Bukefalos 28 år!

Hovfrågor av alla typer

Boj

Trådstartare
Här kan du fråga om hovar, ovasett verkningsmetod. Problem såsom bockhov, sprickor, tappskor, barfota etc. Hur man går till väga för att sko av eller på, kort sagt alla frågor om just hovar med dess problematik är VÄLKOMNA i en seriös diskussion.

Ju fler problem som diskuteras, desto mer kommer vi att få lära oss.

Boj/moderator

För den som vill gå tillbaka och titta på tidigare frågeställningar, finns den gamla tråden här.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=650553
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Jag vill också ha en åsikt. Min häst står väldigt ofta under sig fram, det handlar om mm när jag raspar trakterna, ibland står hon rakt men oftast inte. Kan inte riktigt sätta fingret på vad som är fel. Hästen har varit barfota i nästan precis 2 år.

Sidan:

http://image56.webshots.com/56/5/72/32/2138572320055804901JPvJWK_ph.jpg

Vänster fram:

http://image50.webshots.com/50/3/20/47/2342320470055804901kriuuR_ph.jpg

Höger fram:

http://image55.webshots.com/155/4/23/96/2885423960055804901RfVjxs_ph.jpg

Hoppas länkarna fungerar (tag bort http)
 
Höga trakter?

Hej. Jag har lite funderingar på det här med höga trakter.

Någon i min bekantskapskrets tycker att min pålle har lite för höga trakter. Men när jag frågade min hovis så sa han att: visst min pålle har kanske högre trakter än en del hästar men att kallblod ofta har en tendens att ha det. (Hästen är korsning Kallblodstravare/Halvblod)
och att min häst har lätt för att få såna trakter. :confused:

Vet inte vad jag ska tro? När jag kollar på kompisens oskodda Islänning så är trakterna mycket lägre och sulan liksom närmre marken. Hoppas ni fattar hur jag menar? (Vi har inte samma hovis)

Min bekant tycker att hovis tar alldeles för lite på trakterna, men kan man verkligen ta ner hur mycket som helst?

Pålle är oskodd sedan några månader och det har gått jättebra. Ingen ömhet och det fläks inte längre upp i kanterna sedan sömhålen försvunnit/verkats bort. Jag vill ha honom oskodd eftersom det går så bra.

Nån som har bilder på lagom trakter, eller man kan kanske inte bestämma vad som är lagom? Skiljer det från häst till häst som hovis verkar mena?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

*kl*

För bara ett litet tag sedan frågade jag om ni ville kolla på mina hästars hovar.
Detta för att det är ju alltid så mycket rykten om hovslagare och som vanlig ryttare utan hovutbildning är det svårt att veta om de är bra eller inte.

Idag har mina två haft besök av hovslagare.

De första bilderna är mitt 17 åriga sto. Lite utåttåad i fram.
De andra bilderna på min 1 åring.
Nu hade de tyvärr gått lite för lång tid ifall det har någon betydelse, om det påverkar hovslagarens sätt att verka, sko osv..(jag vet inte)
Jag har försökt ta någorlunda bilder, hoppas de duger...

Sto

Framhov
IM000050.jpg

IM000045.jpg


bak
IM000048.jpg



1åring

fram
IM000051.jpg

IM000052.jpg

IM000053.jpg


Möjligt att det är lite konstig vinkel på sista bilden.....
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

lakrits skrev:
*kl*

För bara ett litet tag sedan frågade jag om ni ville kolla på mina hästars hovar.
Detta för att det är ju alltid så mycket rykten om hovslagare och som vanlig ryttare utan hovutbildning är det svårt att veta om de är bra eller inte.

Idag har mina två haft besök av hovslagare.

De första bilderna är mitt 17 åriga sto. Lite utåttåad i fram.
De andra bilderna på min 1 åring.
Nu hade de tyvärr gått lite för lång tid ifall det har någon betydelse, om det påverkar hovslagarens sätt att verka, sko osv..(jag vet inte)
Jag har försökt ta någorlunda bilder, hoppas de duger...

Sto

Framhov
IM000050.jpg

IM000045.jpg


bak
IM000048.jpg



1åring

fram
IM000051.jpg

IM000052.jpg

IM000053.jpg


Möjligt att det är lite konstig vinkel på sista bilden.....

bara-undrar om den är nyverkad på den sista bilden???

Hovis påstår att det ser ut som att vissa bilder visar en roterad kota men försöker lugna genom att den kanske inte står i balans på bilderna.

Herre gud va jobbigt det är att leva i hop med en hovis, dom verkar ju hetsa upp sig för både det ena o det andra.

p.s. Nu skriker hovis att på dom första bilderna så vore det bättre om skon riktades efter hovväggen i tådelen i stället för att rikta hoven efter skon och raspa bort halva tådelen så avhugget utifrån hornrören. Vet inte riktigt vad hovis menar då det plötsligt blev suss i lull där men skall kolla i morgon. Då så är det väl bara att ta fram hovfräsen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Du eller han får gärna förklara mera....roterad kota? Vilken bild?

Den sista bilden är på 1 åringen och han är nyverkad...raspad...behövdes inte ta så mycket på hans hovar trots en tid hade gått.


Jag vet inte riktigt vad som menas det du säger om skon på övre bilden,,kanske inte läste ordentligt,,,klockan ganska mycket...men tån är kapad så hon får bättre rullning in i gångarterna.
Stoet är en fd. travare och detta gör att hon lättare kan komma in i gångarterna......

Hmm.....får återkomma...dags att sova nu.

Hur ser det ut med vinklarna osv?
Trångskodd eller inte?
Trakterna osv.....?
 
Sv: Höga trakter?

Tack för länkarna! :) Jättebra sidor som förklarar mycket.

Men är det ingen som har någon kommentar om det som min hovis säger? Känns lite olustigt :( Han säger en sak men sen har jag både hört och läst om att trakterna inte ska vara för höga. Han säger att Kallblod ofta har det - är det så?

Och om de nu brukar ha det, kan man inte få ner trakterna mer bara för den sakens skull?

Kan jag lita på det han säger? :(
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Kan du inte göra rent hoven , så att man ser vad som är vad:confused:
 
Sv: Höga trakter?

Det är olika vad som funkar bäst, hästar är ju individer. Min islänning t ex har jag sparat en hel del hovvägg på, för att han går barfota och ska ha lite dels att slita på och dels för att komma upp lite från underlaget så han slipper ömma för minsta småsten. Han har mkt tjocka hovväggar och får inga utflytningar, samt strålen har markkontakt.

Det viktiga är att hovvinklarna är riktiga utifrån din häst exteriör och att strålen har kontakt med marken. Lamellränderna ska hållas rena och friska och hovväggarna ska inte fransa sig/fläkas upp.

Om din häst har fina vinklar nu, så skulle hovvinkeln brytas bakåt (från sidan) om trakterna tas ner. Jag tycker personligen att många barfotaverkare förespråkar låga trakter lite väl dogmatiskt. Tycker nog att din hovslagare går utmärkt att lyssna på, och han kan ha rätt vad gäller hovformen på kallblod. De har oftare lite kortare kotor än ridhästar, vilket gärna genererar en lite högre trakt för att bibehålla riktig vinkel.

Tycker absolut inte att du ska verka ner trakten bara för den sakens skulll. Läs av hästen och studera vinklar. Håller hovväggarna och om strålen har markkontakt, så låter det ju perfekt! :bow:

Men nu har jag ju inte SETT hovarna, kom på att jag sett exempel på hovar som JAG tyckte var väl höga i trakterna, och otroligt korta i tån, efter att hovslagaren varit där och inte ansett att något behövde tas.... Du har inga bilder?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höga trakter?

Tack för ett jättebra svar :)

Det är så bra att höra andras synvinklar om saker och ting.

Hmm... När vi tog av skorna så verkade hovis inte ner så mycket. Han menade att det behövdes lite slitmån och att det skulle göra så att sulan kom upp lite från underlaget, så som du också sa.

Bakhovarnas strålar har kontakt med marken men kanske det har med att göra att han gått barfota mycket längre bak? (ca 2 år) Jag menar, de hovarna har kanske hunnit forma sig själv som en barfotahov? Svamlar jag? :o :D

Men fram har strålarna inte alls kontakt med marken. Sen på tal om kort tå så har han ganska korta tår fram men de blir liksom aldrig långa. Om det gått t ex 8 veckor och det är dags för hovis att komma så är framhovarna inte så långa, snarare höga.

Vad det gäller hovväggarna så håller de jättebra. De har liksom hållt sig rundade i kanterna av sig själv.

Ska försöka ta bilder men vet inte hur man får in dem här? Men det kan jag väl lära mig det också. :confused:
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

När jag köpte min sista häst hade han knappt några trakter. Vet inte om jag tror rätt men, om en häst har låga trakter särskilt tyngre hästar och hopphästar så måste det ju slita väldigt på senorna. Hoven blir ju lixom bakåtbruten. Särskilt på en hopphäst. Min hovslagare såg till att min häst fick högre trakter och han fick ett bättre steg. Sen om det är rätt eller inte...
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Jag lägger in en fråga här då jag ingenstans och då menar jag INGENSTANS fått något svar på mitt problem. Tillägas ska att vi ringt och pratat med näst intill alla kliniker och djursjukhus samt deras hovslagare..

Jag har två hästar som båda drabbats av svamp i hovarna.

Häst 1 stod i ett stall där hon stog i samma hagar som alla andra. Hon fick svamp i vänster bakhov. Hon var den enda hästen i stallet som fick svamp. Hade pga slarv från en viss klinik gått väldigt långt och nästan hela hovväggen fick klippas bort. Behandling med Vircon och den hoven blev bra... Då fick hon svamp i vänster bak den gick inte lika långt pga att vi upptäckte det mycket tidigare.

Häst 2 har jag haft i 15 år ALDRIG några problem med sin hovkvalité öht, haft samma hovslagare till honom under alla år. Han kom hem efter att ha varit hos en fodervärd i ett annat län. Vi hade bytt stall så han stod aldrig i det stallet där häst 1 fick svamp. När vi hade haft honom hemma i ca 6 mån lokalisera vi svamp i vänster bak.. Resta yttligare till en klinik och klippte upp nästan hela hovväggen plus att vi fick lov att klippa upp resterande 3 hovar där vi hittade mer svamp... Alltså i alla fyra hovar!! Fick hemgångsregler och massa bakteriedödande preparat.

Och där är vi nu..

Tillägas bör att hästarna INTE har delat hage och i inget av dom två stall där vi fått svampen är det någon annan häst som drabbats.

Får inget svar, vem vi än frågar. En proffesor vid ett stort hästsjukhus som gjort en avhandling i detta ämne säger att jag måste haft maximal otur. Kan det verkligen stämma? Kan man ha sån maximal otur att man får svamp på två hästar och i så många hovar? Känns helt tröstlöst, den ena avlöser den andra hela tiden.. Kostnaden är enorm.
Bärrandsröta, White line dises, svamp.. Är det "same shit, different name" eller vad är skillnaden.
Finns det någon som har haft liknande problem? Nån hovis här som har nån form av svar att ge mig?I mitt stall har dom aldrig haft nån häst med detta problem och i alla mina verksamma år med egen häst har jag aldrig varit med om nåt liknande.

Tacksam för svar!
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

När det gäller bärrandsröta lär det väll komma från en bakterie (eller om det var svamp?) som finns i marken så det kan ju ha slumpat sig så att det har funnits i marken på båda ställena. Fast det förklarar ju inte att inte andra hästar drabbats där...
 
Sv: Höga trakter?

Minizapp skrev:
Bakhovarnas strålar har kontakt med marken men kanske det har med att göra att han gått barfota mycket längre bak? (ca 2 år) Jag menar, de hovarna har kanske hunnit forma sig själv som en barfotahov? Svamlar jag? :o :D

Men fram har strålarna inte alls kontakt med marken. Sen på tal om kort tå så har han ganska korta tår fram men de blir liksom aldrig långa. Om det gått t ex 8 veckor och det är dags för hovis att komma så är framhovarna inte så långa, snarare höga.

Vad det gäller hovväggarna så håller de jättebra. De har liksom hållt sig rundade i kanterna av sig själv.

Bakhovarna låter fina (ett oerhört kompetent uttalande från mig *skrattar*). Mig veterligen så är det ovanligare med höga trakter bak, vanligare att trakterna slits bak. Så är det på mina i a f.

Hovarna fram KAN vara väl höga, eftersom trakten inte har markkontakt och tån slits snabbare. Det behöver ju vara en viss balans i hoven som gör att hela hoven slits någorlunda jämnt. Att de sliter lite mer i fram kan vara normalt, men det ska inte skena iväg så att tån blir kortare och kortare. Då är antingen trakterna för höga, så att hästen landar på tån när den går, eller så behöver den skor för att hoven inte tål det normala slitaget. Men det LÅTER som om framhovarna lite grann liknar dem jag beskrev, där jag tyckte att trakterna behövdes tas ner lite - för att minska slitaget i tån. Kotorna ska ju inte vara för upprätta, då sliter det för mkt på lederna, precis som för sänkta trakter kan slita på senorna.

Kvaliteten på hovväggarna låter ju bra!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höga trakter?

Minizapp skrev:
Hej. Jag har lite funderingar på det här med höga trakter.

Någon i min bekantskapskrets tycker att min pålle har lite för höga trakter. Men när jag frågade min hovis så sa han att: visst min pålle har kanske högre trakter än en del hästar men att kallblod ofta har en tendens att ha det. (Hästen är korsning Kallblodstravare/Halvblod)
och att min häst har lätt för att få såna trakter. :confused:

Vet inte vad jag ska tro? När jag kollar på kompisens oskodda Islänning så är trakterna mycket lägre och sulan liksom närmre marken. Hoppas ni fattar hur jag menar? (Vi har inte samma hovis)

Min bekant tycker att hovis tar alldeles för lite på trakterna, men kan man verkligen ta ner hur mycket som helst?

Pålle är oskodd sedan några månader och det har gått jättebra. Ingen ömhet och det fläks inte längre upp i kanterna sedan sömhålen försvunnit/verkats bort. Jag vill ha honom oskodd eftersom det går så bra.

Nån som har bilder på lagom trakter, eller man kan kanske inte bestämma vad som är lagom? Skiljer det från häst till häst som hovis verkar mena?

Hej! Trakthöjden är nog individuell. Jag tror inte att mitt sto kan ha samma trakthöjd som min vallack. Stoet har gått skodd/verkad med höga trakter vilket gjort henne halt, medans vallacken gått barfota större delen av sitt liv. Verkningen av mitt sto är mkt avgörande för om hon ska kunna ridas el inte och slippa ha ont. Hovväggarna måste ligga ungefär i sulnivå och strålen måste ha markkontakt. De häga trakterna har verkats ner undan för undan till en för henne lagom nivå. Hon var blivit en helt annan häst och fått ett underbart steg. Men tyvärr haltar hon igen:(. Hältan har kommit smygande under en veckas tid, vilket setts genom att hon inte gärna belastar trakten lika tungt som förut, samt haltar i traven. Jag provade denna gång med 8 veckors intervall (Verkaren tyckte jag skulle prova med det o då raspade jag själv efter 4 v så att tårna inte skulle bli för långa, o hovarna inte skulle flyta ut). Den intervalltiden funkar bra på min vallack o min 1-åring, men på mitt sto växer hörnstöden som ogräs...:-(. (Vallacken har inga hörnstöd, o åringen sliter ner sina själv...) Jag hoppas att det bara är de som gör ont, så att jag kan börja rida nu!! Verkaren kommer imorgon så då får jag se. Lägger ut bilder då så får ni se hur hon ser ut. Vad som är viktig när en häst är barfota är att den kanske behöver verkas ofta, så nu kommer det att bli femveckorsintervall i fortsättningen...
 
Sv: Höga trakter?

Geisli skrev:
Bakhovarna låter fina (ett oerhört kompetent uttalande från mig *skrattar*). Mig veterligen så är det ovanligare med höga trakter bak, vanligare att trakterna slits bak. Så är det på mina i a f.

Hovarna fram KAN vara väl höga, eftersom trakten inte har markkontakt och tån slits snabbare. Det behöver ju vara en viss balans i hoven som gör att hela hoven slits någorlunda jämnt. Att de sliter lite mer i fram kan vara normalt, men det ska inte skena iväg så att tån blir kortare och kortare. Då är antingen trakterna för höga, så att hästen landar på tån när den går, eller så behöver den skor för att hoven inte tål det normala slitaget. Men det LÅTER som om framhovarna lite grann liknar dem jag beskrev, där jag tyckte att trakterna behövdes tas ner lite - för att minska slitaget i tån. Kotorna ska ju inte vara för upprätta, då sliter det för mkt på lederna, precis som för sänkta trakter kan slita på senorna.

Kvaliteten på hovväggarna låter ju bra!

Fast det är egentligen inte så att tårna blir kortare och kortare. Det är liksom mer som att hoven växer på höjden. Tårna är jättefina dvs det finns fortfarande en liten slitmån ner till sulan trots att hästen rids på grusvägar väldigt mycket. Och trakterna har markkontakt men inte strålen. Hmm, får nog kolla riktigt noga i kväll när jag kommer till stallet. Kameran är utlånad men så fort jag får den ska jag fota för det är lite svårt att förklara rätt.
 
Dåliga hoSnällvar

Hej!

Jag undrar om någon vet vad jag ska göra med min ponnys dåliga hovar? Dom spricker sönder. Det har gått bra i vinter men nu när leran kommit har dom blivit värre,och jag vet med erfarenhet från förra sommaren så hade han oxå dåliga. Jag har provat biotin, kiselgur. Även smörjer hovarna varje dag.
Skulle bli superglad om någob kunde hjälpa mig. Är trött på tappskor nu.
 
Dåliga hovar

Hej!

Jag undrar om någon vet vad jag ska göra med min ponnys dåliga hovar? Dom spricker sönder. Det har gått bra i vinter men nu när leran kommit har dom blivit värre,och jag vet med erfarenhet från förra sommaren så hade han oxå dåliga. Jag har provat biotin, kiselgur. Även smörjer hovarna varje dag.
:cry:
 
Sv: Dåliga hovar

Jag ser att du redan har provat kiselgur. Kiselgur funkar jätte bra på min ponny.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Pga trådens storlek så valde jag att låsa den, men här är en ny tråd i samma ämne att diskutera. För den som vill påminna sig om...
89 90 91
Svar
1 806
· Visningar
91 876
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Hästvård Vi skapar en ny tråd för årets avmasknings frågor, för den som vill påminna sig om tidigare diskussioner finns den gamla tråden här...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
58 234
Senast: AstaKask
·
  • Låst
Hästvård Pga trådens storlek så valde jag att låsa den, men här är en ny tråd i samma ämne att diskutera. För den som vill påminna sig om...
149 150 151
Svar
3 013
· Visningar
167 898
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 099
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp