Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

De är jättefina alla tre, men unghästen är ju extra läcker!

Här fick jag ett ryck att städa skafferiet, har trådhyllor, så nån påse hade gått sönder så det var mjöl på alla saker. Upptäckte att det var en påse rågsikt med utgångsdatum 2007:o Så det fick bli en ordentlig rensning och koll vad jag egentligen har i det där skåpet. Nu är allt ute, nu ska det bara in igen...sen har jag ett till...
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Presentation:

Elisabeth 42 år. Bor i skogen med sambo 3 barn + 2 bonusbarn.
Vi har hästarna Trullan 18 år kallblodstravare, och Lasse 13 år varmblodstravare.

32034614.jpg


28000378.jpg


Och ett med "pallen"

31964418.jpg
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Fina Trullan:)

Nu är skafferiet återställt i sin forna glans (det ena iaf). Jag slängde faktiskt den mörka sirapen som skulle varit förbrukad före 2003 också, lite slösaktigt, jag vet, men jag får ta det;)
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Det är så underbart skönt för själen att veta att det finns fler slarvmajor än jag som inte har järnkoll på vad som finns i skåpen :bump:
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Väl att man kan glädja nån:)

Borde gå ut i det fina vädret, men på åt vis är det mer lockande att sitta i uterummet, där termometern visar på 32 grader, och lösa korsord.
 
Senast ändrad:
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Här är en till!!:angel:
Fast här är det oxå så att finns det två eller tre förpackningar av nånting så kan man ge sej :devil: på att alla är öppnade!

Strålande sol o svinkallt.... Var tvungen att gå in o värma mej en stund,tår o fingrar ville inte mer.... använda vantar/handskar är no no!
Jag fixar verkligen inte det! Men så står jag här med en enorm självspricka i tummen oxå,aj aj!

Syrran:Är bombis på att du är polis,då jag själv jobbat nära inpå/ihop med IB i många år,vi hade tf häkte i arresten och tog då hand om alla lob,gripna osv,oxå,förutom de häktade.
Det tillfälliga hä varade i sju(!)år!

Nog med slappande,dax att återgå till stalltjänst!
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Jag kom iväg på långa rundan med hunden:).Visade sig inte vara så kallt som jag trodde.

Hästarna överflyttade till annan hage,ombyte förnöjer säjs det.

Lagar middag,falukorv,stuvad spenat och potatis.En favorit här:)!
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Pinto. Härliga bilder på fina hästar, roligt med annorlunda färg oxå, unghästen ser himla läcker ut! Lobel, vackert kallblod. Har du ofta manen i smån flätor? Är det bra eller sliter det på manen? jag rider ett halvblod med lång man, jättelång och den snor sig så hiskeligt där tyglarna ligger emot. Igår så repade jag upp de stora tovorna då är manen helt lockig å fltgig. Ska jag fläta den där när jag rider eller? Ägarna vill att hästarna ska vara så som de är skapta, inte frissera något.Synd att jg inte kan få in bilden.
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Jag flätar oftast när jag rider, för manen tynger på tygeln.
Sen kan hon få gå med flätorna ett par dagar om de inte har blivit trassliga.
Tycker inte att det sliter.
Nu har hon inte speciellt trasslig man utan det ser ganska kammad ut även om jag fuskar nu på vintern.
Sen blir det pälsglans nån gång i veckan när jag rider regelbundet.


KL*

Nu har det gått från -20 till -8 på ett par timmar,men tycker att det är kaaallt ändå.
Dags att gå ner och mocka lite.
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Men, har ni ingen snö Karin!? Vet inte om jag ska säga att det är orättvist, men jag trodde att alla hade en överdos av den varan fortfarande.

Det sista snöfallet som kom förra fredagen tackar jag ändå för. Vår paddock har varit nästan oanvändbar då när det var varmt och sedan frös, den var stenhård och lite knölig. Och jättehal. Nu är den helt ok att rida i. Det blev en god stund idag. Jag red samtidigt som först Lucas red ponnyn, och sedan dottern.

Lucas var jättemodig idag, på sin första "ridlektion". Han vågade trava utan att bli rädd, och han använder faktiskt sin kropp helt omedvetet på ett bra sätt. Han hade inga som helst problem att få Soraya att gå in på volter. Start och stopp ... ja han bara gör det :love: Först blev han ledd av syster yster, men sedan gick hon ett bra stycke ifrån. Duktig kille :laugh:

Tack för titten på alla fina foton!! Så mycket underbara hästar ni har allihop! Den ena vackrare än den andra. Inte för att våra är sämre, men de är både rufsigare och mulligare än mycket jag sett i den här tråden, men jag älskar dem ändå :rofl:
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Hej hopp i vårsolen... :o ... ;)

Jo faktiskt så har den värmt alldeles väldigt idag och jag behövde inte dra på mig overallen utan det räckte fin med långkalsonger, jeans, jumper, tröja och jacka.

Rocket fick lite longerjobb först, han gick fint. Tog in honom och la på sadeln. Ut på linan igen och han gick lika fint. Då klev jag upp och satte mig i sadeln. Jahapp, verkade Rocket tänka...så står vi här igen då. Nej, jag bad honom inte gå nåt för jag hade inte hjälmen på och inget träns/sidpull. Han fick gå tillbaka i hagen sen efter lite pyssel.

Lilly red jag en stund på den lilla planen. Hon hostade lite i hagen så jag funderar på om hon inte fixar temperaturväxlingarna. Hon kan också ha blivit kall efter allt snöande och blåsande. Dock hostade hon inte under arbetet men det blev heller inget ansträngande utan lite skritt och trav och finlir. Får se vad det tar vägen. Ska ju ändå ta hem veterinär snart så han får väl lyssna lite extra på hennes luftrör då.

(för er som inte känner till historien så drabbades hon av en envis luftvägsinfektion för några år sen och sen dess har hon problem med luftrören, en av orsakerna till att jag nu har lösdrift).

Rocket känns redo för lite mer uppsuttet jobb så jag har plockat in min sidepull och tyglarna till den för rengöring och uppsmörjning. :o
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Spännande!Nu får vi följa inridning både i småland och hos dig då:)Och hur var det?Är Rocket släkt med någon av syrrans hästar?
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Här är inte mycket snö kvar, så marken är stenhård. Var nyss uppe och kollade där vi rider ut i skogen, en bit på tio meter som är blankis:crazy:Och staket bredvid så det går inte att komma förbi just där. Och min pålle som är slarvig med benen ändå ger jag mig inte ut på is med. Inte ens med brodd, för det biter inte på sån is. I slutet av veckan ska det bli plusgrader sa dom på vädret...

Tror jag ska utmana en liten drake nu, det blir promenad med hästen idag:) Det var ju sist på promenad han sparkade mig, men jag måste ju kunna gå med honom iaf. På med hjälm, och kanske om jag hittar dotterns väst. Sen ska han tamejf*n hålla sig i skinnet.
 
Senast ändrad:
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Spännande!Nu får vi följa inridning både i småland och hos dig då:)Och hur var det?Är Rocket släkt med någon av syrrans hästar?

Nej han är inte släkt med hennes nuvarande hästar men däremot hade hon hans salig mor (Funny, kallad "Morsan"). Hon fick sluta sina dagar för snart 1 år sen p.g.a. fång :(
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Hm...måste nog logga in mig på Linux, tänkte ju visa en bild på hur mycket snö vi har men det funkar dåligt från Windows :/

...ska se om länken funkar...Nope :mad:
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

cho: sjalvspricka lagas med "superglue", sant dar som man inte ror vid om man inte vill vara ihopklistrad lol..
i alla fall, regor och torka val, sen satt en eller tva droppar pa sprickan i sig sjalv, sa det tacker hela sprickan sa att saga.. sen later du det torka, upp till 30 minuter. och sen later du det vara.. man kan da vara i vatten etc utan problem..
efter en dag eller tva, beroende pa hur mkt du ar i vatten, satter du dit en eller tva droppar igen. och fortsatter sa tills det har lakt.. du vet ju ocksa att de laker fran insidan och klistret gor att inga baciller kommer in och gor det svarare. En american idea som fungerar jattebra..Jag vet att manga sager satt pa mjuk kram etc men det fungerar aldrig pa mig..

Hoppas det laker snart, de gor ju svinont..
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Här har vi ganska mycket snö kvar, det nya som kom efter den lilla tösvängen vi hade, gjorde underlaget utmärkt igen.

I dag blev det i alla fall ridning:p Jag flydde fältet hemma och fann ro hos min prinsessa:love:

Vi red samma sträcka idag som den 70-åriga tanten körde skiten ur oss på förra helgen - det gick faktiskt lite långsammare idag:o Efter uppvärmningsskritten blev det i alla fall ca 4 km trav först, 10 minuter skritt, sedan ca 4 km galopp, sedan skritt igen, sedan trav de sista km mot hemmet innan vi avslutade med 20 min skritt. (ungefärliga tider) Söndagar brukar vara konditionsträning, och det är så skönt när man har ett underlag som funkar, det är ju inte alltid det går att rida på det sättet, och som sagt var prinsessan älskar snön.

Och jag var svettig, lugn och avkopplad efter vår ridtur:laugh: Varje gång jag umgås med prinsessan blir jag alldeles varm i kroppen, hon är så goo:love: Då kan jag till och med hantera kylan:cool:
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Fin är han!Och han ser ut att må bra i solskenet.Blev det någon promenad?

Här en bild på mina idag.Vi har lagom med snö,det är ljust och fint, men kanske försvinner den nästa helg,ser ut att bli +grader då.

32127880.jpg


Har orsakat mig själv en skada idag.Liten men irriterande.Lyckades dra upp dragkedjan i jackan så den fastnade i läppen:crazy:.VAD det blödde!Hela hundpromenaden gick jag med en blodig näsduk tryckt mot läppen,så fort jag tog bort den droppade det igen.Nu har det slutat,tack och lov:).
 
Sv: Tant och gubbe traden part 6

Jadå, det blev promenad! Och han var lika spänd på samma ställe som sist, men höll sig i skinnet. De håller på och avverkar en massa just där, så det kanske känns annorlunda och konstigt, eller nåt...Vet inte hur hästar tänker:crazy:

Dina ser också ut att må prima:) Men HUR lyckades du få upp dragkedjan i läppen?!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
113 451
Senast: Tajger
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
112 860
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
119 340
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 152
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp