Bukefalos 28 år!

Studentkorridoren (aka Dårulvsleken)

Känner spontant att jag hellre lägger fokus på de onda rollerna. Visserligen ska alla onda dö för att goda ska vinna så det är ett måste få ut alla onda, men det kanske är bra att ta dom i rätt ordning eller nåt. Vet inte, bara funderar.
Hur ska vi kunna ta dem i rätt ordning? I slutet av en lek händer det ju att det är möjligt, men nu får man väl mest vara glad om man hittar en ond, oavsett vilken?
 
Känner spontant att jag hellre lägger fokus på de onda rollerna. Visserligen ska alla onda dö för att goda ska vinna så det är ett måste få ut alla onda, men det kanske är bra att ta dom i rätt ordning eller nåt. Vet inte, bara funderar.
Och nej, jag letar inte kompisar här. Vet inte om det stjälper eller hjälper att säga det, men vill poängtera det ändå.


Dårulven - dör själv om den äter en viss deltagare?

Spårulv och svårulv - onda utanför lyan?
Varför skulle svårulven vara utanför lyan? Tänker att det snarare är någon som röstar dolt?

Gällande att ta dem i rätt ordning är det ju lite annorlunda vinstvillkor i den här leken. Vi måste få ut alla onda för att goda ska vinna, men för att onda ska vinna ska ulvarna vara fler än de goda.

Vilket gör att jag inser att vi kan få en situation där de onda inte kan vinna men goda fortfarande kan förlora? :rofl:

Med reservation för att jag minns vinstvillkoren fel, sitter på mobilen och orkar inte gå tillbaka och kolla. Men har för mig att det var så för jag reagerade på det i alla fall.
 
Varför skulle svårulven vara utanför lyan? Tänker att det snarare är någon som röstar dolt?

Gällande att ta dem i rätt ordning är det ju lite annorlunda vinstvillkor i den här leken. Vi måste få ut alla onda för att goda ska vinna, men för att onda ska vinna ska ulvarna vara fler än de goda.

Vilket gör att jag inser att vi kan få en situation där de onda inte kan vinna men goda fortfarande kan förlora? :rofl:

Med reservation för att jag minns vinstvillkoren fel, sitter på mobilen och orkar inte gå tillbaka och kolla. Men har för mig att det var så för jag reagerade på det i alla fall.
Vinstvillkor – Goda vinner när alla onda är döda. Onda vinner när lyan är fler än de goda. Obs! Onda kan inte vinna genom lottning om båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken går vidare
Minns inte hur det brukar se ut? Men detta är lekens vinstvillkor.
Så ja, om vi röstar ut hela lyan men det ff finns onfa utanför lyan så kan onda kanske inte vinna? Om det inte finns roll-regler som vi inte känner till som gäller i det läget.


Oavsett så känns det som att min prio är
1. Få ut en ond, vem som
2. Bonus om det är en lyamedlem.
3. Ännu mer bonus om vi får tag på en lyamedlem som her ex. dold röst.
 
Minns inte hur det brukar se ut? Men detta är lekens vinstvillkor.
Så ja, om vi röstar ut hela lyan men det ff finns onfa utanför lyan så kan onda kanske inte vinna? Om det inte finns roll-regler som vi inte känner till som gäller i det läget.


Oavsett så känns det som att min prio är
1. Få ut en ond, vem som
2. Bonus om det är en lyamedlem.
3. Ännu mer bonus om vi får tag på en lyamedlem som her ex. dold röst.
Ja, att hitta en specifik roll känns ju inte aktuellt än på ett tag. Men är rätt säker på att det brukar vara att onda vinner när ”onda är fler än de goda” inte bara när ulvarna är fler än de goda? Men att det ibland kan räcka för goda att få ut ulvarna för att vinna. Nu är det tvärtom. Rimligt, visserligen, att inte alla onda räknas för de ondas vinstvillkor, med tanke på antalet.
 
Varför skulle svårulven vara utanför lyan? Tänker att det snarare är någon som röstar dolt?

Gällande att ta dem i rätt ordning är det ju lite annorlunda vinstvillkor i den här leken. Vi måste få ut alla onda för att goda ska vinna, men för att onda ska vinna ska ulvarna vara fler än de goda.

Vilket gör att jag inser att vi kan få en situation där de onda inte kan vinna men goda fortfarande kan förlora? :rofl:

Med reservation för att jag minns vinstvillkoren fel, sitter på mobilen och orkar inte gå tillbaka och kolla. Men har för mig att det var så för jag reagerade på det i alla fall.
Jag noterade också det vinstvillkoren igår när jag hittade leken
Känns som onda har ett övertag mer än vanligt redan från start och dessutom verkar vara fler procentuellt än ”normalt ” enligt det jag kom fram till igår.
Rimligt (balansmässigt ) tycker jag att det bör finnas minst två onda utanför lyan eller rent av 3 beroende på förmågor på båda sidorna t.o.m.

De goda som har förmågor har jag tolkat det som att efter LL:s klargörande igår att de vet om det från start men övriga i leken får vetskap efter lekens slut (om inte rollerna i sig säger något )
Känner att det inte är så vettigt i att nysta i exakt vilka goda roller det kan handla om idag -mer att fundera över när det gått något eller några dygn

Onda har ju världens chans att luras att ha en god roll med förmåga denna gången tycker jag. Det år ju inte ens säkert att en sådan roll finns som den försöker påskina att den har (alltså ingen som kan protestera )

Vi verkar inte ha någon ”obligatorisk” fråga denna gången. Verkar som diskussioner om vilka roller som finns kan fylla den funktionen möjligen denna gången?

Jag hade en fundering på om det kunde vara så att inga roller vet ev skills till rollen förrän efter första DL igår -men efter LL:s klargörande igår så verkar jag kunna stryka den funderingen iaf
 
Jag gissar antingen någon/några nyskapade roller eller att befintliga roller ändrats en del. Leken skulle ju vara twistad (vilket jag missade 😅) och enbart dold rollista är ju ändå ganska "enkelt" och gammalt.
Ok, jag har bara lekt med dold rollista en gång tidigare och det var i Kaos-leken. Så då har jag väl lekt för lite/för kort tid för att inte se dold rollista som något "enkelt" eller gammalt.

Men det skulle ju kunna uppkomma mer twistade saker längs vägen också… så rollistan behöver inte vara det enda. I Kaos-leken fick vi tex en trubbellynch mitt i leken.
 
Varför skulle svårulven vara utanför lyan? Tänker att det snarare är någon som röstar dolt?

Gällande att ta dem i rätt ordning är det ju lite annorlunda vinstvillkor i den här leken. Vi måste få ut alla onda för att goda ska vinna, men för att onda ska vinna ska ulvarna vara fler än de goda.

Vilket gör att jag inser att vi kan få en situation där de onda inte kan vinna men goda fortfarande kan förlora? :rofl:

Med reservation för att jag minns vinstvillkoren fel, sitter på mobilen och orkar inte gå tillbaka och kolla. Men har för mig att det var så för jag reagerade på det i alla fall.
Ja röstar dolt kan det också vara.
 
Ok, jag har bara lekt med dold rollista en gång tidigare och det var i Kaos-leken. Så då har jag väl lekt för lite/för kort tid för att inte se dold rollista som något "enkelt" eller gammalt.

Men det skulle ju kunna uppkomma mer twistade saker längs vägen också… så rollistan behöver inte vara det enda. I Kaos-leken fick vi tex en trubbellynch mitt i leken.
Tror främst @Niyama menade att enbart en dold rollista inte brukar innebära att en lek är twistad, så det borde vara annat än ”standardroller” inblandade.
 
Hemliga sällskapet (onda)
Dårulv - Har varit på en studentfest för mycket och har inte längre alla hästar hemma, saker blir inte alltid som hen tänkt sig.

Spårulv - Aspirant till det hemliga sällskapet, beredd på att göra vad som helst för att passa in.

Sårulv - Expert på spydiga kommentarer mot såna hen inte tycker hör hemma på universitetet, sånt som ligger och gnager länge.

Svårulv - Hemligaste individen i det hemliga sällskapet, svår att få grepp om.

Kårulv - Gammal räv i studentkåren med visst inflytande genom sin position i kårfullmäktige.

Sabbatsårulv - Tar ledigt från studierna i år, så hen kan lägga fullt fokus på vad som händer i det hemliga sällskapet.

Gällande att ta dem i rätt ordning är det ju lite annorlunda vinstvillkor i den här leken. Vi måste få ut alla onda för att goda ska vinna, men för att onda ska vinna ska ulvarna vara fler än de goda.
Men alla heter ju ulvar? :D

Och nej, jag vet ff inte vad jag har för roll.
 
Eftersom det inte verkar helt uppenbart trots den mycket välskrivna (:angel:) rollistan så tänkte jag bara förtydliga att alla roller har sina specifika särdrag. Vi LLs tycker så synd om dem som aldrig får vara annat än bybo eller vanlig ulv, så nu är alla unika.
 
Finns det inte nån roll där ens röst inte räknas dagen efter om man röstat på den?
Inte vad jag vet? Det närmsta är väl häxan:
Häxa - Förhäxar varje natt en deltagare. Den förhäxade deltagarens röst kommer inte att räknas följande dag. Den förhäxade deltagaren vet dock inte om detta!
Men hon väljer ju.
Hittade dock den här rollen också:
Smeden - Överlever en ulvattack, vid andra attacken så får en av ulvarna inte rösta vid nästkommande lynchning. Om smeden dör vid lynchning händer ingenting.
Citaten är hämtade från anmälningstråden med roller, inte leken. Så ingen blir förvirrad. :)
 
Detta var ju sämsta tänkbara leken att behöva rösta tidigt men jag måste gå ut i stallet strax, sen ska jag ta emot 20 Hösilagebalar och sen måste jag till jobbet. Det är dock bara idag jag har.ont om tid.
 
fio röstar på Q

Som hämnd för sista leken ... 😅

Nej jag ska komma på en bättre teori.
För att vara en såpass krånglig lek och Q bara har 5 inlägg i tråden måste ju bero på att hon inte behöver fundera så mkt på rollistan då hon sitter uppkrupen i lyan med sin gosiga filt framför brasan och ser lugnt på när alla goda virrar omkring för att försöka hitta någon struktur och något slags sammanhang.
 
Tror främst @Niyama menade att enbart en dold rollista inte brukar innebära att en lek är twistad, så det borde vara annat än ”standardroller” inblandade.
Okej, då är det jag som missuppfattat eller bara inte helt fattat vad en twist är. Men efter LLs senaste meddelande så tolkar jag det som att det inte borde finnas några vanliga bybor eller vanliga ulvar då. Så då kanske det är som ni säger att det finns nya roller med i leken.
 
Allmän Fotnot : leker fortfarande på enbart mobilen.
@Myrten s gamla dator har levererats till min mamma men ännu inte kommit till mlg. Så ber om överseende för konstiga autocorrect osv som brukar kunna komma med när jag leker från telefonen. Enough Said about that Men då vet ni

Jag kan förstå @fio s röst på mig även om jag inte köper den.
Men fine -jag var inte snäll i den leken som lyckades få fio lynchad som siare -(men kul var det :D) så var inte oväntat att jag skulle få hennes röst idag

Dock så får hon såklart en notering från mig för ATT röstat på mig -men inte heller lätt att rösta tidigt och ändå med”riktig ” en teori -vilket jag tycker är bra 👍

Har haft fullt upp med att byta till vinterdäck idag (jajamän gammal tant kan själv 💪) och ta hand om djur och barn (ungdomar ) som hämtades igår.
De kräver att mamma spenderar lite tid med dem också 😇. Typ även Q har IRL ibland :p
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 979
Senast: Niyama
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 174
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 317
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
16 607
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp