Projekt 2018

Förrådet (numera barnrummet) med lysrör och proppskåp har nu fått en ordentlig lampa och ett skåp för propparna:

lysr%C3%B6r.jpg

lampa.jpg

proppsk%C3%A5p.jpg

sk%C3%A5pf%C3%B6rproppar.jpg
 
Resan är nu klar från förråd till barnrum:

steg1.jpg

steg2.jpg

steg3.jpg

klart.jpg

20180204_192629.jpg


Vi har nu lite projekt som att skydda de låga fönsterbrädorna i vardagsrummet så barnet inte kan dra ned krukväxterna och så kissarna får lite space från henne, funderar på något lågt trästaket runt. Sedan grind för trappan med hål i så kissarna kan ta sig igenom ned till kattlådorna i hallen. Sätta petskydd på elkontakterna och sätta hörnskydd på ett par möbler. Det mesta barnrelaterat alltså. :p
 
Ytterdörren (pardörr) ska målas om. Nuvarande färg bubblar :nailbiting: och spricker.... Dörren är nu blå, men ska få bli ockragul. Jag leker lite med tanken att göra den flerfärgad. Det är flera stycken speglar i dörren och jag har sett folk måla sådana dörrar rätt piffigt. Vi får se!

Ska försöka mig på att egenhändigt byta två korta (och MYCKET ruttna) vindskivor över verandan. Det borde jag väl rimligtvis klara....??
 
Vi håller på att göra klart halvklara projekt :p Så nu har garderoben fått en "ändsida" och den ska spacklas och tapetseras. Måste antingen hitta likadana golv och taklister som vi har, eller byta i hela rummet :/ Den vi tog ner sprack, de hade spikat den med dubbla väldigt långa spikar...
Nästa projekt blir nog att göra färdigt i köket. Vi tog ju bort ett högskåp och satte in kyl och frys istället för en sån kombinerad. Men där högskåpet stod är det ett hål i taket där man ser det gamla taket :p Det ska dit ett överskåp, galler mellan skåp och kyl+frys samt en ändskiva. Det var ju bara i typ våras vi gjorde det där... :angel:
 
27747685_2366265710065760_6210353870102965532_o.jpg
Sambon blev klar med gästrum/kontor igår kväll. Nu är han i full gång med vårt stora sovrum och håller på att fixa fönsterfoder på resterande fönster och balkongdörr uppe.
Har fått skyffla in saker i gästrummet vilket jag hatar. Man ser retrotapeten i spegeln iaf, tycker den ger ett tidstypiskt intryck. Ser att det är dags att rensa ut växter igen, bland annat den skamfilade bananplantan på nedre bilden, de växer nåt groteskt i det här huset. :rage:

view_full_size


Kvar att göra innan huset läggs ut är
- Sovrummet
- Fönster/dörrar
- Schakta bort en jordhög på tomten
- Ta bort alla fula hönsnät i hela trädgården
- Snygga till på tomten, lägga jord och rensa
- Laga innertaket i vardagsrummet (spänntak)
- Slipa och måla badrumsdörren uppe
- Ta ner sambons fula "koja" :devil:

Sen är huset baske mig tipptopp. :) Läggs förhoppningsvis ut till försäljning under sen vår/försommar
 
27747685_2366265710065760_6210353870102965532_o.jpg
Sambon blev klar med gästrum/kontor igår kväll. Nu är han i full gång med vårt stora sovrum och håller på att fixa fönsterfoder på resterande fönster och balkongdörr uppe.
Har fått skyffla in saker i gästrummet vilket jag hatar. Man ser retrotapeten i spegeln iaf, tycker den ger ett tidstypiskt intryck. Ser att det är dags att rensa ut växter igen, bland annat den skamfilade bananplantan på nedre bilden, de växer nåt groteskt i det här huset. :rage:

view_full_size


Kvar att göra innan huset läggs ut är
- Sovrummet
- Fönster/dörrar
- Schakta bort en jordhög på tomten
- Ta bort alla fula hönsnät i hela trädgården
- Snygga till på tomten, lägga jord och rensa
- Laga innertaket i vardagsrummet (spänntak)
- Slipa och måla badrumsdörren uppe
- Ta ner sambons fula "koja" :devil:

Sen är huset baske mig tipptopp. :) Läggs förhoppningsvis ut till försäljning under sen vår/försommar
Går inte att se den nedre bilden.
 
Vi måste byta köksfläkt, då den dels har väldigt dåligt kallrasskydd, har trasigt stag samt att nu belysningen har brunnit upp. I dagsläget har vi satt fast en klämspot på fläkten för att i alla fall slippa röra om i grytorna i totalt mörker.

Så vi ska byta köksfläkt, när vi gör det kommer tapeten att gå sönder (har inga överskåp utan tapet från bänk och upp till tak) men det gör inte så mycket, är ändå lite less på tapeten och är sugen på att kakla hela vägen upp till tak i stället.

Fine,
Men om vi ändå ska kakla kanske vi ska passa på att byta bänkskivorna som är lite nötta?
Och ska vi byta bänkskivor så vill jag ändra form på köksön.
Men lade vi golv under köksön när vi byggde den?

Om vi inte la golv under köksön så kanske det är bättre att byta golv så som vi hade tänkt göra om några år redan nu? Men i sådana fall vill vi ju byta golv i hela huset.
Och när vi ändå byter golv finns det några dörröppningar jag skulle vilja bredda och någon inbyggd garderob att ta bort. Om vi gör det måste vi ta hem en elektriker för att flytta på vägguttag. Och när vi ändå har en elektriker på plats så kanske vi ska passa på att dra om all el?

Nej, jag tror vi klarar oss med en klämspott ett tag till, blev jobbigt att byta köksfläkt och åka på att renovera hela huset samtidigt :)
 
Vi måste byta köksfläkt, då den dels har väldigt dåligt kallrasskydd, har trasigt stag samt att nu belysningen har brunnit upp. I dagsläget har vi satt fast en klämspot på fläkten för att i alla fall slippa röra om i grytorna i totalt mörker.

Så vi ska byta köksfläkt, när vi gör det kommer tapeten att gå sönder (har inga överskåp utan tapet från bänk och upp till tak) men det gör inte så mycket, är ändå lite less på tapeten och är sugen på att kakla hela vägen upp till tak i stället.

Fine,
Men om vi ändå ska kakla kanske vi ska passa på att byta bänkskivorna som är lite nötta?
Och ska vi byta bänkskivor så vill jag ändra form på köksön.
Men lade vi golv under köksön när vi byggde den?

Om vi inte la golv under köksön så kanske det är bättre att byta golv så som vi hade tänkt göra om några år redan nu? Men i sådana fall vill vi ju byta golv i hela huset.
Och när vi ändå byter golv finns det några dörröppningar jag skulle vilja bredda och någon inbyggd garderob att ta bort. Om vi gör det måste vi ta hem en elektriker för att flytta på vägguttag. Och när vi ändå har en elektriker på plats så kanske vi ska passa på att dra om all el?

Nej, jag tror vi klarar oss med en klämspott ett tag till, blev jobbigt att byta köksfläkt och åka på att renovera hela huset samtidigt :)
:rofl::rofl:
Precis så där är det! Börjar man med något "litet och oskyldigt" så är det kört :nailbiting:
:D
 
14808832_1231921603535696_217894240_o.jpg

Nu har jag blivit superpeppad på att ta itu med trappen/hallen! Här är en mäklarbild som förebild.
Var och kollade på tapeterna IRL idag, som jag hittade på nätet. Visade sig att min kära mor har 25% på en affär så vi ska handla dom där! Det blir en grå tapet från Boråstapeter!
Elementet och golvlisterna är rosa. Typ grisrosa.
Vi ska riva halvväggen, dels pga besiktningsmannen påpekade att den är för låg, samt det där fula kaklet som sitter där. Vi ska bygga ett räcke eller en spaljé där istället. Lutar åt spaljé!
Vi kommer inte göra något åt golvet.
Det finns inte ett enda eluttag i hela hallen, så det måste vi också ordna!

Jag vill såklart att det ska bli klart nyss :angel: men vi har ju de halvfärdiga projekten att pyssla med först innan vi kan lägga tid här :)
 
Har Ikea gjort om sina stommar? Skåpet vi kompletterade med visade sig vara 5 cm högre och det finns inte en enda stomme i samma mått :mad:
 
Har Ikea gjort om sina stommar? Skåpet vi kompletterade med visade sig vara 5 cm högre och det finns inte en enda stomme i samma mått :mad:
Ja det har dom :down:. Jag kommer inte ihåg exakt när, men det är kanske 3-4 år sedan som dom "uppdaterade" sitt köksprogram och ändrade alla mått.
 
Vårt sovrum som skulle bli klart i januari blev så klart inte alls klart i januari :angel: Men nu börjar det i alla fall likna något. Paneltaket är målat, vägarna är gipsade och tapetserade, golvet och dörren är bytta. Kvar är att sätta in garderober och sätta lister. Och sen inreda rummet :)

Garderober blir förmodligen Kvik. Skräddarsys efter våra mått, känns som bra kvalitet och är snygga :up: Det blir rätt så mycket dyrare än Ikea men det får bli så eftersom vi vill maximera förvaringen och Ikeas mått inte passar oss i detta rummet.
 
Visa bifogad fil 11048
Nu har jag blivit superpeppad på att ta itu med trappen/hallen! Här är en mäklarbild som förebild.
Var och kollade på tapeterna IRL idag, som jag hittade på nätet. Visade sig att min kära mor har 25% på en affär så vi ska handla dom där! Det blir en grå tapet från Boråstapeter!
Elementet och golvlisterna är rosa. Typ grisrosa.
Vi ska riva halvväggen, dels pga besiktningsmannen påpekade att den är för låg, samt det där fula kaklet som sitter där. Vi ska bygga ett räcke eller en spaljé där istället. Lutar åt spaljé!
Vi kommer inte göra något åt golvet.
Det finns inte ett enda eluttag i hela hallen, så det måste vi också ordna!

Jag vill såklart att det ska bli klart nyss :angel: men vi har ju de halvfärdiga projekten att pyssla med först innan vi kan lägga tid här :)

Förutom kaklet och de rosa listern så tyckte jag att det var superfint!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Har ni några spännande projekt planerade år 2017? Berätta isåfall! Planen för vårt hus ser i nuläget ut såhär: 1. Fiberanslutning. 2...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
60 802
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga...
Svar
5
· Visningar
4 365
Senast: Sar
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 421
Senast: Lupin
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 967
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp