Bukefalos 28 år!

10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

-Sar, jag har känslan av att det kommer gå rätt bra på kvalitén för er. Jag har ju sett bilder på henne för lääängesedan och då såg hon himla fin ut :heart

Tack, jag har inga jättehöga förhoppningar men jag tycker ju att hon är fin så jag hoppas att hon visar sig bra!
Mitt största problem just nu är hennes magomfång. Mina förutsättningar för att överhuvudtaget kunna hålla häst bygger på att hon kan gå på lösdrift och sedan de började matas med hösilageboll så gick de upp oerhört mycket i vikt. Jag köpte ett nät att lägga runt balen (som har fungerat bra!) och de började gå ner i vikt, sedan fick de ny halmboll inne i skjulet och ser nu ut som ballonger igen :rage:.... Min tränare är väldigt bekymrad och det får mig att känna mig som en dålig hästägare. Just nu står hoppet till att underlaget kommer igen så att jag kan börja långgaloppera, jag hoppas att det ska hjälpa mig med hennes vikt. För övrigt får hon bara mineraler, lite soja och en dutt havre så det är ju på grovfodret hon går upp i vikt.
 
Sv: 10:orna del 5

Men är hon fet eller är hon mullig med grovfodermage? Kan du inte lägga ut bild på henne?

Min såg ut så här vintern 12-13

740912_10200201825430074_353116577_o.jpg
 
Sv: 10:orna del 5

Jag tycker hon är fet, har dock inte gått så långt att hon byggt stora depåer på hals och rumpa men hon är rund över ryggen och har stor mage, tar kort i helgen då det är bättre ljus så du får se. Jag ser tyvärr inte din bild
 
Sv: 10:orna del 5

Jag ser bilden :) Skulle precis skriva att den där hästen ser verkligen ut att ha lätt för att gå i form, ryttare på ryggen eller ej.
 
Sv: 10:orna del 5

oj va konstigt att den inte går att se?

Kan det vara för att det är via min facebooksida och då går det inte via buke att se?

Oki men jag förstår att det är ett dilemma om det är såpass, låter hemskt men finns det möjlighet att ge hö med lite lägre värden?
 
Sv: 10:orna del 5

Jag ser bilden :) Skulle precis skriva att den där hästen ser verkligen ut att ha lätt för att gå i form, ryttare på ryggen eller ej.

Jag hoppas det!

Hon är väldigt trevlig under ryttare, eller var nu är hon ju avställd:)

Genrepet före treårs, hon gick nästan aldrig ur form. Men sen har hon en riktigt duktig tjej som ridit in henne också.

400716_499353953447841_1384618198_n.jpg


914036_499354316781138_1549267369_o.jpg


Sars och min är ju halvsystrar :)
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 5

Jobbigt om hon är så rund. :/ Kaptenen håller sig i jättefint hull på fri tillgång utan annat foder. Han börjar få tillbaka fin fina överlinje nu. :) Men kanske ni kan fodra med sämre värden på höet? Jag förstår dilemmat att man måste kunna ha fri tillgång, det är lite melodin här också. Utan det hade det inte fungerat. Nu har ponnyn portioner men hon får ett stort mål i dubbla nät på morgonen (det räcker till mellan 10-12) och sen eftermiddagsmat mellan 14-16 och sen vid intag på kvällen, så det har funkat ändå. Men då har ju jag hästarna hemma också...
 
Sv: 10:orna del 5

Jag skulle hoppa av glädje om vi fick ett hösilage med sämre värden. Nu är det dock så att stallägaren inte har traktor så han får hösilaget levererat och inställt i hagen av den som levererar så det är inte lätt att hitta en annan lösning. Hösilaget är dock av jättefin hygienisk kvalité, det är bara det att det troligtvis är toppenvärden vilket hade varit fantastiskt om hon var dräktig men lite mindre fantastiskt nu...:D
 
Sv: 10:orna del 5

Vi väntar ju föl efter Dalle igen så nästa år har vi kanske tre halvsystrar tillsammans:D

Vad var det för möderne på din nu igen?
 
Sv: 10:orna del 5

Columbusxx- Furidant. Gammalt som gatan!;)

Hon är så himla fin din tjeja, blir roligt att följa nya fölisen!
 
Sv: 10:orna del 5

Inget klinikbesök för pirre idag.. storm här idag så det känns onödigt att köra över 40 mil och riskera någonting :/
 
Sv: 10:orna del 5

Ja,som sagt så tror jag inte han avlider av det heller,men helt klart bra om nån annan rider han lite också! ;)

I morgon ska vi ut på tur med vännen och hennes "flinga", ska bli spännande eftersom bjällerkransen ska på! :p Får se vad korven tycker om det! ;) Bor ju en ardenner i byn som gubben kör med bjällerkrans,och det blir ett väldigt fnorkande i hagen när han passerar! Tror dock att dom trissar upp varandra då,för har faktist svårt att tro att Korven är rädd för det på riktigt. Finns liksom inget som rubbar han,och att han då ska glo ögonen ur sig och "svävtrava" för lite bjällerklang är då bara lölj. :cautious: Om inte så får vi väll ha lite KBT i morgon då! ;) Bakom vagn har han ju gått flera gånger då jag hade han på släp bakom gamla varmblodet vi hade,men en bjällerkrans har han aldrig varit i närheten av. Vi brukar annars rida ihop,men nu ska hon ha barn om typ 3 veckor så hon har fått ridförbud av maken nu,så nu får vagnen åka fram. Synd bara att underlaget vart som det vart,annars så hade släden kanske åkt fram! :love:

Antar att det bara blir skritt eftersom det är isgata fläckvis,vi ska ta oss ut till travrakan så får vi se hur den ser ut,där brukar dom iallafall bloga och sanda,så har vi tur kanske det kan bli lite trav iallafall!
 
Sv: 10:orna del 5

Smart av dig att stanna hemma! Har ni fått nån ny tid?

Sar: Det kallas trivselvikt! ;) Det blir säkert muskler av det till slut, men förstår dilemmat.

Fibusen: Hur gick det med bjällrorna? Det lät hur mysigt som helst! :love:


Kl
Här har vi inget internet sen Ivar hälsade på så jag försöker kolla lite med mobilen, men vi har klarat oss bra är då så jag ska inte klaga. Sambon däremot har jätteabstinens. ;) Hästarna fick stå inne nästan ett dygn när det stormade, 17-14. De tyckte säkert det var väääldigt onödigt och fattade inte varför de inte fick gå ut på morgonen.

Sen dess har det inte hänt just nånting. Igår tittade jag ut och såg att Kaptenen var lite halt på det benet med den värsta sprickan så jag blev rädd att den blivit värre... Det visade sig dock vara ett vanligt broddtramp, hans livs första, så han blev lite ompysslad bara. Han blev så glad när jag tog på honom grimman! :p Det är ett under att han inte har sår mest överallt hela tiden så som dom leker...

Mitt ben lever igen! Det var som tur är bara en rejäl smäll på muskeln. Så jag kan nästan gå normalt igen. :) Så pålle får stanna hemma och vänta på att matte kan springa runt innan det blir nån igångsättning. Vi har världens sämsta väder så det gör nästan ingenting... REGN igår! :arghh: En vecka innan jul och enligt långa prognosen ska det regna på själva julafton... Bedrövligt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
153 510
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
78 937
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
123 979
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 011
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp