Bukefalos 28 år!

Hovfrågor av alla typer

Sv: Hovfrågor av alla typer

Boj skrev:
För att det blir lättare att se vad vi pratar om, men som sagt bilden är i en konstig vinkel så möjligt är att den röda pricken skall något längre ner. Dock inte där nere där du har ritat den.

bara-undrar om ni inte båda har fel här men endå tänker i rätt balans. Är själv urdålig på att redigera bilder och dra streck o punkter vilket just i detta fall förmodligen på ett mkt lätt sätt kunna förklara hur det förhåller sig så logiskt att alla skulle förstå.

Jag återkommer så snart hovis kan hjälpa mig med pedagogiska färger.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Amandla skrev:
-KL-
Ingen som vet vad fistelgång är..? :confused:


Hej!

En fistel är, enkelt förklarat, ett hål i en kropp som inte skall vara där.

Vid hovböld är detta inte helt ovanligt.

Om du har fått en hovböld långt nere i hoven, som sökt sig uppåt och öppnat sig ut genom kronranden, kan detta ge en fistelgång som resultat.
Då får du alltså ett hål genom hoven nerifrån och upp.

Man kan t ex göra rent detta hål med väteperoxid, som spolas in i hålet vid kronranden, och kommer ut nere vid sulan.

Fisteln i sig är inte farlig, sedan bölden gått ut, men bör se till att det inte kommer in en massa smuts i den som kan börja trycka eller skava, och ge upphov till nya problem.

Kommer fisteln ut längst ner, så brukar jag dreva igen den med tjärdrev, eller sk Sole-pack, så att smuts inte kommer in.
Sedan brukar jag med jämna mellanrum, rensa ur den och packa igen den igen.

Hug your horses!

/Mike:devil:
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

_Elin_ skrev:
min följdfråga blir ju -vad räknas som spricka?`;)

bara-undrar om inte oftast en lodrätt spricka ofta avslöjar en överbelastnings spricka. Man bör dock ta i beaktning om sprickan startat från hovens bärande vägghorn eller om den startat i kronranden samt om den aktiveras i belastad eller obelastad fas.

Horisontell spricka torde inte bara lika med en överbelastad spricka utan snarare uppkommen utifrån ett trauma, typ tidigare kronransskada,uppkommen hålvägg eller övrig underminerad vägghorn.

Nyckeln till alla sprickor är väl upprensning av sprickan samt avlastning, med avlastning menar jag dock inte en avlastnings sko utan ofta är det bättre att genom mer balanserad verkning avlasta den överbelastade hovdelen genom en mer balanserad verkning. Detta brukar gå alldeles utmärkt även på helt oskodda hästar så vida dom nu inte har ngn annan typ av skada som gett denna överbelastnings spricka.

Tror det va så hovis sa innan hovis slocknade, men det låter i alla fall logiskt.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Jo, snett är det.

Ganska duktigt också.

Nästa fråga blir vad konsekvensen blir av att korrigera det så att det blir rakt.

Vi som vet nåt vet ju att man inte kan korrigera sneda leder på en häst som är äldre än ca 6 månader.......
För det är ju inte bara hoven på bilden som är skev.

Vi kan ju ställa hästen spikrak och korrekt, och resultatet av detta blir antagligen att den är blockhalt efter en vecka.

Om jag nu inte skall lyssna på en av våra kära AANHCP-verkare (inte OL), som hävdar att hästarna bygger lederna raka igen, bara man balanserar hovarna...........

Jo, jag har det skrivet i ett maiul från henne, från forumet 'barfotahast'.

I can smell it............. it smells like Bullsh*t.

/Mike
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

lakrits skrev:
1åring

fram
IM000051.jpg

Denna bild borde avspegla hf och om vi då börjar med att titta på skenbenets infästning till kotleden så är skenbenet rakt och det är bra! Mindre bra är kotledens belastning då kotleden så att säga roterar innåt, det innebär att kotan pekar in åt vänster i detta fall in under hästen. Detta medför att kotan som är en gångjärnsled utsätts för en överbelastning i innersidan samt en uttänjning i kotledens yttersida vilket även medför onormala påfrestningar även för kotledens ligament.

En roterad kota i belastningsdelen är den största orsaken till att hästen får en kotledsinflamation då kotleden inte belastas rakt utan vinglar i sidled vilket lätt kan gemföras med oss tjejer som ngn gång vinglat runt i högklackat:p

Fortsätter vi nedåt så påverkar denna roterade kotan även både kronben och kronled med obalans men värst av allt själva hoven samt hovleden. Som vi här ser så föreligger det en mkt stor överbelastning i hovens yttre hovhalva vilket leder till att hoven vrider sig innåt med den följden att denna häst kommer att bli avsevärt innåttåad så vida man nu inte snabbt balanserar upp den verkningsmässigt. detta är dock vid verkningen inte gjort vilket mkt lätt kan ses på nästa bild som följer här under.

IM000053.jpg



Här ser man att man bara har verkad hovens yttersida då det är raspat lite från tådelen och fram till yttertrakten och så verkar man ha gjort under en längre tid vilket lätt till ballförskjutning på ytterballen då den trakten befinner sig snett bakom den inre ballen samt trakten.

Nu skall man inte dömma ut denna verkning utifrån dessa ngt tvivelaktiga bilders kvalite men man kan bara avgöra utifrån dom bilder som den som lägger in bilderna själv ber om att få komentarer på
uitifrån dom bilderna som man själv väljer att visa.

Ett par saker är dock säkert utifrån dessa bilder och det första är att det är en slarvverkning då vare sig sula eller stråle är det minsta renskurna, hörnstöden är klart övervuxna och borde renskäras för att undvika tryck upp över strålbensregionen med efterföljande strålbensproblem samt att det vore ju trevligt att se hästägarens engagemang genom att uppvisa en ren hov för bedömning för en mer seriös spekulation avseende bedömning.

Hovis säger att en balanserad verkning tar hänsyn till hästens belastning i belastningsfasen och en innåt roterad kota betyder att hoven skall verkas mer på innre sidodelen samt vid en uttåt roterad kota så skall hoven verkas mer på den yttre sidodelen för att skapa balans i hela benaxeln.

Nu skrek hovis att föl skall alltid verkas senast vid två veckors ålder samt att man måste verka dom lite men ofta under sina första år då dom ofta har en ojämn tillvext mellan skelett och ligament.Man måste oxå ha klart för sig den unga hästens tillväxtzoner då dom tillsluter sig i olika utvecklingsfaser och den första leden som tillsluter sig är just kotleden vilket sker då fölet är ca sex veckor gammalt.

Fölets sex första veckor är alltså den tid man har på sig att korrigera hästens övriga hållbarhet i kotan sedan är det för sent.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Mike skrev:
Hej!

En fistel är, enkelt förklarat, ett hål i en kropp som inte skall vara där.

Vid hovböld är detta inte helt ovanligt.

Om du har fått en hovböld långt nere i hoven, som sökt sig uppåt och öppnat sig ut genom kronranden, kan detta ge en fistelgång som resultat.
Då får du alltså ett hål genom hoven nerifrån och upp.

Man kan t ex göra rent detta hål med väteperoxid, som spolas in i hålet vid kronranden, och kommer ut nere vid sulan.

Fisteln i sig är inte farlig, sedan bölden gått ut, men bör se till att det inte kommer in en massa smuts i den som kan börja trycka eller skava, och ge upphov till nya problem.

Kommer fisteln ut längst ner, så brukar jag dreva igen den med tjärdrev, eller sk Sole-pack, så att smuts inte kommer in.
Sedan brukar jag med jämna mellanrum, rensa ur den och packa igen den igen.

Hug your horses!

/Mike:devil:


Tusen tack för bra svar!
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

_Elin_ skrev:
..är helt okunnig om sånt här..vad är en nyckel? :confused:

min följdfråga blir ju -vad räknas som spricka?`;)

Jag använde min dörrnyckel.;)
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Är det ingen som vet något om detta? :confused: :(



bestatjejen skrev:
Jag lägger in en fråga här då jag ingenstans och då menar jag INGENSTANS fått något svar på mitt problem. Tillägas ska att vi ringt och pratat med näst intill alla kliniker och djursjukhus samt deras hovslagare..

Jag har två hästar som båda drabbats av svamp i hovarna.

Häst 1 stod i ett stall där hon stog i samma hagar som alla andra. Hon fick svamp i vänster bakhov. Hon var den enda hästen i stallet som fick svamp. Hade pga slarv från en viss klinik gått väldigt långt och nästan hela hovväggen fick klippas bort. Behandling med Vircon och den hoven blev bra... Då fick hon svamp i vänster bak den gick inte lika långt pga att vi upptäckte det mycket tidigare.

Häst 2 har jag haft i 15 år ALDRIG några problem med sin hovkvalité öht, haft samma hovslagare till honom under alla år. Han kom hem efter att ha varit hos en fodervärd i ett annat län. Vi hade bytt stall så han stod aldrig i det stallet där häst 1 fick svamp. När vi hade haft honom hemma i ca 6 mån lokalisera vi svamp i vänster bak.. Resta yttligare till en klinik och klippte upp nästan hela hovväggen plus att vi fick lov att klippa upp resterande 3 hovar där vi hittade mer svamp... Alltså i alla fyra hovar!! Fick hemgångsregler och massa bakteriedödande preparat.

Och där är vi nu..

Tillägas bör att hästarna INTE har delat hage och i inget av dom två stall där vi fått svampen är det någon annan häst som drabbats.

Får inget svar, vem vi än frågar. En proffesor vid ett stort hästsjukhus som gjort en avhandling i detta ämne säger att jag måste haft maximal otur. Kan det verkligen stämma? Kan man ha sån maximal otur att man får svamp på två hästar och i så många hovar? Känns helt tröstlöst, den ena avlöser den andra hela tiden.. Kostnaden är enorm.
Bärrandsröta, White line dises, svamp.. Är det "same shit, different name" eller vad är skillnaden.
Finns det någon som har haft liknande problem? Nån hovis här som har nån form av svar att ge mig?I mitt stall har dom aldrig haft nån häst med detta problem och i alla mina verksamma år med egen häst har jag aldrig varit med om nåt liknande.

Tacksam för svar!
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Lägger in två bilder på mitt kallblods spricka.
1.jpg


2.jpg

Han trampade sig för 2 månader sedan, det läkte ihop (trodde vi). Startade 2 gånger och han funkade inte, kollade upp honom med böjprov UA. Två dagar innan nästa start var han varm i hoven så vi strök, avvaktade en vecka (värmde till och från, ej halt) innan vi for till en ATG-klinik.

Dom hittade inget på hoven förutom en liten markering på samma ben, dom röntgade hoven och där syntes en invändig spricka som gich från kronranden och nästan ända ner längst bak i trakten på utsidan vf.

Dom verkade upp den ganska rejält, ända in till lamellranden där det var "ruttna" lameller.

Dom sa att om vi väntat tills han var halt som dom flesta gör så hade det gått in i hovbenet.

Han skoddes samma dag med rings och sula, sedan 1-1½ vecka senare med avlastningsringsko + sula och sedan i tisdags med en Cawe combi shoe + sula och uppverkad kring sprickan så att det inte belastas.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Ajaj:eek:
Jag vill påstå att din häst har mer problem än "bara" sprickan du hänvisar till.
2.jpg


Jag blir galen när jag hör att du varit på klinik och de har inte bättre kunskap om hovar!!!!:devil: Jag blir mörkrädd!! Obs jag vill inte på något sätt anklaga dig som hästägare. Söker man hjälp på klinik ska det finnas adekvat hjälp att få.

De borde talat om för dig att den här hoven är mkt trång och kan förmodligen inte fungera särskilt bra i sin mekanism. När hoven inte fungerar kan man få sprickor till följd av den nedsatta funktionen.

/T
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Jag skulle vilja veta hur stort mellanrum det ska vara mellan strålen och skon när hästen är skodd med eggbar sko? Finns det någon hovslagare här som kan upplysa mig? :confused:

Min häst har eggbar skor fram pga strålbenshälta och min hovslagare är mycket noggrann med att strålen inte ska ligga an mot den bakersta delen på skon. Efter senaste skoningen skiljer det på de olika hovarna, på vänster fram är det 1 mm och på höger ca 3-4 mm mellan stråle och sko. Hästen är skodd för 2 veckor sedan och skos om var 5:e vecka. Normal brukar detta fungera utmärkt, men jag undrar hur det kommer att bli denna gången eftersom mellanrummet är så litet. Hoppas att ni fattar vad jag menar :crazy:

Dessutom är det så att min häst har rört sig lite ojämnt den senaste veckan, var för några veckor sedan halt på just vänster fram och ömmar på lite stenigt underlag. Kan detta ha med ovanstående att göra?

Otroligt tacksam för svar, gärna från någon kunnig hovslagare!
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Återigen ber jag om ursäkt för den orena hoven.

Jag är otroligt tacksam för er hjälp och jag ska omedelbart ordna nya bilder som är mer korrekta.

Jag förstod din förklaring väldigt bra:bow: :bow:


Det jag tyvärr inte riktigt förstod var om det går att rätta till eller om detta är något som han kommer bli lidande av.

Det jag fick fram var att det var för sent eftersom han är äldre än 6 månader men jag kanske missförstod?

Hur kommer detta påverka honom som vuxen ridhäst?

Om allt detta ser likadant ut efter de nya korten så ska jag givetvis rätta till detta om det går.....och eftersom inte min hovslagare lagt märke till detta så vill jag ju kanske inte använda honom .....är det någon som kan rekommendera en hovslagare i mina trakter som är erkänt duktig på sådant här skulle jag vara väldigt tacksam...
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Glömde fråga om detta är en vetrinärfråga eller hovslagarfråga om man skulle behöva utreda eller åtgärda?
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Tez1 skrev:
Ajaj:eek:
Jag vill påstå att din häst har mer problem än "bara" sprickan du hänvisar till.
2.jpg


Jag blir galen när jag hör att du varit på klinik och de har inte bättre kunskap om hovar!!!!:devil: Jag blir mörkrädd!!

bara-undrar om det inte istället för att här bli galen i stället ge din förklaring till vad den okunskapen som uppvisades på kliniken var enligt dig och att du här förklarar vilka problem som föreligger samt vilka lösningar du har att komma med.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

lakrits skrev:
Glömde fråga om detta är en vetrinärfråga eller hovslagarfråga om man skulle behöva utreda eller åtgärda?

bara-undrar om du inte skall börja med att rätta till verkningen så benaxeln blir i balans samt då den är ett år verka den ofta men lite, typ var fjärde vecka. Blir det inget resulat inom tre månader så kanske det vore bra att kolla om det inte är en veterinär fråga.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

AnnikaH skrev:
Jag skulle vilja veta hur stort mellanrum det ska vara mellan strålen och skon när hästen är skodd med eggbar sko? Finns det någon hovslagare här som kan upplysa mig? :confused:

Min häst har eggbar skor fram pga strålbenshälta och min hovslagare är mycket noggrann med att strålen inte ska ligga an mot den bakersta delen på skon. Efter senaste skoningen skiljer det på de olika hovarna, på vänster fram är det 1 mm och på höger ca 3-4 mm mellan stråle och sko. Hästen är skodd för 2 veckor sedan och skos om var 5:e vecka. Normal brukar detta fungera utmärkt, men jag undrar hur det kommer att bli denna gången eftersom mellanrummet är så litet. Hoppas att ni fattar vad jag menar :crazy:

Dessutom är det så att min häst har rört sig lite ojämnt den senaste veckan, var för några veckor sedan halt på just vänster fram och ömmar på lite stenigt underlag. Kan detta ha med ovanstående att göra?

Otroligt tacksam för svar, gärna från någon kunnig hovslagare!

bara-undrar om det inte är så att en äggbar sko främst skall understödja trakterna samt avlasta benets bakre senapparatur,ligament och även genomtrampet i kotan. Äggbar skon har även den egenskapen att den i normala fall förkortar steget ngt med detta är väldigt mkt beroende på vilket underlag hästen rids på. På en mjuk ridhusbotten tycker jag den ger ett väldigt bra understöd men på en hård grusväg så är den helt förkastlig och tappar totalt sin tänkta egenskap.

Oberoende om det är en ringsko,hartbar eller ägg sko så får strålen aldrig ta upp mer belastning än den övriga skon då det kommer ge tryckskador över strålens mjukdelar med påföljande skador i elastiska putan som kommer att få ett övertryck samt hovbensgrenarna,hovbrosket och övriga mjukdelar främst i ballområdet.

Hovis säger att det är väldigt individuellt och beror helt på vilken typ av övrig benaxel hästen har främst avseende kotan men generellt så bör det i obelastad del finnas ett mellanrum på minst ett par mm.
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

Jag tycker att hoven är trång men dom hovslagare som jag har haft nyligen (3 olika utbildade) tycker inte det.

Det övriga på hoven kan vara svårt att se då det är en del cornokresin salva insmort i kronränderna och ballarna. Den 1:a hovslagaren satte tjära i hålet så det är svårt att se.

På kliniken sa dom bara att dom tyckte att han var flatbottnad (plattfot).

Kan ta en ny bild på hoven hur den ser ut nu med plast + cawe combi shoe + sula.

Ni får skriva vad ni tycker, jag tål kritik.
 
Senast ändrad:
Sv: Hovfrågor av alla typer

bara-undrar skrev:
bara-undrar hur du vet att det verkligen är svamp??

Det är den diagnosen jag fått när jag varit på klinik. Svamp eller "white line dises".
 
Sv: Hovfrågor av alla typer

bestatjejen skrev:
Jag lägger in en fråga här då jag ingenstans och då menar jag INGENSTANS fått något svar på mitt problem. Tillägas ska att vi ringt och pratat med näst intill alla kliniker och djursjukhus samt deras hovslagare..

Jag har två hästar som båda drabbats av svamp i hovarna.

Häst 1 stod i ett stall där hon stog i samma hagar som alla andra. Hon fick svamp i vänster bakhov. Hon var den enda hästen i stallet som fick svamp. Hade pga slarv från en viss klinik gått väldigt långt och nästan hela hovväggen fick klippas bort. Behandling med Vircon och den hoven blev bra... Då fick hon svamp i vänster bak den gick inte lika långt pga att vi upptäckte det mycket tidigare.

Häst 2 har jag haft i 15 år ALDRIG några problem med sin hovkvalité öht, haft samma hovslagare till honom under alla år. Han kom hem efter att ha varit hos en fodervärd i ett annat län. Vi hade bytt stall så han stod aldrig i det stallet där häst 1 fick svamp. När vi hade haft honom hemma i ca 6 mån lokalisera vi svamp i vänster bak.. Resta yttligare till en klinik och klippte upp nästan hela hovväggen plus att vi fick lov att klippa upp resterande 3 hovar där vi hittade mer svamp... Alltså i alla fyra hovar!! Fick hemgångsregler och massa bakteriedödande preparat.

Och där är vi nu..

Tillägas bör att hästarna INTE har delat hage och i inget av dom två stall där vi fått svampen är det någon annan häst som drabbats.

Får inget svar, vem vi än frågar. En proffesor vid ett stort hästsjukhus som gjort en avhandling i detta ämne säger att jag måste haft maximal otur. Kan det verkligen stämma? Kan man ha sån maximal otur att man får svamp på två hästar och i så många hovar? Känns helt tröstlöst, den ena avlöser den andra hela tiden.. Kostnaden är enorm.
Bärrandsröta, White line dises, svamp.. Är det "same shit, different name" eller vad är skillnaden.
Finns det någon som har haft liknande problem? Nån hovis här som har nån form av svar att ge mig?I mitt stall har dom aldrig haft nån häst med detta problem och i alla mina verksamma år med egen häst har jag aldrig varit med om nåt liknande.

Tacksam för svar!

Alltså, det är ju liksom omöjligt att svara på varför hästarna fått svamp och hur det hänger ihop utan att göra en omfattande utredning om saken... MEN om jag ska säga det jag vet om svamp för att kanske hjälpa dig den vägen så hänger det ihop såhär:

Svampangrepp i lamellranden undviks bäst genom att hålla lamellranden REN.

Förebygg med att spraya BLÅSPRAY av något slag (klart bäst mot svamp enligt vår kliniks hovslagare). Se sedan till att hålla lamellränderna RENA. Börjar det bli mörkt och skit kommer in i dem så verka ur dem genast med hovkniv. Har det börjat så sprider det sig som en löpeld om man har otur. Små sten packas in och vidgar och tillåter mer skit komma in. På ett par veckor kan du ha en ordentlig hålvägg på gång! Är hästen skodd är det ju i stort sett omöjligt att hålla efter detta så ofta som en gång i veckan - men det kan behövas så ofta om du har dessa svampar i dina marker.

Att det drabbar vissa hovar å inte andra är bara rena rama turen för dem som inte drabbas. De har väl inte utsatts för samma mekaniska påfrestning i lamellränderna som de utsatta hovarna, eller nåt. Hygien är a och o och att upptäcka problemen i tid.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Pga trådens storlek så valde jag att låsa den, men här är en ny tråd i samma ämne att diskutera. För den som vill påminna sig om...
89 90 91
Svar
1 806
· Visningar
92 022
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Hästvård Vi skapar en ny tråd för årets avmasknings frågor, för den som vill påminna sig om tidigare diskussioner finns den gamla tråden här...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
58 285
Senast: AstaKask
·
  • Låst
Hästvård Pga trådens storlek så valde jag att låsa den, men här är en ny tråd i samma ämne att diskutera. För den som vill påminna sig om...
149 150 151
Svar
3 013
· Visningar
168 025
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 104
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp