Bukefalos 28 år!

Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
I förrgår träffade vi ju småhundar och blev inbjudna till en liten "hemlig" fb-grupp för hundägare i det området. Jag skrev idag ett inlägg där och presenterade mig och damerna, och det verkar faktiskt finnas fler trevliga hundar däromkring som gärna ses för att leka lite. Det kan säkert vara jättebra för mina damer att träffa annat än vinthundar och aussies också, så det här ska vi försöka utnyttja :D
 
Vi har hängt i skogen med en ursöt liten jaktlabbe idag :love: Väldigt trevlig tyckte jag - Svansson tyckte mest att han var totalt ointressant (förutom när lillplutten skulle nosa på samma pinne som svansson, det var icke okej). Men det gick fint, tycker det är rätt skönt att små valpar kan skutta efter, jaga och stolla sig och Svansson bara fortsätter med sitt så länge det inte blir för mycket :)

Avslutade dagen med en sen promenad i kylan och mörkret - en helt fantastisk kväll! Det är inte ofta det är så klart, snöigt, vindstilla och krispigt i luften så en får passa på den dagen det händer :D
 
Mitt skägg och jag ska under våren bli deltidssärbo :(
Det är bara att inse att det här med kastreringen blev inte så lyckat. Han har blivit lite osäker med de andra hundarna här hemma och ligger mest under bordet och sover.
Han är inte sig själv. Kommer de andra nära så fräser han ifrån rejält vilket sätter honom i en farlig situation ifall någon skulle svara upp.

Nu har jag tur att ha ett fantastiskt ex i form av min sons far. Och han i sin tur lever med en kvinna som avgudar Skägget. De har passat honom ibland.
Dealen blir att Skägget kommer att bo hos dem när sonen är där. Var annan vecka. Tyvärr jobbar de heltid så det kommer bara att funka var annan vecka när sonen är där och kommer hem tidigt från skolan
Jag tror Skägget kommer att tycka detta är toppenveckor då han får all uppmärksamhet från 5 människor. Det blir nog bra ur hans synvinkel. Jag däremot kommer att sakna honom i massor den veckan han är borta :cry:
 
Så himla tråkigt @Voff att kastreringen inte blev så bra för skägget :(
Men det låter som ett väldigt fint upplägg för både hund och son, för visst är väl dom väldigt fästa vid varandra?
 
Så himla tråkigt @Voff att kastreringen inte blev så bra för skägget :(
Men det låter som ett väldigt fint upplägg för både hund och son, för visst är väl dom väldigt fästa vid varandra?

Ja dom är tighta. Skägget är till hälften hans. Han sörjde vår gammla hund "Voff" mycket i 4 år innan det blev en ny hund. Men när han på kort tid förlorade sin mormor, exet och Jag separerade och hans diagnos uppdagades så tog jag tag i de där hundplanerna. Och Skägget har gjort honom gott.
Nu blir sonen 13 och kan ta mer ansvar för Skägget. Iaf en rastrunda efter skolan :)
 
Mitt skägg och jag ska under våren bli deltidssärbo :(
Det är bara att inse att det här med kastreringen blev inte så lyckat. Han har blivit lite osäker med de andra hundarna här hemma och ligger mest under bordet och sover.
Han är inte sig själv. Kommer de andra nära så fräser han ifrån rejält vilket sätter honom i en farlig situation ifall någon skulle svara upp.

Nu har jag tur att ha ett fantastiskt ex i form av min sons far. Och han i sin tur lever med en kvinna som avgudar Skägget. De har passat honom ibland.
Dealen blir att Skägget kommer att bo hos dem när sonen är där. Var annan vecka. Tyvärr jobbar de heltid så det kommer bara att funka var annan vecka när sonen är där och kommer hem tidigt från skolan
Jag tror Skägget kommer att tycka detta är toppenveckor då han får all uppmärksamhet från 5 människor. Det blir nog bra ur hans synvinkel. Jag däremot kommer att sakna honom i massor den veckan han är borta :cry:
:heart
 
Mitt skägg och jag ska under våren bli deltidssärbo :(
Det är bara att inse att det här med kastreringen blev inte så lyckat. Han har blivit lite osäker med de andra hundarna här hemma och ligger mest under bordet och sover.
Han är inte sig själv. Kommer de andra nära så fräser han ifrån rejält vilket sätter honom i en farlig situation ifall någon skulle svara upp.

Nu har jag tur att ha ett fantastiskt ex i form av min sons far. Och han i sin tur lever med en kvinna som avgudar Skägget. De har passat honom ibland.
Dealen blir att Skägget kommer att bo hos dem när sonen är där. Var annan vecka. Tyvärr jobbar de heltid så det kommer bara att funka var annan vecka när sonen är där och kommer hem tidigt från skolan
Jag tror Skägget kommer att tycka detta är toppenveckor då han får all uppmärksamhet från 5 människor. Det blir nog bra ur hans synvinkel. Jag däremot kommer att sakna honom i massor den veckan han är borta :cry:
Så tråkigt, men vettigt resonerat. :heart
 
Mitt skägg och jag ska under våren bli deltidssärbo :(
Det är bara att inse att det här med kastreringen blev inte så lyckat. Han har blivit lite osäker med de andra hundarna här hemma och ligger mest under bordet och sover.
Han är inte sig själv. Kommer de andra nära så fräser han ifrån rejält vilket sätter honom i en farlig situation ifall någon skulle svara upp.

Nu har jag tur att ha ett fantastiskt ex i form av min sons far. Och han i sin tur lever med en kvinna som avgudar Skägget. De har passat honom ibland.
Dealen blir att Skägget kommer att bo hos dem när sonen är där. Var annan vecka. Tyvärr jobbar de heltid så det kommer bara att funka var annan vecka när sonen är där och kommer hem tidigt från skolan
Jag tror Skägget kommer att tycka detta är toppenveckor då han får all uppmärksamhet från 5 människor. Det blir nog bra ur hans synvinkel. Jag däremot kommer att sakna honom i massor den veckan han är borta :cry:
Åh, Voff, så himla tråkigt! Jag måste passa på att säga hur mycket jag uppskattat att få bolla med dig i en annan tråd när vi funderade på just kastrering av Skrället, och din överlag välkomnande attityd på forumet. Så sorgligt att ni själva fick ett sånt resultat och situation av det :heart
 
Supertråkigt att det inte blev som du hoppades med kastreringen @Voff , men det låter ju som att det blir en bra lösning för Skägget ändå!

Tänk att detta är en av baksidorna med kastrationer som så ofta inte ens nämns. De som rekommenderar kastrering som lösning på typ allt ser jag aldrig sett nämna personlighetsförändring åt det sämre hållet....
 
Idag har vi veckans andra dvärgschnauzerfödelsedag hemma :love: I tisdags fyllde vår finlandsimport Barney 6 år, och idag fyller vår Smalis 8 år, och blir därmed hushållets andra veteran efter Lyxa som fyller 9 i år.

5EAC0609-45F5-4EEB-9260-ADDD7ECFB1F1.jpeg

Foto: JPFoto.se
 
Ok, nu tycker jag att ni ska ta efter mig och höra av er till SKK om möjligheten att ha omplaceringsannonser på köpahund-sidan! (I alla fall om ni tycker att det är en bra idé :p )

Jag skrev ju till dem igår och nu på morgonen fick jag det här svaret:
"Att kunna annonsera om äldre hundar är en bra idé och frågan har tidigare varit uppe för diskussion. Vi håller just nu faktiskt på att titta på vilka lösningar som skulle kunna fungera men detta är en process som tar tid och därför kan jag tyvärr i dagsläget inte säga när en sådan förändring skulle kunna ske. Men vi jobbar vidare och förhoppningsvis kommer man i framtiden att kunna annonsera om vuxna hundar på Köpahund.se. Ha det fint!"
 
Varför har folk börjat samla på sig fyrahundra olika "aktiveringsspel" till sina hundar, istället för att faktiskt aktivera dem? Jag kan väl tycka att det är helt okej som komplement, men en del verkar använda det som någon form av ersättning istället, sen vill de ha tips på fler spel när hunden löser allt de har på en halv minut... :cautious:
 
Varför har folk börjat samla på sig fyrahundra olika "aktiveringsspel" till sina hundar, istället för att faktiskt aktivera dem? Jag kan väl tycka att det är helt okej som komplement, men en del verkar använda det som någon form av ersättning istället, sen vill de ha tips på fler spel när hunden löser allt de har på en halv minut... :cautious:

Det har jag också funderat över. Sen ber många i samma inlägg om tips för att öka kontakten och samarbetsvilja med hunden :banghead: Gör nått tillsammans med hunden istället!
 
Tänk att detta är en av baksidorna med kastrationer som så ofta inte ens nämns. De som rekommenderar kastrering som lösning på typ allt ser jag aldrig sett nämna personlighetsförändring åt det sämre hållet....
Kan det vara lite olika anledningar till detta - dels dom som knte tycker det är en stor grej/sopar under mattan och dels dom som inte har upplevt det?

För jag kan absolut tycka att kastrering är bra i vissa fall och skulle säkert kunna rekommendera det (eller jag har ju rekommenderat det ibland) men jag har inte upplevt någon negativ personlighetsförändring hos de jag känner som är kastrerade så det blir svårt att liksom förhålla sig till den biten :)
 
Kan det vara lite olika anledningar till detta - dels dom som knte tycker det är en stor grej/sopar under mattan och dels dom som inte har upplevt det?

För jag kan absolut tycka att kastrering är bra i vissa fall och skulle säkert kunna rekommendera det (eller jag har ju rekommenderat det ibland) men jag har inte upplevt någon negativ personlighetsförändring hos de jag känner som är kastrerade så det blir svårt att liksom förhålla sig till den biten :)

Absolut kan det vara olika anledningar :) . Men även om man själv tycker att något (ex kastrering) är superbra och lösningen på allt, så borde man ju kunna tänka att det faktiskt inte är en universallösning och vara lite mer nyanserad när man pratar om det. Det är ju lätt att folk som du nämner, som faktiskt inte upplevt de negativa sidorna av kastrering, lite blir "lurade" att tro att det inte finns några problem av kastrering alls.

Och även om man själv inte upplevt det negativa av kastrering, så bör man ju vara fullt medveten om att de finns. Jag har själv kastrerat en hund pga sjukdom och enbart haft bra erfarenheter av kastrering (just den hunden blev i stort sett frisk från mycket av sina problem pga kastrering), men jag skulle ändå aldrig försöka få det att låta som att kastrering är en quick fix som löser alla ens problem, även om det i mitt enda fall gjorde nästan exakt just det :) .

Jag pratar hellre om både fördelar och nackdelar med kastrering om någon frågar mig, vilket jag inte tycker att de flesta "kastreringsivrare" gör. Sen om det är enbart okunskap eller annat, det är ju en annan fråga :).
 
Jag pratar hellre om både fördelar och nackdelar med kastrering om någon frågar mig, vilket jag inte tycker att de flesta "kastreringsivrare" gör. Sen om det är enbart okunskap eller annat, det är ju en annan fråga :).

Jag håller med dig i stort - det är ju ingen quick fix för de allra allra flesta och jag tänker liksom att det är med det negativa och upplevelsen av den som det ”delar sig” så att säga.

Nu utgår jag från mig själv men jag är ju såklart medveten om problemen med personlighetsförändring men har inte träffat någon där det varit en effekt av kastrering så då blir det att jag logiskt kan se det och diskutera det, men jag kan liksom inte förklara hur det är emotionellt så att säga. Så det är inte där jag lägger fokus vid diskussioner om kastrering även om jag givetvis kan diskutera det övergripande och teoretiskt - typ.

Men ja, sen finns det såklart alltid folk som är frälsta och vägrar ta in några som helst nackdelar likt vaccinations ”skeptiker” och foliehattar. Så där är det ju givetvis svårt att föra en nyanserad diskussion. Men eh ja, jag tänker typ att det finns olika typer av kastreringsivrare där vissa är mer nyanserade än andra (så jag håller väl i stort med det du skriver fast på ett rörigt och osammanhängande sätt) :D
 
Absolut kan det vara olika anledningar :) . Men även om man själv tycker att något (ex kastrering) är superbra och lösningen på allt, så borde man ju kunna tänka att det faktiskt inte är en universallösning och vara lite mer nyanserad när man pratar om det. Det är ju lätt att folk som du nämner, som faktiskt inte upplevt de negativa sidorna av kastrering, lite blir "lurade" att tro att det inte finns några problem av kastrering alls.

Och även om man själv inte upplevt det negativa av kastrering, så bör man ju vara fullt medveten om att de finns. Jag har själv kastrerat en hund pga sjukdom och enbart haft bra erfarenheter av kastrering (just den hunden blev i stort sett frisk från mycket av sina problem pga kastrering), men jag skulle ändå aldrig försöka få det att låta som att kastrering är en quick fix som löser alla ens problem, även om det i mitt enda fall gjorde nästan exakt just det :) .

Jag pratar hellre om både fördelar och nackdelar med kastrering om någon frågar mig, vilket jag inte tycker att de flesta "kastreringsivrare" gör. Sen om det är enbart okunskap eller annat, det är ju en annan fråga :).
Uppfattar nog ändå att det är sällan kasteringsivrare får stå oemotsagda, i alla fall om en söker på forum. Valde själv att kastrera i december, också på grund av sjukdom (allergi). Tyckte att jag gick en ganska balanserad bild när jag sökte info, gjorde det helt klart inte lättvindigt efter inläsning. Däremot vet jag också att jag tenderar att ”nörda ner” mig i specifika frågor på en nivå som gemene man kanske inte gör ;) En enkel googling ger flera olika synvinklar på frågan, men väljer en att bara fråga i bekantskapskretsen så är ju risken helt klart att en riskerar få ett snedare perspektiv åt ena eller bara hållet (för det finns absolut starka åsikter i båda ”ytterkanterna”).
I vårt fall fick vi en toppenresultat men jag skulle absolut inte rekommendera det til någon annan så som vissa gör. Tänker precis som du att det bästa vi som kollektiv kan göra är att hjälpa till att balansera bilden och inte låta tvärsäkra uttalanden stå oemotsagda :)
 
28235688_10154965748501707_1448806418155613205_o.jpg

"Lillkatten" låg och solade på soffan nu när vi gick upp så Ammo ville självklart vara med och gosa med sin bästis! :love:
Ammo borrade som vanligt in sin långa nos i Zeus päls och tvättade sedan noggrant hans öron. Mysigt en stund tyckte Zeus - men sen fick det vara nog sa han :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
110 093
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
113 403
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
56 260
Senast: bollen__
·
  • Låst
Relationer Här kör vi hårt, vi vill ha alla detaljer. Förra tråden...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
115 463
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp