TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Hoppas det inte är allvarligt! Prov med filmjölk, ibland hjälper det.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Bra förslag det ska jag ta och prova om en stund :laugh:
Hon hade spytt mer när jag kom hem så jag väntar en liten stund så magen får vila en stund före hon får i sig något mer.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Han trivs inte riktigt bra i det stall (inte jag heller) vi står nu. Får gå själv eftersom de andra är elaka på honom...
Han har tappat över rygg och flankerna sista veckorna. Så nu har jag höjt lusernpelletsen till 2 kg per dag.
"Får" 10 kg hösilage om dagen (tanten väger snålt...:mad:), men det räcker inte, låg TS.
Äter förutom hösilaget - 2 kg lusernpellets, 0.3 kg lusernhack, ½ kg granngården avel (ska byta till groov125 när den tar slut), 15 dl havre, 10 dl betfor torrvikt, 1 dl kokt linfrö,100 g miner grön + kiselgur,nypon, profeed, flexijoint och morötter.
Kommer att hamna på runt 3200 kr nu i stallhyra + eget kraftfoder och tillskott 1200 kr till:eek:
I sön när vi var promenad, så var det snorhalt, nästan isgata överallt. Han har inga brodd i bak pga att han har sina "specialskor" bak, skor med klackar. Så han halkade mkt. När vi kom tillbaka till stallet, var han varm och svullen hbkota (sitt problemben, har en gammal skada där). Arnika och lindade om. Igår var det bättre, men inte helt hundra igen:(
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Men hunden. då:( Ja, de har ju en förmåga att stoppa i sig lite av varje:) Hoppas det bättrar sig snart!

Här är en lugn dag på jobbet. Har bakat två banankakor, och ska städa en halvtimme. Hur ska jag hinna med det till kl 14:eek:
Fast sen har jag tre timmars jobb i kväll, så det jämnar väl ut sig.

Pålle ser bättre o bättre ut, men hoppträningen idag får naturligtvis ställas in.

Dagen färg är faktiskt ganska ljusgrå:)
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

morr morr, yep jag saljer sadlar, men nu har jag bara den nya stubben tristan dressyr kvar.. helt ny anvand 10 ggr kanske.. 31 17 i matt och svart.. MEN... 8000 kan ta mindre vid snabb affar..
dock tankte jag som sa, de som har sadlar/annat/som vi vill salja/gebort/byta, ta med det till tantcampen och mark med namn etc sa kan vi ha mini tackbytardag ocksa.. just ett forslag..detta kan ocksa ske pa skagern..
jag vantar pa ho och behover satta ut pallar, sen maste jag hamta foder, skrapade botten i morse..
annars inget pa schemat. jo, lite stada kanske.. solen skiner ju sa mina fonster visar nu sin "vackra" glans.. NOT. jaja, det hander.. en dag far jag val i ordning..
och jag har gjort mina ovningar for morgonen, har baltet pa och som vanligt puter bade har och dar.. overlever det med...

Dijej, sa trakigt du har det just nu, Men kan lova dig att det blir battre, Ta din tid och sorg om du kanner sa, och sag till barnen samma sak. Och det kommer att bli battre..
Ensammamma, hur mar vovven? hoppas hon inte har varit i ngt som hon inte skulle.. och det ar bra atthon kraks upp vad det nu ar som ar i maggen pa henne.. Filmjolk fungerar ju bra.. messy men det hjalper..
Alla andra, livet ar underbart, fast det kunde vara battre.. -10 har, pallar tycker om det.. mina fotter tycker inte om det. i alla fall inte i gummistovlar..
Pinto, sa harligt att du far arbeta lol.. hela natten.. tankte pa dig nar jag krop ner under varma tacken i gar kvall.. var inte alls avundsjuk.
Att jobba pa akuten: jo jag har varit dar forut och visst ar det skoj. Men ar halvtid vart det tro. Det skall ju koras/akas till Karlstad ocksa det blir langa dagar... ja vi far se, FK har ju inte sagt sitt annu.
Och jag har 3 manader att fixa ryggen/hofterna ocksa.. Som det ar nu kan jag ju inte arbeta 1/2 ens..

Ha en bra dag alla..
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

KL

-4 här, så det lär nog vara halt idag:(
Ska iväg på jobbinterjuv kl 14 idag, men har ingen lust just nu. Men får gå ändå.
Sen iväg till stallet och pyssla om gammelman. Mocka och fixa vatten och mat. Lägga in en spånbal, dax nu såg jag igår.
Ta in och storborsta pålle, fäller massor nu. Linementa hbkota.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Och även jag säljer sadel, iaf en;)
Lewa allround 17´, som är för trång för pålle. Komplett
Även hans loksele, äldre armémodell komplett med hintertyg och bjällerkrans (inga tömmar). Passar mindre kbl eller liknande. För trång för pålle vid lokorna
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Lyrik nar jag laser vad du foder din hast ar det som wow, kan en palle ata sa mkt..
Jag maste vara i lycka, om man tar Mirri tex, en snart 3arig vaxande arabhingst.. Han far 8 kg torrho och 6 dl krossat korn per dag, en skopa Miner bla och magnesium (20ml per dag). Och han ar snygg.. Valdemar bulle som andas och gar upp i vikt far 1dl krossat korn,3kg torrho och 3kg halm per dag plus forstas miner och magnesium.
YYep jag har billiga hastar. Och friska hastar. vilket jag tror hjalper lite ocksa.. Straightforward feedings utan krangel och en massa stuff, da blir det billigt.. Plus foder (korn) koper jag for 2kr/kg fran bonden.. det hjalper ganska mkt.. Skulle nog inte ha rad att ha hast om jag skulle ackordera in.

Men lyrik kan du inte hitta ett annat stall? Dar det gar buss etc? Det maste ju finnas massor av stallen runt uppsala.. Kanske gubbe vet om ngt? Det ar ju inte skoj nar man inte trivs..
Nu skall jag rora pa mig...
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Ensammamma, men lilla voffsingen då :( Det är inte kul när djuren är sjuka och då spelar det ingen roöö vad det är för slags djur. Hoppas det ger sej snart. Lilla hjärtat då!

Lyrik, kan du inte försöka hitta ett annat stall då som dessutom ligger närmare ditt hem. Du verkar ju ha hur krångligt som helst att ta dej dit och du är ju där så mycket. Hoppas det är bättre med benet på gammelgubben!

Tajger, skönt att det inte blev nå allvarligt med kusen din!



Här hemma då? Solen är på väg upp på en alldeles blå himmel och det är -8 grader i dag :D Jag ska skvimpa i mej kaffekoppen sen bär det av på slirigt underlag över gården ner till hästorna för frukost och plock och mys och gos.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

vad skall du ha for din loksele? Kan den passa mina fjordisar kanske?? Tommar har jag, sa inga problems med det... Om den ar komplett ar jag valdigt intresserad, alltsa finns det baksele till den???lat mig veta
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Jo nu gaskar du upp dej och visar dej från din allra soligaste sida och talar om hur himmelens duktig du är. Det du kan är du bra på och det du inte kan de kan du lära dej! Det går bra, du är bra, du är bäst :D

En spark i röven och massa lycka till och så glömde jag ju massor med gröningar!
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Lyrik är ju gammal nu, fyller 30 i juni, så han är svårfödd OCH MKT kräsen. Korn är svårt att få på tag här, iaf om man vill ha det hyfsat nykrossat, ligger på minst 3.50 kr/kg
Jo, han äter allt upp, förutom hösilaget...
Svårt att hitta BRA stall (stor hage, stor box, halm, hö och bra ägare) i Uppsala. Har tyvärr råkat ut för flera dåliga stall...
Men jag letar.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Letar som sagt.
Får åka 2 stadsbussar till stallet + gå sista biten = ca 45 min minst beroende om man lyckas passa in bussarna precis.
Är i stallet ca 1½ timme varje dag, utom när jag har fodring, då tar det ½-1 timme mer.
Han har ju en gammal (gaffelband tror Ultuna) på hb, så det är extra "skört". Sen blir det inte bättre nu med isgata till hagen, skare och ½ meter snö i hagen...:(
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Jag har den ute här på Buke på annons. Kommer inte ihåg priset, men kan gärna sänka det, vill gärna bli av med den:idea:.
Hintertyg = baksele:laugh:
Kan nog passa en guling, om det är en stor guling? Lyrik är 158 hög, grov kblstravare, väger runt 580 kg. Det är lokorna som är för trånga för honom, annars passar den. Har kört med den när jag hade vagn.
Har bilder som jag kan maila dig om du vill ha?
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

jag har ingen aning om hur mkt de gula vager. men valdemar ar 135 i tacke och fjanta ar 135-145 beroende pa sasongen. valdemar ar bara 139cm hog medans fanta ar 143cm.. Man kan kanske gora mer hal och sant.. det ar ju lokorna som ar viktiga sa att saga. och jag ar intresserad.. skall titta har pa buke ocksa..men jag ar intresserad..och passar den kan jag ju salja vidare...
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Oj, vad dyrt!
Kan du inte få hö istället med bättre värden? Så slipper du kanske nåt av allt det andra du måste köpa till?
Eller kanske du inte kan välja.

Kan tänka mej att situationen med stallet, att ni inte trivs och att det ligger så krångligt till, gör att du känner dej extra deppig.
Hade du bott här hade du varit välkommen att ha honom här.
Vi har stora boxar och hagar , hö plus halm, sen kan det diskuteras om jag är bra ägare kanske, men vill iaf att hästarna ska trivas ;)

KL*

Här är färdigmockat och höpåsar klara för idag. Sambon fick ringa och krångla med Boxer då våra kanaler är borta, så jag tog ut hästar , och då jag ändå piggnade till kunde jag lika väl göra klart allt.
-2 och början till soligt väder :)
Vill ju gärna rida, men det är snorhalt på vägen och åkerns snö ser hård ut.
Hm, får se hur jag gör.
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Ok. Lyran drar 155-165 i täcken:angel:
Vill gärna bli av med den, hänger bara i ladan nu
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Ja, måste vara det dyraste kollektivstallet i Uppsala. Hblstoet (som äter 13 kg hösilage, 1½ kg havre, 0.4 kg betfor + 5-6 spånbalar) hamnar väl på över 4200 kr/mån:eek:
Hösilaget har bra värden, kvot 8.0
Men vad hjälps det när han får/äter tillräckligt av det?
Får tyvärr ej ha eget hö.
Har stått där sedan april-10, förutom då sommaren. Då stod vi hos min kompis stall. Eftersom gammelman måste stå inne om nätterna även på sommaren, så åker vi dit.
Synd att hon inte har ledigt nu:(
 
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Fast har du frågat? Sista jag kollade var det helt OK med eget hö. Det är föresten inget kollektivstall. Det är typ halvservice. (stallägaren sköter allt utom insläpp på vardagar, vi delar på helgpassen). Det är en hel del osann smutskastning som jag inte kan motstå att bemöta. (nej det är inte jag som har stallet).

Eget hö kanske han äter bättre för han äter inte upp de 10 kg han får nu. Jag förstår att du tycker att mycket är jobbigt men det blir ju knappast bättre av att hitta på problem som inte finns. Det finns ju t.om bil och släp att tillgå för att hämta hö med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
112 616
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
125 801
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
117 287
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
140 680
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp