Bukefalos 28 år!

Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför har folk börjat samla på sig fyrahundra olika "aktiveringsspel" till sina hundar, istället för att faktiskt aktivera dem? Jag kan väl tycka att det är helt okej som komplement, men en del verkar använda det som någon form av ersättning istället, sen vill de ha tips på fler spel när hunden löser allt de har på en halv minut... :cautious:

Håller verkligen med! Tycker också det är rätt vanligt när man frågar en person, som via FB har frågat om hjälp pga ngt problembeteende hunden har, hur hunden aktiveras, att svaret OFTA är ”jo men hen aktiveras ordentligt, vi går promenader och sen får hen göra aktiveringsspel några gånger i veckan”... :meh: :arghh:
Ehh aktiveringsspel är enligt mig mer än lek mental aktivering.
 
Supertråkigt att det inte blev som du hoppades med kastreringen @Voff , men det låter ju som att det blir en bra lösning för Skägget ändå!

Tänk att detta är en av baksidorna med kastrationer som så ofta inte ens nämns. De som rekommenderar kastrering som lösning på typ allt ser jag aldrig sett nämna personlighetsförändring åt det sämre hållet....

Detta var min stora oro och därför har jag låtit bli kastrering när många har tyckt att det borde vara en självklarhet för oss med flera tikar hemma. Han ändå 4,5 år och vi har tyckt att han visat sig vara mentalt stark och stabil så jag kände att det var nog rätt safe i vårat fall.
 
Detta var min stora oro och därför har jag låtit bli kastrering när många har tyckt att det borde vara en självklarhet för oss med flera tikar hemma. Han ändå 4,5 år och vi har tyckt att han visat sig vara mentalt stark och stabil så jag kände att det var nog rätt safe i vårat fall.

Det är ju så himla svårt att veta i förväg hur det blir, men har man tänkt igenom beslutet ordentligt och tror att det är för det bättre så ska man inte beskylla sig själv sen. Det blir ju inte alltid som tänkt och ni har ju inte tagit något förhastat beslut som jag förstått det. Tror det ni har bestämt för skägget blir bra. :heart
 
Kan det vara lite olika anledningar till detta - dels dom som knte tycker det är en stor grej/sopar under mattan och dels dom som inte har upplevt det?

För jag kan absolut tycka att kastrering är bra i vissa fall och skulle säkert kunna rekommendera det (eller jag har ju rekommenderat det ibland) men jag har inte upplevt någon negativ personlighetsförändring hos de jag känner som är kastrerade så det blir svårt att liksom förhålla sig till den biten :)

Jag tycker mig se att de flesta som kastreras utöver sjukdom, kastreras unga. Runt året. Då vet man inte så mycket om hur hunden borde vara, den är ju inte helt mentalt klar då. Och då har man rimligtvis inte mycket att jämföra med.

De flesta jag känner som kastrerat äldre hundar upplever förändringar. Både plus och minus. Så som det blev för oss känner jag två hanar och en tik, där det tyvärr blev så här.
 
@Voff Tråkigt för er, hoppas att lillhusse tycker att det är kul och lite ansvarsfullt liksom. Ville bara säga att jag kastrerade min hund (av medicinska skäl) när han var 6 år, och han hade efter det en period på sisådär 8-10 månader då han inte riktigt var sig själv. Bland annat något som jag bäst kan beskriva som nattskräck. Sedan blev han sitt normala jag igen (med skillnaden att han var ännu mer matglad och att han hade absolut noll intresse av löptikar).

Det är annorlunda med fler hundar i huset, det förstår jag, jag hade ju bara min enda hund att koncentrera mig på. Fint att "skägget" (glömde hans namn nu) redan har ett extrahem. Hoppas att han också landar i allt så småningom.
 
@Voff Tråkigt för er, hoppas att lillhusse tycker att det är kul och lite ansvarsfullt liksom. Ville bara säga att jag kastrerade min hund (av medicinska skäl) när han var 6 år, och han hade efter det en period på sisådär 8-10 månader då han inte riktigt var sig själv. Bland annat något som jag bäst kan beskriva som nattskräck. Sedan blev han sitt normala jag igen (med skillnaden att han var ännu mer matglad och att han hade absolut noll intresse av löptikar).

Det är annorlunda med fler hundar i huset, det förstår jag, jag hade ju bara min enda hund att koncentrera mig på. Fint att "skägget" (glömde hans namn nu) redan har ett extrahem. Hoppas att han också landar i allt så småningom.

Jag fick höra att de kunde vara lite svajiga i blrjan innan de hittade sig själva igen. Men jag tycker det går åt fel håll. Men jag hoppas det kan vända med tiden.

Exets familj är överlyckliga. Hans sambo har tvillingdöttrar på 9 år. Gissa om det tyckte det var toppen att få hem en hund :D
 
Jag tycker mig se att de flesta som kastreras utöver sjukdom, kastreras unga. Runt året. Då vet man inte så mycket om hur hunden borde vara, den är ju inte helt mentalt klar då. Och då har man rimligtvis inte mycket att jämföra med.

De flesta jag känner som kastrerat äldre hundar upplever förändringar. Både plus och minus. Så som det blev för oss känner jag två hanar och en tik, där det tyvärr blev så här.
Jag känner en äldre hanhund som kastrerades pga medicinska skäl vid typ 5 års ålder. Han tappade helt energin och gnistan, ligger bara och sover. Agility är det enda som gör att han piggnar på sig men utöver det är deras gamla hund som bortblåst. Pälsen måste dessutom rakas, han är konstant hungrig och går upp i vilt väldigt lätt.
 
Än så länge en bra dag här. Började med att ta en långpromenad på förmiddagen. Då gick vi till en avlång rastgård där damerna kunde springa av sig, sedan vidare till en annan rastgård där de kunde springa ännu lite mer (de gör ofta så, springer, vilar, springer igen så det passar dem bra med ett sådant upplägg). Solen sken och allt var skönt.

Vi tog långpromenaden hem till min mor och där åt vi lunch, tittade på skidskytte och vilade.

Nu har morsan fått besökare. Vi är fortfarande kvar. Jag passade på att träna damerna på att inte skälla helt hysteriskt (vilket de annars gör eftersom de blir superjätteglada när vi får besökare). Morsan släppte in gästerna och jag kunde vara instängd i vardagsrummet med kompostgaller i dörren och godispåse i handen :p Lyckades tajma allt perfekt, så hundarna skällde ingenting utan kom till mig, fick godis, gjorde några lätta trick, fick godis osv. När de sedan hälsade på gästerna så gick allt väldigt lugnt till och därefter somnade hundarna om.
 
Jag känner en äldre hanhund som kastrerades pga medicinska skäl vid typ 5 års ålder. Han tappade helt energin och gnistan, ligger bara och sover. Agility är det enda som gör att han piggnar på sig men utöver det är deras gamla hund som bortblåst. Pälsen måste dessutom rakas, han är konstant hungrig och går upp i vilt väldigt lätt.

Hungrigare är han ju helt klart. Numera stormskäller han tills maten är framme. Det tar ju ett par minuter att väga upp 8 portioner mat (förbereder alla målen samtidigt). Så har han aldrig gjort förr. Han trissar ju upp de andra tre och stämningen kan lätt slå över. Så sambon brukar ta ut alla på en kisserunda när jag fixar maten.

Han har lagt på sig. Färskfodret får han bara en liten smakklutt av och så får han ett dietfoder i stället.
 
Jag tycker mig se att de flesta som kastreras utöver sjukdom, kastreras unga. Runt året. Då vet man inte så mycket om hur hunden borde vara, den är ju inte helt mentalt klar då. Och då har man rimligtvis inte mycket att jämföra med.

De flesta jag känner som kastrerat äldre hundar upplever förändringar. Både plus och minus. Så som det blev för oss känner jag två hanar och en tik, där det tyvärr blev så här.

Vi hade tur med kastreringen av vår Dallis, han gick ifrån att vara ett hysteriskt monster som skulle jucka på allt och skrek vid dörren efter löptikar, utslag överallt osv, till en cool, trygg och trevlig grabb. Perfekt sällskapshund, otroligt snäll och glad. Dock är han hungrig konstant och har lätt för att gå upp i vikt, men han blir lika glad åt gurka som en köttbit så det går rätt bra ändå.
 
När matte är trött med en dagen-efter-migrän-bakfylla mutas hunden med ett tuggben.
Ett sånt där aktiveringsspel skulle sitta fint sen :p.
 

Bifogade filer

  • 20180222_141305.jpg
    20180222_141305.jpg
    175,5 KB · Visningar: 36
Vad gör ni andra med era hundar när de är konvalescenter? Hon kommer behöva tratt och vila i minst en vecka till, och jag håller på att få nippran, har iaf beställt hem ett gäng goda ben, som förhoppningsvis tar en stund att äta upp.

Aktiveringsspel rotade grannen fram ur gömmorna :D, som tog ca 30 sekunder att lösa :cool: . Nosework, leta upp mat, gömma godis, precisioner i fotgående över vi på, men vill gärna ha mer tips...
 
Det gäller att ha flera hundvakter på lut när man är ensam och jobbar heltid. Hunddagis fick oväntat stänga då nästan hela personalen fått magsjuka. Mina föräldrar som vanligtvis är hundvakter är bortresta. Som tur var kunde morbror och moster ha henne, men det innebär att hon får bo där två dagar då det är lite långt att köra. Blir lite ensamt i kväll.

Hon är ju tillräckligt gammal och trygg för att, i nödfall, kunna vara hemma om jag flexar lite morgon och kväll och går hem på lunchen, men i den slyngelålder hon är i nu skulle hon säkert hitta något att bita sönder och den vanan vill jag inte att hon får...
 
Vad gör ni andra med era hundar när de är konvalescenter? Hon kommer behöva tratt och vila i minst en vecka till, och jag håller på att få nippran, har iaf beställt hem ett gäng goda ben, som förhoppningsvis tar en stund att äta upp.

Aktiveringsspel rotade grannen fram ur gömmorna :D, som tog ca 30 sekunder att lösa :cool: . Nosework, leta upp mat, gömma godis, precisioner i fotgående över vi på, men vill gärna ha mer tips...
Tinja har ju inte varit konvalescent men när jag vill tömma hennes hjärnkontor med minsta möjliga ansträngning så väljer jag ett riktigt abstrakt och knepigt trick att shapea fram :D
 
Jag upplever också i princip bara positiva förändringar med Otis efter hans kastrering.
Han har snart varit kastrerad i ett år, och den största skillnaden från innan är att han har lättare att varva ner och komma till ro. Han har blivit så mycket lugnare!
Nu var han ju rätt speedy redan innan, så detta blev absolut en positiv effekt för vår del.
Den enda negativa är att han fått lite ullig päls, men än så länge bara på låren.
 
Varit iväg och tränat agility med Nike och tog med valpen också. Nessie är lite hängig och fick stanna hemma, hon är lite risig i magen antagligen för att hon går och städar efter valpen :yuck:.

Det gick riktigt bra med Nike, introducerade "rutan" (fyrkant av pvc rör) och döm min förvåning när hon snappade upp det på tre röda! Hundstackaren får alldeles för lite cred, hon kan ju när hon vill :love:. Valpen fick sitta på filt och titta på mestadels men sen fick hon se sig om i hallen på slutet. Tränade lite på att sitta på gungan och sen även på ljudet när den tippar tillbaka.

Imorgon har jag banträning inbokat sen tidigare och hade tänkt gå med Nessie, få se om hon piggar på sig annars blir det Nike som får hoppa in.

Valpen är helt förtjusande, både jag och maken är väldigt väldigt nöjda med henne. Framförallt att hon fungerar så bra med de andra hundarna och att hon är intresserad av oss också. Börjat lite smått med små kommandon "hit", "sitt", "stå" och "snurra". Hon är galet matglad och snabb som en vessla så man får verkligen ha koll när man ger hundarna mat.

Nano:
28059158_10214220239934165_4933229692877312604_n.jpg
 
Vad gör ni andra med era hundar när de är konvalescenter? Hon kommer behöva tratt och vila i minst en vecka till, och jag håller på att få nippran, har iaf beställt hem ett gäng goda ben, som förhoppningsvis tar en stund att äta upp.

Aktiveringsspel rotade grannen fram ur gömmorna :D, som tog ca 30 sekunder att lösa :cool: . Nosework, leta upp mat, gömma godis, precisioner i fotgående över vi på, men vill gärna ha mer tips...
Om det är så tidsbegränsat så säget jag åt dem att inte vara så fjantiga utan passa på att sova. Kanske assisterar med lite avkopplande kli på magen.
 
Nu får Bobbers plåtmage jobba för sig. Styckade lite kött, så hundarna fick vars en bit ben. Chiko delar av revben och bobber ett märgben. Innan jag ens tagit bort handen hela vägen så hade han svalt hela märgbenet :eek::banghead::banghead::nailbiting:
Den var väl lite större en en gammal femma och fem cm lång så den kan passera men nu är det koppel på i trädgården ett par dagar för att se om den kommer ut:down:

Han som brukar smula ben till mm bitar :(:arghh:
 
Nu får Bobbers plåtmage jobba för sig. Styckade lite kött, så hundarna fick vars en bit ben. Chiko delar av revben och bobber ett märgben. Innan jag ens tagit bort handen hela vägen så hade han svalt hela märgbenet :eek::banghead::banghead::nailbiting:
Den var väl lite större en en gammal femma och fem cm lång så den kan passera men nu är det koppel på i trädgården ett par dagar för att se om den kommer ut:down:

Han som brukar smula ben till mm bitar :(:arghh:
Det var en betydligt mindre bit som höll på att ta död på Fritte...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
110 093
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
113 403
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
56 260
Senast: bollen__
·
  • Låst
Relationer Här kör vi hårt, vi vill ha alla detaljer. Förra tråden...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
115 463
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp