar runt om så min förhoppning är att det ska göra precis som alla 100 tals plastpåsar han tuggat under åren och bara åker rakt igenom :nailbiting: Men ska hålla hökögon på honom i ett par dagar och vid minsta tecken på något alls så åker vi in.
 
Nu blev jag lite pepp igen. Fick precis mail med listan över vilka hundar som är med i landslaget till sommarens EM. Och tja, där står ju Ebrah först av salukitikarna :D Listan med anmälda hundar från Sverige är verkligen inte dålig... ska bli spännande att se vad de andra länderna har för hundar.
 
Den var väl lite större en en gammal femma och fem cm lång så den kan passera men nu är det koppel på i trädgården ett par dagar för att se om den kommer ut:down:

Han som brukar smula ben till mm bitar :(:arghh:

Ben bryts ju inte ner även om köttet kring benet gör det, så risken finns att det kommer att skava på magslemhinnorna och om det tar sig till tarmen skulle jag nog säga att risken är hyfsad att det sätter sig som en propp i tarmen eller för den delen ligger kvar i magsäcken. Inget av alternativen är en höjdare och efter att ha ägt en stenätare för många år sen och sett vad en sketen liten sten kan ställa till med där inne, så jag hade konsulterat en veterinär ganska direkt och inte avvaktat i flera dagar om någon av hundarna svalt en benbit i den storleken.
 
@Migo men Fridolf hade väl tuggat av flisor och svalt va? Bobber svalde det ju helt med kött kvar runt om så min förhoppning är att det ska göra precis som alla 100 tals plastpåsar han tuggat under åren och bara åker rakt igenom :nailbiting: Men ska hålla hökögon på honom i ett par dagar och vid minsta tecken på något alls så åker vi in.

Nej, Fridolf svalde en avsågad ände av ett rörben(märgben) med en del av en ledknota på. Med kött på, han fick hela leden med muskler och allt, till middag. Biten som plockades ut var ca 2½ cm i diameter och magsyran hade löst upp det porösa benet i själva ledkulan, samt en del av rörbensväggen så kvar var en bit som i genomskärning såg ut som ett C, där benkanterna skurit upp magsäck och tarm.
 
Ben bryts ju inte ner även om köttet kring benet gör det, så risken finns att det kommer att skava på magslemhinnorna och om det tar sig till tarmen skulle jag nog säga att risken är hyfsad att det sätter sig som en propp i tarmen eller för den delen ligger kvar i magsäcken. Inget av alternativen är en höjdare och efter att ha ägt en stenätare för många år sen och sett vad en sketen liten sten kan ställa till med där inne, så jag hade konsulterat en veterinär ganska direkt och inte avvaktat i flera dagar om någon av hundarna svalt en benbit i den storleken.

Precis. Jag såg symptomen jäkligt snabbt efter det att han ätit benet, och han var då timmar från döden. Jag hade INTE avvaktat om jag sett hunden svälja en sån bit!

(Edit: ben bryts ju ner till viss del, och i viss mängd - problemet blir när det blir kompakta bitar (dvs märgben) eller för stora mängder)
 
Det här med index. En bekants hund har ED 3 och kollade syskonen, alla har ua. Men ed-index är samma på den med 3an som de med ua, hur går det till?
Vi har inte index så jag har verkligen noll koll :p

Det ska inte vara möjligt. Gör SKK uppmärksam. Det förekommer buggar i indexsystemet.
 
(Edit: ben bryts ju ner till viss del, och i viss mängd - problemet blir när det blir kompakta bitar (dvs märgben) eller för stora mängder)

Tar hyfsat lång tid för ben att brytas ner dock, speciellt märgben så det är inget jag hade räknat med eller väntat på.
 
Förutom att det idag varit 3 extra hundar här,vilket blir 6 st så har vi varit i rastgården en sväng där Gripa och en kompis drever lekt lite och jag passade även på att träna lite lydnad då drevern var mer intresserad av att gå runt och lukta och Gripa var mer intresserad av matte :D
Sen blev det en cykeltur på 7,5 km för Gripa och samma drever och sen har vi fortsatt samma projekt som vi påbörjade igår - apportering. Har verkligen skjutit upp på det av någon anledning men nu har vi fått till två pass på sammanlagt ca 20 min och har nu kommit såhär långt:


Är väldigt nöjd änsålänge och min tanke är att bygga ett lugnt och stabilt hållande då jag tror att förstår de det så blir det sällan problem att hämta apporten heller. Och förhoppningsvis fokuserar de på att de ska hålla och inte tugga för att det ska ge vinst. Vi får se hur det utvecklas :D
 
Criga åt en kattskit i går. Resultatet av det kom i dag.

När jag kom hem från jobbet möttes jag av bajspölar i hela köket. Som läckt ner i golvspringorna :wtf:
Golvet har tom rest sig för det var som vatten. Suck.

Jag har fått nån bugg i kroppen. Hoppas verkligen inte jag åker på flunsan :(

Inlåningstiken har börjat fälla ur så det verkar som att hon ska löpa som planerat i april :).
Så nu tittar vi för fullt på hanar och det verkar som jag kan få sambon med på mitt linjeval. Han vill dock hellre ta en kullbror, men det är helt ok. Kullen är stor. 11 valpar och mycket jämn både mentalt och alla är friröntgade(nästan alla med A), så det är DNA jag vill ha :up:
 
Criga åt en kattskit i går. Resultatet av det kom i dag.

När jag kom hem från jobbet möttes jag av bajspölar i hela köket. Som läckt ner i golvspringorna :wtf:
Golvet har tom rest sig för det var som vatten. Suck.

Jag har fått nån bugg i kroppen. Hoppas verkligen inte jag åker på flunsan :(

Inlåningstiken har börjat fälla ur så det verkar som att hon ska löpa som planerat i april :).
Så nu tittar vi för fullt på hanar och det verkar som jag kan få sambon med på mitt linjeval. Han vill dock hellre ta en kullbror, men det är helt ok. Kullen är stor. 11 valpar och mycket jämn både mentalt och alla är friröntgade(nästan alla med A), så det är DNA jag vill ha :up:

Gillar avelsplanerna :D inte bajspölar och ev influensa :wtf:
 
Leon passade på att servera sig själv middag från min tallrik när jag var på toa, ca 20 olivkärnor har han ätit upp, hoppas de inte blir vassa av att tuggas sönder.
 
Ben bryts ju inte ner även om köttet kring benet gör det, så risken finns att det kommer att skava på magslemhinnorna och om det tar sig till tarmen skulle jag nog säga att risken är hyfsad att det sätter sig som en propp i tarmen eller för den delen ligger kvar i magsäcken. Inget av alternativen är en höjdare och efter att ha ägt en stenätare för många år sen och sett vad en sketen liten sten kan ställa till med där inne, så jag hade konsulterat en veterinär ganska direkt och inte avvaktat i flera dagar om någon av hundarna svalt en benbit i den storleken.
Nej, Fridolf svalde en avsågad ände av ett rörben(märgben) med en del av en ledknota på. Med kött på, han fick hela leden med muskler och allt, till middag. Biten som plockades ut var ca 2½ cm i diameter och magsyran hade löst upp det porösa benet i själva ledkulan, samt en del av rörbensväggen så kvar var en bit som i genomskärning såg ut som ett C, där benkanterna skurit upp magsäck och tarm.
Fan osså... Nu blir jag ju sjukt jäkla nojjig. Han har ätit sten i sina dagar också och dem har alltid kommit ut utan problem men detta är kanske värre. Får nog ta och ringa djursjukhuset tror jag..
 
Hudson har fått ögonflammation. :nailbiting: Igår när vi vaknade kunde han knappt öppna vänstra ögat men nu har vi fått nån kräm att lägga på ögat och det börjar se bättre ut. Han uppskattar inte när krämen ska på :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
109 707
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
113 200
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
55 926
Senast: bollen__
·
  • Låst
Relationer Här kör vi hårt, vi vill ha alla detaljer. Förra tråden...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
115 256
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp