10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Vad fina alla hästar är,och det verkar ju som om det rullar på bra för alla! :)

Jag tänkte försöka rida lite i morgon,sen ev nån dag nästa vecka,beroende på hur passet går i morgon. Går han klockrent så får han vila där och då. Sen ska ju kompisen ha barn när som helst här,och andra kompisens häst står som sagt på ulltuna,så vi kommer inte ha tillgång till så mycket sällskap endå,så det blir ju perfekt med lite vila då.

God jul alla underbara människor i denna tråd! :love: Vilket (ytterligare!) spännande år vi haft!
 
Sv: 10:orna del 5

*kl*

Idag red vi ut själva för första gången på länge och det blev en ytterst spännande färd... Hon var väldigt spänd på bortvägen (en snäll gammal gubbe ropade åt henne när hon var tveksam att överhuvudtaget gå framåt och hon hakade på honom genom ett "farligt" parti:D). I skogen gick det desto bättre och på grusvägen väldigt bra men på slutet av hemvägen så hade hon nästan bestämt sig för att jag inte längre skulle få bestämma tempot och hon både backade ner i ett dike och jazzade runt på vägen i protest och överladdning. Så här måste vi träna! Man får plocka fram det "goda" med turen och vara glad att man ändå kom igenom de "jobbiga" partierna, förhoppningsvis går det bättre nästa gång..;)
 
Sv: 10:orna del 5

De flesta hästar ifrågasätter ju någon gång varför de måste gå just där och inte nere i ett dike, bara att ta sig förbi och som du sa går det säkert bättre nästa gång.


Jag har ridit en kvart på Fendi idag. Kände att jag var tvungen för att intala mig själv att jag har valt att behålla den bästa av de två jag hade.

Och jag hoppas jag valde rätt. Hon har otroligt lätt för att söka sig framåt / nedåt och har mycket svikt i steget så hon är rolig att rida :love: Pigg och känslig men bockar och busar inte. Nu är det ju bara 4 månader kvar till fölning så jag kräver inte så mycket av henne, mer än att hon ska ta skänklarna och lyssna.

Den gångart som är hennes sämsta är nog galoppen. Inte för att hon har svårt för den, tvärtom så kan hon lätt fatta även från skritt, lätt för att byta, lätt för att reglera fram och tillbaka. Jag byter inte självmant galopp på henne såklart men har råkat göra det så jag vet att hon kan.

Men den ser lite tråkig ut, mer som att det är för lite aktion i frambensrörelserna liksom. Kan man få en galopp med mer framben, eller är galoppen som den är för all framtid?
 
Sv: 10:orna del 5

Den gångart som är hennes sämsta är nog galoppen. Inte för att hon har svårt för den, tvärtom så kan hon lätt fatta även från skritt, lätt för att byta, lätt för att reglera fram och tillbaka. Jag byter inte självmant galopp på henne såklart men har råkat göra det så jag vet att hon kan.

Men den ser lite tråkig ut, mer som att det är för lite aktion i frambensrörelserna liksom. Kan man få en galopp med mer framben, eller är galoppen som den är för all framtid?

Ju starkare hon blir desto mer kommer hon att sätta sig och då blir frambenen oftast mer expressiva. Sedan kanske hon aldrig får "superframben" men det kan definitivt förbättras!
 
Sv: 10:orna del 5

Galoppen är väl den gångarter som är lättast att påverka har jag fått lära mig. :) Som Sar säger så kommer det säkert med mer styrka. Mycket galoppfattningar och lite kavaletti är bra övningar på den fronten har jag hört. :)

Sar: Haha, lät som en rolig tur. ;) Kul ändå att ni tar er ut så! :)


Kl
Här är vädret fortsatt skit. Det snöar och blir fint, också regnar det och töar så det sjunker och blir tungt och äckligt. :(

Hade tänkt prova aktivera Kaptenen idag, men vet inte riktigt vad jag ska hitta på. När jag tömkörde i fredags fick jag lite väl ont i låret efteråt även fast jag inte rörde mig allt för mycket. Så vi får se. Känns inte så kul att bara ha honom på volt hela tiden...
 
Sv: 10:orna del 5

+ Maja, ok ja då är det kanske inte helkört i alla fall, har ju vant mig nu vid friesergalopp och då känns den här galoppen lite tam om man säger så :p

tjatigt väder ni har maja, just snö som inte lägger sig utan bara blir blask o lera brukar vi ju ha här nere och det är inget roligt.

Nu har här varit ok väder, ingen snö ännu, grusvägarna är mjuka så man kan rida på dem och ridbanan är perfekt just nu så jag klagar inte.
 
Sv: 10:orna del 5

Just nu har vi alldeles perfekt underlag, men det är så drygt när det tinar och snöar om vart annat... Men det har inte töat så mycket att det blivit lera, bara is. Idag har det varit superväder, tio minus, strålande solsken och vindstilla. :) men det är bara att invänta plusgrader och regn... :(

Blev ingenting med Kaptenen idag. Han såg inte helt ren ut, misstänker att det är balltrampet som spökar. Fotade lite istället, ska se om det blev nåt att visa sen.


GOD JUL! :)
 
Sv: 10:orna del 5

Kl
Grace e verkligen så mysig just nu. Lite lalalaaala kommer jag inte idag så kommer jag imorgon. Det börjar också synas lite lite på magen!:love::love:
 
Sv: 10:orna del 5

Så kan du inte skriva utan att ge oss bildbevis. ;)


Hoppas alla haft en trevlig och lugn jul! :)



KL
Här kommer lite bilder från i måndag, 23/12, när hästarna hade ett litet ryck. Det var -10 så kameran ville inte riktigt vara med, så typ allt blev suddigt. :( Men jag är så GLAD ändå för jag lyckades äntligen fånga hans fina trav på bild! :love:

BILDBOMB!

Kaptain Highjack
e. Highcruiser

DSC_0662_zpsc31cd862.jpg


DSC_0703_zps56713146.jpg


DSC_0718_zpsc342a194.jpg


DSC_0737_zps68f86e19.jpg


DSC_0748_zps1ea8e75d.jpg


Ökad trav?
DSC_0753_zpsf097c041.jpg
 
Sv: 10:orna del 5

Fortsättning... :angel:

DSC_0767_zps70107d84.jpg


Ofantligt smidigt hopp över en gran som pojkarna fick...
DSC_0776_zpsbcd197cd.jpg


DSC_0777_zps50ccda42.jpg


DSC_0781_zpscbc84ed4.jpg


In i skogen...
DSC_0785_zps8a047da9.jpg


...och ut ur skogen!
DSC_0787_zps3f827686.jpg


DSC_0789_zpsfdc88d85.jpg


DSC_0790_zps022ba813.jpg


DSC_0795_zpscc9142ea.jpg


DSC_0804_zpsbaab4308.jpg


Slut på bildbomb. ;)
 
Sv: 10:orna del 5

Haha. :D Jodå, han kan va fin när han vill. ;) Nu är han lite tjockis med en massa päls så hans fina hals försvinner lite. :p Knepigt egentligen hur den kan se så kort ut på vissa bilder...

Tingeling: Ja det bar helt perfekt väder då! Nu har det töat IGEN. :arghh: Jävla skitväder... Nu är det sån blankis på gården så man får leta sig ut i snödrivorna om man ska kunna gå nånstans. Skulle haft en spark, eller ett par skridskor, det hade varit säkrare. ;)
 
Sv: 10:orna del 5

Jag funderade faktist på att ställa en isrullator i stallet sist det var glansis. :D Måste ju vara det bästa. :p
 
Sv: 10:orna del 5

Fiiiina killar. Den där kaptenen ser ju ut att ha steg när han vill ;) och Balder är som vanligt bedårande :love: (han är en sån som får mig att extra mycket önska att jag kan antingen själv eller hitta en man som tjänar mkt pengar, så jag kan ha flera hästar... Då skulle jag lätt ha en nordis och köra med) :D
 
Sv: 10:orna del 5

Funderar du på att sälja?
Har mitt föl i samma stall som Kaptenens pappa, han är så himla
trevlig! Lätthanterlig, snygg och ser så ridbar ut.
 
Sv: 10:orna del 5

Ja tanken hoppar lite till och från. Av flera olika anledningar. Han är supertrevlig och rör sig bra. Den där traven är så rörlig och fin men är nästan helt omöjlig att fånga på bild... Men han är lite för stor för mig, även fast han bara är 160, och lite för känslig. Jag känner mig helt enkelt inte tillräckligt duktig för att kunna förvalta honom... Men nu får vi se. Jag har lovat mig själv att vänta till sommaren innan jag gör nåt.

Jaså vad kul! :) Jag har knappt hört ett ord om honom vilket är så himla tråkigt... Han har knappt tävlat eller visat sig alls, och de enda kommentarerna jag fått om temperamentet var från en kompis som jobbade på Lövsta när han stod där. Och den är inte så mycket att gå efter (skrikig, stressad, ofokuserad) eftersom det var betäckningssäsong. Så det var kul att höra lite positivt! :)
 
Sv: 10:orna del 5

jodå, han rör sig jättebra, det är bara halvt omöjligt att fånga på bild... :meh: Hoppas kunna få lite bättre bilder när vi jobbar lite senare i vinter. Och Balderbus är urmysig och ser verkligen precis rätt ut för att vara nordis enligt mig! Han ska bara lära sig tygla sin energi också. ;)
 
Sv: 10:orna del 5

Tingeling: Ja det bar helt perfekt väder då! Nu har det töat IGEN. :arghh: Jävla skitväder... Nu är det sån blankis på gården så man får leta sig ut i snödrivorna om man ska kunna gå nånstans. Skulle haft en spark, eller ett par skridskor, det hade varit säkrare. ;)

Och här i skåneland är det 8 plusgrader och nada snö :)
Vilket iaf betyder att det går att rida ute.
Annars blåser det mest hela tiden :p
 
Sv: 10:orna del 5

Han tävlades i Skåne:) nu rids han för fullt igen och kommer visas i vår.
Han är alert men aldrig tuff eller bråkig. Otroligt lyhörd och välhanterad.
Hans matte lastar i/ ur och fixar runt transporten själv med honom i släptåg :)

Men nu har han ett toppen hästliv också, det gör de flesta mer harmoniska :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
153 472
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
78 908
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
123 926
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 006
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dagens nagellack!
  • Flytta eller ej?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Shoppingtråd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp