Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pluspoäng för trött gurka! Låter som perfekta Swecos. :)

Stod i affären, partner gillar inte gurka och jag ville bara ha lite gurka. Inte köpa en hel vanlig jättegurka som ligger och ruttnar längst bak i kylen. Så jag köpte en slapp, pyttig snack-gurka. I den butiken har de pick-&-mix med småtomater, småpaprikor och smågurkor. 28 cent. Knappt 4 cm. Veckans bästa köp.
 
Alltså, helgens mat so far :love:

Igår: dumplings med fläskfärs, friterade (med livet som insats) Vårrullar, köttbullar med "asiatiska smaker", kycklingspett, jordnötssås, sojadipsås, edamame, kålsallad & ris. Mycket imponerad av min egen insats i köket. Särskilt över dumplingsen & vårrullarna även om deg och rispapper var köpta. :) Öl till.

Idag: Boeuf bourguignon som stod och långkokte mellan 10-18. Mandelpotatismos till och rött vin i glasen.

Helt klart två bra dagar i köket!
 
Och Swecos?! Jag trodde det hette Swacos?! :eek: @Mineur nu får du allt reda ut detta!

Entschuldigung, det kan mycket väl heta swacos. Taget ur minnet, och minnet tog det garanterat ut den förra tråden. :D Min syrra säger att jag låter som en blandning mellan Silvia och RGB numera, skyller på det...
Herregud, här försvinner man i ett dygn och så skapas det kaos med inte bara den nya tråden, utan även heliga begrepp som SWACOS! Swacos heter det! Tack för taggningen Killaloe, det känns skönt att ha rett upp det här.
Swecos vad är det? Friterade ingenjörer (alltid lite för torra)?
Swacos står för Swedish tacos, och begreppet uppstod när jag vad oförsiktig nog att presentera just svenska tacos för en tämligen förfärad mexikanska. Hon fick mig att lova att aldrig aldrig kalla "det där" för tacos igen. Jag har en tendens att vilja göra som framförallt mexikaner säger till mig, så swacos blev det!
 
I fredags grönsaksfräs på diverse grönsakskrafs och -rester, uppiffat med ingefära, kinesisk soja, chili och vitlök tillsammans med ångade dumplings från ICA. Planen var egentligen att plocka fram degrundlar ur frysen och göra egna små dumplingar, men det var en över lag väldigt utmattande fredag, så det fick anstå till ett annat tillfälle.

Igår knytkalas där vi bidrog med en spenat-fetapaj av färdig filodeg. Pajen blev god, men vann väl kanske inget orginalitetspris. Till den något spretiga buffén drack jag alldeles för mycket boxvin med följden att jag blev särdeles underhållande och charmig.
 
I fredags grönsaksfräs på diverse grönsakskrafs och -rester, uppiffat med ingefära, kinesisk soja, chili och vitlök tillsammans med ångade dumplings från ICA. Planen var egentligen att plocka fram degrundlar ur frysen och göra egna små dumplingar, men det var en över lag väldigt utmattande fredag, så det fick anstå till ett annat tillfälle.

Igår knytkalas där vi bidrog med en spenat-fetapaj av färdig filodeg. Pajen blev god, men vann väl kanske inget orginalitetspris. Till den något spretiga buffén drack jag alldeles för mycket boxvin med följden att jag blev särdeles underhållande och charmig.
För mig har mycket boxvin den trevliga effekten att även ANDRA blir så snygga och charmiga.
 
Swecos vad är det? Friterade ingenjörer (alltid lite för torra)?
Hahahahaha låter rimligt :D :rofl: Svårt tycker jag att få ingenjörer perfekt tillagade - är ju verkligen som du säger, dom blir typ alltid lite för torra.

Herregud, här försvinner man i ett dygn och så skapas det kaos med inte bara den nya tråden, utan även heliga begrepp som SWACOS! Swacos heter det! Tack för taggningen Killaloe, det känns skönt att ha rett upp det här.

Swacos står för Swedish tacos, och begreppet uppstod när jag vad oförsiktig nog att presentera just svenska tacos för en tämligen förfärad mexikanska. Hon fick mig att lova att aldrig aldrig kalla "det där" för tacos igen. Jag har en tendens att vilja göra som framförallt mexikaner säger till mig, så swacos blev det!

Skönt att du redde ut denna förvirring! Nu slipper jag ligga sömnlös och fundera på den korrekta termen :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
281
· Visningar
11 353
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
105 973
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
113 529
Senast: LenaH
·
  • Låst
Relationer Här kör vi hårt, vi vill ha alla detaljer. Förra tråden...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
115 614
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp