Bukefalos 28 år!

TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Han är 23 år och pigg som en jag vet inte vad!!Har iaf varit.....

Nä det är ju så när man har häst/ar,man måste göra jobbet oavsett om man är dålig eller ej....Man lägger inte ner förrän man "tvångsintas" av en eller annan anledning:D
Men,kanske man kan försöka ta det piano,eller försöka tänka på det iallafall!
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Min gamling (fyller 30 i juni) är lite kinkig när det gäller kisseriet. Vill helst inte pinka ute, utan i boxen. När han har stått i sjukhage (tyvärr mkt genom åren:(), fick han en halmhög som toalett...
Pinkar nästan direkt när han kommer in, bara skvalar:laugh:
Han är till och från lite svullen i skapet, men inget kissproblem. Då och då luktar det illa från skapet, mest vintertid (mkt päls runt omkring), då brukar han få en underredsbehandling av mig:laugh:
Funderar på nästa gång vi ska in till Ultuna och kolla tänder, att de ska göra rent ordentligt då, passa på när han ändå får lugnade. Han kollas tänder var 10-12 mån nu, så det är dax igen i juli-augusti.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Hooppas gamlingenn (hästen, alltså;) ) piggar på sig igen och att det inte är nåt allvarligt.

Ja, jobbet är bara att sköta, jag har dock inte ridit på en vecka nu, tur att dottern har haft möjlighet. Däremot måste ju hästarna in och ut, det ska mockas och fixas mat, men det har gått bra.

Pinto, ta det liite försiktigt iaf. Man ska ju hänga med ett tag till, förhoppningsvis:)
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Misstänker oxå att han inte vill kissa ute nu o går o håller sej istället.
Han är dock inte ett dugg luden i de regionerna o har aldrig luktat illa eller nåt.
Skitig kan han ju dock vara,måste erkänna att jag inte är där o rotar alltför ofta!


Pinto,hur behandlades din kompis häst?
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Har veterinären hört av sej?

Mmm skulle väl vara enda sättet att få en att låta bli om de skulle komma med en vit tröja som de knäpper i bak.
Är ju så de måste skötas,men blev idiotförklarad då jag hoppade runt med armen i gips o dessutom krycka:o
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Det kom ju bara ngr droppar så det blev kliniken och om jag minns rätt så spolade de
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Även om det inte är ngt allvarligt känns det bra om vet kommer o ger honom ngt lugnande så han skaftar ut ordentligt o man kan se hur han ser ut.Kan ju även passa på att städa de nedre regionerna ordentligt på samma gång!
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Ja,jag har oxå lubbat runt o skött stall o hästar i gips....!
Folk tycker man är dum i huvudet men vem ska annars göra det??!!

Nä,han har inte hört av sej,men han brukar svänga förbi här på hemvägen så jag är inte så bekymrad! Han kommer!Jag har världens bästa vet!!

Jaha,klinik då.....det enda denna pöjk hatar är att bli lastad o åka transport....
Annars ställer han upp på det mesta!
 
Senast ändrad:
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Då hoppas jag att det kan lösas på hemmaplan,kan ju räcka med att sedera honom så att han blir avslappnad.

Nu är det dags för stallet,hoppas på bra nyheter när jag återkommer
 
Senast ändrad:
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Ja det hoppas jag oxå!
Nu ska jag avsluta min "lunchrast" å gå ut o fodra pållarnas lunch samt titta till det lilla livet!
Har halva stallet kvar oxå.......den som spar han har....:grin:
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Sen mirri kom hit till sverige har jag hallt pa och pillat pa honom, nu droppar han pa kommand, ok nastan alltid.. a jag kan gora ren honom. Viktigt nar man skall vara avelshingst.. Men aven mina geldings har jag tvattat minst ett par ganger om aret, har inte sett det i sverige men det finns ngt som heter sheat cleaner, och jag sager, svagt gronsape vatten och en plasthandske gor mkt gott.. bara ta mjuk svamp doppa i hinken med sapan och sen in med handen i sheatet och blaska runt.. skolj noggrant.. De flesta tycker om det men skulle nog inte gora det ensam for forsta gangen.. en broms och ben hallare ar bra att ha.. Sheatcleaner luktade gott ocksa, och pallarna stod alltid och forsokte lukta pa sig sjalva.. lol. aven andra geldings och ston var dar och sniffade... jag skall se om jag kan fa en flaska sant.. alltid bra att ha..
hoppas paller kissar snart.. ar han svullen ocksa? som sagt aven varmt vatten ar ju skont om han later dig pilla..
pinto, acceptera, du ar tant nu, ok snart, men du maste ta reda pa dig.. var forsiktig..
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Ok. Min herre är ganska så luden runt de nedre regionerna, men nu är han ju klippt och trimmad där.
Brukar då och då, typ 1 gg i veckan,beroende på hur det ser ut/om det luktar, rensa ur allt svart gojs han får i skapet. Får dock inte bort allt. Brukar ha engångshandskar på mig, luktar päckel annars.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Jodå ska ta det försiktigt det är därför det blir dressyr:D

Hmm, jag har varit med om både det ena och det andra på "dressyr". Ibland har man inte samma upfattning som hästen vad som är dressyr.

På tävling har jag sett ekipage gå omkull över staketet, hoppa ut över staketet mm.

Men visst, allt är relativt. Det är ju oftast försiktigare att rida dressyr än terrängritt;)

Ni som tvättar snoppen på era vallacker/hingst, behöver man verkligen det? Jag har alltid hört att man inte ska vara där och pilla, att det sköter sig självt. Har alltid haft ston tidigare...

Googlade på tvätta, och hittade två svar som jag tyckte var vettiga

Veterinär 1: Många hingstar och valacker får ganska mycket smegma, eller "gegga" som du säger i skapet. Det är naturligt och normalt sett inget att oroa sig för. Om hästen får mycket smegma kan man tvätta då och då, med en mild t¨vål som tex Lactacyd och skölja noga efteråt. Tvätta inte mer än max varannan vecka (helst mer sällan) eftersom du då förstör hästens eget fösvar mot infektioner. Smegma är cancerframkallande och därför bör man använda handskar när man tvättar. Det är också orsaken till att man bör tvätta då och då om det blir rikligt. Om skapet luktar illa eller geggan blir varig eller blodig bör veterinär tillkallas så penis kan undersökas.

Vet 2: Att hingstar och valacker får smuts i skapet är helt normalt. Det består av döda celler, smuts utifrån och säkert till stor del urin. Denna smuts brukar i normalfallet inte ställa till med några större problem för hästen och man ska därför inte hålla på och tvätta skapet allt för ofta. Hästen har nämligen alltid en helt normal bakterieflora på huden och därmed också i skapet och risken när man tvättar hästen där är att man stör den normala floran och kanske får en infektion dvs man ställer till med ett problem som inte var ett problem från början.
Det händer dock ibland att det bildas som hårda nästan stenliknande klumpar av "kletet" och dessa kan göra hästen irriterad och det kan till och med göra det svårt för hästen att kissa. I det fallet bör man givetvis göra rent skapet och ta bort stenarna.

Det finns även en del virusinfektion som kan drabba hästens penis och skap som eventuellt skulle kunna göra att hästen får mer bekymmer och även behöva veterinärvård.

Om du upplever att din häst är besvärad av sin smuts i skapet så tycker jag att du ska låta en veterinär undersöka den. I annat fall ska du kanske bara låta det vara i fred under en tid och så vad som händer.
 
Senast ändrad:
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Jag tvättar inte min herre, utan bara tar bort gojset när det är mkt.

Veterinär 1 har fel, iaf när det gäller smegma. Är INTE cancerframkallande...
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Tant Kat, jag tror att det skulle krävas en rätt intensiv övertalningskampanj här hemma för att förmå min älskling att faktiskt ta sig an en egen häst. Han säger ibland att han gärna skulle, men jag tror att när det kommer till kritan ser han det på ungefär på samma sätt som det här med rallybilar; Något han gärna, mycket gärna, skulle ägna sin fritid åt. Men när ska nog med tid bli verklighet. Som det ser ut för oss just nu så är båda delarna nog mest en önskedröm. Rallybil, ett så kallat projekt, det har han en ... den står i garaget hemma hos våra vänner, men den kräver varken daglig tillsyn eller motion.

Men jag ska fråga honom, man vet aldrig ;)
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Jag tvättar inte! Jag är helt säker på att den naturliga bakteriefloran sköter om de regionerna på våra hästar på bästa sätt. Självklart håller jag lite koll så att jag upptäcker om det skulle bli svullet, varigt eller något annat sjukligt tillstånd.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Så tror jag också. Så han får sköta det själv, så länge inget ser konstig ut. Måste fråga dottern om hon brukar tvätta...;)

Jag vet att hon har sagt nån gång att hon borstat eller kliat eller nåt runt skapet, och då mår han, den lille snuskgubben;)
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

På avelstatione gnor vi bara av hinstarna någon gång om året. Vid cem rpov och liknande. Stona blaskas av med ljummet vatten och en svamp vid undersökningar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
119 501
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
126 240
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
117 732
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
141 233
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp