Bukefalos 28 år!

Hovfrågor av alla typer

Sv: Dåliga hovar

smörj med torsklevertran/fodertran
det är kanonbra!

smörj på rikligt så att det rinner in i dom eventuella sprickor som finns i hoven.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

axel skrev:
Kan du inte göra rent hoven , så att man ser vad som är vad:confused:

bara-undrar varför inte hovis gjorde rent vid verkningen.:(
 
Sv: Höga trakter?

Minizapp skrev:
Fast det är egentligen inte så att tårna blir kortare och kortare. Det är liksom mer som att hoven växer på höjden. Tårna är jättefina dvs det finns fortfarande en liten slitmån ner till sulan trots att hästen rids på grusvägar väldigt mycket. Och trakterna har markkontakt men inte strålen. Hmm, får nog kolla riktigt noga i kväll när jag kommer till stallet. Kameran är utlånad men så fort jag får den ska jag fota för det är lite svårt att förklara rätt.

Ja, då hänvisas vi återigen till vinklarna om hoven är i en bra form eller inte för hästen. Strålen kanske utvecklas mer nu när hoven är barfota, men det tar ju lite tid. Eller så behöver trakterna verkas lite i alla fall.... vinklar, vinklar och återigen vinklar... Han verkar ju ha bra hovväggar å det är ju en god förutsättning för barfota i a f, i mina ögon.

Försök fota rakt från hoven sida, samt framifrån rakt framför tåaxeln. Ha med kotan och väl det på bilden.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Ber om ursäkt om det. Den är urkratsad men tyvärr så hade det fastnat lite hösilage efter en liten stund i boxen.

Hade lite bråttom och hade inte så stor tanke på att se hur den såg ut...bara att jag fick fotat.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

lakrits skrev:
Ber om ursäkt om det. Den är urkratsad men tyvärr så hade det fastnat lite hösilage efter en liten stund i boxen.

Hade lite bråttom och hade inte så stor tanke på att se hur den såg ut...bara att jag fick fotat.
Kan du inte ta några fler foton ?Spec då på den lille..så man ser hur hoven ser ut utan skräp i :angel: ,och om det kanske går ställa upp hästen lika med framfossingarna och ta kort framifrån.
Ser ut som hästen behöver rättas till lite i fossingarna,men svårt när man inte ser riktigt allt,fota helst så man ser hela frambenen .
Hela benaxeln..bara hovar och upp till kotan säger inte så mkt mer än att man kan gissa lite..
Vad säger din hovslagare om din ettåring?Hur ofta har du fått rekommendationer att verka,är h*n nöjd med hästens benställning/hovar och verkningen?
Hur ofta verkas hästen nu?
Vad fick du för råd?
Ta fler bilder så ska du nog få fler svar!;)
 
Sv: Dåliga hoSnällvar

Taina skrev:
Hej!

Jag undrar om någon vet vad jag ska göra med min ponnys dåliga hovar? Dom spricker sönder. Det har gått bra i vinter men nu när leran kommit har dom blivit värre,och jag vet med erfarenhet från förra sommaren så hade han oxå dåliga. Jag har provat biotin, kiselgur. Även smörjer hovarna varje dag.
Skulle bli superglad om någob kunde hjälpa mig. Är trött på tappskor nu.
Kan du inte fixa lite bilder på hovarna?Så kan man lättare ge dig ev råd.

Hur gammal är hästen?Inga problem med bärrandsröta el liknande?
Hurdana hagar har du?om hästen går till knäna i lera får man räkna med att träskmonstren norpar nån dojja..;)
Hur är ponnyn att rida,slår den i sko tex?
Är den obalanserad eller stel?
Vad äter ponnyn?Tänder ok?Stressad ponny?
Hur ofta skor du hästen och hur skos den?
Får den tappskor i hagen eller under ridpass?Är det samma dojja som ryker?

Svårt att ge råd då man inte ser hästen IRL.men dåliga hovar kan ha många orsaker..:cool: i nån ände får man börja leta ..;)
 
Sv: Höga trakter?

Minizapp skrev:
Hej. Jag har lite funderingar på det här med höga trakter.





Nån som har bilder på lagom trakter, eller man kan kanske inte bestämma vad som är lagom? Skiljer det från häst till häst som hovis verkar mena?
Ja hästar har olika exteriör.Det skiljer från häst till häst.

Vissa hästar tex fullblod har oftare långa vekare kotor ,vilket ger en lägre trakthöjd,medans ett kallblod oftare har kortare mer upprätta kotor och får då helt naturligt en högre trakt.


Man får helt enkelt anpassa verkningen efter hästindividen.
Ska kolla om jag har några bilder att lägga ut på korta resp långa/veka kotor..återkommer;)
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Ja,,jag kan ta fler bilder. Ska ordna detta...
Om du kollar på stoets bilder...kan du säga något om dom.
Nu är det ju inte "rätt" bilder där heller men om du ser hovmässigt sett.

Jag hade glömt lägga in en bild på henne så jag skickar med den nu

IM000049.jpg


Tyvärr så hade det gått ett tag sedan förra verkningen pga. olika omständigheter (dock inte pengar).
Men min hovslagare verkade 1 åringen som han tyckte var bra. Ena framhoven var lite mer sliten i tån, antagligen har det blivit så nu när dom börjar skrapa i backen efter lite grönt gräs.
Varken stoet eller 1 åringen har snabbväxta hovar men jag skulle ha lite koll på hur de såg ut, om vi skulle ta var 6 e vecka eller var 8e vecka.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

IM000053.jpg


Just så här såg min häst ut i hovarna när jag köpte henne, min hovis kallade detta ballförskjutning.

IM000051.jpg


Trots att jag inte är någon expert, så kan detta inte vara bra för hästen. Hela tå/ben axeln är ju sned, eller är det jag som ser snett.:crazy: Det ser faktiskt alldeles roterat ut.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Jag vet inte om denna frågan passar in här, men jag skulle iaf bli väldigt tacksam för svar.

Vad är fistelgång? Hästen har haft en hovböld som sedan blev, eller fick, fistelgång?
Om hästen har haft detta innan är det då större chans att den får det igen?
(efter att det hade läkt så har den varit helt symptomfri..)

Mycket tacksam för svar.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Får jag komma med ett förslag, många har redan tillämpat detta dock inte alla. När ni svarar på ett inlägg, använd citatknappen. Då blir det enklare att förstå vem svaret är riktad till, ställer ni en egen fråga så är det naturligtvis så att man använder en vanlig svarsknapp och ställer sin fråga.

Eftersom frågorna verkar många, tror jag att det skulle underlätta vid svar så att det inte blir så rörigt.

Boj/moderator
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Den första bilden du svarade på kan vara lite lustigt tagen men är det som du säger så måste jag ju givetvis rätta till det.....

Vet inte riktigt om jag står rakt framför hästen när jag tagit den andra bilden men jag ska ta nya ordentliga bilder med hela benen.
Jag hoppas verkligen inte att det är något tokigt med hans ben.

Jag är innerligt tacksam för all er hjälp. Sådana här saker har jag svårt att se. Är det väldigt annorlunda så ser jag det (hoppas jag).

Men som sagt...jag tar nya bilder och lägger in....hoppas ni vill hjälpa mig även då.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Jag har lånat dina två bilder och kluddat lite på, om det är alldeles korrekt vet jag inte. Men det får expertisen skrika om.;) Vill du att jag ska ta bort dem, så säger du bara till så försvinner de omedelbums.

Hov1.jpg


Så här ser jag den första bilden, axeln der allt annat än rak ut i mina ögon. (Förhoppningsvis har jag ritat helt och fanders också) Tittar man närmare, så ser man att allt roterar inåt. (Lite enklare att se med linjer)

Hov2.jpg


Jag har ritat ut där ballen slutar, nu kan den ju iofs sluta senare på den andra sidan. För som du skriver, bilden är inte i en så bra vinkel.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Det är helt ok att du lånat och målat på bilderna...jag är bara tacksam för hjälpen.
Jag ser precis hur du menar....HJÄLP....vad gör jag åt detta?

Är detta något man gör vetrinärt eller hovslagarmässigt?
Kommer han få men? Problem längre fram i livet?
Går det rätta till?
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

-KL-
Ingen som vet vad fistelgång är..? :confused:
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Boj skrev:
Hov1.jpg


Så här ser jag den första bilden, axeln der allt annat än rak ut i mina ögon. (Förhoppningsvis har jag ritat helt och fanders också) Tittar man närmare, så ser man att allt roterar inåt. (Lite enklare att se med linjer)

Jo lite snett är det allt. Kolla hårlinjen och tålängden på var sida strecket.
Boj skrev:
Hov2.jpg


Jag har ritat ut där ballen slutar, nu kan den ju iofs sluta senare på den andra sidan. För som du skriver, bilden är inte i en så bra vinkel.
Nä ballen sitter inte där. Den slutar uppe i hårlinjen. Det är snarare trakten du markerat. Skulle inte vilja säga att den hästen har ballförskjutning som du sa tidigare. Kolla ballarna och symetrin där uppe. Men om man inte gör något åt att trakterna ha olika höjd så kan man på sikt få ballförskjutning. Jag siktar på trakthörnet/sulvinkeln när jag tittar efter trakten så då borde din högra röda prick hamna mer ner på bilden under halmstråt som sticker ut. Eller pratar vi förbi varandra nu?:crazy:
unghov.jpg

/T
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

För att det blir lättare att se vad vi pratar om, men som sagt bilden är i en konstig vinkel så möjligt är att den röda pricken skall något längre ner. Dock inte där nere där du har ritat den.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Någon som vet hur man behandlar hovsprickor?
och hur mycket får en hov spricka utan att det blir ett "problem", eller är alla sprickor dåligt? :confused:
visa gärna bilder och berätta om hoven. :)

*vill lära mig allt om hovsprickor*
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Inga sprickor är väl egentligen bra, det talar ju om att något inte står rätt till i hornet.
Lodräta sprickor tycker jag skulle vara en mardröm att få på någon av mina hästar, vågräta sprickor har jag stoppat med hjälp av en nyckel. Nu var det inte mina hästar som var drabbade, men man kan skrapa i hornet på varje ända av sprickan för att den inte skall spricka vidare.

Man försöker helt enkelt att bli av med dem snabbt som ögat om de dyker upp, bäst är ju att se till så de aldrig kommer några. Bra foder, och god hovvård kommer man långt med först och främst. Sen finns det ett och annat fodertillskott, jag har inte sett någon lyckas med det ännu men finns säkert exempel på det med.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

..är helt okunnig om sånt här..vad är en nyckel? :confused:

min följdfråga blir ju -vad räknas som spricka?`;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Pga trådens storlek så valde jag att låsa den, men här är en ny tråd i samma ämne att diskutera. För den som vill påminna sig om...
89 90 91
Svar
1 806
· Visningar
92 122
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Hästvård Vi skapar en ny tråd för årets avmasknings frågor, för den som vill påminna sig om tidigare diskussioner finns den gamla tråden här...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
58 327
Senast: AstaKask
·
  • Låst
Hästvård Pga trådens storlek så valde jag att låsa den, men här är en ny tråd i samma ämne att diskutera. För den som vill påminna sig om...
149 150 151
Svar
3 013
· Visningar
168 100
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 108
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp