Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan också hälsa att de här 2 dygnen med intensivvård, komplicerad bukoperation och fantastisk service kostade lika mycket som Karlas okomplicerade "rutiningrepp" och 14 timmar på Strömsholm, med skitbemötande och usel kontakt.

Plus att jag nu har fått direktnummer till veterinären som jag ska använda vid minsta komplikation...

Inte alls förvånad. Var hittar man såna veterinären som din?! :arghh:
 
@Viva fy så tråkigt :( Har ni funderat på hur ni ska göra nu? :heart

:cry: Beklagar så! Kan man kolla om det har spritt sig och därefter ta beslut om operation?
Min tik opererades för en elakartad tumör och då röntgades hela buken för att se om man kunde se någon spridning. Det kunde man inte men spridit sig hade den och efter operationen gick allt väldigt fort. I det här fallet kan man se att roten till tanden är borta och han är svullen. Det går inte att säga hur djupt det går förrän man öppnar upp och kollar. Nu väntar vi på biopsin, även om veterinären sa att den var elakartad för att se vilka alternativ som finns men det kommer väl röra sig om en av tre.

Man kan såklart välja att inte göra någonting, det går inte att säga hur lång tid han har kvar men antagligen inte länge eftersom den är så aggressiv och kommer äta av käkbenet. Om de efter biopsin finns en möjlighet kan man dra den påverkade tanden och tanden bredvid samt ta så mycket av käkbenet man vågar, tar man för mycket kan käkbenet gå av på grund av det. Det sista alternativet som ger störst chans att få bort hela tumören är att ta bort halva underkäken. Men trots att jag inte vet hur jag ska leva utan honom, för mig är detta hunden med stort H, så känns det inte riktigt etiskt försvarbart att göra den operationen på en hund. Tyvärr finns det inget riktigt bra alternativ.
 
Daud är en speciell valp. Hittade honom balanserande på skottkärran igår, diskande kobajsrester :rofl:
27066885_10155441663343666_2815708203039522338_n.jpg
 
Ser ut som man blir hundvakt till gubbens labbetik imorgon. Första gången man ska ha båda samtidigt själv en hel dag, men det går nog bra. Får se om det går att klämma in lite äventyr med dem, beroende på vad ryggen pallar.
 
Varför är jag med på Vetbase:2 när jag mest blir förbannad på det som skrivs där?

Någon vill ha tips på receptfritt mot UVI. Och nått ljushuvud tipsar om att ge Citron i määängder :meh:
När jag påpekar det olämpliga i att ge citron så kommer A: "min hund äter citrusfrukter hela tiden och mår jättebra"
B: en länk om olämpliga saker där INTE citron (och femtielva andra olämpliga saker )råkar nämnas och då kan det inte vara olämpligt om det inte finns med på den listan.
 
Min tik opererades för en elakartad tumör och då röntgades hela buken för att se om man kunde se någon spridning. Det kunde man inte men spridit sig hade den och efter operationen gick allt väldigt fort. I det här fallet kan man se att roten till tanden är borta och han är svullen. Det går inte att säga hur djupt det går förrän man öppnar upp och kollar. Nu väntar vi på biopsin, även om veterinären sa att den var elakartad för att se vilka alternativ som finns men det kommer väl röra sig om en av tre.

Man kan såklart välja att inte göra någonting, det går inte att säga hur lång tid han har kvar men antagligen inte länge eftersom den är så aggressiv och kommer äta av käkbenet. Om de efter biopsin finns en möjlighet kan man dra den påverkade tanden och tanden bredvid samt ta så mycket av käkbenet man vågar, tar man för mycket kan käkbenet gå av på grund av det. Det sista alternativet som ger störst chans att få bort hela tumören är att ta bort halva underkäken. Men trots att jag inte vet hur jag ska leva utan honom, för mig är detta hunden med stort H, så känns det inte riktigt etiskt försvarbart att göra den operationen på en hund. Tyvärr finns det inget riktigt bra alternativ.

Nä fy tusan vilket beslut att stå inför! Hoppas att resultatet på biopsin överraskar och på minimal spridning, men jag förstår att det ser mörkt ut. Ta hand om dig själv och honom ❤️
 
Min tik opererades för en elakartad tumör och då röntgades hela buken för att se om man kunde se någon spridning. Det kunde man inte men spridit sig hade den och efter operationen gick allt väldigt fort. I det här fallet kan man se att roten till tanden är borta och han är svullen. Det går inte att säga hur djupt det går förrän man öppnar upp och kollar. Nu väntar vi på biopsin, även om veterinären sa att den var elakartad för att se vilka alternativ som finns men det kommer väl röra sig om en av tre.

Man kan såklart välja att inte göra någonting, det går inte att säga hur lång tid han har kvar men antagligen inte länge eftersom den är så aggressiv och kommer äta av käkbenet. Om de efter biopsin finns en möjlighet kan man dra den påverkade tanden och tanden bredvid samt ta så mycket av käkbenet man vågar, tar man för mycket kan käkbenet gå av på grund av det. Det sista alternativet som ger störst chans att få bort hela tumören är att ta bort halva underkäken. Men trots att jag inte vet hur jag ska leva utan honom, för mig är detta hunden med stort H, så känns det inte riktigt etiskt försvarbart att göra den operationen på en hund. Tyvärr finns det inget riktigt bra alternativ.
Men usch vad ledsamt att läsa :cry: Hoppas biopsin inte visar något alldeles för jäkligt...
 
Varför är jag med på Vetbase:2 när jag mest blir förbannad på det som skrivs där?

Någon vill ha tips på receptfritt mot UVI. Och nått ljushuvud tipsar om att ge Citron i määängder :meh:
När jag påpekar det olämpliga i att ge citron så kommer A: "min hund äter citrusfrukter hela tiden och mår jättebra"
B: en länk om olämpliga saker där INTE citron (och femtielva andra olämpliga saker )råkar nämnas och då kan det inte vara olämpligt om det inte finns med på den listan.

Varför är det olämpligt att ge hundar citron?

Jag skulle inte ge det för bota Uvi men har aldrig hört att det är farligt för hunden.
 
Min tik opererades för en elakartad tumör och då röntgades hela buken för att se om man kunde se någon spridning. Det kunde man inte men spridit sig hade den och efter operationen gick allt väldigt fort. I det här fallet kan man se att roten till tanden är borta och han är svullen. Det går inte att säga hur djupt det går förrän man öppnar upp och kollar. Nu väntar vi på biopsin, även om veterinären sa att den var elakartad för att se vilka alternativ som finns men det kommer väl röra sig om en av tre.

Man kan såklart välja att inte göra någonting, det går inte att säga hur lång tid han har kvar men antagligen inte länge eftersom den är så aggressiv och kommer äta av käkbenet. Om de efter biopsin finns en möjlighet kan man dra den påverkade tanden och tanden bredvid samt ta så mycket av käkbenet man vågar, tar man för mycket kan käkbenet gå av på grund av det. Det sista alternativet som ger störst chans att få bort hela tumören är att ta bort halva underkäken. Men trots att jag inte vet hur jag ska leva utan honom, för mig är detta hunden med stort H, så känns det inte riktigt etiskt försvarbart att göra den operationen på en hund. Tyvärr finns det inget riktigt bra alternativ.

Fy vad trist det låter :( . Verkar han ha ont som det är nu?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
109 679
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
113 162
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
55 827
Senast: bollen__
·
  • Låst
Relationer Här kör vi hårt, vi vill ha alla detaljer. Förra tråden...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
115 210
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp