Bukefalos 28 år!

”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Hahaha!! det är till att ha krav......!
Menar du att du inte ville det????:D
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Nja, jag hade väl fullt upp själv, tror jag :)

Jag blev en aning chockad och när sambon kom hem, och jag berättade ,höll han på att skratta ihjäl sig.
De köpte vår hund, för att vi inte hann med att aktivera honom, de små kom så tätt.
Och sen mailade hon och undrade om jag kunde ta hunden när de skulle rida oxå. Då svarade jag att jag varken hade tid för barnpassning eller hundvakt, och att om de ville komma och rida, fick de lösa det andra själva.
De kom inte fler gånger :grin:

Jag kan vara dumsnäll ibland, men vissa gränser har jag.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

intressant det här med dagens ungdom..

Har försökt med 2 barnbarn..halvljummet - nästan 0 intresse, har betalat både ponnytravkurs och ridskola för den ena ..
Brorsbarnen då.. samma där fast de fick hemmaträning.

Ok man kan inte tvinga på någon sitt intresse, så är det bara. Man kan bara försöka få dem att förstå hur mysigt det är, men nää.. ridningen är helt ok och t om kul, bara hästen är klar :grin: men att komma och pyssla och fixa självmant, det finns inte :cry:

Ja ja vad är väl en bal på slottet, man får ju älska di smau ändå :love:

Hua, en annan steg på ungdomstiden upp i svinottan, cyklade 5 km till stallet för att hjälpa till med morgonmockningen, kunde leva hela dagen på lite termosmat, kli och havre om det knep :d
Ponnyridningen.. med att leda småknattar ..
Alla tävlingar man hjälpte till på. Sammanhållningen vi hade :D
Härliga tider, bra fostran :bow:

Som sagt, idag tycker nog många unga att det är för jobbigt, skitigt, kallt, varmt..you name it.
Men de som verkligen är intresserade..de finns nog kvar i stallen fortfarande :banana:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Jo,det är väl bara att acceptera att det är andra tider nu....;)
Jag tror att de flesta i vår generation(tantgenerationen:D) fick ta oss ut till stall per cykel eller apostlahästar,sommar som vinter,i alla väder......inte blev vi skjutsade inte!
Sedan finns det ju ett helt annat utbud med aktiviteter nu,än vad som fanns då.
Datorn t.ex,ingen jag kände hade dator på den tiden!
Så visst,tiderna förändras! Visst finns det säkert häst tjejer nu oxå,men jag tror att de är betydligt färre och har något större krav!

Lobell: Men om hon red din häst (för att du inte hade tid och ork) så hade du väl ändå inget annat för dej? Herregud,två ungar mer eller mindre:angel:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Hon kom hit, och ställde bilen utanför huset. I bilen satt en liten kille på ca 1,5 och sov. Då sa hon: Om han vaknar är det bara att ta in han.
Och jag skickar upp 3-åringen när jag ska rida.
Eh, så jag som hade 2 små på 1 och 2 år , skulle sitta barnvakt åt hennes 1,5-åring och 3-åring, 3 dagar i veckan i 2 timmar, för att de skulle låna häst av oss
Tror inte det...

Nu tycker jag nog att du var rätt självisk ;)

Undra VAD man ska erbjuda för att få en medis? Nybyggt ridhus, sällskap motsvarande fritidsgård, tränare när så önskas, en välutbildad häst för minst 80 000 som hoppar superhögt, lyxig utrustning, fria händer att göra som man vill, komma och gå som man vill och givetvis så ska man få betalt och slippa allt stalljobb.

Blir lite full i skratt när jag tänker på mina gammla medishästar. Nr 1 var ett travarsto som var dräktig och man var glad om man fick henne i galopp och kunde svänga med henne. Nr 2 var ett hispigt halvblodsto som var utbildad i MSV och tävlades. Henne red jag bara i paddpck för jag var livrädd att åka av henne ute. Det räckte att hon dängde av mig 2-3 ggr varje gång i paddocken. Nr 3 var också ett travarsto. Olga var 21 år och lade sig ner när det blev tråkigt i ridningen eller bara vände och gick hem. Skit samma om JAG ville fortsätta turen :D Givetvis ingick det i dealerna att jag tog hand om allt som rörde hästarna men jag mockade gärna några extraboxar som tack och ställde upp med hjälp att hämta hö och sätta staket om det behövdes.

"Vilden" var en annan intressant häst som jag red under nått år när jag bodde i Göteborg. En ridtravare till. Det var ett konststycke utan dess like att ta sig till stallet med spårvagn och bussar. Hästen var inte riktig på en fläck och stallet omordernt och inte alls trevligt. Den hästen lyckades ge mig både hjärnskakning och tre brutna revben innan jag tillslut gav upp. För det betalade jag 500 kr/mån. Sen kom "Tricki" ett fd galoppfullblod in i mitt liv. Då hamnade jag i mina drömmars stall och med honom hade jag urkul. Han var sur som få med efter ett tag smälte han och jag kunde t.o.m lägga täcke på honom i boxen utan att bli slarvsylta! Han kunde verkligen ingenting men var jättekul att rida ut i skogen på. Betalade 400 kr för att vara halvfodervärd men jag gjorde i princip allt arbete då ägaren hade det lite trassligt. Jag gjorde det med glädje. När han flyttade "gav" stallägaren mig ett Connemara/ halvblodsto att ha som min egen. Hon hade varit nöjd med mig i stallet och ville dels ha mig kvar och dels ha någon som sysselsatte hästen. Den här hästen hade hon pricis fått tillbaka efter en fodertid. Estelle hade ett föl vid sidan. Fölet var Preston som jag senare köpte. Jag hade henne som min egen i 2½ år innan jag köpte Preston. Allt jag behövde betala för Estelle var skorna men i gengäld ställde jag alltid upp för ägaren när hon behövde hjälp. Hon hade ju ca 10 hästar i stallet och jag mockade flera ggr i veckan ALLA hennes boxar som tack. Estelle var Kelly upp i dagen. Dominant, stoig, lättstressad och körde fullständigt över mig det första halvåret. Hon lärde mig enormt mycket. Tack vare henne klarar jag av Kelly som är 13 cm högre och strået vassare när hon visar sina sämsta sidor.

När jag tänker på dessa knashästar som jag började min bana utanför ridskolan på är jag jättetacksam. Guud vad jag lärde mig på dem. Jag lärde mig ingenting om dressyr eller hoppning men väldigt mycket om känslan för hästar....och tålamod :grin: De lade grunden för alla de kunskaper jag till vardags använder nu som hästägare.

Kelly var också en medishäst från början. Sen foderhäst och nu MIN häst :love:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

kunde leva hela dagen på lite termosmat, kli och havre om det knep

Här har du en till som i princip har tuggat sig igenom en korrekt foderstat i ungdommens tid:angel:

Minns fortfarande hur kli, havre, korn, melass, betfor och de grusiga mineralerna smakade. Och som efterrätt gick man gärna och sög på ett höstrå.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Ser att du finns på västkusten. Var?...kusten är ju lång. Jag är ju också västkustbo i emellan åt.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Det var ju långt ner ;) Själv har jag ju bott i Sotenäs ( Smögen, Kungshamn, Bovallstrand och Hunnebostrand ) i väldigt många år samt i Uddevalla. Bor nära Uddevalla nu med men inte vid kusten längre.

Har hela tjocka släkten i Sotenäsområdet så det är fortfarande "hemma" på något vis.

Vi verkar vara några sycken västkustare här :laugh:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

och cho har ett gastrum och det ar inte alls langt till ullared fran hennes hus tydligen LOL.. Voffies, en roadtrip framat sommaren nan gang?? det KAN ju handa att vi behover hastprylar lol..eller ngt annat..
har ar jag, efermiddag och skall efter nap ut och pyssla med mina dumma honor.. ok de ar inte dumma, de just lagger inga egg. Sa for forsta gangen i 3 ar har jag kopt ett tolvpack.. gawd de var dyra.. Yep, jag var till byn. Skulle bara ha egg men kom ut med andra saker ocksa.. Och sa var jag pa Apoteket och fick mig Frontline spray for lice for dogs.. Vilket fungerar utmarkt pa hariga pallar ocksa.. San som tant Fjanta.. men det var dyrt det med.. Och sen akte jag hem och kom nastan inte upp for backen har.. tack och lov hade jag lite foder i bak som holl volvon i plats..
Och jag sager det, jag ar dodstrott har. Det var ju inte mkt jag gjorde men just att vara runt manniskor ar jobbigt for mig.. och de tittat sa konstigt pa mig nar jag vinglar runt.. Undrar om jag tar med en krycka ut om de skulle titta mindre pa mig da?? Varst med den har shiten ar att man kan inte se pa utsidan att ngt ar fel pa inside...
Nu skall jag sussa en liten stund sen blir det stallet .. I gar kvall kom pallar inte i forrann 845.. lite for sent sa det blir tidigare idag.. och forstas honorna och Hubert the rooster. toots yalls
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Haha, nja nu kunde jag ju inte rida på en 1-meters häst även om jag ville :)


Jag och kompisen cyklade på sommarlovet när ridskolan var stängd, till en ridskola som låg en bit bort. Där "adopterade" vi varsin häst som gick på bete :angel:
Smög runt i hagen och borstade och pulade.
Hm, hur poppis hade 2 ungar blivit om de smög runt här i hagen :):o

Jag har ju försökt få både min dotter och bonusdottern att vilja hålla på med hästarna. Dottern tröttnade samtidigt som kompisen.
Bonusdottern fick en ponny på foder, men tyckte inte att det var kul att mocka, så vi lämnade faktiskt tillbaka ponnyn efter en vinter.
Det behöver inte vara kul, men det ska göras utan tjat och slarv.

Nu får hon ta över Trullan ibland och rida en sväng efter mej. Och planen var att hon skulle kunna ta över Lasse mer och mer, men antingen är hon trött, det är för kallt eller nåt annat.
Idag är hon hos en granne som fått en islandshäst och då skulle hon få rida med på deras typ 28-åriga ponny som stått i 2 år :crazy:

Jaja, vi får väl se om det vänder till våren. Känns bara lite trist att inte intresset finns hos nån här, mer än att rida och helst inte mocka eller göra nåt annat.
Fast jag har tagit på mej hästarnas skötsel så jag vet att det blir riktigt gjort, sen får jag hjälp med ut och insläpp.
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Vetefan om det hjälper med en krycka,men försöka duger! Folk glor ögonen ur skallen när man kommer med en unge i rullstol oxå...:crazy: Konstigt att det ska vara så svårt att förstå att någon är sjuk/handikappad......
Men minsta avvikande beteende/utseende drar oslagbart till sig blickar....:(

Självklart står mitt gästrum till förfogande! Men man får ta det som det är här,
tre hundar,en massa hästar o tokigt folk...:D
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

jädrar i min lilla låda va älgar kan springa:eek: Rejsa med älgar som medtävlare är ingen höjdare , Ädle Springaren fick fnatt o jag tackade alla gudar för at de var en 50 cm snö :D

Tungt o klampa omkring o leta häst i den snön , men gympasset för idag är avklarat ,,, fi donk :eek:

Såg att ni talade medryttare ,, här uppe verkar den varianten vara tämligen ovanlig,,, innan jag fick egna letade jag rid eller körhäst som medryttare , till o med annonserade men int fan ,, blev de någe svar.

om de berodde å¨att de inte fanns hästar eller om de var för att jag var äldre o karl vet jag inte.

nåja hästar kom hit istället .

mot kaffehurran o en liten rom för o tina upp alla leder :angel:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

på färsk gärning o flyende fot så är de väl bara jag o Piraja , Lobell , Cizma ev någon mer som håller till på den östra kanten .

Resten är ju på västsidan eller i de sydliga kolonierna :angel:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Åh så har vi Kat som håller sig i mitten.... :D
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Jag har ju lovat mig själv att vara en så pass udda filur och bli den ende svensk som aldrig besökt Ullared (orten ska väl gå bra men inte affärscentrat).

Jag skulle få spader av att gå i en knökfull affär och jaga fynd jag inte behöver. Jag behöver bara en sadel till Kelly och det hittar jag nog inte på Ullared.

Men jag åker gärna till en "trådis" och hälsar på:laugh:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

jag har narmare till norge an ngn annan stalle.. tar bara 2 hrs till gardermoen fran har medans 5 hr till arlanda.. det ni.. genom att jag ar pa vastra sidan av klaralva ar jag mer norsk and svensk.... men i mitten ar jag, om man inte raknar med norrland..
tant brimmis ar ju ungefar pa samma breddgrader som mig, 192 km fran har forresten sen har vi de dar renskotarna.. her camel et kompani....
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Men man får ta det som det är här,
tre hundar,en massa hästar o tokigt folk...

Tack och lov för tokigt folk. De normala är ju så tråkiga:angel:
 
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

da far du bara bara pasar da voffie.. jag gar och handlar.. ha. och du har ratt, sadeln hittar du nog i de varmlandska skogarna lattare..
herr gubbe, borjade bli orolig for dig, men tankte du var ute med herr adel nanstans.. du hade val inte raknat med raceralgar forstas... glad ni ar i en bit... och rom och coffee later bra...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 475
Senast: Askur
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
137 870
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
117 677
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
119 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp